Announcement

Collapse
No announcement yet.

ETA:n kampiakselin kestävyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terhonaattori
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 24

    ETA:n kampiakselin kestävyys?

    Eli lohkona M20B27. Talvella remppasin koneen kun kiertokangen laakeri oli paskana. Käytin kampuran ja kanget koneistamossa ja äijä sano et oli joku aika sit kans tehny 2.7 kampuran ja oli tullu n.20000 kilsan jälkeen takas työn alle samaisen homman takii. Mielessäni toivoin ettei omalle kohalle satu.
    Nyt sit taas alkanu kone kalkattaa ja vitutus noussu. 15 tonnii kilsoja takana ja nyt jälleen remontti eessä.
    Kyselisin et onko kellään muulla tämäntapaisia ongelmia?

    ETA:aa mulla ei koneessa oo ku lohko, muuten kaikkee muuta.
    Tiiä perkele mitä tekis et saa kestämään!
  • Jantunen
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2002
    • 251
    • Mustasaari

    #2
    Ei tossa akselissa pitäisi mitään heikompaa olla verrattuna muihin akseleihin. Onkos koneistamossa varmasti toleranssit kohillaan? Hiottu akseli ei itessään paljoa heikkene vaan laakeri on paksumpi ja sitä kautta "pehmeempi"

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #3
      Millainen viritysaste? Mulla oli aikoinaan alla n. 30tkm ajan E28 525E eli 2,7l kone 125hv ja punaraja n. 4500rpm. Ei mitään ongelmia koneen kestävyyden kanssa.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • Terhonaattori
        Newbiemmer
        • Feb 2007
        • 24

        #4
        kyl koneistamos toleranssit kohillaan. Eikai sit vaan kestä kovaa ajoo.
        Viritysaste on 2litrasen kannella jota hieman laskettu ja kanavii muotoiltu.
        Schricin vai miten nyt kirjotettiinkaan "viri"nokka, peltisatsi+sopivaa röörii.
        Kiertää hieman enemmän ku rapiat 4200rpm
        Noo eikai auta ku rempata mosa ja laittee se myyntiin joku saa siitä voimanpesän itelleen

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          #5
          No ei jumaliste näitä tällä tahilla tartte rempata, eihä nää nyt mitään Ferrareita sentäs ole.
          Olisko kenties öljypumppu tiensä päässä jos kerran taas on laakerivikaa?

          Comment

          • Terhonaattori
            Newbiemmer
            • Feb 2007
            • 24

            #6
            Originally posted by Racink View Post
            No ei jumaliste näitä tällä tahilla tartte rempata, eihä nää nyt mitään Ferrareita sentäs ole.
            Olisko kenties öljypumppu tiensä päässä jos kerran taas on laakerivikaa?
            Empä usko ku seki on vaan sen 15000km vanha

            Comment

            • Hammu
              Moderator
              • Nov 2006
              • 3971
              • Nurmijärvi

              #7
              Ettei se nyt vaan olis se ajotyyli minkätakia ei pelit kestä :think

              Comment

              • BmwPunisher
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 7629
                • Lemu

                #8
                aika hassulta kuulostaa.. omalla moottorilla on nyt ajettu 11000 kilsaa ja
                viritys astekin on jo melko korkea, eikä ole mitään oireita ollut vielä koneen
                kestävyyden kannalta.. käy kuin kello.. omassa moottorissakin siis etan
                kampiakseli ja muuta etan osaa..
                E70 X5 30d

                Comment

                • timpa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 257
                  • Akaa

                  #9
                  Kyl se etan akseli kestää siinä missä muutkin.Onko kaikki oljy kanavat varmasti auki?Ja kasattu kaikki hilut oikein?Momentit kohdallaan yms.? Joskus kaverilla oli aika kireäkin 2.7 mikä sai poljentaa kunnolla ja ei mitään ongelmaa
                  speed limits are for pussies

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Terhonaattori View Post
                    Eli lohkona M20B27. Talvella remppasin koneen kun kiertokangen laakeri oli paskana. Käytin kampuran ja kanget koneistamossa
                    Koneistettiinko kampiakselista kauloja alikokoon?
                    Eikös nämä kuutosen akselitkin ole pintakäsiteltyjä?
                    E24 635csi

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Muumi View Post
                      Koneistettiinko kampiakselista kauloja alikokoon?
                      Eikös nämä kuutosen akselitkin ole pintakäsiteltyjä?
                      Sama tuli itselläkin mieleen. Tuo M30 kun minulta leipoi kiinni niin koneistaja sanoi jotta "voi näitä koneistaa alikokoon muttei kannata, pitäisi pinnoittaa uudestaan jos haluaisi kestävän".

                      Joten suosittelisin jättämään kaikenmoiset kampiakselien koneistukset ja hommaamaan ehjiä osia
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Muumi
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1702
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Jonsku View Post
                        Sama tuli itselläkin mieleen. Tuo M30 kun minulta leipoi kiinni niin koneistaja sanoi jotta "voi näitä koneistaa alikokoon muttei kannata, pitäisi pinnoittaa uudestaan jos haluaisi kestävän".

                        Joten suosittelisin jättämään kaikenmoiset kampiakselien koneistukset ja hommaamaan ehjiä osia
                        Itse olen kyllä koneistanut noita akseleita, mutta myös aina käyttänyt ne pintakäsittelyssä hionnan jälkeen. Hyvin ovat kestäneet!
                        E24 635csi

                        Comment

                        • timpa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 257
                          • Akaa

                          #13
                          Eikös noi kaikki bemun akselit oo alkujaan nitrattuja?
                          speed limits are for pussies

                          Comment

                          • Terhonaattori
                            Newbiemmer
                            • Feb 2007
                            • 24

                            #14
                            0.25 muistaakseni otettiin koneistamolla. Mut tää on tätä autoharrastusta jos hajoo ni korjataan, ei siinä auta. Pitää laittaa vanhanliitoon DX leimaan ja ajella sillä remontin ajan. Nyt ei hetkeen Hyvinkään kaduilla näy mustia viivoja Mielessä kävi myös jos nyt tän remontin mukana sit löis turboa kylkeen mut katsoo nyt.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16450
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Terhonaattori View Post
                              0.25 muistaakseni otettiin koneistamolla. Mut tää on tätä autoharrastusta jos hajoo ni korjataan, ei siinä auta. Pitää laittaa vanhanliitoon DX leimaan ja ajella sillä remontin ajan. Nyt ei hetkeen Hyvinkään kaduilla näy mustia viivoja Mielessä kävi myös jos nyt tän remontin mukana sit löis turboa kylkeen mut katsoo nyt.
                              Pitäiskö ensin kokeilla että saako sen kestämään vaparina..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎