Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanos / ajoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    Vanos / ajoitus

    Eli minulla on tuolla vikapuolellakin aihe tästä mutta nyt olis tarve saada nopeasti tietoa vanoksen ajoituksesta, syyt sikseen miksi mutta jos jollain on todellista tietoa asiasta olisin kiitollinen.

    kone ensinnäkin m50b25 eli 94 vuoden 325:sta ja vanos kolisi ---> huoltoon vaihdettiin vanokseen säätöprikan tilalle jousiprikka, täysin normaali toimenpide kuulemma ---> ongelma moottori ei käy kunnolla korvakuulolla kuullostaisi että nakuttaa vedätettäessä, sytkä tai ajoitus pielessä, tarkistin sitten jakopään ajoituksen MERKKI liikkeen jäljiltä.
    1 syl yläkuolokohtaan, nokat kohdallaan, ei ole lukitsemistyökalua mutta näkeehän sen viivoittimen tms. avulla, nokkien päistä pultit löysälle ---> imunokan ratas kierretty myötäpäivään, niin kuin ohjeissa käsketään
    suoraan autodatasta Turn sprockets closkwise as far as stop ELI jos olisi säätöprikka vanoksessa mutta kun vaihdettiin säätöprikan tilalle jousiprikka on autodatassa erikseen maininta ....with spring plate... Turn spockets ANTI-CLOCKWISE while inserting VANOS unit splined shaft

    okei en osaa selittää hyvin mutta jos joku tietää jotain asiasta tajuaa varmaan mistä on kysymys,
    vanos yksikkö ei ollut irti, pitääke se välttämättä irroittaa vai voinko kääntää rattaan vastakkaiseen suuntaan yksikön ollessa kiinni, siis tietenkin nokan ja kampiakseli lukittuna, pultit nokkien päistä löysättynä
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    #2
    Eli tässä nyt olis ohje ajoituksen säätöön, kuvasta kun kattoo imunokan päässä olevia systeemejä, itella oli siis samallalailla kuin kohdassa 9 mutta muutettiin kohdan 10 jousiprikka, eli siis ajoitus säädetään sen mukaa??? siis vastapäivään imunokan ratasta kun vanos asennetaan?

    no kokeilin niin tänää joka tapauksessa, aikaa paloi taas toista tuntua ja nyt sentään seuras jotain, ei nakuta tai kolise enää, 1000....2000 ei suurempaa muutosta 2000....3000 no joo 3000.....6500 kone vetää ja murisee kuin mikäkin ja tehoa on, enää pitää tarkistaa toimiiko ite vanos systeemi tuntui melko raskaalta imunokan päästä saada säätöjuttuja liikkumaan, mut pääasia tais olla et oli merkki liikkeessä kasattu väärin mut taitaa olla turha mennä enää valittamaan jälkikäteen

    Comment

    • toni78
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 285
      • Nousiainen

      #3
      nyt toimii ihan kohtuu hyvin, jos vaan joku osais Edes sanoa mistä vois kysellä sellasia nokkien ja kampiakselin lukitsemis työkaluja, vois ihan omaksikin osataa

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎