Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 d suutin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    530 d suutin

    Eli autossa on ollut havaittavissa erittäin pieni "hummaaminen" tyhjäkäynnissä eritoten kylmällä koneella.
    Kävin eilen syyshuollossa, jossa tehtiin samalla suuttimien balanse testi.
    Suuttimien korjausarvot pytyissä 1, 3, 4, 5 ja 6 pyöri -1:stä -0,5:teen. Sallitut raja-arvot -4...+5. Kakkospytyn arvo +1,7. Eli tua kakkosen arvo hieman poikkeava muista. Läpivutotesti tehtiin myös. Kakkonen vuoti eniten läpi. Paljonko suuttimet saavat vuotaa läpi ?. Vai saavatko vuotaa ollenkaan ?.
    Tehtiin johtopäätos, että hummaaminen todennäköisesti johtuu kakkosen suuttimesta. Onko tua suutin nyt sitten likainen vai kulunut. Muuttuukohan sen arvo vielä huonommaksi nopeasti?

    530 dA/99 117 tkm
  • MarTan
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 94

    #2
    Sama vika..

    Itellä on 530d -99/00 ja sama aaltomainen liike tyhjäkäynnillä.

    En ole käyny mittauttamassa suuttimia, vielä.

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      Ylläripylläri että juuri kakkos-pytyn suutin on huonoin. Kannattaa vaihtaa/korjauttaa se jo ennen kuin jättää käynnistymättä joku kaunis kerta liiallisen ylivuodon takia. Kustannus on jotain 300-400 euroa. Saattaa lähteä 15 minuutin tai kolmen päivän päästä käyntiin, mutta jos oireet on noin selkeät, niin sama käyttää rahat nyt eikä vasta puolen vuoden päästä. Säästää hermojen menemisen.

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        #4
        Noiden suuttimien paluuvuodolle on varmaan joku ohjearvo millilitroina mutta käytännössä se viallinen suutin löytyy siten kun startataan autoa mittakupit suuttimissa kiinni ja verrataan sen jälkeen määriä.
        Todennäköisesti se suutin mikä vuoti vähiten on kunnossa ja sitten ne mitkä vuotivat selvästi enemmän vähiten vuotavaan nähden rikkinäisiä/menossa rikki.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Ohessa suuttimien testaukseen liittyvää aikaisempaa turinaa. KLIK1 KLIK2

          Mainitaan nyt vielä tuo paluulinjan paine, enintään 500 mbar.
          Last edited by Clavurion; 28-09-2007, 12:41.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • KATKU
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 230
            • Vaasa

            #6
            Kiitos vastauksista.
            Lueskelin noita juttuja ja huomasin, että tua ohivuototesti suoritettiin ilmeisesti hiukan väärin, koska mittattakupit laitettiin paluupuolelle kiinni ja auto käynnistettiin käyntiin => annettiin käydä noin 10 sekuntia tyhjäkäyntiä ja sammutettiin ja todettiin, että kaikkista suuttimista tulee ohivuotoa.
            Korjausarvot mitattiin ainoasataan tyhjäkäynnillä.

            Maallikon on nyt vielä pakko kysyä, että tuleeko noista suuttimista aina ohivuotoa paluulinjaan, kun moottori on käynnissä ?
            Onko tuo korjausarvo ja ohivuoto täysin kaksi eri asiaa vai kulkevatko ne käsikädessä eli jos suuri tai poikkeava korjausarvo muihin suuttimiin nähden=> suuri ohivuoto ?

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by KATKU View Post
              tuleeko noista suuttimista aina ohivuotoa paluulinjaan, kun moottori on käynnissä ?
              Tulee, ja silloinkin vajaan minuutin kun laitat virrat päälle vaikka et käynnistä.

              Korjausarvot ja paluuvuoto liittyvät toisiinsa, mutta en tiedä miten sitä mitataan ohjelman kannalta.
              ---

              Comment

              • humala
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 739
                • Kemi

                #8
                Omakin jätti viikolla ranualle kun olin kuusamoon menossa. 6 pytyn suutinhan se siellä sit oli rikki (vuoti). tilasin uuden suuttimen 350 euroa vaihto-osana! sit siihen työt 116 eur! ja ranualla pällistelyä pari päivää ja osan odottelua. Onneksi ei työhommat ollut painamassa päälle.

                Eli suosittelen nyt vaihtamaan sen suuttimen tai huoltamaan sen. Omassakin ois varmaan riittänyt kärjen vaihto ja testaus niin ois halvemmaksi tullut. Mutta minkäs sille tekee kun ei kiinnosta viikkoja autoa ranualla seisottaa!
                E70 X5 3.0d -07
                E39 530da touring -99
                ex: E36 325i sedan -93

                Comment

                • KATKU
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 230
                  • Vaasa

                  #9
                  Nojoo. Kävin tänään vähän kyselemässä suuttimien hintoja. Marmoritiskillä hinta 372:-. Sitten kävin boschin myyjän luona, joka sanoi ettei tota koko osaa tartte uusia vaan riittää pelkän suutimen vaihto sieltä sisältä koska todennäköisesti se elektroniikka on ihan ok. Pelkän suuttimen hinta 95:-.

                  Kysymys kuuluukin nyt seuraavaksi, että onko kukaan täällä vaihtanut tota pelkkää suutinosaa "tötterön" sisälle ?. Onko se vaihdettavissa ihan kotikonstein ?. Lisäksi olisi hyvä tietää vaikuttaako tua pelkän suutinosan vaihto myös ohivuotoon ?.

                  Lisäksi boschin edustaja sanoi, että autoomaatissa on eri suutinosa, kuin soppakauhassa.

                  Comment

                  • humala
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 739
                    • Kemi

                    #10
                    tottakai vaikuttaa, suutin ei puske naftaa niin se sylkee sen paluupuolelle. Eli suuttimen kärki on tukossa. Suutin on voi olla lujassa ottaa irti joten kannattaa ehkä viedä ammattilaiselle! mutta kyllä se itselläkin varmasti onnistuu jos hiukan on taitoa ja järkeä tommoseen. foorumeilta löytyy haulla varmasti irroitus vinkkejä, nyt en jaksa alkaa linkkiä laittamaan. hakusanana 530d suuttimet tjsp.
                    E70 X5 3.0d -07
                    E39 530da touring -99
                    ex: E36 325i sedan -93

                    Comment

                    • KATKU
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 230
                      • Vaasa

                      #11
                      Oon kyllä lukenut noita vanhempia juttuja. Ongelma onkin juuri siinä, että osassa jutista sanotaan ettei ton suuttimen kärkiosan vaihto vaikuta paluuvuotoon osassa taas sanotaan, että vaikuttaa. Eli maallikolla vallitsee epätietoisuus.
                      Koko suutintötterön irroitus pitäsi kyllä onnistua, koska siihen löytyy asianmukainen liukuvasara, mutta miten on tuon tötterön purkaminen, että saisi vaihdettua vain ton kärkiosan joka nyt on kuitenkin varmaan se potettiaalisin vikakohta. 370 euroa vastaan 95 euroa on kuitenken aika suuri ero.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by KATKU View Post
                        mutta miten on tuon tötterön purkaminen, että saisi vaihdettua vain ton kärkiosan joka nyt on kuitenkin varmaan se potettiaalisin vikakohta. 370 euroa vastaan 95 euroa on kuitenken aika suuri ero.
                        Suuttimen kärki vaihdetaan suutinhuollossa, ei kotona. Vaihdon jälkeen suutin ajetaan penkissä Boschin testiohjelmalla, joka kertoo miten vaiho onnistui ja joutuuko säätämään.

                        Vaihtotyö on muistaakseni noin 60 € per suutin.
                        ---

                        Comment

                        • KATKU
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 230
                          • Vaasa

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Suuttimen kärki vaihdetaan suutinhuollossa, ei kotona. Vaihdon jälkeen suutin ajetaan penkissä Boschin testiohjelmalla, joka kertoo miten vaiho onnistui ja joutuuko säätämään.

                          Vaihtotyö on muistaakseni noin 60 € per suutin.
                          Kiitti tiedosta.
                          Tälläkin kombinaatiolla pääsee sievoiseen säästöön, varsinkin jos pitää korjata useampia suuttimia.

                          Comment

                          • KATKU
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 230
                            • Vaasa

                            #14
                            Noniin. Päätin sitte aloittaa tolla halvimmalla, eli fortet tankkiin ja kovaa kierrättämistä. Nyt autolla ajettu forten jälkeen noin 400 km. Suunnilleen 300 km kohdalla tykkäsin, että kone ei enää humppaa tyhjäkäynnillä kylmänä. Muutenkin koneen käyntiääni oli muuttunut pehmeämmäksi.
                            Kävin sitten tänään teetättämässä uudestaan ton balanse testin varmistaakseni persdynoni ja hups kakkospytyn korjausarvo oli tippunut +0,2:teen kun se edellisen kerran oli +1,7. Muiden suuttimien arvot olivat kutakuinkin samat kuin viimmeksi.

                            Comment

                            • Pihviini
                              Newbiemmer
                              • Oct 2007
                              • 5
                              • Mikkeli

                              #15
                              Suutinongelmaa kahdessa suuttimessa

                              [quote=KATKU;1046422]Eli autossa on ollut havaittavissa erittäin pieni "hummaaminen" tyhjäkäynnissä eritoten kylmällä koneella.
                              Kävin eilen syyshuollossa, jossa tehtiin samalla suuttimien balanse testi.
                              Suuttimien korjausarvot pytyissä 1, 3, 4, 5 ja 6 pyöri -1:stä -0,5:teen. Sallitut raja-arvot -4...+5. Kakkospytyn arvo +1,7. Eli tua kakkosen arvo hieman poikkeava muista. Läpivutotesti tehtiin myös. Kakkonen vuoti eniten läpi. Paljonko suuttimet saavat vuotaa läpi ?. Vai saavatko vuotaa ollenkaan ?.


                              Itselläni kone ei enään hummannut vaan kävi tutisemaan oikein kunnolla tyhjäkäynnillä. Isommilla kierroksilla (yli 2000) ongelmia ei suuremmin ollut, vaikka joku suutin tuntui jotain ääntä päästävän. Auto meni huoltoon ja soitto tuli parin tunnin päästä: kakkos ja kuutospytyn suuttimet paskana, hinta-arvio 1000-1500€, voi vittu...
                              Selailin aikani nettiä ja löytyihän sieltä vaihtoehto tehdaskorjatuille suuttimille (á460e). Jkylässä Hiomo Kantanen korjaa suuttimia eli vaihtaa niihin päitä, mikä on yleisin vika suuttimessa (tai liittimen hapettuminen). Kustannusarvio nyt 350-500e. Palaan asiaan kun tiedän toimiiko 530da remontin jälkeen...
                              535Da Touring M-sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎