Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34, kannentiiviste paloi, ideoita aiheuttajasta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    M30B34, kannentiiviste paloi, ideoita aiheuttajasta?

    Tuossa pari viikkoa sitten yhden ohituksen jäljiltä auto alkoi käydä viidellä, jonka takia nykäisin tänään kannen pois. Aikaisemmin oli ongelmaa päästöjen kanssa (HC 140) ja jotain outoa ääntä kuului, joka pistettiin vuotavan putken piikkiin (yksi liitos löysällä ja sitä kiristämällä ääni hävisikin lähes kokonaan). No, syy selvisi aika äkkiä kun kannen nykäisi pois, kannentiiviste palanut kolmesta kohtaa, eli neljä sylinteriä yhdessä. Palanut siis ainoastaan sylinterien välistä, eli öljy ja vesi olivat pysyneet kauniisti erillään. Palotilat ja männät on niin hyvän näköset ja puhtaat, että säädöt on kyllä ollut kohdallaan. Koneella on ajattu kasaamisen jälkeen n. 1000km.

    Puristuksia on 10-11:1 (rakentajalta aikoinaan saatu tieto, mitataan tarkemmin nyt kun ei ole tarkkaa lukua enää muistissa). Moottorinohjaus megalla. Ei mitään merkkejä nakutuksesta.

    Syy olisi nyt hyvä saada selville, itse veikkaisin että kansi ollut kiero (napattiin irti toimivasta koneesta, pohdinnan jälkeen jätettiin plaanaamatta, ehkä väärässä paikassa säästetty, ehkä ei?) ja siksi pahvi palanut. Ideoita?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Kannattais aina tasohioa, voi polttaa pahvin jos kansi kiero ja ne tuppaa kyllä tod. usein olemaan kieroja jos ollut kiinni jo autossa.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Originally posted by huoppa81 View Post
      Kannattais aina tasohioa, voi polttaa pahvin jos kansi kiero ja ne tuppaa kyllä tod. usein olemaan kieroja jos ollut kiinni jo autossa.
      Jep, kansi tai dekki eivät ole suorat. Pikatarkistukseen käy linjari ja rakotulkki. Tehtaan speksien mukaan Esim. M50:n kansi saa olla max. 0,03mm kierossa rakotulkilla mitattuna.
      Last edited by Leka; 22-09-2007, 20:00. Reason: Pilkkuvirhepaholainen
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Jeps, näin meinasinkin. Parempi niin. Pitää tarkistella ja ihmetellä paljonko heittää, pitäisi aina ottaa varman päälle näissä. Kannen plaanaus on omastakin mielestä aina tärkeää, mutta koneistamon tarkistuksen jälkeen lausunto oli että tuskin kannattaa plaanata, hyvältä se näyttää nytkin. Ei auta kuin koputtaa puuta, oma vika, ensi kerralla tehdään vaikka menis varmuuden maksimoinniksi...

        Miten valurautalohko käyttäytyy, vaativatko nuo yleensä koneistusta? Selvitetään nyt perinpohjin ettei tarvitse enää polttaa pahvia. Ilmoittelen jahka mittaukset tehty.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Leka View Post
          Jep, kansi tai dekki eivät ole suorat. Pikatarkistukseen käy linjari ja rakotulkki. Tehtaan speksien mukaan kansi saa olla max. 0,3mm kierossa rakotulkilla mitattuna, mutta mun mielestä se on liikaa...
          Miksei tuo vakiokoneissa passaa. Viritetyt eli korkeamman puristuksen tai ahtamisen omaavat ovat varmasti tarkempia.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by WSE1 View Post
            Miksei tuo vakiokoneissa passaa. Viritetyt eli korkeamman puristuksen tai ahtamisen omaavat ovat varmasti tarkempia.
            Itseasiassa mun laittamassa max. kieroudessa on virhe, sillä M20/M30-moottoreihin ei tuota ilmoiteta. M50:iin ilmoitetaan ja siitä sen katsoinkin, koska se tieto sattui olemaan sopivasti käden ulottuvilla... M50:iin max. kannen kierous on 0,03mm ja tuo kuulostaa jo järkevämmältä. Tuohon mittaan tuli "pieni" pilkkuvirhe edelliseen postaukseen, joten korjataanpa hieman.

            Edittiä sen verran että 0,005mm raosta paistaa jo päivä kun linjarilla katselee suoruutta valoa vasten.
            Last edited by Leka; 22-09-2007, 20:01.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Syy selvisi, ensimmäistä starttia tehdessä oli pienoinen asetusvirhe virheellisten sytkäkiven tietojen takia -> kone ampui vastaan ja kovaa kun sytkä seilasi ihan missä sattui. Eka startti joten kannenpultit oli vasta ensimmäisessä momentissa, eihän se tiiviste kestänyt. Mistä tiedän? No, pulttien kierteissä oli tiivisteen jämiä, jotka oli jääny siihen jälkikiristyksessä. Samaten tiivisteen painumasta näkee että 2 cyl kohdalla on tiiviste ollut hieman ulompana. Löytyipä repeämä liekkirenkaasta vielä 1 cyl etupäästäkin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎