Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50:n ketjunkiristin S14:sta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M_Power
    Moderator
    • Jul 2003
    • 2761
    • Espoo, HML

    S50:n ketjunkiristin S14:sta?

    Jakopään ketjunkiristimen uusiminen S14-moottoriin alkaisi olla ajankohtaista.
    Olen kuullut, että S50-moottorin ketjukiristin kävisi tuohon suoraan ja olisi kestävämpi.
    Olisin kiitollinen, jos jollakin on _tietoa_ asiasta. Vai kannattaako suosiolla laittaa tuo S14 vakio kiristin :?:
    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
    Team vier Zylinder!
  • mikko
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1755
    • kotona

    #2
    11 31 1 405 081 sinne kande laittaa, vakio on hieman hieman heikkotehoisempi...

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1421
      • www.e30m3.fi

      #3
      Muuta tietoa ei ole kuin että kyllä ne S50:sen osat sinne käy ja ovat ilmeisesti parannettua mallia joten kestävyyttä tulisi lisää, hintakin saattaa olla halvempi?

      Ps. M3 E46:senkin osat sinne käy.

      Comment

      • M_Power
        Moderator
        • Jul 2003
        • 2761
        • Espoo, HML

        #4
        Eli tuo S50B32 ketjunkiristin olisi ilmeisesti ainakin toimiva ratkaisu.
        Onko tietoa eroista verrattuna tuohon E46 M3:n vastaavaan?
        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
        Team vier Zylinder!

        Comment

        • mikko
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1755
          • kotona

          #5
          Originally posted by M_Power
          Eli tuo S50B32 ketjunkiristin olisi ilmeisesti ainakin toimiva ratkaisu.
          Onko tietoa eroista verrattuna tuohon E46 M3:n vastaavaan?
          En o kuullu että kukaa ois S54 osaa käyttäny, voihan sitä aina kokeilla :roll:

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2761
            • Espoo, HML

            #6
            Koitetaan nyt tuota osaa 11 31 1 405 081. Eli lähtee tänään tilaukseen.
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • cojama
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1421
              • www.e30m3.fi

              #7
              Minäkin tiedän asiasta niin vähän ettei kannattaisi edes vastailla mutta kun pari kuukautta sitten etsin M3:sta niin yhteen oli vaihdettu juuri S54:sen osat jakopäähän ja mukavastihan se kävi, ainoastaan tyhjäkäynti aaltoili josta M-powerille kirjoittelinkin mutta se ei nyt liity tähän juttuun sen enempää.
              Meinaatkos muuten itse vaihtaa nuo osat?

              Comment

              • mikko
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1755
                • kotona

                #8
                Originally posted by cojama
                Meinaatkos muuten itse vaihtaa nuo osat?
                toi on tosi helppo vaihtaa! tupakkimies ei ehdi norttiaan polttaa ku kiristin on jo vaihdettu :lol:

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2761
                  • Espoo, HML

                  #9
                  Todennäköisesti olen mukana vaihtamassa, mutta joku hieman enemmän noita vaihdellut saa homman tehdä.
                  Eiköhän tuolta puolitutuista tarvittaessa löydy aina ammattimies tällaisiin pikku operaatioihin.

                  Vait meinasitko, että harrastehommana tuut vaihtamaan :wink:
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  • cojama
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1421
                    • www.e30m3.fi

                    #10
                    Originally posted by M_Power
                    Vait meinasitko, että harrastehommana tuut vaihtamaan :wink:
                    Taidanpa jättää väliin, jakopään jutut olen aina jättänyt jollekkin joka tietää 100%:sesti mitä tekee mutta otahan vaihtotyöstä sellainen lyhyt kuvasarja ja laita tänne juttu siitä, meikäläinenkin voi sitä tulevaisuudessa tarvita.
                    Sääditkö muuten venttiilit itse ja olikos siellä välyksiä?

                    Comment

                    • M_Power
                      Moderator
                      • Jul 2003
                      • 2761
                      • Espoo, HML

                      #11
                      Originally posted by cojama
                      Sääditkö muuten venttiilit itse ja olikos siellä välyksiä?
                      Venttiilit säädettiin Rännärillä eli Helsingissä Bouncer-palvelut Oy.
                      Ei sinänsä ole paha homma säätää, kunhan tietää mitä tekee ja antaa koneen jäähtyä rauhassa.
                      Noita paloja ei vaan kovin monesta paikasta hyllystä löydy, suuremmistakaan kaupungeista.

                      Kaikkia säädettiin vähän ja pari pakopuolen venttiiliä kaipasikin säätöä.
                      Ei kuitenkaan mitään kovin suuria välyksiä. On kyllä hyvä venttiilisysteemi M-sarjalaisissa.
                      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                      Team vier Zylinder!

                      Comment

                      • M_Power
                        Moderator
                        • Jul 2003
                        • 2761
                        • Espoo, HML

                        #12
                        Nyt on myös kyseinen S50B32 koneen ketjunkiristin pultattu koneeseen kiinni.
                        Enää ei tarvitse odotella, että öljyn paineet nousisivat ja kiristäisivät ketjun kunnolla.
                        Todella helppo operaatio. Puolen tunnin homma. Ruvaa irti koneen kyljestä vanhan ja lyö uuden tilalle.
                        Suosittelen tekemään homman autonosturilla, niin ei mene säätämiseksi.

                        Periaatteessa tietty kannattaa vaihtaa vielä yläosaan se kisko, mutta omassa vaihdettu aiemmin,
                        niin en toistaiseksi sitä vaihtanut. Tämä vaatii siis venttiilikopan irroituksen.

                        Huom! kyseinen operaatio kannattaa tehdä aina 160 000km jälkeen. Täällä juuri tuo mittarissa.

                        Ketjun oli edellinen omistaja vaihtanut 100 000km jälkeen, mutta sen osalta riittää,
                        että alkaa katsella tuossa 300 000km kohdilla, ellei sitten ole ajanut huonolla kiristimellä paljon.
                        Tästä voi olla seuraksena myös nokkapyörien kuluminen, eli ei halpaa.

                        Ketjusta vielä sen verran, että kymmenet S14 koneiden asiantuntijat,
                        eivät ole koskaan törmänneet hajonneeseen ketjuun.
                        Johtuen lähinnä siitä, että kyseessä on ns. tuplaketju.
                        Sen sijaan esim 635Csi ja e28 M5 kohdalla ketju kannattaa vaihtaa jo huomattavasti aiemmin.
                        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                        Team vier Zylinder!

                        Comment

                        • mikko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1755
                          • kotona

                          #13
                          Originally posted by M_Power
                          Nyt on myös kyseinen S50B32 koneen ketjunkiristin pultattu koneeseen kiinni.
                          Enää ei tarvitse odotella, että öljyn paineet nousisivat ja kiristäisivät ketjun kunnolla.
                          Todella helppo operaatio. Puolen tunnin homma. Ruvaa irti koneen kyljestä vanhan ja lyö uuden tilalle.
                          Suosittelen tekemään homman autonosturilla, niin ei mene säätämiseksi.

                          Periaatteessa tietty kannattaa vaihtaa vielä yläosaan se kisko, mutta omassa vaihdettu aiemmin,
                          niin en toistaiseksi sitä vaihtanut. Tämä vaatii siis venttiilikopan irroituksen.

                          Huom! kyseinen operaatio kannattaa tehdä aina 160 000km jälkeen. Täällä juuri tuo mittarissa.

                          Ketjun oli edellinen omistaja vaihtanut 100 000km jälkeen, mutta sen osalta riittää,
                          että alkaa katsella tuossa 300 000km kohdilla, ellei sitten ole ajanut huonolla kiristimellä paljon.
                          Tästä voi olla seuraksena myös nokkapyörien kuluminen, eli ei halpaa.

                          Ketjusta vielä sen verran, että kymmenet S14 koneiden asiantuntijat,
                          eivät ole koskaan törmänneet hajonneeseen ketjuun.
                          Johtuen lähinnä siitä, että kyseessä on ns. tuplaketju.
                          Sen sijaan esim 635Csi ja e28 M5 kohdalla ketju kannattaa vaihtaa jo huomattavasti aiemmin.
                          on S14 ketjuja napsahtanu... M42 kans tuplaketju ja sellaisenkin olen kuullut poikki menneen!! mutta pidä hyvä huoli S14 kullastasi

                          Comment

                          • Heguli
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 815
                            • www.e30m3.fi

                            #14
                            Originally posted by mikko
                            on S14 ketjuja napsahtanu..
                            Tuosta olisi mielenkiintoista kuulla lisää faktaa.

                            Edit:Lainaus kuntoon by M_Power
                            Last edited by M_Power; 23-04-2005, 21:41.
                            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                            Comment

                            • M_Power
                              Moderator
                              • Jul 2003
                              • 2761
                              • Espoo, HML

                              #15
                              Mielelläni kuulisin myöskin faktatietoa sekä ammattilaisten nimiä, ketkä ovat tuon todenneet.
                              Esim. Total BMW oli vasta haastatellut 6 asiantuntijaa, jotka työskentelevät päivittäin
                              S14-moottorien kanssa, eivätkä ole koskaan törmänneet ketjun katkeamiseen.

                              Moottorin saa kyllä rikki, jos ei vaihda ketjunkiristintä ajoissa ja ajaa äänekkäällä moottorilla.
                              Jos ketju löystyy tai venyy se voi päästä korkeilla kierroksilla hyppäämään pykälän,
                              jolloin luonnollisesti on tulossa kallis lasku. Tosin omasta virheestä.
                              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                              Team vier Zylinder!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎