Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka saada m10-kansi irti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alex
    Newbiemmer
    • Jun 2004
    • 2
    • Helsinki

    Kuinka saada m10-kansi irti?

    Terve!

    Yritin jo etsiä aikaisempia keskusteluita aiheesta, mutta löytyi joko yli 20 sivua aiheita tai sitten ei yhtään. Olenpa muutenkin aika aloittelija näissä foorumeissa. :oops: (Saa tietysti pasteta topicin kyseisestä aiheesta, jos sellainen vain löytyy)

    Enpä ole edes varma, että onko ko. kone m10, vai ei...? :P Eli omistan tuollaisen e30 -86 318i:n, josta on luultavasti kansi haljennut/vääntynyt. :(

    Pitäisi saada se kansi irti, olisikohan siinä jotakin erityistä "kikkaa"? Onko kuinka vaikeata irroittaa se? Ettei tulisi mitään pattitilanteita sitten paikan päällä. Tarkoitus olisi tuossa syyskuun alussa suorittaa kyseinen toimenpide.

    Niinpä pyydän apua teiltä, jotka olette sen kannen irroittaneet, voisitteko omien kokemuksienne perusteella neuvoa, jos vain mahdollista? Ja jos vielä joku kertoisi jonkun hinta/laatu-suhteeltaan hyvän koneistamon pk-seudulta tai lähistöltä, niin arvostaisin tietoa erittäin paljon!
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    #2
    osta jostain hyväkuntoinen käytetty kansi, niitä saa ihan sika halvalla ja teetät säästyneillä rahalla siitä kannesta paremman.
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

    Comment

    • t-race
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 722
      • North from Nurmijärvi

      #3
      Re: Kuinka saada m10-kansi irti?

      Originally posted by Alex
      Terve!
      Pitäisi saada se kansi irti, olisikohan siinä jotakin erityistä "kikkaa"? Onko kuinka vaikeata irroittaa se? Ettei tulisi mitään pattitilanteita sitten paikan päällä. Tarkoitus olisi tuossa syyskuun alussa suorittaa kyseinen toimenpide.

      Niinpä pyydän apua teiltä, jotka olette sen kannen irroittaneet, voisitteko omien kokemuksienne perusteella neuvoa, jos vain mahdollista? Ja jos vielä joku kertoisi jonkun hinta/laatu-suhteeltaan hyvän koneistamon pk-seudulta tai lähistöltä, niin arvostaisin tietoa erittäin paljon!
      Niin kysehän ei ollut vielä tässä vaiheessa "säästyneillä rahoilla paremman kannen tekemisestä" vaan kannen irroittamisesta. Eli yksinkertaisesti: imusarja, pakosarja, letkut jne irti (noita ei varmaankaan tarvitse sen kummemmin selittää). Venakoppa pois, joudut irroittamaan laturin yms. remmit ja hihnapyörän. Sitten jakopään kopat pois (kannesta ja lohkosta). Nokka-akselin ketjupyörä irti. Kannesta 10 pulttia irti ja kansi pois. Sitten paikalleen asentaessa jakopää kohdalleen jne jne... Tässäpä taas pienessä sievässä tuli ohjeita. Selvin päin varmaan tulisi kuitenkin samat ohjeet.

      --Vesa--
      BMW Rennsport Racing Motorsport Club
      BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
      Ach so, je mehr, desto besser!
      sigpic

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Re: Kuinka saada m10-kansi irti?

        .....
        Last edited by T3; 09-01-2007, 15:23.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • t-race
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 722
          • North from Nurmijärvi

          #5
          Re: Kuinka saada m10-kansi irti?

          Originally posted by T3
          Onnistut varmasti, ihmiset sen koneen on kasannu, kyllä säkin sen osaat purkaa ja kasata.
          Niin mutta Saksalainen insinööri onkin ihmistä viisaampi
          BMW: Designed by German engineers for German engineers.
          BMW Rennsport Racing Motorsport Club
          BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
          Ach so, je mehr, desto besser!
          sigpic

          Comment

          • Alex
            Newbiemmer
            • Jun 2004
            • 2
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by t-race
            Originally posted by Alex
            Terve!
            Pitäisi saada se kansi irti, olisikohan siinä jotakin erityistä "kikkaa"? Onko kuinka vaikeata irroittaa se? Ettei tulisi mitään pattitilanteita sitten paikan päällä. Tarkoitus olisi tuossa syyskuun alussa suorittaa kyseinen toimenpide.

            Niinpä pyydän apua teiltä, jotka olette sen kannen irroittaneet, voisitteko omien kokemuksienne perusteella neuvoa, jos vain mahdollista? Ja jos vielä joku kertoisi jonkun hinta/laatu-suhteeltaan hyvän koneistamon pk-seudulta tai lähistöltä, niin arvostaisin tietoa erittäin paljon!
            Niin kysehän ei ollut vielä tässä vaiheessa "säästyneillä rahoilla paremman kannen tekemisestä" vaan kannen irroittamisesta. Eli yksinkertaisesti: imusarja, pakosarja, letkut jne irti (noita ei varmaankaan tarvitse sen kummemmin selittää). Venakoppa pois, joudut irroittamaan laturin yms. remmit ja hihnapyörän. Sitten jakopään kopat pois (kannesta ja lohkosta). Nokka-akselin ketjupyörä irti. Kannesta 10 pulttia irti ja kansi pois. Sitten paikalleen asentaessa jakopää kohdalleen jne jne... Tässäpä taas pienessä sievässä tuli ohjeita. Selvin päin varmaan tulisi kuitenkin samat ohjeet.

            --Vesa--
            Iso kiitos!

            Eiköhän näillä ohjeilla nyt pärjää aika pitkälle ja mikäli jotain ongelmia tulee, niin enköhän sitten taas kirjoittele tänne. :wink:

            Originally posted by T3
            1. Hanki jostain itsellesi ko. autoa käsittelevä korjauskäsikirja. (Hätätapauksessa Haynes, vaikka onkin ihan paska)
            2. Jos et sittenkään ole ihan varma tehtävästä työstä, niin ota avuksesi joku sellainen kaveri, joka OIKEASTI on ennenkin autoja ruuvaillut.
            3. Ennenkö avaat yhtäkään mutteria tai pulttia koneestasi, varaa tehtävälle työlle riittävästi aikaa ja KUNNOLLISET työkalut. Paiskaa se jakoavain naapurin nurmikolle jne.
            4. Ensimmäinen vaihe: Käännä kampiakselin päästä jakomerkit (myös nokalla) paikallen. Merkit yms löytyvät noista kirjoista, mutta niissä ei muistuteta, että ennen kannen poisottamista olisi myöskin hyvä laittaa ne merkit paikalleen.

            Tämän jälkeen jatkat kirjan/kaverin ohjeiden mukaan RAUHALLISESTI. Onnistut varmasti, ihmiset sen koneen on kasannu, kyllä säkin sen osaat purkaa ja kasata.
            Eli siis, vaikka olenkin uusi täällä foorumissa ja suht aloittelija autojen kanssa ylipäätään, niin en sentään tyhmä ole. Autoja ammatikseen rukaileva veljeni auttaa (toisin sanoen tekee sen puolestani :wink: ). Mikäli mietitte, että miksi sitten edes kysyin koko operaatiosta, kun veljeni tekee sen puolestani, niin vastaukseksi kelvannee tiedonjano. Tulevana autonasentajana aion seurata koko ajan silmä tarkkana, jotta oppisin itsekin jotain. Kiitos kuitenkin erittäin huolellisista neuvoista!

            Sitten jatketaan eteenpäin, siitä kannesta: Jos hakee "uuden" kannen esim. romikselta, niin mikäs olisi käypä hinta? Entäs jos sen kannen vie koneistamolle ja vähän viilailee sitä? Mitä siitä joutuu kustantamaan? Kokeilin taas tota searchia ja yritin noihin kysymyksiin etsiä vastauksia, mutta jälleen aika heikoin tuloksin. Joku siellä kyllä mainitsi, että n. 700e olisi koneistamolla hinta, mutta se oli jonkun muun koneen kansi, oisko tän m10:n teettäminen sitten lähelläkään tota em. hintaa?

            Kiitos jo etukäteen!

            Comment

            • t-race
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 722
              • North from Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Alex
              Eli siis, vaikka olenkin uusi täällä foorumissa ja suht aloittelija autojen kanssa ylipäätään, niin en sentään tyhmä ole. Autoja ammatikseen rukaileva veljeni auttaa (toisin sanoen tekee sen puolestani :wink: ). Mikäli mietitte, että miksi sitten edes kysyin koko operaatiosta, kun veljeni tekee sen puolestani, niin vastaukseksi kelvannee tiedonjano. Tulevana autonasentajana aion seurata koko ajan silmä tarkkana, jotta oppisin itsekin jotain. Kiitos kuitenkin erittäin huolellisista neuvoista!

              Sitten jatketaan eteenpäin, siitä kannesta: Jos hakee "uuden" kannen esim. romikselta, niin mikäs olisi käypä hinta? Entäs jos sen kannen vie koneistamolle ja vähän viilailee sitä? Mitä siitä joutuu kustantamaan? Kokeilin taas tota searchia ja yritin noihin kysymyksiin etsiä vastauksia, mutta jälleen aika heikoin tuloksin. Joku siellä kyllä mainitsi, että n. 700e olisi koneistamolla hinta, mutta se oli jonkun muun koneen kansi, oisko tän m10:n teettäminen sitten lähelläkään tota em. hintaa?

              Kiitos jo etukäteen!
              No kuules kummaa, kun hullu kirjoittaa (lainatakseni erästä tuttavaani).

              Tulevalle autonasentajalle vinkkinä: Tee itse tuo homma, ja anna veljesi neuvoa, opit paremmin. Ja samalla tutustut yhteen legendaarisimmista BMW koneista (mm. vuoden 1983 F1 mestaruus voitettiin tuohon M10 koneeseen perustuvalla koneella. Ja pilkunnussijoille: tuo F1 konehan perustui NK:n 1500 koneeseen, jonka johdannainen tuo M10 oli...)

              M10 kannesta ei kannata romiksella maksaa juuri mitään. Tosin tuosta kannesta on moniakin variaatioita olemassa. Mutta lähes kättelemällä ainakin pienireikäisiä (pienemmät imukanavat jne...) saa. Tosin isoreikäisestakään (esim. L-jet kannesta) ei montaa kymppiä kannata maksaa. Ja miksi sitten kantta lähtisit vaihtamaan, jollei omasi ole halki. Ja jos oma on ehjä, niin käyttöautoon riittää pelkästään venttiilien hionta. Ja mitä siitä eteenpäin tulee, niin hinnoista en osaa itse sanoa mitä maksaa, kun kaverilla on tarvittavat vehkeet kansien tekemiseen, joten en itse maksa kansihommista juuri mitään.

              Mutta onnea ja menestystä remonttiin.
              BMW Rennsport Racing Motorsport Club
              BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
              Ach so, je mehr, desto besser!
              sigpic

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎