Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alusil lohkon hoonaus (S62B50)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Alusil lohkon hoonaus (S62B50)

    Kysessä on S62B50 moottori jossa on alusil lohko.

    Kävin tänään näyttämässä lohkoa yhdessä koneistamossa jossa todettiin että lohkon saa hoonaamalla kuntoon. Ensiksi hoonataan normaalikivillä ja sen jälkeen toisilla kivillä ja tahnalla viimeinen pinta sylintereihin.

    Onko joku käyttänyt alusil lohkoa hoonauksessa?

    Toisin sanoen, minne vien lohkon hoonaukseen? Pääkaupunkiseudulla majailen, mutta hyvän palvelun ja laadun takia voi hieman ajaakkin.
    Last edited by Doni; 14-11-2007, 16:53.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • Guest's Avatar

    #2
    heh heh emmä osaa lukea.
    Last edited by Guest; 14-11-2007, 13:26.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Tarkennetaan vielä että kyseessä on E39 M5 V8 moottori.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • JariV
        Newbiemmer
        • Oct 2007
        • 20

        #4
        Erittäin hyviä kokemuksia Vantaan Moottorikoneistamo / Esko Aapio.

        Jälki on aina erittäin hyvää. Joskus aikataulut mättää. Ollut paljon alulohkojen kanssa tekemisisssä, mutta enimmäkseen kai teräslinereillä olevien.

        Soita ja kysy.

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          #5
          Onko lohkon pinta tosiaan nimenomaan Alusilia eikä mitään muuta? Millaisista männän halkaisijoista puhutaan? Mikä pinnoitus on männän helmassa? Missä kaikissa Bemareissa on Alusil-lohko ja mitä halkaisijaa männät on?

          Alusilia ei Suomessa hoonaa tietääkseni kukaan muu kun R-Koneistus Keravalla. Kellään muulla ei ole oikeita varusteita tuon viimeisen hionnan tekemiseen. On tullut yksi Porschen V8 teetettyä ylikokoon eikä ole halpaa lystiä mutta näyttäisi onnistuneen. Lasku kannattaa sopia etukäteen pilkulleen Mäkiskän kanssa niin ei tule neuvottelua tavaroita hakiessa kuinka paljon pitää jättää rahaa tiskiin, että ne saa ulos.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #6
            Originally posted by 928 GTS View Post
            Onko lohkon pinta tosiaan nimenomaan Alusilia eikä mitään muuta? Millaisista männän halkaisijoista puhutaan? Mikä pinnoitus on männän helmassa? Missä kaikissa Bemareissa on Alusil-lohko ja mitä halkaisijaa männät on?

            Alusilia ei Suomessa hoonaa tietääkseni kukaan muu kun R-Koneistus Keravalla. Kellään muulla ei ole oikeita varusteita tuon viimeisen hionnan tekemiseen. On tullut yksi Porschen V8 teetettyä ylikokoon eikä ole halpaa lystiä mutta näyttäisi onnistuneen. Lasku kannattaa sopia etukäteen pilkulleen Mäkiskän kanssa niin ei tule neuvottelua tavaroita hakiessa kuinka paljon pitää jättää rahaa tiskiin, että ne saa ulos.
            Kaikki BMW:n M62 koneet on Alusilia. S62 lohko perustuu M62 lohkoon ja on myös Alusilia. S62 koneen poraus on 94mm ja M62B44 moottorin poraus on 92mm. Männistä mulla ei ole mitään havaintoa.

            Minkä verran on laskua odotettavissa? Osais vähän varautuu mitä laittaa huomenna leivän päälle.
            Last edited by Doni; 14-11-2007, 21:38.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #7
              Äh, ihan liian pieniä. Ei käy viriosaksi.

              Porschessa käytetty aikoinaan 95mm, 97mm, 100mm ja 104mm mäntiä vakiona, kaikista löytyy lisäksi 0,5mm ylikoot. Männissä on pakko olla helmassa joku pinnoitus tai muuten ne leipoo kiinni lohkon seinään hetkessä. Tämän takia näihin koneisiin ei missään nimessä pidä laittaa normaaleja mäntiä tai männänrenkaita.

              Pinnoituksen tarkoitus on "uhrautua" sinä aikana kun mäntä "totuttelee" sylinteriin ja renkaat pitää olla varta vasten tähän käyttöön suunniteltuja. Kun tämä "tottuminen" on tapahtunut melko pian ensimmäisen käyttöönoton jälkeen ei mäntä ja sylinteri kulu käytännössä ollenkaan ellei renkaat katkea tai väliin pääse jotain mitä sinne ei kuulu.

              Maailmalla on avattu 800 tuhatta ajettuja 928:n moottoreita joista ei ole löytynyt oikeastaan ollenkaan pykälää sylinterin yläpäästä millainen on erittäin yleinen vaiva jo paljon pienemmillä kilometreillä teräsputkisissa lohkoissa. Yleisin koneen tappaja on kansipahvin ohi vuotava jäähdytysvesi. Se pilaa seinämän nopeasti kun se pesee öljyn pois.

              Helmojen pinnoitus on yleensä rauta- tai kromioksidia. Mahle käyttää yleensä rautavaihtoehtoa ja Kolbenscmidt kromia. Mahlen käyttämän pinnoitteen markkinoiti nimi on Ferrostan. Tälläisiä mäntiä on vaikea löytää etenkään halvalla koska valmistus on ympäristölle vaarallista. Korvaavia pinnoitteita on yritetty kehittää vaihtelevalla menestyksellä. Pahimmillaan lohko on hajonnut korvikkeen kanssa alle 100km ajon jälkeen.

              Oma lohkon lasku oli 150e/sylinteri mutta tässä otettiin seinistä 2mm pois ennen tuon viimeisen vaiheen eli lappingin tekoa. Pelkkä viimeistelyhionta maksaa varmaan n. 100e/reikä. Lappingissa sylinterin pintaa hiotaan erikoistahnalla joka hioo lohkon pinnasta alumiinit pois jättäen jäljelle vain piitä.

              Koko lohkon valuhan on n. 16-18% piitä sisältävää seosta. Kyseessä ei siis ole Nikasilin kaltainen ohut pinnoitus mikä lisätään sylinterin seinämään vaan alumiinin pois hiominen. Pinnasta lähtee n. 0,002mm tavaraa pois. Luku voi kuullostaa pieneltä mutta niin on männän ja sylinterin väliset toleranssitkin joka on yleensä 0,010-0,030mm. Luvuissa ei ole desimaalivirhettä vaikka niin voisi luulla.

              Pelkkä lapping tekee siis sylinterin aavistuksen väljemmäksi mutta sillä ei pysty sitten korjaamaan mitään silmin näkyviä naarmuja vaikka saattavat näin R-Koneistuksessa väittää. Useisiin lievästi naarmuisiin lohkoihin siellä on tuota tehty ja niillä on onnistuneesti jopa ajettu kun terävät särmät on saatu pinnasta pois mutta ei ne uutta konetta enää vastaa. Saattaa kyllä toimia riittävän hyvin.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • #BMW#
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 488
                • Espoo

                #8
                nonii, itselle tullut tämä aihe ajankohtaiseksi ja kyselin R-koneistus hoonauksesta. Vähän hinta tietoa muillekin.

                Pelkkä Alusil sylinterin hoonaus 50€/reikä, ylikoko poraus 120€/reikä. Vaikuttaa ehdottomasti asialliselta puljulta.
                E38 pre 740i 4.4l Manual

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by #BMW# View Post
                  Vaikuttaa ehdottomasti asialliselta puljulta.
                  Sovi hinnat etukäteen mielellään kirjallisena niin ei tule yllärinä eri summa kun haet osia pois. Muuten voi tulla "siinä oli niin paljon työtä" tyylisiä selityksiä miksi viedessä sovittu hinta ei pidäkään. Lisäksi kannattaa mitata sylinterit porauksen jälkeen ja varmistaa, että mitoitus on oikea. Alusil on paljon tarkempi mitoistaan kun teräs ja ovat onnistuneet tekemään teräksisistä pytyistäkin liian tiukat. Tarkkana saa siis olla jotta saa varmasti sitä mitä pitää.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Jatketaas vanhaan topiciin kun ei viitsi samasta asiasta uutta luoda.
                    Kyseessä M52 jossa myös siis alusil pinnoite. Mistä tunnistaa onko lohko hoonattu oikealla menetelmällä vai perinteisesti? Lähteekö pinnoitus kävelemään jos tuon hoonaa perinteisesti?
                    Seuraako tästä ennenaikaista kulumista? Näkyykö tehtaalta lähteneessä lohkossa mitään hoonausjälkiä vai onko sylinterit mattapintaiset pinnoituksesta johtuen?
                    Eli jos sylintereissä näkyy selvät hoonausjäljet, voiko tästä päätellä että lohkoa on hoonattu perinteisesti?

                    Soitin tuossa R-koneistukseen ja eivät osanneet sanoa juurikaan mitään, ilmeisesti osaavat kaverit olivat lomilla. Pitäisi käydä näyttämässä lohkoa mutta se ei nyt valitettavasti onnistu.

                    EDIT: Ja onko porukalla tiedossa muita koneistamoita jotka tietäis Alusil pinnoitteesta jotain tai pystyisivät hoonaaman sen oikeaoppisesti?
                    Last edited by Supa; 20-07-2009, 14:27.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Jos oikein ymmärsin niin Alusil ei ole mikään pinnoite :think
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Joo totta itseasiassa. Koko lohko on tätä materiaalia ja hoonauksessa viimesessä vaiheessa pinnasta hiotaan alumiini pois ja jäljelle jää vain piikerros, eikös?
                        Nikasil taisi olla pelkkä pinnoite, vai?
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Aatos
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 149
                          • Helsinki

                          #13
                          Jos sylintereissä näkyy hoonausjäljet niin epäilisin lohkon olevan teräsputkitettu. Ainakin P-autojen Alusil-sylinterit ovat laihan maitokahvin väriset ilman mitään hoonausjäkiä.
                          BRCF #12 - E36 325 -91

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            #14
                            Miksei putkittais noita sylintereitä teräsputkella?

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Aatos
                              Jos sylintereissä näkyy hoonausjäljet niin epäilisin lohkon olevan teräsputkitettu. Ainakin P-autojen Alusil-sylinterit ovat laihan maitokahvin väriset ilman mitään hoonausjäkiä.
                              Kyllä nämä bemarin koneet on täysin tuota alusiliä eikä ole putkia.

                              Originally posted by Make H. View Post
                              Miksei putkittais noita sylintereitä teräsputkella?
                              Sanoppa se...
                              Kysyin hintaa niin 350euroa per sylinteri.
                              Mulla siis on yks tommonen lohko missä ei näy hoonausjälkiä ja seinämät on täysin maitokahvin väriset juurikin.
                              Ainoastaan semmonen vika että yhessä sylinterissä seinämällä monttu kun männän reuna oli sulanut. Tähän kysyin juuri tuota teräsputkistusta.
                              Miten mahtaa putkitus toimia muutenkaan alulohkosa kun teräksellä on erilainen lämpöeläminen kuin alumiinilla?
                              Tekeekö kukaan muu koneistamo nykyään Alusil hoonauksia tai onko jollain edes tietoa mistä erottaa oikean ja väärän hoonauksen kuvan perusteella? Tarvis pikaista tietoa.
                              Last edited by Supa; 21-07-2009, 09:00.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎