Jakopään & kampiakselin jako

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • f77004
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 34
    • Helsinki

    Jakopään & kampiakselin jako

    Moi.

    Ostin tuossa auton(BMW , jossa alapää on BMW2002 TI:n ja yläpää -81 1.8 ruiskusta ja vaihdelaatikko M5:sta.

    Nyt ilmeisesti alpään YKK-merkki on vauhtipyörässä, jota en näe koska vaihdelaatikko on M5:sta. Hihnapäässäkin on merkki, mutta entinen omistaja sanoi se ei ole oikea.

    Kysymys kuuluu siis, kuinka saan jaon kohdilleen ilman merkkejä ?
    Mittaanko ykkösen tulpanreijästä koska mäntä on ylä-asennossa ja laitan nokan sitten kohdilleen ?

    Onko muita ehdotuksia ?

    Voiko olla että autossa on tahallaan laitettu aikoinaan jako hieman eri kohdille, jotta tehoa saataisiin lisää ?

    Kiitos vastauksista

    -jukka
  • Muumi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1703
    • Rovaniemi

    #2
    Originally posted by f77004 View Post
    Moi.

    Kysymys kuuluu siis, kuinka saan jaon kohdilleen ilman merkkejä ?
    Mittaanko ykkösen tulpanreijästä koska mäntä on ylä-asennossa ja laitan nokan sitten kohdilleen ?
    Tuolla tavalla saisit sen ainakin tarkasti, itse en luottaisi merkkeihin ennenkuin olen varma niiden oikeellisuudesta.
    Nokkalehan on merkki kannessa.
    E24 635csi

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #3
      Tulpan reijästä mitattaessa saa olla kyllä tosi tarkkana..se pitää tehdä niin että ottaa 2 mittaa männän ollessa vähän alempana yläkuolokohdan molemmin puolin, samanverran luonnollisesti ja merkkaamalla nämä kampiakselille..sitten siinä puolessa välissä on tuo oikea kohta.

      Helpoin homma on tehdä niin että otat esim. vanhan tulpan johon hitsaat soppelin tapin ja sitten pyöräyttää ensin toiseen suuntaan konetta kampiakselin päästä KÄSIN VAROVASTI! ja sitten toiseen suuntaan että stoppaa tappiin..merkkaat molemmat paikat ja siinä merkkien välissä keskellä on YKK tarkasti.

      Mitä likempänä oikeaa YKK:ta tuo stoppipaikka(tapin pituus) niin sitä helpompi oikea YKK merkata. tuotahan voi sitten vaikka eka normaalista mallailla kuten edellisessä viestissä miten pitkä sen tapin pitää olla. ihan jollain tikulla koittaa saada se lähelle sitä YKK:ta ja sitten tehdä soppelin mittanen !stoppari".

      Muuten sulla lähtee järki, koska kampiakseli viihtyy siinä YKK:n ympärillä lakipisteessä jonniin ajan ja tuo mittaus mututuntumalla on sanalla sanoen melko itsemurhaa .

      niin ja muista venttiilit ettei osu sitten tuohon tappiin ..että vähän kattoa nokasta venakoppa auki missä vaiheessa työntää sitä tappia sinne palotilaan ettei se osu pakovenaan tms. Kai tuohon m10 mosaan sen verta näkee sitten lampulla reijästä että tuleeko missä vaiheessa venaa tielle tms.

      PS: tuli vaan mieleen että voipipahan se stoppari olla missä vaan kiinni kuhan on siinä YKK:n ympärillä vaan..eli voi kampiakselin päähänkin laittaa jonkunlaisen patentin. nokassahan/pyörässähän sitten pitäs olla oikea merkki kannen kanssa linjassa..jos ei ole niin sitten mikrometrillä ykköspytyn venttiilistä tms. oikea aukiolo YKK kohdassa.
      Last edited by Suutari; 07-11-2007, 23:36.
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • f77004
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 34
        • Helsinki

        #4
        Moi.

        Etsin ykkösen yläkuolokohtaa empiirisellä tutkimuksella (kepillä) ja hihnapyörän merkki on kyllä minusta aika lähellä oikeaa kohtaa.

        Jos oletetaan kuitenkin että jako on ollut hieman eri kohdassa kun merkit antavat ilmoittaa(oletetaan että ne pitävät paikkaansa) niin mitä hyötyjä hieman epävireisestä jaosta on ? Jako oli ollut siis hieman myöhässä eli kammen merkki on mennyt jo ohi kun nokka tulee merkille.

        Itsellä loppuu jotenkin järki kesken kun yrittää miettiä mitä tapahtuu moottorin pyöriessä, jos joku on siis miettinyt nämä valmiiksi olisin kiitollinen.

        Kone on siis tuplakaasariturbo ja muut speksit on ensimmäisessä mailissa. Kansi siis on ruiskusta ja kaasarit on istutettu siihen.

        -jukka

        Comment

        • mortimer
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1079
          • Satulinna kaukomaan

          #5
          Originally posted by f77004 View Post
          Moi.

          Etsin ykkösen yläkuolokohtaa empiirisellä tutkimuksella (kepillä) ja hihnapyörän merkki on kyllä minusta aika lähellä oikeaa kohtaa.

          Jos oletetaan kuitenkin että jako on ollut hieman eri kohdassa kun merkit antavat ilmoittaa(oletetaan että ne pitävät paikkaansa) niin mitä hyötyjä hieman epävireisestä jaosta on ? Jako oli ollut siis hieman myöhässä eli kammen merkki on mennyt jo ohi kun nokka tulee merkille.

          Itsellä loppuu jotenkin järki kesken kun yrittää miettiä mitä tapahtuu moottorin pyöriessä, jos joku on siis miettinyt nämä valmiiksi olisin kiitollinen.

          Kone on siis tuplakaasariturbo ja muut speksit on ensimmäisessä mailissa. Kansi siis on ruiskusta ja kaasarit on istutettu siihen.

          -jukka
          Jos jako olisi hampaan myöhässä, se olisi jo paljon.

          Veikkaan että koneessasi on jako hieman myöhäisemmällä seuraavista syistä, vaikka onkin laitettu "merkkiin":
          -ketju venynyt
          -kantta plaanattu
          -lohko plaanattu
          -mahdollinen ohuempi kannentiiviste
          -mahdollinen hiottu nokka, joka hiottu merkistä myöhäiselle

          Yleisemmin turbokoneissa taidetaan jakoa aikaistaa hieman eikä myöhäistää.
          Yleisin tapa "ajoittaa" nokka on laittaa se tehtaan merkkeihin, olen nähnyt aivan kaupallisen ammattivirittäjänkin näin tekevän. Ei ollut säädettävää jakoratasta eikä heittokelloa ajoitusta tehdessä, ei.

          Mielenkiinnosta kysyn: Kuinka paljon männätapin epäkeskeisyys vaikuttaa YKK:n tarkkuuteen tässä topikissa neuvotuilla menetelmillä mitatessa ?

          i3S -20
          E30M3 slotcar 1:32
          XKE FHC 1971
          Mgb Gt -66
          T6 -19
          E91 -08

          Comment

          • f77004
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 34
            • Helsinki

            #6
            Koneen historia on hieman hakusessa ja sen takia tässä joutuu etenemään hieman käsikopelolla.
            No mittaan tänään puristukset että varmistun venttiilien olevan kunnossa, säädän jaon kohdilleen(tehtaan merkit) ja sytkän ~20 astetta ennakkoon ja koitan laittaa pataa tulille.

            Nyt se käy ainoastaan vaivalloisesti kaasu pohjassa ja sammuu heti kun kaasun nostaa.. Kaasarissakin voi kyllä ola vikaa...

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1703
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by Suutari View Post
              niin sitten mikrometrillä ykköspytyn venttiilistä tms. oikea aukiolo YKK kohdassa.
              Miten mikrometrillä mitataan venttiilistä sen oikea aukiolo?
              E24 635csi

              Comment

              Working...
              X