Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinnesteen vaihto M40:een.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teemumm
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 41

    Jäähdytinnesteen vaihto M40:een.

    Osaako kukaan sanoa miten M40-koneiseen E30-koriseen 316i:n oikein pitäisi vaihtaa jäähdytinneste? Koetin ruveta tekemään hommaa Haynesin manuaalin mukaan, mutta ilmeisesti homma ei oikeasti mene kuten siinä sanotaan.

    Avasin jäähdyttimen alla olevan sinisen muoviruuvin ja sen päällä olevan muovisen ilmausruuvin ja sain valutettua siitä vanhoja nesteitä pois, mutten kaikkea. Haynesin manuaalissa mainittiin myöhemmin toisessa lauseessa että koneenlohkossa oleva ruuvi pitäisi sulkea lopuksi, muttei kirjassa ollut mitään mainintaa että missä tuo ruuvi on tai että se pitäisi avata. Onko M40-koneessa tuollaista?

    Miten tuo jäähdytin oikein pitäisi sitten täyttää? Kun koetin laittaa uutta nestettä jäähdyttimeen sisään, se otti sitä muutaman litran sisäänsä ja sitten kun käytteli konetta niin sitä sai laitettua sinne enemmän pikkuhiljaa.
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Originally posted by teemumm View Post
    Osaako kukaan sanoa miten M40-koneiseen E30-koriseen 316i:n oikein pitäisi vaihtaa jäähdytinneste? Koetin ruveta tekemään hommaa Haynesin manuaalin mukaan, mutta ilmeisesti homma ei oikeasti mene kuten siinä sanotaan.

    Avasin jäähdyttimen alla olevan sinisen muoviruuvin ja sen päällä olevan muovisen ilmausruuvin ja sain valutettua siitä vanhoja nesteitä pois, mutten kaikkea. Haynesin manuaalissa mainittiin myöhemmin toisessa lauseessa että koneenlohkossa oleva ruuvi pitäisi sulkea lopuksi, muttei kirjassa ollut mitään mainintaa että missä tuo ruuvi on tai että se pitäisi avata. Onko M40-koneessa tuollaista?

    Miten tuo jäähdytin oikein pitäisi sitten täyttää? Kun koetin laittaa uutta nestettä jäähdyttimeen sisään, se otti sitä muutaman litran sisäänsä ja sitten kun käytteli konetta niin sitä sai laitettua sinne enemmän pikkuhiljaa.
    Ensimmäisenä poltat sen manuaalisi.

    M40 moottorissa tuo lohkon pultti on muistaakseni pakosarjan puolella takaosassa. Loput mahdolliset nesteet saat pois sitä kautta.
    Järjestelmän täyttämiseen löydät ohjeita hakua käyttämällä.

    Autosi jäähdytysnestetilavuus on 6,3l ilmastoinnin kanssa tai 6,1l ilman ilmastointia.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • teemumm
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 41

      #3
      Originally posted by kaol View Post
      M40 moottorissa tuo lohkon pultti on muistaakseni pakosarjan puolella takaosassa. Loput mahdolliset nesteet saat pois sitä kautta.
      Järjestelmän täyttämiseen löydät ohjeita hakua käyttämällä.

      Autosi jäähdytysnestetilavuus on 6,3l ilmastoinnin kanssa tai 6,1l ilman ilmastointia.
      Onko tuohon autoon olemassa jotain parempia huolto-opuksia mitä tuo Haynesin kirja? Se tuntuu tosiaan melko harhaanjohtavalta.

      Järkeilin nyt, että ilmeisesti tuon täyttö tehdään siten, että jäähdyttimen yläosassa oleva ilmausruuvi avataan, ja sitten paisuntasäiliöön laitetaan nestettä ihan piripintaan niin kauan kunnes sitä alkaa tulla ilmausruuvista. Sitten ilmausruuvi ja paisuntasäiliö suljetaan ja laitetaan kone käyntiin ja lämmitys sisältä vielä päälle. Menikö oikein? En onnistunut haulla oikein mitään ihan tarkkaa tästä aiheesta löytämään.

      Onko tuo muka todella 6,1l, kun ohjekirjassa sanotaan 7l? Vehje on siis vuosimallin -90 316i.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by kaol View Post
        Ensimmäisenä poltat sen manuaalisi.

        M40 moottorissa tuo lohkon pultti on muistaakseni pakosarjan puolella takaosassa. Loput mahdolliset nesteet saat pois sitä kautta.
        Järjestelmän täyttämiseen löydät ohjeita hakua käyttämällä.

        Autosi jäähdytysnestetilavuus on 6,3l ilmastoinnin kanssa tai 6,1l ilman ilmastointia.
        Onko kaikissa bmw-rivikoneissa lohkon pultti samassa paikassa? Miksi ei olisi.

        Comment

        • 740i
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 63
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by teemumm View Post
          Onko tuohon autoon olemassa jotain parempia huolto-opuksia mitä tuo Haynesin kirja? Se tuntuu tosiaan melko harhaanjohtavalta.
          Bentleyn kirjat on hyviä, tosin hieman kalliita ~100 eur
          ---
          X6 -09
          Ex:
          X5 -08
          9 x Mercedes
          740i -98

          Comment

          • teemumm
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 41

            #6
            Originally posted by teemumm View Post
            Järkeilin nyt, että ilmeisesti tuon täyttö tehdään siten, että jäähdyttimen yläosassa oleva ilmausruuvi avataan, ja sitten paisuntasäiliöön laitetaan nestettä ihan piripintaan niin kauan kunnes sitä alkaa tulla ilmausruuvista. Sitten ilmausruuvi ja paisuntasäiliö suljetaan ja laitetaan kone käyntiin ja lämmitys sisältä vielä päälle. Menikö oikein? En onnistunut haulla oikein mitään ihan tarkkaa tästä aiheesta löytämään.
            Etsiskelin nyt netistä ohjeita miten tuo pitäisi oikein tehdä. Jossain ohjeissa käskettiin tehdä siten, että ilmausruuvi avataan ja paisuntasäiliö täytetään piripintaan kunnes ilmausruuvista tulee pelkkää nestettä. Tämä tuntuu kuitenkin hieman hassulta, kun paisuntasäiliönhän pitäisi normaalikäytössä olla vain puolillaan. Joutuuko ilmauksen jälkeen sitten imemään paisuntasäiliöstä vielä nestettä pois?

            Jossain E36:n ilmaamista käsittelevissä jutuissa taas käskettiin laittaa virta päälle, jolloin ilmeisesti lämppärin pumppu rupeaa kierrättämään vettä. Sitten avataan ilmausruuvi ja lisäillään vettä siihen merkkiviivaan asti. Tämä tuntuisi paljon järkeenkäyvämmältä. Mutta mahtaako homma toimia samalla lailla E30:ssä?

            Kaikissa aikaisemmissa autoissani on paisuntasäiliö ollut muun jäähdytysjärjestelmän yläpuolella, joten tälläisiä ongelmia ei ole ennen ollut. Epäselväksi on hieman jäänyt minulle, että miten tuo jäähdyttimen kyljessä oleva paisuntasäiliö oikein toimii. Onko siellä sisällä jotkin takaiskuventtiilit, tms. ettei järjestelmässä oleva vesi pääse karkaamaan säiliöön vaikka sen nesteen pinta on alempana kuin koneessa?
            Last edited by teemumm; 20-08-2007, 16:54.

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #7
              käytä hakua, vaikka "e36 ilmaus", nimimerkki hemi on tehnyt H*lv*tin hyvät ohjeet, käy myös sinun autoosi tuo ohje...

              Comment

              • Jaghaath
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1273
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by teemumm View Post
                Järkeilin nyt, että ilmeisesti tuon täyttö tehdään siten, että jäähdyttimen yläosassa oleva ilmausruuvi avataan, ja sitten paisuntasäiliöön laitetaan nestettä ihan piripintaan niin kauan kunnes sitä alkaa tulla ilmausruuvista. Sitten ilmausruuvi ja paisuntasäiliö suljetaan ja laitetaan kone käyntiin ja lämmitys sisältä vielä päälle. Menikö oikein? En onnistunut haulla oikein mitään ihan tarkkaa tästä aiheesta löytämään.
                Juurikin noin, sen aikaa käyttää, että tulee lämpöä sisälle ja tarkistaa ettei lämpömittari nouse yli normaalin. Ei se mitään tähtitiedettä ole, ne kaikenmaailman höpöhöpö pullokikat ym on täysin turhia Paisari täyteen, korkit kiinni ja kierroksia 2-3krpm niin hyvä tulee.

                Comment

                • teemumm
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 41

                  #9
                  Originally posted by Jaghaath View Post
                  Juurikin noin, sen aikaa käyttää, että tulee lämpöä sisälle ja tarkistaa ettei lämpömittari nouse yli normaalin. Ei se mitään tähtitiedettä ole, ne kaikenmaailman höpöhöpö pullokikat ym on täysin turhia Paisari täyteen, korkit kiinni ja kierroksia 2-3krpm niin hyvä tulee.
                  No kokeilin tuotakin, mutta tuossa tuli se ongelma, että sitten paisuntasäiliöstä joutuu imemään nestettä pois, koska kylmänä sen nestepinnan tulee olla vain puolessa välissä säiliötä.

                  Huomasin kuitenkin, että jos suljin sekä ilmausruuvin sekä paisuntasäiliön korkin ja aloin puristella ylempää letkua, niin se alkoi imemään nestettä säiliöstä pois ja ilmat tuntuivat häipyvän letkusta. Ilmeisesti ilmaus sitten tehdään noin. Tuolla säiliössä täytyy olla jokin takaiskuventtiili tosiaan. Nyt ainakin kojelaudassa lämpömittari pysyy n. puolivälissä asteikkoa kun ajaa ja lämmityslaitekin toimii ihan hyvin että ilmeisesti ilmat tulivat sitten pois.

                  Comment

                  • Matula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1706

                    #10
                    Originally posted by teemumm View Post
                    No kokeilin tuotakin, mutta tuossa tuli se ongelma, että sitten paisuntasäiliöstä joutuu imemään nestettä pois, koska kylmänä sen nestepinnan tulee olla vain puolessa välissä säiliötä.
                    Eikös toimiva paisuntasäiliönkorkki päästä liiat pois.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎