Announcement

Collapse
No announcement yet.

turbosta kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    turbosta kysymys

    Itellä eka turbokone ja nyt muun remontin yhteydessä aloin kattelemaan tuota turboa. Eli kone on 525tds vm. 1995 ja turbona Garrett tb25(vai olikohan se tt25), no kuitenkin. Eli jo aiemmin oon huomannu että ahtoputket aika öljyisiä ja jos polkee niin öljyä kuluu. Mutta saako tuo akseli sormilla heiluttamalla tuntua hitusen väljältä?
    Ja paljonko pitäis olla ahtoja vakiona tuossa tds myllyssä. Tällä hetkellä mittarin mukaan(mittari liitetty ahtopaineanturin letkuun T-haaralla) käy maksimissaan 1bar. Lisäksi kone on alhaalta mielestäni huonovetoinen eli tunnustaa siltä että jaksaa kunnolla lähteä menemään vasta 2500rpm jälkeen.

    Tuleekos tommonen garretti hyvään kuntoon huollattamalla, koska hinta huollolle ei kuulostanut mielettömältä.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Ne ahtoputket on öljyisiä ihan jo sen takia, että kone huohottaa turbon imupuolelle. Kuluuko öljyä paljonkin tai onko sitä suuria määriä esim välijäähdyttimen pohjalla?

    Välykset on turbokohtaisia. Kuitenkin nyrkkisääntönä seuraavat: päittäisvälystä ei saisi tuntua sormilla ja poikittaisvälystä saa vähän olla, kunhan ei siivet ota pesiin (öljynpaine tasaa tätä välystä moottorin käydessä).

    Väittäisin että tuo 1bar kuulostaa ihan normaalilta, vaikken ole tds myllyyn perehtynyt. Ahdin voi tosiaan olla kulunut ja herää myöhään, mikä selittäisi kulkupuolen ongelmat.

    Jos huollon suorittaa turbohuolto eikä naapurin Jorma autotallin perällä, niin siitä pitäisi tulla käytännössä lähes uutta vastaava.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      No öljynkulutus on ollut luokkaa noin 1l/5000km ja tämä matka-ajossa. olen huomannut että jos ajo rankempaa ja siis paineet nousee enempi niin öljynsyönti lisääntyy sitä mukaa.
      En ole niin tarkkaan tutkinut vielä tuota turboa päittäisvälyksen suhteen, mutta poikittaisvälystä ainakin on jonkin verran.
      Eli luultavasti ei siis ole mikään hengenhätä tuota huollattaa, mutta ei varmaan ois pahitteeksikaan.
      Eli voisko joku ystävällisesti mainita jonkin hyvän(ja halvan ) paikan missä ton turbon vois huollattaa. Ja etsin siis paikkaa joka sijaitsis kainuussa tai mahdollisimman lähellä sitä.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 923
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        No piti vielä käydä turboa tarkkailemassa ja välystä on noin 0,5mm kumpaakin suuntaan eli niin pitkittäin kuin poikittain. Liekö tuommonen pitkittäisvälys sitten jo mitenkä vaarallista turbon kestämisen kannalta?
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • marotsi
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 113
          • Karijoki

          #5
          Ja mitä tuohon voimattomuuteen tulee niin vakio TDS tuntuu enemmän bensa autolta,
          kuin dieseliltä aina pitää olla kierroksia kohtuu paljon se on sen ominaisuus.
          Lastutuksella siitä saa aika paljon mukavemman ajaa vetää jo aikaisemmilla kierroksilla ja ahdot käy mulla jossain 1.2 tienoilla muutenkin hymy oli korvissa kun kävi lastutuksen jälkeen testaamassa.
          Onko muuten kellään tieto että kun näitä on tehty kahdella turbolla mitä eroa on mitsun turbossa ja sit tossa garretissa?
          Käki connection

          E34 525 TDS Touring, tuleva lintta
          E34 525 TDS Touring, talvipirssi
          E30 320 Touring, ??????

          Emännällä E46 318d lintta

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 923
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Tuosta turbosta tuli mieleen coolerin vaikutus. Eli mitä tapahtuu jos tuohon tds:ään laittaa vaan suoraan isomman coolerin, vai tapahtuuko mitään tehojen kannalta?
            Kun luin netistä että joku oli dynottanu tdsa bemarista 30 hp enemmän tehoja kun sylinteriin menevän ahtoilman lämpötilaa oli saatu pudotettua 40 astetta.
            eli onko tuossa tds konessa jokin imuilman lämpötila-anturi, joka siis osaisi lisätä syöttöjä jos koneeseen tuleva ilma viileämpää.
            Ja onkos sillä mitään järkevää vaikutusta ruuvata hukkaporttia hiukan tiukemmalle(lisää painetta), jos isontaa cooleria, koska eikös sen ahtoilman painekin pienene siinä jäähtyessään. Eli käytännön ahtoilman paine pysyisi samana kuin aiemmin.
            Ja millainen vaikutus isommalla coolerilla ois muuten periaatteessa vakiossa koneessa, eli meneekö vain alaväännöt entistäkin huonommaksi?
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Ja vielä keskustelua itse jatkaen. Nyt saisin uuden Garrett gt25(454207-0001)
              (on mercedes sprinterin 120hv versiossa ainakin vakiona ollut) ahtimen edullisesti. Mutta onko toi nyt ollenkaan samaa kaliiberia kuin tds:än vakiopuhallin(eli garrett tb25 luullakseni) ja onko noiden kiinnitys samanlainen eli käviskö suoraan tai pienellä sovituksella tds:än pakosarjaan?
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                Coolerin vaihdolla et saa lisätehoja sen vertaa, että tuntuisi muualla kuin korvien välissä. Jos tehoja halajaa niin sen lisäksi ahtimen vaihto isommaksi ja pumpunohjauksen softan päivitys minimissään.

                Nuo TB25 tai GT25 eivät sinänsä sano vielä juuri mitään, niitä kun saa monen kokoisilla siivillä, erilaisilla pesillä ja laipoilla. Katso esimerkkinä tämä ja tämä, molemmat on GT28:eja mutta kyllä vaan eroja löytyy. Yleisesti ottaen dieseleiden ahtimista: jos tässä ko Sprinterissä on 120hp, autossasi on 143hp ja aiot sitä vielä virittää, niin unohda koko homma. Vakioahtimet on muutenkin niukasti mitoitettu, niissä ei tosiaan ole pelivaraa käytännössä yhtään.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 923
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  No se on hyvä tietää että ei tuota turboa kannata havitella.
                  Tosin en mitenkään sinällään ole virittämässä autoani, mutta noin nettiä selatessa tuli vaan vastaan tollanen, sinällään mielenkiitoinen tieto. Eli tehot muka kasvais jos ahtoilmaa sais kylmennettyä, mikä teoriassa tietysti toimiikin, mutta jos pumppu ei samalla osaa lisätä syöttöä, niin eihän sillä dieselissä ole mitään vaikutusta.
                  Mutta nyt tuolta realoem sivustolta älysin kattoa että tuossahan tosiaan kuitenkin on imusarjassa lämpöanturi, eli mikä sen hyöty on jos ei se, että syöttöä säädetään myös lämpötilan mukaan?
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • tepabmw
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 834
                    • LAITAMAA

                    #10
                    Originally posted by ockelbo4500 View Post
                    No piti vielä käydä turboa tarkkailemassa ja välystä on noin 0,5mm kumpaakin suuntaan eli niin pitkittäin kuin poikittain. Liekö tuommonen pitkittäisvälys sitten jo mitenkä vaarallista turbon kestämisen kannalta?
                    tuossa vaiheessa noi on aika usein roskiskamaa,elikäs kun pitkittäis väljyys alkaa syömään päittäisvälyslevyä,on tiedossa vähintään 500e remontti,siis uusi "välyslevy"(mikä ei tossa sun tapauksessa ole edes 360 asteinen)maksaa paikasta riippuen n.200-250e,tod.näk. akselin koneistus/uusiminen,siipien hionta/uusiminen,laakeri,pakopesän puhdistus/puhallus(päittäisvälyslevy loppu--päästää öljyä pakopuolelle--palaa karstaksi--on ihan perkeleen kovin kiinni!),tasapainoitus,purku ja kasaus...ja tietenkin saattaa vielä suurella todennäköisyydellä pakopesästä paljastua halkeamia...

                    edellä mainittu kokonaisuus saattaa venyä tähtitietellisiin summiin---nakkaa roskiin ja osta uusi/kunnostettu ahdin takuulla...

                    tietenkin jos haluat sen kunnostaa,se on sun valinta,sillä tämähän on vain spekulointia siitä,missä kunnossa se pahimmillaan voisi olla...
                    -Tepan Paja-
                    Veikkola city
                    0405203098
                    Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                    Comment

                    • marotsi
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 113
                      • Karijoki

                      #11
                      Itselläni on jo lastutettu auto ja tässä kun saman tapaisista asioista on puhetta...niin mikä olisi sopivan kokoinen ahdin joka sopisi suoraan pakosarjaan kiinni.

                      Kuulopuheiden mukaan kyseisessä kokoon panossa pakopaineet nousee ja turhan korkealle lastutuksella ja nyt ite oon asentamassa isompaa cooleria autoon...
                      Niin seuraavaksi jossain vaiheessa sen turbon vaihtaminenkin voisi tulla kyseeseen jos vain tuo pakopuolen virtaavuus piisaa ahtimelle asti kun katsoo tota vakioahtimen pakopesää joka näyttä aivan lelulta kokonsa puolesta.

                      Kuuleman mukaan uudemman 530D:n muuttuva siipinen ahdin sopisi laippaan heittämällä mutta mitä kaikkea siinä joutuu muuttamaan että saa ton muuttuvasiipisyyden hyödyn irti...ja samalla saisi sitä potkua sinne alemmillekin kierroksille. Eikä tässä mitään järkyttävää superturboa olla tekemässä mutta pieniä parannuksia jos tolla ahtimen vaihdolla saataisiin ne pakopaineetkin kuriin se ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto.

                      Lisäksi jo ennemmin on kummastuttanut se että ennen nykyistä bemua omistin opel omega B 2.5 td...joka on samalla koneella. Epäilen että siinä olisi ollut jo tuo mitsun turbo ja se nostiahto paineet huomattavasti nopeammin kuin tämä nykyinen TDS ja molemmissa oli kyllä lastu mutta omegan lastun alkuperästä ei tarkkaa tietoa. Eli heräisikö tuo mitsun turbo jonkin verran aikaisemmin kuin tuo garretti
                      Käki connection

                      E34 525 TDS Touring, tuleva lintta
                      E34 525 TDS Touring, talvipirssi
                      E30 320 Touring, ??????

                      Emännällä E46 318d lintta

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by ockelbo4500 View Post
                        Mutta nyt tuolta realoem sivustolta älysin kattoa että tuossahan tosiaan kuitenkin on imusarjassa lämpöanturi, eli mikä sen hyöty on jos ei se, että syöttöä säädetään myös lämpötilan mukaan?
                        Kuten sanoin, en ole tds:ään perehtynyt, mutta (valistunut) arvaukseni on, että syöttöä kyllä säädetään imuilman lämmön mukaan, mutta vain hyvin pieniä määriä -- lähinnä varmaan niin päin, että erityisen lämpöisellä ilmalla syöttöä vähennetään jotta auto ei savuta.


                        Originally posted by marotsi View Post
                        Kuulopuheiden mukaan kyseisessä kokoon panossa pakopaineet nousee ja turhan korkealle lastutuksella ja nyt ite oon asentamassa isompaa cooleria autoon... Kuuleman mukaan uudemman 530D:n muuttuva siipinen ahdin sopisi laippaan heittämällä mutta mitä kaikkea siinä joutuu muuttamaan että saa ton muuttuvasiipisyyden hyödyn irti...ja samalla saisi sitä potkua sinne alemmillekin kierroksille.
                        Ei tarvita kuulopuheita, jos autossa on lastu ja pellin alla rusinan kokoinen ahdin niin pakopaineet on varmasti korkealla.

                        Jos haluat hyödyntää VNT -ahtimen potentiaalin, on väsättävä joko elektroninen tai mekaaninen ohjain siipikulmien säätöön. Jos ko. ahdin on alipainetoimisella säätimellä, voi tehdä kumman vaan, jos servosäädöllä niin sitten jälkimmäisellä (vaatii vähän tietämystä elektroniikasta).

                        Alipainesäädön voi muuttaa myös ylipainesäädöksi kääntämällä kellon sisuskalut toisin päin tai vaihtamalla koko kellon. Esim ylipaineohjauksella voisi tehdä sellaisen systeemin, että siivet ovat oletusarvoisesti auki. Kun painat kaasua, vaijeri vetää siipiä kiinni. Pakopaineiden noustessa ylipaineohjattu kello avaa siipiä sopivasti. Mekanismissa on oltava sellainen jousto, että tuo pakopaineen ohjaus on voimakkaampi kuin kaasupolkimen ohjauksen. Vaatii vähän askartelua, varsinkin kun tds taitaa olla sähköisellä kaasupolkimella.

                        Itse arvelisin tuon 530d ahtimen olevan melko hyvä valinta tds:ään.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 923
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Tulipahan tuosta gt25 ahtimestakin sen verran lisätietoa , että kooltaan saattas olla jopa aika lähellä e34 omaa, koska sprinterin kone kuitenkin 2,9l tilavuudeltaan, vaikka tehoja onkin hieman vähemmän. Se on kuitenkin aivan erilainen kuin e34 vakioahdin ja vaatii reipasta askartelua jos haluaa sen bemuun sovittaa.
                          kysyin muuten huvikseni saksan hintoja(www.turbolader.com), ja siellä maksoi kunnostettu e34 turbo 545e(vanha ilmeisesti pitää sinne eli vaihtoturbo).
                          Eli eipä nuokaan saksan hinnat taida paljon halvempia olla.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 923
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Joo ja kattelin lisää ulkomaiden hintatasoa. Näkyy jostain irtoavan reilulla 600e kokonaan uusi turbokin ja korjattuja jopa alle 400e.
                            Eli jos hintataso on tuollanen niin ei paljon suomen hinnoilla kannata ees entistä katella, vaan heittää suoraan jorpakkoon.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 923
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Autonkin sain taas läjään ja laitoin vielä ton vanhan turbon paikalleen.
                              Mutta paljonko tossa tds versiossa oikeesti pitäis olla ahtoja, kun itellä mittarin mukaan maksimissaan noin 0,9. Ennen kannen poiskäyttöä olivat mielestäni hitusen korkeammalla, mutta silloin ajoitukset oli hieman pielessä.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎