Announcement

Collapse
No announcement yet.

Syö öljyä! M52B25 -96

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wille83
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 98
    • Tampere

    Syö öljyä! M52B25 -96

    Elikkä kun itellä ei oo paljon kokemusta BMW:n moottoreista niin ajattelin kysyä viisaammilta.

    Ongelma on seuraava: Moottori syö öljyä noin 1l/600km ja kun tarkastelin tulppia niin huomasin, että ne "uivat" öljyssä! jopa tulppien kierteissä oli öljyä en tiedä olivatko tulpat löysässä kun on öljy päässyt kierteisiin asti... Moottorissa on sisällä Castrolin 5W - 40 Magnatec öljyt.

    Moottori on päässyyt kertaalleen keittämään talven aikana kun vesipumppu sanoi sopimuksensa irti...

    Kun kaasuttelee hieman reippaammin on moottorista selvästi kuultavissa "nakutusta" tyhjäkäynnillä ei nakutusta kuulu eikä myöskään käynnistäessä.

    Osaako kukaan sanoa mikä on vikana? kenties männänrenkaat?
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Ensinnäkin venttiilikopan tiiviste on "loppu", se kannattaa hoitaa heti ensiksi kuntoon.
    Sitten voi ottaa osan nro. 2 tutkinnan alle:


    Myös siihen tulevien ja lähtevien putkien kunto kannattaa tutkia.

    Comment

    • Wille83
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 98
      • Tampere

      #3
      Originally posted by superb View Post
      Ensinnäkin venttiilikopan tiiviste on "loppu", se kannattaa hoitaa heti ensiksi kuntoon.
      Sitten voi ottaa osan nro. 2 tutkinnan alle:


      Myös siihen tulevien ja lähtevien putkien kunto kannattaa tutkia.
      Venttiilikopan tiiviste on vaihdettu kuukausi sitten... ajattelin että vuotaa tiivisteen välistä. Eipä ratkennut ongelma tuolla toimenpiteellä. Täytyy ottaa tuo mainitsemasi osa tutkintaan...

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Onko myös vaihdettu niiden tulpanreikien ympärille tulevat tiivisteet?
        Kyse voi myös olla asennusvirheestä jollei vuoto ole loppunut..

        Comment

        • kimplee
          Newbiemmer
          • Jan 2006
          • 9

          #5
          Originally posted by Wille83 View Post
          Elikkä kun itellä ei oo paljon kokemusta BMW:n moottoreista niin ajattelin kysyä viisaammilta.

          Ongelma on seuraava: Moottori syö öljyä noin 1l/600km ja kun tarkastelin tulppia niin huomasin, että ne "uivat" öljyssä! jopa tulppien kierteissä oli öljyä en tiedä olivatko tulpat löysässä kun on öljy päässyt kierteisiin asti... Moottorissa on sisällä Castrolin 5W - 40 Magnatec öljyt.

          Moottori on päässyyt kertaalleen keittämään talven aikana kun vesipumppu sanoi sopimuksensa irti...

          Kun kaasuttelee hieman reippaammin on moottorista selvästi kuultavissa "nakutusta" tyhjäkäynnillä ei nakutusta kuulu eikä myöskään käynnistäessä.

          Osaako kukaan sanoa mikä on vikana? kenties männänrenkaat?
          Tekeekö kone (puuroa)= valeaa sakkaa jäähdytysjärjestelmään. Paisunta säiliöön tai jäähärin korkkiin? Tai savuaako sinistä kun esim. hetken tyhjä käynnin jälkeen liikennevaloista lähdöstä tai silleen?

          Comment

          • Wille83
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 98
            • Tampere

            #6
            Originally posted by superb View Post
            Onko myös vaihdettu niiden tulpanreikien ympärille tulevat tiivisteet?
            Kyse voi myös olla asennusvirheestä jollei vuoto ole loppunut..
            Tulpan reikien ympärillä oleva tiiviste vaihdettiin myös venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä.

            Tarkastelin tuota Realoem:n osaa nro 2 ja letkuja ja eivät olleet vuotaneet mistään kohtaa.

            Ei myöskään tee vaaleaa sakkaa jäähdytysjärjestelmään. En ole ainakaan huomannut että savuttaisi ja ei kaveritkaan ole mitään sanoneet...

            Pitää varmaan tarkistaa puristukset... kuluneita männän renkaita ovat aika monet veikanneet...

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Osan nro 2. sisällä on kalvo joka menee ajan myötä paskaksi, myös sen kotelo saattaa haljeta.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Jos tulpat ui öljyssä niin se ensimmäisenä kuntoon! Jos tiivisteet ei vuoda niin sieltä on koppa halki. Rikkoo paikkoja tuollainen öljyvuoto, ei ne puolatkaan ilmaisia ole. Kuluneet männänrenkaat aika epätodennäköinen vaihtoehto...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • SLK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 275
                  • Päijät-häme

                  #9
                  Originally posted by superb View Post
                  Osan nro 2. sisällä on kalvo joka menee ajan myötä paskaksi, myös sen kotelo saattaa haljeta.
                  Pakko kysyä, että mitä tolla separaattorilla on tekemistä oljyn kulutuksen kanssa?
                  exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by SAMIoj View Post
                    Pakko kysyä, että mitä tolla separaattorilla on tekemistä oljyn kulutuksen kanssa?

                    se erottelee (separoi) öljyn huohotusilmasta, laskee öljyn öljypohjaan ja ilman imusarjaan. Jos kalvo on mennyttä, menee öljyä imuilman mukaan, ja se palaa sylinterissä...

                    Comment

                    • SLK
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 275
                      • Päijät-häme

                      #11
                      No niin, sieltähän se tuli. Pitääkö ostaa koko sepahommeli vai saako kalvon erikseen?
                      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                      Comment

                      • superb
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2827

                        #12
                        Tais saada vain koko sepahommelin, oisko jonku 70e ollut marmoritiskillä..

                        Comment

                        • Wille83
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 98
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by superb View Post
                          Tais saada vain koko sepahommelin, oisko jonku 70e ollut marmoritiskillä..
                          RealOemmi näyttää ainakin 48,20€... ei yleensä hinnat paljon poikkea noista marmoritiskilläkään.

                          On vaan helvetin paska vaihtaa kun lymyää tuolla imusarjan alla... ei varmaan ole mitään keinoa tarkastaa tuota separaattoria ottamatta irti?

                          Comment

                          • SLK
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 275
                            • Päijät-häme

                            #14
                            Tuota itesekin mietin, että pitääkö tosiaan imusarja irrottaa?
                            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                            Comment

                            • pete81
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 2056
                              • .........

                              #15
                              Ei tarvi ottaa imusarjaa irti. Se imupuolen kumiletku pois niin pääsee jo paljon paremmin työstämään, kahdella ruuvilla muistaakseni on kiinni siellä, vähän hankalassa paikassa muttei ole mahdoton vaihtaa. Kalvoa ei saa uutta kuten jo sanottiinkin, purkin kyllä saa auki että voi tarkastaa sen kunnon mutta hajoaa ne kiinnitysklipsut sitten tosi helposti. Uusi maksoi marmoritiskillä noin 75e. Omasta oli kalvo haljennut.
                              Last edited by pete81; 29-10-2007, 22:55.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎