M20B25 ECU:lta väärää ohjetta tyhjäkäyntimoottorille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kauko
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 35

    M20B25 ECU:lta väärää ohjetta tyhjäkäyntimoottorille

    tere,

    Muun muassa Bentleyn manuska sanoo, että tyhjäkäyntimoottorin johdossa tulee virrat päällä ollessa näkyä n. 10 volttia keskinavan ja molempien reuna-napojen välillä. Mulla toisen reunan ja keskinavan väliin tulee 9,5 V(ok), mutta toiseen vain about 4 V. Onko tämä nyt sitä, että ECU on sökö? Onko jossain vielä jemmassa johto/liitinnippu, jossa hukkuu jännitettä? Kaikki päälle näkyvät johdot ja liittimet konehuoneessa on läpikäyty, eikä mitään vaikutusta.

    Tämä ilmeni, kun metsästin sitä vanhaa iänikuista vikaa, että miksi kone hetken aikaa tukehtuu ja epäröi kun polkasee tyhjäkäynniltä reilusti kaasua
    . Auto kulkee mutta ärsyttävästi nielaisee aina tuossa kohtaa. Ajattelin että olisko tyhjäkäynniltä kaasulle siirtymisessä osaa tk-moottorin toiminnalla, ja onhan sillä. Itse tk-moottorin käämien mittaustulokset ja toiminta tuntuu olevan toleransseissa, mutta manuaalien tietoihin verrattuna sinne tosiaan tulee väärää ohjearvoa. Mutta miksi?

    Bentley sanoo, että tuohon jännitearvoon vaikuttavat mm. lämpötilasensorit ja TPS:n säätö. Se on outoa kuitenkin, että mulla tulee sinne aina se 4 volttia, vaikka repisin irti TPS:n, antureiden ja imm-mittarin johdotkin. Mitä hittoa? Sanokaas tietäjät, voiko toi ECU olla jossain virhetilassa, jossa se antaa sinne aina tuota idioottivarmaa 4 volttia, jolla auto saadaan liikkumaan? Melkoista arpomista, mutten muuta keksi...
  • Coooper
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 1623
    • Lahti

    #2
    Tässähän voisi samalla kysyä kun minulla samanlaisia ongelmia, ja tyhjäkäynti soutaa hivenen ja kun yrittää ajaa ihan hiljaa pintakaasulla pienellä vaihteella niin välillä nykii. Osaakohan kukaan sanoa mikä vaivaisi?
    E61 525DA - 09
    EX: E90 325IA -06
    EX: E46 328i 4d -00
    Ex: E30 318i 2d -89


    ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

    Comment

    • Erska
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 439
      • Tuusula

      #3
      Samaa juttua itsekkin miettinyt kun samaa onglemaa kun "cooperilla" ??
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

      Nyt: VOLVO S60 D5 -03

      EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

      Comment

      • Kauko
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 35

        #4
        No pelaako teillä tyhjäkäyntimoottori oikein?

        Mulla soutaa kanssa tyhjäkäynti toisinaan about 800-1200 kierrosta, lämmöistä riippumatta. Olen tässä mittaillut anturit ja pähkinyt, mutten muuta osviittaa löydä kuin tuon tk-moottorin ohjauksessa olevan poikkeaman verrattuna manuskaan. Itse tk-moottori hyrrää kuten pitääkin ja on mittausten perusteella ok, kuten jo aiemmin pölisin. Alipainevuotoja oli, vaihdoin letkut ja meno vähän rauhoittui, mutta soutaa se tyhjäkäynti välillä vieläkin ja tuo "nielaisu" ärsyttää, kun lyödään lotikka lattiaan tyhjäkäynniltä. Silloin kun alipainepuolella oli vuoto, saattoi auto sammuakin toisinaan.:think

        Comment

        • -Jarno-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1140
          • Salo

          #5
          Originally posted by Coooper View Post
          T?ss?h?n voisi samalla kysy? kun minulla samanlaisia ongelmia, ja tyhj?k?ynti soutaa hivenen ja kun yritt?? ajaa ihan hiljaa pintakaasulla pienell? vaihteella niin v?lill? nykii. Osaakohan kukaan sanoa mik? vaivaisi?
          Omasta ruoskasta loppui nykin?/tyhj?k?ynnin humppaaminen uudella ilmam??r?mittarilla. Vanhasta oli se hiilipinta jo aivan kulunut.
          ________
          nice tits Cam
          Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:14.

          Comment

          • Erska
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 439
            • Tuusula

            #6
            Joo, kyllä mullakin tekee sitä että kun polkasee tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan nopeasti niin se miettii ns.. ja kun ihan pikkasen vaan polkasee niin kierrokset vaan tippuu...

            Olen epäillyt kyllä sitä imm mutta en ole vielä sitä purkanut ja tutkinut...pitäisi vissiin...
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

            Nyt: VOLVO S60 D5 -03

            EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14561
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Erska View Post
              Joo, kyllä mullakin tekee sitä että kun polkasee tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan nopeasti niin se miettii ns.. ja kun ihan pikkasen vaan polkasee niin kierrokset vaan tippuu...

              Olen epäillyt kyllä sitä imm mutta en ole vielä sitä purkanut ja tutkinut...pitäisi vissiin...
              Täysin samat oireet. Nyppäsee ilmamäärämittarista piuhan irti, niin rupeaa tyhjäkäyntiä käymään sievästi.

              Originally posted by -Jarno- View Post
              Omasta ruoskasta loppui nykinä/tyhjäkäynnin humppaaminen uudella ilmamäärämittarilla. Vanhasta oli se hiilipinta jo aivan kulunut.
              Piileeköhän omassa vika myös tuossa. :think
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • -Jarno-
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1140
                • Salo

                #8
                Originally posted by zener View Post
                Piileek?h?n omassa vika my?s tuossa. :think
                Yleismittari r?pyl??n ja mittaamaan ohmit imm:st?, sill? selvii jo paljon
                ________
                tits Webcams
                Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:14.

                Comment

                • Kauko
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 35

                  #9
                  Originally posted by -Jarno- View Post
                  Yleismittari räpylään ja mittaamaan ohmit imm:stä, sillä selvii jo paljon
                  Paitsi ettei kuulemma välttämättä selviä, koska kaikissa ilmamäärämittareissa ei tuo vastus kasva lineaarisesti, vaan ecu tulkitsee arvoja, jotka silmämääräisesti yleismittarilla ovat "älyttömiä", mutta silti toiminnallisesti oikeita...

                  Näin ainakin meiksin Motronicissa. Jetronicin mittareissa eri juttu, niitä pystyy testaamaan yleismittarilla järkevästi.

                  Meikäläisen onkelmiin ei muuten edes auttanut, vaikka varmuudeksi siirsin piirilevyä pois kuluneelta osalta "hiilirataa".

                  Hmmm...pitäisi varmaan mitata tuo johdotus boksin, ilmamäärämittarin ja tyhjäkäyntimoottorin välillä. Jossei siellä ole ongelmaa, niin on hankittava toinen boksi. Halbaa hubia... :think

                  Comment

                  • Coooper
                    BTCF Member
                    • Apr 2007
                    • 1623
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by zener View Post
                    Täysin samat oireet. Nyppäsee ilmamäärämittarista piuhan irti, niin rupeaa tyhjäkäyntiä käymään sievästi.



                    Piileeköhän omassa vika myös tuossa. :think
                    Ei ainakaan mulla tuo piuhan irti ottaminen vaikuttanut mitään, ihan samanlailla toimi kuin ennenkin. Pitäs vaihtaa tulpanjohot ja virranjakaja ja koittaa auttasko se. Tietääkö kukaan paljonko saa arvot muuttua sytytysjohtojen välillä?
                    E61 525DA - 09
                    EX: E90 325IA -06
                    EX: E46 328i 4d -00
                    Ex: E30 318i 2d -89


                    ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

                    Comment

                    • Kauko
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 35

                      #11
                      Tulpanjohrot

                      Huvikseni tossa mittailin noi johdot, niin mulla oli vastusarvot pienimmillään lyhimässä johdossa 5,88 kOhm ja suurimmillaan pisimmässä 6,11 kOhm. Siinä puolalle menevässä letkussa oli reilu 2 kiloa.

                      Siinä mittarin kanssa riehuessani samoilla kulmilla mittailin puolan ensiö ja toisiovastusarvot, niin sieltähän tulikin ihan kummaa, jos referenssinä on Bentleyn taulukko. Saamani arvot olivat itse asiassa tosi lähellä nelimukisen koneen puolan arvoja. Eli joko puolani on mennyttä, tai joku on laittanut tuohon pikkukoneen puolan. Se saattaisi ainakin osittain selittää tuon koneen ongelmat alakierroksilla. Tarttee metsästää jostain puola ja testata toisella. Onkohan noista tarvikepuolista enemmän harmia kuin hyötyä... Mittari käteen ja purkaamoille kiertelemään...

                      Comment

                      • -Jarno-
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1140
                        • Salo

                        #12
                        Multa l?ytyy tallin pohjalta useampikin 325:n puola, laita privaa jos tarvetta
                        ________
                        Blonde Webcams
                        Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:15.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14561
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by -Jarno- View Post
                          Yleismittari räpylään ja mittaamaan ohmit imm:stä, sillä selvii jo paljon
                          Mittailut jäi mittailematta, mutta uuden käytetyn mittarin hommasin, ja tyhjäkäyntiä käy sievästi. Vanha mittari oli kuin olikin paskana.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          Working...
                          X