Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhmä kysymys öljyjen viskositeeteista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Tyhmä kysymys öljyjen viskositeeteista

    Mitäs tapahtuu jos laittaa koneeseen jossa on 5W/50 öljyt sisällä esim. litran verran 5W/40 öljyä? Onko jollain faktaa asiasta? Siis en kaipaa tarkkaa tieteellistä ja kemiallista selostusta vaan ihan yksinkertaista selvitystä siitä mitä tapahtuu ja voiko tuosta olla haittaa. Vai tapahtuuko mitään, eli sekoitttuuko ihan ongelmitta?

    On matkaa 5000km seuraavaan öljynvaihtoon ja olisi jämäöljyjä (siis ihan hyvälaatuisia ja merkkisiä) tallissa, mutta tuon verran väärällä viskolla. Kyse ei oikeastaan ole edes säästämisestä, vaan noiden öljyn loppujen saamisesta hyötykäyttöön ja pois tallista.

    Seuraavaksi koneeseen tulee Teboilin 5W/40 joka tapauksessa.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by Tenox View Post
    Mitäs tapahtuu jos laittaa koneeseen jossa on 5W/50 öljyt sisällä esim. litran verran 5W/40 öljyä? Onko jollain faktaa asiasta? Siis en kaipaa tarkkaa tieteellistä ja kemiallista selostusta vaan ihan yksinkertaista selvitystä siitä mitä tapahtuu ja voiko tuosta olla haittaa. Vai tapahtuuko mitään, eli sekoitttuuko ihan ongelmitta?

    On matkaa 5000km seuraavaan öljynvaihtoon ja olisi jämäöljyjä (siis ihan hyvälaatuisia ja merkkisiä) tallissa, mutta tuon verran väärällä viskolla. Kyse ei oikeastaan ole edes säästämisestä, vaan noiden öljyn loppujen saamisesta hyötykäyttöön ja pois tallista.

    Seuraavaksi koneeseen tulee Teboilin 5W/40 joka tapauksessa.
    Viskositeetti sinänsä ei kerro juuri mitään öljyn ominaisuuksista. 5w50 tai 5w40 öljykin voi olla tehty lukuisilla eri tavoilla ja lisäaineistuksilla. Teoriassa asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Esim. tehtaan ohjeistus kertoo vaatimuksena nykyisille moottoriöjyille:

    " - Unproblematic mixability / compatibility:
    All engine oils must be able to be mixed with each other to any degree, even synthetic with mineral oils, without this resulting in any incompatibility reactions."

    VAGinoissa ilmoitetaan tietty aste jonka verran LongLife-öljyihin saa sekoittaa tavallista öljyä ennen kuin pitää käyttää lyhyempiä öljynvaihtovälejä, joten jopa LL-öjyihin voi jossain määrin sekoittaa melkein mitä tahansa öljyä.

    Ihan vaan kuriositeettina, mikä auto (muka) vaatii 5w50-öljyt? Muutama valmistaja on perhekinnereissä jopa kieltänyt xw50-öljyjen käytön, koska hydrauliset venttiilinnostimet ovat tykänneet kyttyrää. Saksassa ja Jenkeissä myös moni väittää, että BMW:n VANOS-järjestelmä ei pidemmän päälle tykkää 50-luokan öljyistä vaan alkavat ääntämään.

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #3
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Ihan vaan kuriositeettina, mikä auto (muka) vaatii 5w50-öljyt?
      En tiedä, tuossa sigun Tojossa on Mobilin 5W/50 entisen omistajan jäljiltä. Parilla eri foorumilla käytyjen keskustelujen jälkeen olen päätynyt siihen, että kun itse 5tkm kuluttua vaihdan tuohon uudet öljyt ja suodattimen siirryn käyttämään 5W/40 Teboilia.

      Jos käsitin tekstisi oikein voin siis huoletta lisätä tarvittaessa tuon 5W/50 Mobilin joukkoon esim. puolisen litraa Mobilin 5W/40 öljyä.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Originally posted by Tenox View Post
        Jos käsitin tekstisi oikein voin siis huoletta lisätä tarvittaessa tuon 5W/50 Mobilin joukkoon esim. puolisen litraa Mobilin 5W/40 öljyä.
        Jep. Ao. linkistä näet Mobilin suositukset ko. kippoon. Voisinpa melkein veikata, että siellä suositellun öljyn kuumaviskositeetti on joko 30 tai 40, eli ei todellakaan mitään ongelmia sekoittelussa.

        Comment

        • Salakka
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 359
          • Lappeenranta, PARAS OLLA !

          #5
          Ölkät

          EI MITÄÄN merkitystä !!


          Älkääkä muutenkaan ostako 50 öljyjä, turhaa rahan tuhlausta ILMAN
          kunnollista vastinetta vaparissa katukäytössä !

          Nuo Mobilin 50:set on vielä silkkaa paskaa !!
          SoftRoader

          EX:iä USEITA niin bemareita kuin naisiakin...

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #6
            Ainut juttu on, että täyssynteettistä ja mineraaliöljyä ei tietääkseni saa sekoittaa keskenään. Jostain lehdestä muistelisin lukeneeni että sekoittuessa öljy voi jollain tapaa paakkuuntua, tästä minulla ei ole tosin kokeellisesti todistettua mustaa valkoisella.

            Vähän mietityttää minuakin kun pitäisi ohjaustehostimeen lisätä öljyä, mutta en tiedä yhtään onko siinä mineraalipohjainen vai täyssynteettinen ATF-öljy. Noihin kun voi laittaa kumpaakin öljyt kokonaan vaihtaessa mutta jos lisää pikku tiran sekaan ja se alkaa paakkuuntua niin sitten on hauskaa.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by himonussija View Post
              Ainut juttu on, että täyssynteettistä ja mineraaliöljyä ei tietääkseni saa sekoittaa keskenään.
              Riippuu mitä valmistaja sanoo. Monet täyssynteettiset on sopivia sekoittaa melkein minkä vaan kanssa.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎