Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ongelmia jälleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    M50 ongelmia jälleen

    Empä oo keksinyt vielä ratkasua ton M50B25 koneen kanssa. Käynti ollut aina vähän täristävää ja vedot aavistuksen kadoksissa. Tai vaikee sanoo miten pitäs vetää kun en oo toimivaa samallaista autoa koskaa testannu. Mutta mikähän voisi aiheuttaa seuraavaa: Kylmänä kun on seissyt vaikka yön yli tai 8tunnin työpäivän jälkeen käynnistyksessä, kierrokset hyppää jonnekkin 2tonnin puolelle heti kun käynnistyy, tippuu kyllä nopeesti alas mutta ärsyttävä vika, luulis ettei kylmä kone muutenkaa moisesta tykkää. Lisäilmaventtiili on putsattu ja kevyesti öljytty moneen otteeseen, viimeksi testasin piuha kiinni virrat päällä, ja ohjaus toimi kun veti aina 50% auki vaikka ventiiliä työnsi tikulla minne tahansa koneen ollessa siis sammuksissa. Lämpimänä kone käynnistyy normaalisti.

    Voiko vuotavat suuttimet tai vuotava bensapaineensäädin aiheuttaa moista? Ymmärtäisin jos suuttimet vuotaisi mutta tällöin ilmiön luulisi tulevan kun kone on lämmin ja vuotanut bensa olis vielä sylintereissä, kun on seissyt pitempään niin luulisi että on ehtinyt jo haihtua pois. Suuttimien/paineensäätimen vuotoa epäilen myös siksi koska yön yli tallissa seissyt auto oli kadottanu melkeen kaikki paineet bensatukista kun vaihdoin sen pikkupätkän letkua siihen tukin ja putken välille.

    Eli onko muilla ollut vastaavaa ryntäysongelmaa käynnistyksessä? Ja osaako ketään suositella jotain halvempaa suuttimien huoltopaikkaan kuin alppilan autohuolto (30e/suutin). Täytyy varmaan iha ekaks hakee tarvikepuljusta painemittari ja t-haara jos testais bensapaineet.

    Niin ja kuuluuko motronicin lisätä kierroksia kylmälle moottorille, eli kylmärikastus? Kun tuo pyörii aina sen 700-800rpm käynnistyksen jälkee oli ulkolämpö mikä tahansa? Veden lämpöanturi tulee kanssa mieleen mutta mitattu on ja ehjältä vaikuttais...
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by Supa View Post
    Eli onko muilla ollut vastaavaa ryntäysongelmaa käynnistyksessä?
    Selvästi se kylmänä heittää meillä ainakin kaikissa kierroksia ylös. Ei nyt yli 2000 kuitenkaan.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Joo kyllä sen kuuluukin hieman ottaa kierroksia mutta tuo on reilusti 2000 puolella, oisko lähempänä 2500 melkee. Aika kovaa kuitenkin kiekaisee ja töissä parkkiksella hävettää eniten
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Eikö kenelläkään ole samanlaista ongelmaa muka?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Irtooko keltään motronic tietoutta?

          Eipä oo vika hävinnyt. Suuttimet on käynyt huollossa, imusarjan kaikki tiivisteet uusittu jne. Mittailin tänään antureitaki taas motronicin päästä mutta kaikki mitä nyt yleismittarilla näki niin ovat ok. Nyt on autossa myös oikeat sytytystulpat (Bosch F7LDCR) kun ennen oli nelikärkiset mitä ainakin foorumeilla haukuttu tuon moottorin kanssa. Samoin puolia oon testannut ja vaihdellut ihan uusia tilalle, ei niissäkään vikaa. Nyt kun kelit on plussan puolella niin ei heitä tuonne kahen tonnin puolelle niin helposti kylmäkäynistyksessä kiekkoja, reilusti enemmän ku pitäs kuitenkin. Sittenkun on miinus asteita niin kiekat menee yli 2tonnia jo. Motronic softassa vikaa?

          Mutta aloin ihmettelemään tuota motronicia. Boxin päällä oleva Boschin numero on 0 261 200 400 ja sisällä oleva lastu 1 267 356 300 jotka ainakin tämän listauksen perusteella kuuluisi M50B20 moottoriin kun taas tässä B25:ssa pitäisi olla aivan toisella koodilla oleva boxi?? Auton runkonumero mikä boxin päällä lukee on kuitenkin oikea. Boxi oli avattu aikasemmin, kenties ollut teholastu kiinni entisellä omistajalla mutta vaihdettu vakiolastu kiinni. Nyt siis kiinostaakin että minkä numeroinen boxi/lastu autossa pitäisi olla? (5/90 525i M50)

          Voiko noita olla joskus vaihdeltu tai kenties ohjelmoitu lastu uudestaan jonkun toimesta? Sitten tämä Thermoshock ongelma mikä liittynee alkupään autoihin? Löysin kyllä pätkiä asiasta searchilla mutten mitään tiettyä asiaa millä voisi identifioida onko oma auto vialle altis. Ilmeisesti ovat bemarilla vain julkaisseet uuden ohjelman motroniciin? Suostuvatko päivittämään edes rahasta liikkeessä enään? Onko myöhemmissä malleissa missä tuo ongelma on korjattu, käytetty toisella numerolla olevaa motronic boxia tai lastua? Jos vaihtaa vaan uudemmasta autosta jommankumman tai kummankin, onnistuuko? Koitin TIS:ä selata mutten saanut selvyyttä M50 moottorin kanssa asiasta, löysin kyllä dokumentteja M30:stä ja thermoshockista?? Vielä ei ole lambdoja hajonnut (vaihdettu keväällä kun entisestä yks johto poikki) mutta tulipahan mieleen.

          Sitten vielä eräs asia. Kokeilin tänää nykäistä lambdan johdon irti josko olisi vaikuttanut käyntiin/kulkuun ja antanut vikakoodin. Vitut sanon minä
          Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin vaikka pitempää lenkkiä heitin, eikä antanut vikakoodia, pedaalitestillä koodiksi tuli tuttu 1444 eli ei vikakoodeja. Mikähän tässä on? Voiko boxi olla jostain autosta missä ei ole kattia ja täten lambdaohjausta ollut? Motronicin pinneihin tulee kuitenkin lambdan signaali oikein kun mittasin.

          Löytyskö johonkin edes jotain apuja? Ja jos joku osaa tulkita noita muita numeroyhdistelmiä motronicin kannesta niin tässä kuva.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Mikkomies84
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1055
            • Siilinjärvi

            #6
            Mulla on 8/90, samalla boksilla. Löytyy muuten ylimääräisenä taatusti toimiva boksi, jos meinaat sitä vaihtaa.

            edit: muistaakseni siis samalla numerolla olevaa boksia on käytetty malleissa: 320i, 325i, 520i, 525i.
            Last edited by Mikkomies84; 25-12-2007, 23:58.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Voiko noita olla joskus vaihdeltu tai kenties ohjelmoitu lastu uudestaan jonkun toimesta? Sitten tämä Thermoshock ongelma mikä liittynee alkupään autoihin? Löysin kyllä pätkiä asiasta searchilla mutten mitään tiettyä asiaa millä voisi identifioida onko oma auto vialle altis. Ilmeisesti ovat bemarilla vain julkaisseet uuden ohjelman motroniciin? Suostuvatko päivittämään edes rahasta liikkeessä enään? Onko myöhemmissä malleissa missä tuo ongelma on korjattu, käytetty toisella numerolla olevaa motronic boxia tai lastua? Jos vaihtaa vaan uudemmasta autosta jommankumman tai kummankin, onnistuuko? Koitin TIS:ä selata mutten saanut selvyyttä M50 moottorin kanssa asiasta, löysin kyllä dokumentteja M30:stä ja thermoshockista?? Vielä ei ole lambdoja hajonnut (vaihdettu keväällä kun entisestä yks johto poikki) mutta tulipahan mieleen.
              Thermoshock ongelma on alkupään M50 moottoreissa eli -90 -> -9/92. Tämän jälkeen koko moottorielektroniikka muuttui, joten lastut ja boksit eivät ole suoraan vaihtokelpoisia. Osa on saanut BMW myyjän päivittämään oman boksinsa ja tästä varmaan löytyy searchilla juttua. Sinun tapauksessa vika ei kuitenkaan kuulosta siltä, että ongelma johtuisi thermoshockista, koska silloin polttoaineen kulutus kasvaa reilusti ja kulutusmittari heittelee ajossa. Lisäksi pitäisi tulla lambdan vikakoodi. Tuo kierrosten ryntäys käynnistettäessä kuulostaa aika normaalilta. Oma käyttäytyy samalla tavalla jos lämmittämättä lyö käyntiin. Mites jos pidät autoa lohkolämmittimessä edes puoli tuntia ennen käynnistystä niin nouseeko kierrokset liian ylös? Kylmän koneen tyhjäkäynti minulla kyllä on hieman korkeampi kuin lämpimän. Ei kuitenkaan yli 1000 rpm.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                OK, Ei oo lohkolämppäriä enkä oo saanut vielä eberiäkään kiinni niin vaikea sanoa. Mutta ei tuo viimetalvella noin ylös kierroksia heittänyt, nyt menee käynistyessään selvästi korkeammalle. Mitattiin tänää kaverin kanssa skoopilla aika pitkälti kaikki anturit läpi. Se saatiin ainakin selville hieman epätasasesta tyhjäkäynnistä että lambdalta saatu signaalitaso muuttui selkeästi rikkaalta laihalle parin sekunnin välein, joka aiheutti aaltomaisen käynnin. Tämän seoksen vaihtelun tunsi ja kuuli moottorista selvästi. Sitten taas suuttimien pulssinleveys ei juuri muuttunut, mutta oli ohjearvoa hieman pitempi, eli rikkaalla mennään hieman. Myöskään lisäilmaventtiilin ohjaus ei käynnissä muuttunut. Mutta jostain syystä seokset heittelee silti?? Puolia mitatessa saatiin kyllä vähän epäselkeetä signaalia mutta pitää lueskella tarkemmin mitenkä tuota puolien signaalia pitää tulkita ja mitata uudestaan sitte. Mutta kylmäkäynnistys ohjelma ei jotenkin toimi kun ei kylmänä nosta yhtään kierroksia, pyörii aina vaan sen 700rpm.

                Täytyy diagnosoida lisää jos selveis jotakin.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • ///X-POWER
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 424
                  • kajaani

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  . Mitattiin tänää kaverin kanssa skoopilla aika pitkälti kaikki anturit läpi. Se saatiin ainakin selville hieman epätasasesta tyhjäkäynnistä että lambdalta saatu signaalitaso muuttui selkeästi rikkaalta laihalle parin sekunnin välein, joka aiheutti aaltomaisen käynnin. Tämän seoksen vaihtelun tunsi ja kuuli moottorista selvästi.
                  eli sillonhan se toimii. seos kuuluukin lambdalta mitattuna soutaa rikas/laiha väliä. ainaski nuin tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla. soutamisesta huolimatta seoksesta tulee optimaalinen/keskiarvo raja-arvoista.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Juu tiiän kyllä et kapeekaistalambda seilaa siinä 0.5volti molemminpuolin kun on lähellä stokiometristä eli ns. oikeaa arvoa. Mutta mitattu signaali heitteli mielestäni eri tavalla. Ja skoopin näyttämä oli synkassa moottorin äänen suhteen. Heitteleminen oli aika hidasta, verrattuna että lambdan signaalin pitäisi heitellä noin sekunnin sisällä 0.5v puolelta toiselle. Mutta täytyy nyt tarkistaa tämä kaverilta vielä kun se skooppia operoi. Voihan se kunnossakin olla, jos tehtiin liian hätäisiä päätöksiä vain. Mutta silti tyhjäkäynti on hieman seilaava.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎