Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25TU -96 nokka- ja kampiakselin asennontunnistin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    M50B25TU -96 nokka- ja kampiakselin asennontunnistin

    Searchil löytäny hajanaisia tietoja mittausarvoista KO antureille. Löytyykö jollain fakta tietoo mitkä ne pitäis olla.
    Autodata ja bentley sanoo ainoastaan kampiakselin tunnistimelle 1280ohm +-10% arvoks

    Foorumilta löysin tälläset arvot, pystyyks joku varmentamaan nämä.:think
    Nokka-akselilta 1280ohm +-10%
    kampi-akselilta 540ohm +-10%

    Iteltä mittasin
    nokkaakselilta ääretön -> paskana
    Kampiakselilta 497ohm -> pitäs olla ok jos alue on 540ohm +-10%

    Ilman varotteluja auto ei lähteny enää käyntiin. Kipinä ja bensa tulee mut tulpat kastuu.
    Last edited by Scitso; 09-09-2007, 10:21.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    BMW korjaajalta kysästynä sain tiedon 540ohm +-10% ainakin e34 olevil M50 koneis. Ihmetyttää et foorumil on kovasti asiasta juttua ja tietävii tuntuu riittävän mut kellään ei oo faktaa :think
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      vittu mitä muovimoottori paskaa

      Koska tää yksinpuhelu mulla sujuu niin hyvin niin lisätääs vähän fakta tietoo. Eli kampiakselin asennontunnistimelta voidaan mitatta pinneistä 1-2 väliltä 540+-10% mutta nokka-akselin asennontunnistin ei anna minkäänlaisia tuloksia ohmi alueella, kynnysjännitteen voi mitata mutta en usko sen antavan mitään osviittaa anturin kunnosta. Tämä siis mitattuna uudesta ja vanhasta.

      Elikkäs vika jatkuu edelleen, tosin ton saa käyntiin kun polkasee kaasun pohjaan ja jaksaa sahaa tarpeeks pitkään ja sen jälkeen bensa haisee ihan kunnol. Jos joku tunnistaa oireet ja mikä oli vikana niin kertokoon. Seuraavaks se on kai vaihettava kampiakselin tunnistin.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        No no, ei nyt hajoilla noin pienestä Oskilloskooppi on ainoa VARMA mittaustapa noille antureille. Jos signaalia ei tule tai se pätkii niin peli on selvä. Tietystikään silläkään ei näe esim. vikaa joka on lämpötilariippuvainen.

        Onko bensanpaineensäätimen letku / säädin itse kunnossa? Jos kipinä tulee niin anturit toimii kyllä suurella todennäköisyydellä, jonkinmoiset vikasuojaukset kuitenkin löytyy.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Vikakoodien lukeminen kertonee viallisen anturin. Myös TPS kannattaa tuossa tapauksessa kyllä ensin mitata.

          Comment

          • BMVILLE
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 41
            • kokkola

            #6
            juurikin noin itselläni e36 325 mallissa meni nokkaakselin anturi ,

            sammu vauhdista-kasteli tulpat ja katit ja nakutti niin että päässä soi. ei kannata ajaa jos lähtee käynttiin ja anturista pitää löytyä perusarvot ohmimittarilla

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              Juu ei anna uusi anturikaan mitään ohmi alueel. Nyt siis on jo vaihdettu nokka-akselin asennontunnistin. kyseessä siis anturi 12141740959 joka löytyy myös e36 325.sta
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2816
                • Kuusankoski

                #8
                Mittaus työtä on tehty jo heti alkuun, eli kaikki kaapelit koneesta on mitattu, MAF, nokka ja kampiakselintunnistimet, lämpötilaanturit, TPS, puolat, puolien maadoitus, boxi on avattu ja tarkistettu. Käytännössä melkein kaikki mitä voi mitata.
                Ensviikol kerkeen vasta viemään vikakoodin lukuun auton katotaan löytyyks mitään sieltä puolen. Vikakoodien lukuun ois toki aikasemminkin voinu mennä mut jos auto ei lähde käyntiin ni se vähän hankaloittaa asiaa.
                Last edited by Scitso; 17-09-2007, 23:04.
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Scitso View Post
                  Juu ei anna uusi anturikaan mitään ohmi alueel. Nyt siis on jo vaihdettu nokka-akselin asennontunnistin. kyseessä siis anturi 12141740959 joka löytyy myös e36 325.sta
                  Ei nokan anturin mitään pidäkään resistanssimittauksessa näyttää. Kampiakselin anturilta löytyy joku arvo, manuaalit väittää 1,2 - 1,3 kohm mutta tainnee olla puolet siitä todellisuudessa? Pulssin mittaaminen konetta pyöritettäessä antaa varmemman tiedon.

                  Comment

                  • BMVILLE
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 41
                    • kokkola

                    #10
                    vielä niistä arvoista:think

                    camshaft sensor 1-2 terminaaleista 800-2000 ohmia (Ja tuli mitattua )

                    kampiakselilta 400-800 ohmia (tuli mitattua)

                    kaikki samalla toimintaperiaatteella -induktiivisia- antureita (nokka kampi ja abs anturit) sisältää kelan ja sieltä löytyy se vastus
                    Last edited by BMVILLE; 18-09-2007, 18:31.

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Juu eli tänään kävin vikakoodien luvussa ja ihan niinkuin arvelinkin tasan 0 vikaa.
                      Eli alkaa epäilys siirtymään lämpötilasensorin ja tyhjäkäynti venttiilin suuntaan, vaikka ne toimikin testerissä testattuna ihan oikein. Vika joka testerissä ei näy on siis mekaaninen, esimerkiksi jumittava tyhjäkäynti venttiili.
                      Ja edelleen painotan sitä että tuota nokka-akselin asennontunnistinta ei voi mitata ohmi alueella se ei anna yhtään mitään järkeviä tuloksia, vaikka näin jotkut ohjeet väittääkin. Tämä siis ainakin näissä uudemmissa vanos koneissa. En tiedä minkä vuoden kone BMWVILLEN autossa on, kun arvot voi mitata.
                      Auto siis taas toimii ihan normaalisti tällä hetkellä... (tää alkaa pahasti kuulostaa samalta kuin bmwkissa82 e36 kanssa ), Mutta jatketaan ihmettelyä ja tutkitaan osa kerrallaan.
                      Last edited by Scitso; 28-09-2007, 23:03.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Ei ole tyhjäkäyntiventtiili syyllinen, kone toimisi täysin normaalisti kaasulla käynnissä pitämällä vaikka venttiili olisi koko ajan kiinni. Lämpöanturinhan saa mitattua helposti, ja boksi sulkee suurella varmuudella koko anturin pois jos nyppäät vain johdon irti (siirtyy käyttämään sen osalta jotain ennalta määritettyä kiinteää arvoa), jolloin toiminta on helppo testata käytännössäkin.

                        Bensaahan tuo saa vikatilanteessa ihan liikaa, sytkäpuolen vikaan ei auttaisi vaikka miten polkisi kaasua startatessa. Boksin startatessa antamaan bensamäärään vaikuttanee koneen lämpöanturi, imuilman lämpöanturi ja pyörimisnopeustieto (mutta tämän suuret heittelyt näkyis kiekkamittarista), mahdollisesti myös kaasuläpän asentoanturi. Villinä korttina, tarkistitko ikinä tuota bensanpaineensäädintä? Meinaan eipä tarvitse paineiden ihan sfääreihin asti karata kun toteutunut ruiskutusmäärä nousee niin ettei käynnisty enää.

                        Jos nämä ovat kunnossa, mukaanlukien niiden liitännät, saattaisi vika olla itse boksissa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Bensanpaineita en oo viel kerinny mittaamaan mut on tarkistuslistalla, kuhan otan töistä lainaan mittarin. Mut jos se bensanpaineet ois koholla ei auto toimis taas paria kuukautta normaalisti. Tässä taas pariviikkoo ajeltu ja aina lähtee hyvin käyntiin.
                          Mahdolliseia oireiluja on pieni puuroutuminen tasasesti kiihdyttäessä ja tyhjäkäynnillä seisoessa kun polkasee kaasun pohjaan ni ala kierroksilla tärisyttää konetta ja sit 1500-2000 ni ampasee nätisti kierrokset mut alle sen vähän tärisee. Anturit on kaikki mitattu eikä mikään näytä vialliselta.
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎