Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 nykii ja kulutus noussut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markkis
    Newbiemmer
    • May 2003
    • 19
    • Turku

    M52B28 nykii ja kulutus noussut

    Näitä nykimisongelmiahan on ollut muillakin, mutta aloitan nyt kuitenkin uuden threadin. Autona E36 328i coupe -96, ml. 182 000 km.

    Pääasiassa tasakaasulla ajettaessa välillä ilmenee pienehköä nykimistä, nykyisin hieman useammin ja varsinkin kylmällä koneella. Viime aikoina myös joitakin kertoja nykäissyt selvästi kovemmin, siis vain yksi isompi nykäisy. Kerran tämä tapahtui tyhjäkäynnillä, jolloin kone meinasi sammua, ja sitten taas kierrokset nousivat. Muutenkin tuntuu, että koneessa ei oikein ole tehot/väännöt tallella, tosin en ole muita samanlaisia autoja ajanut.

    Vikakoodeja ei löytynyt, imuvuotoja ei pitäisi olla. Tulpat, ilmansuodatin sekä pa-suodatin vaihdettu n. vuosi/10 000 km sitten. Tätä pienempää nykimistä on ilmennyt jo yli vuoden, viime talvena mielestäni vähemmän, viime aikoina siis useammin.

    Uutena bonuksena myös kulutus on noussut selvästi. Matka-ajossa enimmäkseen moottoritiellä n. 10-11 l/100 km, kaupungissa 14-15 l/100 km. Melko reilua, eikö?

    Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Nokka- tai kampiakselin tunnistimen ja lambdojenhan pitäisi antaa vikakoodi. Mikä muu voisi aiheuttaa tällaista, bensapumppu? Joku muu, mikä?
    Last edited by Markkis; 11-10-2007, 22:17.
  • Markkis
    Newbiemmer
    • May 2003
    • 19
    • Turku

    #2
    Kannattaako noita asentotunnistimia alkaa vaihtamaan, vaikka vikakoodeja ei tullutkaan? Meneekö vaan rahat hukkaan? Eikä ne taida tuohon kulutukseen vaikuttaa kuitenkaan.

    Comment

    • bme535
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 105
      • Jkl

      #3
      Veikkaisin Ilmamassamittaria.. Se ei välttämättä anna vikakoodia jos vielä toimii osittain. Toinen mikä vaikuttaa pintakaasulla on lambda-anturi, mutta se kyllä usein antaa myös vikakoodin. Onko ilmamassamittarin ja kaasuläppäkotelon välinen putki ehjä?
      E34 535 tic

      Ex:
      E34 525 tds Touring
      E30 320i Touring
      E34 535i
      E30 325i
      E12 518
      E30 316 -> 318i

      Comment

      • Markkis
        Newbiemmer
        • May 2003
        • 19
        • Turku

        #4
        Joo, toi ilmamassamittari on myös yksi vaihtoehto. Sekin on aika suolaisen hintainen, ei huvittaisi turhaan vaihtaa. Se kumiputki on ehjä.

        Comment

        • bme535
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 105
          • Jkl

          #5
          Eihän siinä vaan ole vapaavirtaussuodatinta??
          E34 535 tic

          Ex:
          E34 525 tds Touring
          E30 320i Touring
          E34 535i
          E30 325i
          E12 518
          E30 316 -> 318i

          Comment

          • Markkis
            Newbiemmer
            • May 2003
            • 19
            • Turku

            #6
            Originally posted by bme535 View Post
            Eihän siinä vaan ole vapaavirtaussuodatinta??
            Ei ole, ihan normisysteemit kaikin puolin.

            Comment

            • jamoc8
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 277
              • Oulu

              #7
              Just samallalailla mulla temppuili kun kampparin tunnistin meni, paitsi että sammulili tyhjäkäynniltä nykäisyjen jälkeen. Ja sitä ennen meni nokan tunnistin, joka oireili pitkään alavääntöjen puuttumisena. Molemmat antoi kyllä vikakoodin mulla. Hellan valmistamat saa tarvikkeesta n 70 E/kpl. Että kantsii vaihtaa molemmat sitten kerralla. (tasaista laatua )


              Originally posted by Markkis View Post
              Näitä nykimisongelmiahan on ollut muillakin, mutta aloitan nyt kuitenkin uuden threadin. Autona E36 328i coupe -96, ml. 182 000 km.

              Pääasiassa tasakaasulla ajettaessa välillä ilmenee pienehköä nykimistä, nykyisin hieman useammin ja varsinkin kylmällä koneella. Viime aikoina myös joitakin kertoja nykäissyt selvästi kovemmin, siis vain yksi isompi nykäisy. Kerran tämä tapahtui tyhjäkäynnillä, jolloin kone meinasi sammua, ja sitten taas kierrokset nousivat. Muutenkin tuntuu, että koneessa ei oikein ole tehot/väännöt tallella, tosin en ole muita samanlaisia autoja ajanut.

              Vikakoodeja ei löytynyt, imuvuotoja ei pitäisi olla. Tulpat, ilmansuodatin sekä pa-suodatin vaihdettu n. vuosi/10 000 km sitten. Tätä pienempää nykimistä on ilmennyt jo yli vuoden, viime talvena mielestäni vähemmän, viime aikoina siis useammin.

              Uutena bonuksena myös kulutus on noussut selvästi. Matka-ajossa enimmäkseen moottoritiellä n. 10-11 l/100 km, kaupungissa 14-15 l/100 km. Melko reilua, eikö? Kytkin tuntuu hieman oudolta ja se on melko jäykkä. Voisiko kulunut/luistava kytkin olla selitys kulutuksen nousuun? Mielestäni kytkin ei kylläkään luista ainakaan kovin paljoa.

              Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Nokka- tai kampiakselin tunnistimen ja lambdojenhan pitäisi antaa vikakoodi. Mikä muu voisi aiheuttaa tällaista, bensapumppu? Joku muu, mikä?
              ---- Bee äm dapl juu ----

              Comment

              • Markkis
                Newbiemmer
                • May 2003
                • 19
                • Turku

                #8
                Ilmamassamittari on nyt vaihdettu, ongelma ei kuitenkaan poistunut. Hetken tuntui, että kone toimisi paremmin, mutta taisi olla vaan kuvitelmaa. Mites toi lambda sitten, voiko olla rikki, vaikka vikakoodia ei annakaan? Muita ideoita?
                Last edited by Markkis; 11-10-2007, 22:34.

                Comment

                • Markkis
                  Newbiemmer
                  • May 2003
                  • 19
                  • Turku

                  #9
                  Huomasin taannoin, että aina, kun autosta on ollut akku irti, syttyy luistoneston valo ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Kun auton käynnistää uudelleen, valo ei enää pala. Tänään kyseinen valo syttyi myös kesken ajon, ja jälleen seuraavan käynnistyksen jälkeen ei. Liittyykö tämä jotenkin kaasuläpän anturiin? Myös moottorijarrutuksessa kulutusmittari laskee nollaan parin sekunnin viiveellä.

                  Comment

                  • Martti.Kaij
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 356
                    • Oulu

                    #10
                    Hmm, mulla on kans vähä samantyyppisiä onkelmia, kulutus ei nyt niinkää oo noussu mut toi et nyt nykässy parikertaa aamulla kylmällä koneella ku o pysähtyny esim liikennevaloihi ni sillee et o meinannu sammua. Pitääköhä tuota vaihtaa tuo kampuran asentotunnistin samontein???
                    E46 328i

                    REDLINE OILS
                    UUC Motorwerks

                    Comment

                    • Wexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 213
                      • Ruovesi

                      #11
                      Omassa bemarissa kun lambda oli menossa, niin välillä tyhjäkäynti oli mitä oli ja kulutus myös, mutta ei näkynyt vikakoodeja ennenkuin lambda tosiaan oli melkein kokonaan hajalla...

                      Comment

                      • kiitoh
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2003
                        • 63
                        • oulu

                        #12
                        Stekkaappa bensapumppu! se on takapekin alla käy samalla tankaa ferrari bensaa... vai ei ollut mitään vikakoodeja.. käytitkö ihan boschin testerissä? mulla omasta e36 328i vm:97 mennyt jo 3 kampiakselin tunnistinta

                        Comment

                        • hekemon
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 96

                          #13
                          Itsellä E34:sssa saman tyylsitä vikaa. Miten tuon bensapumpun tarkistais? Jotenkin tuntuu et se surisi aijemmin erinlaisella äänellä?
                          I hope u touch this car only whit your eyes.

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Kuuluuko tuon bensapumpun pyöriä tarkalleen samaa nopeutta kokoajan tyhjäkäynnillä, vai onko pumpun kierroksissa jtn tiettyä väliä, jota se seilaa? Omassa autossa pumppu on suht äänekäs, ja kierrokset vaihtelee hieman n.2-4sek mittaisissa sykleissä.:think
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎