Announcement

Collapse
No announcement yet.

535i kansi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaisa80
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 105

    535i kansi

    Eli onko kolmelitraisessa sama kansi ku kolmepuol litrasessa
    V8 740ia -96
  • Jukkis30
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 377
    • Oulu

    #2
    on niis jotain eroja..onko kansi sökö?

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by Jukkis30
      on niis jotain eroja..onko kansi sökö?
      :shock: Aika tyhjentävä vastaus kysymykseen... :lol:

      Sorry,
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • kaisa80
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 105

        #4
        Siis todella tyhjentävä ja en ole edes vielä purkanu kantta pois,mut ois testattu valmis kansi tiedossa.Pieni epäilys itellä on että ainoastaan tiiviste on eri.
        V8 740ia -96

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by kaisa80
          Siis todella tyhjentävä ja en ole edes vielä purkanu kantta pois,mut ois testattu valmis kansi tiedossa.Pieni epäilys itellä on että ainoastaan tiiviste on eri.
          Aika monet kannen osat on samoja molemmissa ETK:n mukaan esim. nokka. Imuvenat näyttäis olevan millin isommat B35 koneessa 47 vs. 46mm. 100% varmuudella en mene sanomaan että kannet on samanlaiset, mutta luulen että B35:n kansi menee ihan bolt on paikoilleen.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #6
            tämä aihepa kiinnostaisi minuakin. ei ole vielä kansirempan aika mutta se tulee vielä joskus.

            imuvenaa lukuunottamatta kaikki osat näyttäs ETK:n perusteella identtisiltä, mutta kolmelitrasessa on kolme milliä pienempi poraus (89mm) kun b35:ssä (92mm). olisiko palotilakin siis saman verran laajempi?

            3,5l koneen kansi menee ihan varmasti paikalleen ja motti varmaan pelittää niin ettei tyhmempi huomaa mitään, vaikka palotila olisikin vähän eri kokoinen, mutta puristuksethan tuossa vähenee, eikö? ja kumpaa tiivistettä sitten tarttis käyttää...

            kyllä joku varmasti on vaihdellut noita kansia ristiin. kokemuksia, pliiz!!
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • kaisa80
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 105

              #7
              Tänään sain vähän faktaa asiaan ja kansia pitäs olla kahdenlaisia,olkoon se 3.5 tai 3.0 kansi ja palotilan muoto on se ratkaiseva asia.Ja jos ne on uudessa ja vanhassa samanlaiset niin sillon laitetaan se kannentiiviste mikä kasattavaan lohkoon kuuluu.Kannessa olevat numerot ei kuulemma määrää sitä kumpi kansi on kyseessä.
              V8 740ia -96

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                B35:ssa on myös pitempi isku 86mm vs. B30:n 80mm puristussuhteen ollessa molemmissa sama 9,0:1
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by kaisa80
                  Tänään sain vähän faktaa asiaan ja kansia pitäs olla kahdenlaisia,olkoon se 3.5 tai 3.0 kansi ja palotilan muoto on se ratkaiseva asia.Ja jos ne on uudessa ja vanhassa samanlaiset niin sillon laitetaan se kannentiiviste mikä kasattavaan lohkoon kuuluu.Kannessa olevat numerot ei kuulemma määrää sitä kumpi kansi on kyseessä.
                  Googlettamalla löytyi kans äkkiänopeeta tuommoinen http://www.firstfives.org/faq/cylind...r_head_faq.htm
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • kaisa80
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 105

                    #10
                    Kovasti siellä tietoa tuntu olevan,mut vielä ku osais tuon lontoon ihan kunnolla ni saattas olla taas vähän tietosempi asiasta
                    V8 740ia -96

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Lekalle kiitos taas kerran linkistä!

                      mutta mutta: puristussuhde= iskutilavuus+palotila/ palotila

                      (tässä: palotila=puristustila)
                      ->
                      sama palotila+ pienempi iskutilavuus= pienempi puristussuhde
                      EDIT: ja: isompi palotila+ sama iskutilavuus= pienempi puristussuhde

                      TJEU: http://www.ffp-motorsport.com/tuning/purdet.php

                      b35 koneen iskutilavuus/ syl~ 571,66cc, puristussuhteella 9:1

                      9/1=571,66cc+x/x (jossa x=palotila)
                      josta saadaan
                      x=71,454cc = palotilan koko (tässä sis kannentiivisteen ja männän päällä oleva tila yms. ks. ffp-linkki)

                      b35 kansi b30 koneessa (497,7cc/syl) siis:

                      puristussuhde=497,7cc+71,454cc / 71,454cc ~ 7,96:1

                      (suuntaa antava, kun ei tarkkaan tiedetä minkälainen puristustila lopulta muodostuu, olisi oikeasti varmaan vähän korkeampi. samoin laskettuna on b30 koneen palotila 62,21cc)

                      eli aika löysä kone tulee. kohta joku huutaa että olisi hyvä turbokansi, niinku varmaan oliski puristusten puolesta. en silti vieläkään epäile etteikö toimisi ihan sinällään, ja vois käyttää huoletta venäläista bensaa. b35 kannesta kun sipaisee n. 1mm pois niin noussee b30 koneessa aika lähelle sitä alkuperäistä 9:1 puristusta (en nyt jaksa laskea kuinka lähelle).

                      muistan jostain lukeneeni että palotilan muoto on "vanhemmassa" kannessa, josta tuolla englanniksi puhutaan, erilainen kuin uudemmissa. ei muutenkaan oikein tunnu uskottavalta että saman ikäisissä koneissa olisi erimallisia palotiloja. enpä tuota sivua löytänyt enään vaikka googlettelin aika pitkään.

                      ja sanotaanhan tuolla että melkein kaikki kannet käy ristiin, kunhan pahvi ja nokka on sopivat, sivunoottina oli myös huomautus tuosta 3.5 l kannen puristushommasta.

                      edit:
                      disclaimer: laskelma on puhdasta teoriaa, sekin osin itse pääteltyä. kaava sopii tuollaisenaan vain täysin tasalakisella männällä tehtyyn koneeseen jossa palotila on kokonaan kannessa. m30 pannua en ole koskaan avannut, saati modannut. jos meni jotain väärin niin kuulen mielelläni.
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Hyvä "ankkuli", hienosti perusteltu ja esimerkillisen selkeä vastine.

                        Uskoisin että kaikki M30:n kannet on "bolt on" kansia, eli heittämällä koneesta toiseen.

                        Ainoan ongelman muodostaa se, onko palotilan muoto ja koko (ja sitä kautta tilavuus) samanlaiset. Jos on, ongelmia ei ole. Jos ei ole, toinen kansi, joko nostaa tai laskee puristussuhdetta. Juuri niinkuin todettiin.

                        Mutta, mutta. Tuo "palotila" = KAIKKI VAPAA TILA sylinterin sisäpuolella.
                        * Eli jos männässä on kuoppa, sen kuopan tilavuus lasketaan mukaan "palotilaan".
                        * Jos mäntä jää lohkon tason alapuolelle esim. 2.0 mm => palotilaan lisätään (sylinterin halkaisija potenssiin 2 x pii) / 4) x 2.0 mm.
                        * Myös kannentiivisteen paksuus vaikuttaa asiaan, sekin lisätään, sama kaava. Mutta halkaisija on liekkirenkaan halkaisija ja kerroin on tiivisteen paksuus.

                        Ja sitten ynnätään päälle se kannen palotilantilavuus. Vasta sitten on lopullinen totuus tiedossa = kaavassa tarkoitettu "palotila".

                        Jos ja kun palotilat kannessa on samanmuotoiset, samankokoiset (ja sitä myötä kannen palotilantilavuus) => puristussuhde ei muutu suuntaan eikä toiseen. Näin minä olen asian käsittänyt.

                        t: Timo

                        Comment

                        • ankkuli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 938
                          • Hyvinkää

                          #13
                          kattelin tuolta www.335i.de :n kautta ja infoa löyty meille kaikille rakkaalla saksan kielellä

                          koko dokumentti:


                          kuva imukanavasta:


                          b35 imukanava on 45mm leveä kun se b30 kannessa on 42mm. imusarjat on tehtaalla sovitettu näihin. imusarjaa pääsee siis vähän työstämään. ja venahan oli millin isompi b35:ssä.

                          kuva kannesta:


                          kuvatekstissä selitetään että b35 kannen vesikanavia olisi optimoitu kovempia palolämpötiloja silmälläpitäen ja kehutaan tuplavenajousia.

                          kuva männistä:

                          vasemmalla ei-kat ja oikealla kattikoneen männät.

                          johtopäätös (ei kokeiltu, edelleenkään): kansi sopii heittämällä kiinni ja pikku muutoksilla saadaan sekasikiöstä parempi kun alkuperäinen. imusarjan kun passaa uuteen kanteen, niin virtaus paranee. sitten ottaa huomioon tuon puristussuhdehommelin, mittaa palo(puristus)tilavuuden ja otattaa kannesta sopivan siivun niin ainakin teoriassa meillä on b30-koneen stage 1 virikansi valmiina.

                          sitten vielä mieto virinokka, vaikkapa
                          tommonen + custom made lastu niin alkaa maaginen 200hp pappavaunussa lähestyä. noista muutoksista varmaan vielä vakiot suuttimet ja muut heebelit selviäisi.

                          on taas se aika vuodesta että voi nostaa opintolainaa, oliskohan tossa sopiva kohde :roll:

                          edit: pois se mitä itsekään en usko
                          Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                          Comment

                          • ankkuli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 938
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by tihuovin
                            Mutta, mutta. Tuo "palotila" = KAIKKI VAPAA TILA sylinterin sisäpuolella.
                            juu näinhän se menee. muistin onneksi ottaa pienen varauksen tuossa pohdinnossa...

                            oikeastaan olisi pitänyt esittää asia:

                            isompi palotila + sama iskutilavuus= pienempi puristus

                            tuo b35 koneen palotilan eroavaisuus on tässä on allekirjoittaneella arvuuttelun kohteena. ei ole kansia ylimääräisiä niin ei pääse vertailemaan. jos pääsisi ihan nestemenetelmällä mittailemaan palotilojen koot, niin molempien koneiden palotilaan lisättävä (kansipahvi+männän kolot) tilavuus on laskettavissa aika helposti. sitten päästäiski jo vertailemaan puristuksia ja laskemaan sopivan siivun paksuutta (jos tarttee).
                            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Noniin, täällähän on jo päästy hyvänmatkaa asiassa eteenpäin, nyt vaan puuttuu enää mittaustuloksia kansista ja männistä, vapaaehtoisia koneenpurkajia tai varmaa tietoa kaipaillaan ihan mielenkiinnosta...

                              Jos molemmissa moottoreissa käytetään samanlaisia kansia niin silloinhan samaan puristussuhteeseen tarvitaan a) erilaiset männänpään muodot b) eri CH:lla (puristuskorkeudella) olevat männät, kannentiiviste tietenkin vaikuttaa vähän.

                              Vai onko sittenkin palotilojen koko eri?

                              Lierön tilavuus: pii x r toiseen x korkeus on lyhempi kaava :wink:

                              Edit: näyttäis tuossa ankkulin laittamassa linkissä http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f00884/20.jpg B30:n männät olevan selvästi korkeammalla patilla.

                              Edit II: http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/ tuolla on muuten tosi hyviä kuvia todella paljon, joskus olen niitä selaillutkin mutta ei niitä kertaistumalla kyllä läpi käy :lol:
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎