Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B38 Käynti ongelma, lisääntynyt kulutus, "puuroutuminen" = Vika löydetty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frendiz
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 501
    • Kajaani

    S38B38 Käynti ongelma, lisääntynyt kulutus, "puuroutuminen" = Vika löydetty!

    Jep, eli autona on -92 E34 M5 3.8 koneella. Ongelmat alkoivat moottoripesun jälkeen jokin aika takaperin. Eli pesin moottorin pesuaineella ja ihan hanavedellä, en painepesurilla. En kuivannut sen kummemmin, annoin kuivua lämpimässä tilassa 30min(valmiiksi lämmin kone).

    Pesun jälkeen ei ollut ongelmia, auto starttasi normaalisti jä kävi hyvin. Ajelin kotiin ja jätin auton pihalle... Seuraavan kerran kun käynnistin auto starttasi normaalisti, mutta tyhjäkäynti oli hieman matalemalla, kävi raskaasti n.600rpm sekä jälkikäteen ajateltuna tehot oli laskenut.

    Mutta sitten kun lähdin ajamaan alkoi todella voimakas nykiminen, aivan kuin yksi sylinteri ei olisi ollut välillä mukana->pätki. sitä jatkui mutaaman satametriä ja loppui sitten. Auto käynnistyi jokakerta hyvin. Jo silloin oli havaittavissa samoja ongelmia mitä nyt on...

    Tätä nykimistä kesti ehkä viikon ja sitten se loppui... Välillä tosin oli saattoi liikkellelähdän jälkeen nykiä. Kuvittelin että kosteus on nyt poistunu kun auto pelasi "normaalisti" paitsi matalempi tyhjäkäynti ja laskenut teho.

    Sitten rupesin ihmettelemään auton reilusti kohonnutta kulutusta, kaupunki ajossa +20L/100km ja maantielläkin rauhallisesti ajettaessa +13L/100km, no vaihdoin ilmansuodattimen ja täksi ajaksi irroitin myös akun kengän että jos siellä on jokin vikakoodi ollut pesunjäljiltä... Tämän jälkeen auto toimi kuin ajatus, persdynossa tehot kasvoi roimasti, väänti paljon alempaa jne. Ajelin kotiin ja kerkesin jo riemuita että nyt se taas pelaa.

    Seuraava aamu ja kulutus taas noussut, tehot kateissa... kun käynnistää haalean koneen käy se todella raskaasti, koitat lähteä liikkeelle, auto sammuu, ei ollenkaan vääntöjä, mummo kaasulla saat auton liikkeelle ja sitten nykii reilusti, tyhjäkäynti n.500rpm aivan kuin jokin sylinteri ei olisi enää mukana. taas 100 metriä ajettua kaikki pytyt mukana ja auto on tehoton. Autolla ajettaessa havaittavissa pientä "tehon seilaamista" kokoajan.

    Nyt tuli niin tarkasti kerrottua ettei kukaan edes jaksa lukea loppuun, mutta jos on mitään hyviä ideoita niin kertokaa ihmeessä jotain missä voisi olla vika. Kysykää jos jotain tietoja puuttuu, auttakaa... Vikakoodin luku vasta 5.11

    Mitä olemme oppineet, älä ikinä pese moottoria (ja on katottu söörtsillä)
    Last edited by Frendiz; 29-10-2007, 17:10.
    BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
    EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

    "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1996
    • Tampere

    #2
    Mikäs DME tuossa on ? Motronic 3.3 ? Voit lukea moottorinohjausyksikön vikakoodit ite, jos et malta odottaa. Vaatii vain hieman johtojen vetoa.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Kannattaa katsella miltä puolat näyttää, niiden koloihin voi jäädä pesun yhteydessä vettä ja aiheuttaa mitä erilaisimpia ongelmia, vaikka se vesi olisikin kuivunut jo.

      Moottorinpesu on maailman turhinta touhua, sillä ei saa kuin paikkoja rikki Putsaillaan sitten jos puretaan tai rätin kanssa hinkkaillen jos on pakko saada jotain tehdä.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Frendiz
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 501
        • Kajaani

        #4
        Mikäs DME tuossa on ? Motronic 3.3 ? Voit lukea moottorinohjausyksikön vikakoodit ite, jos et malta odottaa. Vaatii vain hieman johtojen vetoa.

        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117636
        Sepä se taitaa olla, pitää töiden jälkeen lähteä katselemaan itse nuo vikakoodi josko niistä jotain kävisi ilmi...
        Kannattaa katsella miltä puolat näyttää, niiden koloihin voi jäädä pesun yhteydessä vettä ja aiheuttaa mitä erilaisimpia ongelmia, vaikka se vesi olisikin kuivunut jo.

        Moottorinpesu on maailman turhinta touhua, sillä ei saa kuin paikkoja rikki Putsaillaan sitten jos puretaan tai rätin kanssa hinkkaillen jos on pakko saada jotain tehdä.
        Niinpä, tulppien koloset on katsottu ja putsattu, tulpat näyttäs olevan ok... Kuinka puolat mitataan?
        BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
        EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

        "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

        Comment

        • Frendiz
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 501
          • Kajaani

          #5
          Kyllpä kyllä, vikakoodit tuli luettua itse ja laiteltua valo lukua varten vastaisuuden varalle. Vika 1212 eli lambda, aikaisemmin siellä liittimessä oli vettä ja luulin kuivanneeni sen, mutta siltähän löytyi vielä reilusti vettä. Nimen omaan kun ruettiin mittaamaan lambda arvoja niin niiden kumien alla oli reilusti vettä--> kunnollinen kuivaus ja koko yhteyden boxille tarkistaminen ja vika on poissa. Taas auto säksyttelee iloisemmin eteenpäin.

          Kiitos avusta.
          BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
          EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

          "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎