Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 -koneen öljynkierrosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harzzza
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 218
    • Tampere

    M60 -koneen öljynkierrosta

    Sori jos tää on nolon hölmö kyssäri mut ei searchilla löytyny pienintäkään vinkkiä... Elikkä mitenkäs kuuluis tuon öljynkierron pelata tuossa M60B30 -koneessa ?
    Sillä vaan vähän kumastelen kun käynnistäessä tuntuu turhan pitkältä ajalta ennenkun öljynpainevalo sammuu, (n. 1-2 sek.) saattaa jopa välkähtää ennenkun sammuu. Mitään kolinaa ei toki kuulu. Onneks. Ja toisekseen kun öljynsuodattimen kotelon kannen avaa, purkki on ihan tyhjä ? Vai tyhjeneekö se siks kun tiivis purkki saakin ilmaa yläkautta...
    Enkä sis tarkota että availen sitä huvikseen jatkuvasti, vaan suodattimen vaihdon yhteydessä totesin. Ja öljy on ihan toimivalta vaikuttanut Valvolinen 5W-40. / 7,5 litraa.

    Kun aikasempia kokemuksia ei oo niin sitä ihmettelenkin että kuuluuko sen suodatinkotelon valua tyhjäksi vai kuulusko jossainkohtaa kierrossa olla joku venttiili joka estää öljyjen valumisen takasin pohjaan ? Ja joka tossa siis kenties vois olla kaputt ?

    Tuntuu vaan vähän siltä että pumppu joutuu joka startissa painaan suodattimen täyteen ennenkun paineet nousee....

    Aattelin vaan et onko toi normaalia vai ei, paha ite päätellä ilman vertailukohtaa. Tottunu vaan kaiken maailman kikottimissa ja katiskoissa siihen että öp-valo sammuu heti kun motti murahtaa...

    Nii ja pumppu on tsekattu, kiristetty, ketjukin kiristetty.
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Siellä suodatin kotelossa on tuo osa n:o 19

    Mikä pitää ne öljyt siellä sisällä. Kun avaat kannen niin siinä oleva jousi avaa sieltä pohjasta sen "venttiilin" ja oöljyt valuu öljy pohjaan, ettei olisi tuo osa rikki.
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • Harzzza
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 218
      • Tampere

      #3
      Originally posted by 540iAV8 View Post
      Siellä suodatin kotelossa on tuo osa n:o 19

      Mikä pitää ne öljyt siellä sisällä. Kun avaat kannen niin siinä oleva jousi avaa sieltä pohjasta sen "venttiilin" ja oöljyt valuu öljy pohjaan, ettei olisi tuo osa rikki.
      no perskutarallaa, vois vaikka olla... Se ois siis just ikäänkuin aina tyhjä.
      Shit, tarvii varmaan uusia se ennenkun käy köpelösti. Kyllähän tuo palikka siellä näytti nököttävän mutta jos sieltä on jumittunu auki se venttiili sitten. Vaihtuukohan tuo yläkautta iisisti...

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Itse en ole tarkistanut mutta jos ei jo ole niin kopio tuo http://www.kassakaappi.net/leka/bmw/...anual_No.8.pdf
        saattais tuolta ohjeet löytyä.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Harzzza
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 218
          • Tampere

          #5
          Originally posted by 540iAV8 View Post
          Siellä suodatin kotelossa on tuo osa n:o 19

          Mikä pitää ne öljyt siellä sisällä. Kun avaat kannen niin siinä oleva jousi avaa sieltä pohjasta sen "venttiilin" ja oöljyt valuu öljy pohjaan, ettei olisi tuo osa rikki.
          Kävin ostamassa tuon kappaleen, 15€, ja tutkin sen vaihtoa. No, vanhahan ei lähe sieltä kun ehkä kirveellä... eli ei inahdakkaan. Vissiin vaan ylöspäin vetämällä pitäs nousta ?

          Ja toisekseen, ton kappaleen 19 venttiili EI estä öljyjen poisvalumista, kun se venttiili on siellä yläpäässä. Se on näköjään ohikiertoventtiili eli aukee jos suodatin on liian tukossa.

          Mut tuolla osan 1 eli koko kotelon pohjalla on joku jousikuormitteinen kumitulpalla päällystetty venttiili jota suodattimen pohja painaa kun kansi (eli 2) ruuvataan kiinni. Ja joka siis vapautuu kun kansi avataan, ja vissiinki putkea 12 pitkin sillon valuu kotelosta öljyt öljypohjaan. Nyt epäilenkin että se vena vähän valskaa ja tyhjentää kotelon ainakin osittain... Ja näyttää että sitä taas ei pysty vaihtaan ellei osaa 19 saa ensin irti. Ja toisekseen sitä ei tossa kuvassakaan näy erillään eli sitä ei yksinään saa hommattuakaan varmaan.

          Joten, muuta kikkaa kun 10W-60 sisään ?

          Eli toi on varmaankin juur se POHJAventtiili eikä osa 19, joka nyt hankittu siis turhaan...

          Comment

          • Harzzza
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 218
            • Tampere

            #6
            Ei vissiin kukaan oo purkanu tollasta suodatinkoteloo koskaan...
            Tietäs onko se pohjavena millanen siellä... vaihdettavissa erikseen/fiksattavissa ? Vai koko kotelo...

            Comment

            • Radon
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 463
              • Suomi-Finland

              #7
              Tuliko tähän mitään selvyyttä, itsellä sama vika eli vuotaa se pohjaventtiili mikä päästää öljyt pois kun öljyfiltteri nousee ylemmäs, jotakin tuon tilalle pitäisi keksiä kun ilmeisesti varaosia ei tuohon saa ja tuo kotelo on pirun tyyris. Keksitkö keinoa millä tuon osan 19 saa tuosta irti, vai saako ollenkaan?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎