Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF4HP22EH häiriköi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bember
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 479
    • Kirkkonummi

    ZF4HP22EH häiriköi

    huomasin tänään että lähtiessä likkeelle D-asennossa niin D:ledit palaa mutta sammuu pian ja liikkeellä ollessa kun vaihtaa N:lle ja takaisin D:lle niin D:ledit vilahtaa vain näkyvissä. Pihassa sitten kokeilin auton ollessa paikallaan niin kaikki vaihteet menee päälle mutta kakkosen kohdalla ilmaisin näyttää ykköstä kuten myös ykkösellä. Eli näkyy näin 1-1-3-tyhjä-N-P. 2 ja D eivät näy.
    Onko alkuoire jostain vaiko vaihdevivun tunnistin löysällä?
    Auto on E32 730A 1992. ZF:n 4HP22EH .
    Last edited by bember; 08-10-2007, 12:32.
  • bember
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 479
    • Kirkkonummi

    #2
    vika eskaloituu

    niin kuin edellisestä huomaa niin en maininnut R:ää niissä vaihteissa mitä vaihteen ilmaisin näyttää, en huomannut sitä ennenkuin nyt. Eilen peruutusvaihde lakkasi menemästä päälle, kerran jouduin jo tilanteeseen jossa jouduin työntämään autoa taaksepäin. Tänään "löysin" sen taas valitsemalla
    S-E-M valitsimesta M-manuaali asennon vaihdevivun ollessa R-asennossa. Näin vaihde kytkeytyy päälle!
    Oma järkeilyni tuottaa syyksi sähköisen vian, eikä mekaanista. Puhuin merkkihuollon kanssa ennen tuota M-oivallusta ja sanoivat että mekaaninen vika, eikä kannata korjata, vaan kehottivat etsimään vaihtolaatikon. Sanoivat myös ettei kannata vaihtaa öljyjä koska uudet ohuemmat öljyt saisivat nykyisenkin toimivuuden lakkaamaan. Olisin mielissäni "fixusta" analyysistä.

    Comment

    • bember
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 479
      • Kirkkonummi

      #3
      nollaus

      Akunkengät, myös webaston oman akun, olivat irti yön yli eikä auttanut mitään. Ihmettelin vain kun ei obc ei vaatinut koodia vaikka kenkien yhdistämisen jälkeen laittoi hätävilkut päälle. Avaimen laitto virtalukkoon ja virta päälle sammutti ne.
      Auto ei ryömi kun tasaisella pistää N:lle öljy ei haise eikä ole mustaa ja sitä on yli maximin mittatikun mukaan en tiedä paljonko..
      Aika harvinainen tämmöinen pelkkä pakin katoaminen kun ohjelma on E:llä ja sen löytyminen kun ohjelma M:llä, en ole löytänyt täältä mitään vastaavaa.

      Comment

      • full
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1214
        • Tampere

        #4
        kannattaa käydä tarkistamassa laatikon kyljestä että pistoke siellä on kunnolla paikallaan. sitten kannattaa purkaa keskikonsolia senverran että saat näkyviin tuon s-e-m kytkimen liittimet ja putsaat hyvin jonka jälkeen varmistat vielä että on kunnolla kiinni tuo liitin
        BMW M535iA -86
        Volvo V90 -18

        Comment

        • bember
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 479
          • Kirkkonummi

          #5
          tehty

          Tänään irroitin "kaiken" vaihdekepin ympäriltä ja itse kepin alustoineenkin niin että avautui reikä kardaanille. Kävin läpi liittimet ja kytkimet enkä löytänyt niissä mitään moitittavaa. Sitten käytin auton nosturilla ja irroitin plugin laatikosta ja laitoin takaisin eikä ollut mitenkään silmämääräisesti viallinen tai likainen/hapettunut ja oli/on hyvin kiinni, mutta kun cabiinista katsoin sinne avautuneeseen reikään niin näin jonkin johdon, mutta se ei ollut samanlainen kuin se minkä sitten auton alta laatikosta irroitin. Kysyn vaan että montako johtoa laatikolle menee?
          Auto toimii muuten OK, tai sitten aistit herkistyneenä koen että luistaa hieman koko ajan ja vaihtaa nykähtäen/äkkinäisesti, vaikea mun on sanoa kun ajo on mennyt jatkuvaksi laatikon provosoimiseksi. Sen olen huomannut että E-ohjelmalla kun ajaa ja päästää kaasun niin ei synny juurikaan moottorijarrutusta EIKÄ kulutusmittarin neula putoa nollaan, vaan pysyy 8-10 paikkeilla. S-ohjelmalla taas kulutusmittari putoaa heti nollaan kun kaasun vapauttaa ja moottori "jarruttaa".
          Eräs taho vaikuttavilla referensseillä kertoi että näitten EH eli sähköohjattujen laatikoiden suhteen on huomioitava että laatikon ohjausboxi, moottorin Motronic-boxi ,sekä ABS:n ohjaus-boxi kaikki kommunikoivat keskenään ja yhdessä esiintyvä vika voi vaikuttaa toiseen kummallisella tavalla. BMW huoltohan sanoi aluksi että mekaaninen vika ja että pitää hankkia vaihtolaatikko, nyt en enää usko että pitää. Voiko laatikon ohjausboxin vian nähdä testerillä ja onko se boxi uudelleen ohjelmoitavissa?. Voiko olla edes ohjelmistovika?
          Olis kiva saada JarkkoS:n ja Hemin näkemys asiaan.
          Last edited by bember; 10-10-2007, 00:07.

          Comment

          • full
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1214
            • Tampere

            #6
            itse veikkaisin edelleen sähköistä vikaa. kannattaa kokeilla ottaa se automaatin ohjausboksi irti ja vaikka varuilta kolvailla kaikki liitokset jos siellä sattumoisin on kylmäjuotoksia tai jostain on kondensoitunut vettä/kosteutta. ainakin omassa kipossa se on kuskin kohdalla heti sen ratin alapuolella olevan muovilipareen alla.

            laatikolle menee yksi johto.
            BMW M535iA -86
            Volvo V90 -18

            Comment

            • vitonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 139

              #7
              Olen samaa mieltä fullin kans. Sähköhäiriöt aiheuttavat vaihteiston toimintaan kummallisia ominaisuuksia. Kaikkia muita vaihteita paitsi pakkia ohjataan sähköllä. Myös vaihdon terävyyttä voidaan muuttaa sähköisesti öljynpainetta muuttamalla.
              Eli tutki se ohjausboksi, tai vielä parempaa, kokeile boksia toimivasta autosta.
              Voit myös mittoa vaihdevalitsimen katkaisijan toimivuuden tämän ETM:n kuvan perusteella:

              Click image for larger version

Name:	range_switch.jpg
Views:	1
Size:	24.1 KB
ID:	4813274

              Lisäyksenä vielä, että laatikolle menevässä johdossa on 7 säiettä + maadoitus.

              Comment

              • bember
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 479
                • Kirkkonummi

                #8
                siis pakkia ei ohjata sähköllä

                tämä on tieto jota ei tiedä BMW Suomi, Laakkonen ja Atoy. Voitko vahvistaa sen. Tämä tieto tekee käsittämättömaksi sen että pakki menee päälle kun vaihtaa sähköisesti Economy ohjelmalta Manual ohjelmalle. Olen nyt ihan tuuliajolla tämän kanssa kun mikään taho ei ole aikaisemmin kuulutkaan tällaisesta viasta ja United Motors (BMW) Tallinnassa sekä testerin omaava korjaamo täällä eivät saa mitään vikakoodeja testerillä, mutteivät toisaalta tiedä lukeeko laite laatikon ohjainboxia. Lisäksi Atoy ja BMW Suomi väittävät hieman epäröiden ettei ohjelmaa voi päivittää tai edes syöttää boxille uudelleen.
                Ottakee kantoo.
                Last edited by bember; 13-10-2007, 08:30.

                Comment

                • vitonen
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2003
                  • 139

                  #9
                  Vanhemmissa laatikoissa (muistaakseni <-9/89) on pakkisolenoidi, jolla estetään pakin meno päälle, kun auto liikkuu eteenpän. (itse pakin ohjaus on kuitenkin mekaaninen)

                  Käsitykseni mukaan autossasi ei ole kyseistä solenoidia ja ETM:n kuva vastaa käsitystäni, koska kuvan perusteella laatikkoon menee 7 karvaa ja vanhemmissa laatikoissa, joissa on pakkisolenoidi, laatikkoon menee 8 karvaa.
                  Laatikossasi on neljä solenoidia, kaksi vaihteiden ohjaukseen, yksi turbiinilukolle ja yksi paineensäädölle.
                  Lisäksi löytyy vielä kardaanin pyörimisnopeutta mittaava pulssianturi. Tässäpä on kaikki laatikon sisältämät sähköiset osat.

                  Lataa FAQ:sta ETM ja katso laatikolle menevän kaapelin liittimien numerot. Voit ihan itse mittoa kyseisiä liittimiä, kun autossa on virrat päällä. Kun MV:lle menee 12V on se aktiivinen. Jos jännite heittää akun jännitteestä, on elektroniikassa jotain häröilyä. MV:en resistanssi on välillä 25-46 Ohmia jos ovat ehyitä. Paineensäätimen resistanssi on 5-10 Ohm.

                  Jos olen kirjoitellut virheellistä tietoa niin korjatkaa!

                  EDIT: pulssianturin mittaaminen:

                  pin 27 - 8 resistanssi 900-1300 Ohm
                  pin 23 - 27 resistanssi >10 kOhm
                  pin 23 - 5 resistanssi 0 Ohm
                  Last edited by vitonen; 14-10-2007, 15:40.

                  Comment

                  • bember
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 479
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    ajattelin kuitenkin kokeilla mitä öljynvaihto aiheuttaa

                    ja samalla saada siihen oikean määrän öljyä, on nimittäin rutosti liikaa, koko tikun mittaalue on öljyssä! Motonet kuitenkin tarjosi kahta vaihtoehtoa, toisessa "imuputki tulee ulos kyljestä, toisessa pohjasta". Realoemista ei kuvista selviä. Onko kellään osviittaa. Kyseessä siis E32 M30B30 ja ZF4HP22EH
                    1/1992 ja S-E-M ohjelmakytkimellä.

                    Comment

                    • vitonen
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2003
                      • 139

                      #11
                      Minulla on ollut molemmat suodattimet. Kumpikin käy, mutta itse ajattelin, että jos imuputki tulee pohjasta, ei ilmanhörppäysvaara ole niin suuri kovilla pakkasilla. Joskus nimittäin hörppäsi ilmaa sivusta imevällä suodattimella n. -25 pakkasasteen pinnassa.. Siksi suosittelen pohjasta imevää.

                      Comment

                      • full
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1214
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by vitonen View Post
                        Vanhemmissa laatikoissa (muistaakseni <-9/89) on pakkisolenoidi, jolla estetään pakin meno päälle, kun auto liikkuu eteenpän. (itse pakin ohjaus on kuitenkin mekaaninen)

                        Käsitykseni mukaan autossasi ei ole kyseistä solenoidia ja ETM:n kuva vastaa käsitystäni, koska kuvan perusteella laatikkoon menee 7 karvaa ja vanhemmissa laatikoissa, joissa on pakkisolenoidi, laatikkoon menee 8 karvaa.
                        Laatikossasi on neljä solenoidia, kaksi vaihteiden ohjaukseen, yksi turbiinilukolle ja yksi paineensäädölle.
                        Lisäksi löytyy vielä kardaanin pyörimisnopeutta mittaava pulssianturi. Tässäpä on kaikki laatikon sisältämät sähköiset osat.

                        Lataa FAQ:sta ETM ja katso laatikolle menevän kaapelin liittimien numerot. Voit ihan itse mittoa kyseisiä liittimiä, kun autossa on virrat päällä. Kun MV:lle menee 12V on se aktiivinen. Jos jännite heittää akun jännitteestä, on elektroniikassa jotain häröilyä. MV:en resistanssi on välillä 25-46 Ohmia jos ovat ehyitä. Paineensäätimen resistanssi on 5-10 Ohm.

                        Jos olen kirjoitellut virheellistä tietoa niin korjatkaa!

                        EDIT: pulssianturin mittaaminen:

                        pin 27 - 8 resistanssi 900-1300 Ohm
                        pin 23 - 27 resistanssi >10 kOhm
                        pin 23 - 5 resistanssi 0 Ohm
                        Tämähän periaatteessa on tämän auton kohdalla totta jos ajatellaan tätä kohtaa

                        "Sen olen huomannut että E-ohjelmalla kun ajaa ja päästää kaasun niin ei synny juurikaan moottorijarrutusta EIKÄ kulutusmittarin neula putoa nollaan, vaan pysyy 8-10 paikkeilla. S-ohjelmalla taas kulutusmittari putoaa heti nollaan kun kaasun vapauttaa ja moottori "jarruttaa"."

                        eli automaattiloodan ohjausboksi luulee että auto menee eteenpäin jolloin se ei anna laittaa pakkia silmään.. mutta niin mitäs kulutusmittari näyttää paikalla ollessaan jarru päällä?

                        itse en kyllä usko että laatikossa itsessään on mitään vikaa edelleenkään mutta joku motronic/loodan ohjausboksin välillä nyt nyppii pahasti. saisiko noita mistään testiin toisia?
                        BMW M535iA -86
                        Volvo V90 -18

                        Comment

                        • bember
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 479
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          moottorijarrutus

                          on siis olematon normaali eteenpäin ajossa E-ohjelmalla eikä pudota kulutusta nollaan kaasun vapauduttua ja taas moottorijarrutus toimii ja kulutus mittari tippuu nollaan kun vapauttaa kaasun eteenpäinajossa S-ohjelmalla ja molemmat kun vaihdevipu D-asennossa (joka ei enää näy vaihteenilmaisimesta). Seisonnassa D-asennossa jarrua painettaessa kierrokset ovat normaalit eli noin 100 alle tyhjäkäynnin tai noin 600r/min.

                          Tähän tekee mieli purkaa vähän vitutusta, nimittäin tilasin tortaina Espoon Laakkoselle ajan testeriin, mutta niin kuin pääsääntöisesti niin sinne huollon ajanvaraukseen ei pääse läpi ja soittopyynnöt eivät toteudu, niin yhdistyi automaattisesti Herttoniemeen jossa kertoivat että voivat antaa ajan Espooseen sieltäkin ja näin tehtiin. Perjantaina Espoon huollon ajanvarauksen päällikkö soitti ja sanoi että "eikö olisi parempi vain unohtaa tämä ajanvaraus kun on ollut kaiken laista". Vaadin häntä täsmentämään mitä kaikenlaista niin sain vasta monen tivaamisen jälkeen kuulla että olen joskus sanonut olevani tyytymätön heidän diagnooseihinsa ja että kertonut etten enää käyttäisi heidän palveluksiaan. Tosiaan olen näin kerran sanonut keväällä 2006 kun lämmityslaitteeni vuoti ja vein sen korjattavaksi erityisellä huomautuksella että katsoisivat ensin o-renkaat kun vuoto oli tuskin havaittavaa. Tätä edelsi se että olin tuonut auton jo edellisenä päivänä sovittuna aikana sinne ja odottanut puolipäivää turhaan, kunnes sain kuulla etteivät ehtisi hommaa hoitamaan sinä päivänä ja pyysivät tulemaan seuraavana. Sitten seuraavana päivänä saivat sen tehtyä, silloinkin aloittivat tunnin sovitusta myöhässä. Sanoivat vaihtaneensa vuotaneen kennon ja maksoin sen.Mutta koska vanha kenno ei ollutkaan takaboxissa niinkuin vaihdetut osat yleensä ovat niin heräsi epäilys ja pyysin saada sen itselleni.
                          Silloin tämä päällikkö selitti että se selvästi vuoti kun oli märkä matto alla
                          ja vaihtoivat sen. Pyysin sitä kuitenkin uudestaan ja viisi minuuttia meni kunnes sen toi sanoen vielä ettei se vuoto näy vain täyttämällä kun sielläei ole painetta. Minä vein sen sitten syyläri korjaamoon koeponnistettavaksi
                          ja sain kirjallisen todistuksen sen kunnossa olemisesta eli ei vuotoa. Soitin sitten tälle päällikölle joka selitti ettei sitä voi tarkistaa vuotaako o-renkaista vai mistä ja sanoi antavansa kennon arvosta minulle huoltotöitä vastaisuudessa mutta ei rahaa. Eikä halunnut edes nähdä todistustani. Käytin sitten sen hyvityksen johokin mitä en normaalisti olisi heiltä "ostanut". Taisi olla niin että poikkesin heillä sitten hakemassa jotain ovipahvin kiinnitysnippeleitä kourallisen ja paikkamaalipurkin niin lähtiessä ovet ei auennutkaan millään. Siihen sitten mekaanikko rämplimään pariksi minuutiksi ja ovi auki ja lasku 89:-. Tuntui suoranaiselta vittuilulta ja takaisin rahastukselta ja silloin taisin sanoa tuon, etten enää käyttäisi heidä palveluksiaan. Mutta kun vaihtoehdot ovat kirkkonummen suunnalta tulevana vähissä niin olen joutunut "nielemään ylpeyteni". Nyt siis tuo päällikkö sen sijaan että haluaisi osoittaa johtamansa organisaation olevan sittenkin luottamuksen arvoinen asiakkaan antaessa heille uuden mahdollisuuden, niin mielestäni kertookin että heidän tietokannassaan autoni rekisterinumeron "takaa" löytyykin laatuluonnehdinta "asiakas on mulkku".
                          Koska tämä kaikki tuntuu niin mukavalta niin sanoin päällikölle että tulen sinne varattuna aikana testeriin. Olen käyttänyt autoa Tallinnan United Motorsilla testerissä joka ei antanut vikakoodeja samoin täällä Kirkkonummella erään korjaamon testerillä samoin tuloksin mutta kun eivät tiedä lukeeko se laatikon ohjainboxia. Laakkosen testeri kuulemma BMW Suomen mukaan kertoo "kaiken" mitä luettavissa on. Atoy joka edustaa ZF:ää ei tiedä saako tuosta laatikosta mitään dataa ulos. Yritän huomenna vaihtaa öljyt ja tuon alaimufiltterin mutten usko sen vaikuttavan mitään kun vaan kolmasosa öljyistä vaihtuu, paitsi tietenkin tuon ylitäytön oikaisu voi jotain muttaa..
                          Last edited by bember; 29-10-2007, 23:29.

                          Comment

                          • bember
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 479
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            peruin koko homman

                            siis Laakkosen testerillä käynnin ,koska ei käynyt että saan olla läsnä hallissa kun testeriä käytetään, eivätkä voineet vahvistaa että testeri varmasti lukee laatikon boxin kanssa. Eli mikään taho ei sitä tiedä. Kun testeritulos olisi että ei vikakoodeja niin mitä siitä muka vois päätellä tässä tapauksessa?
                            Jos jostain romikselta löytäisin vastaavan ohjausboxin niin voinko vaan irroittaa omani ja liittää toisen tilalle kiinni ja kokeilla toimiiko? Miten siinä kävisi kun motronicboxi ei ehkä tunnista uutta boxia? (onko boxeilla kommunikointitunnisteena jokin yksilöity koodi vai.?)
                            Huomenna vasta voisin saada öljyt vaihdettua tuolla Lohjan suunnalla yhden foorumilaisen pajalla.. hän oli sitä mieltä ettei kannata laittaa täyssynteettistä, joka on kolme kertaa kalliimpaa kuin tavallinen DexronIII luokiteltu koska tuskin on aikaisemmin merkkihuollossa laitettu siihen laatikkoon täyssynteettistä.
                            Last edited by bember; 25-10-2007, 00:28.

                            Comment

                            • vitonen
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2003
                              • 139

                              #15
                              Boksiin kyllä menee diagnostiikkapiuhat, eli ihme hommaa jos Laakkosen testereillä ei saa mitään ulos.
                              Boksi täytyy olla vastaavasta laatikosta, eli vuosimallilla on väliä. Ohjauksiin on tehty muutoksia vuosien varrella. Mitään yksilöllistä koodia ei kuitenkaan käsittääkseni ole.
                              Dextron III on kyllä ihan riittävän hyvää öljyä 4hp22:een.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎