Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alusil lohkon hoonaus (S62B50)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaghaath
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1273
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Supa View Post
    Jatketaas vanhaan topiciin kun ei viitsi samasta asiasta uutta luoda.
    Kyseessä M52 jossa myös siis alusil pinnoite. Mistä tunnistaa onko lohko hoonattu oikealla menetelmällä vai perinteisesti? Lähteekö pinnoitus kävelemään jos tuon hoonaa perinteisesti?
    Seuraako tästä ennenaikaista kulumista? Näkyykö tehtaalta lähteneessä lohkossa mitään hoonausjälkiä vai onko sylinterit mattapintaiset pinnoituksesta johtuen?
    Eli jos sylintereissä näkyy selvät hoonausjäljet, voiko tästä päätellä että lohkoa on hoonattu perinteisesti?
    M52:ssa on kylläkin Nikasil pinnoite, kuten muissakin bemarin koneissa, lukuunottamatta M62 ja M70 koneita, joissa on siis Alusil.

    Eli hoonaaminen ei onnistu sylinterissä olevan kovan nikkelipinnoituksen takia. Flexhoonilla noita ainakin on pilattu ja normaalikivillä siihen ei pysty. Lähin paikka jossa noita voi pinnoittaa uudelleen löytyy Hollannista. Varmasti halvemmaksi tulee putkitus, jos välttämättä sen haluaa korjata.
    Last edited by Jaghaath; 21-07-2009, 18:26.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #17
      Originally posted by Jaghaath View Post
      M52:ssa on kylläkin Nikasil pinnoite, kuten muissakin bemarin koneissa, lukuunottamatta M62 ja M70 koneita, joissa on siis Alusil.

      Eli hoonaaminen ei onnistu sylinterissä olevan kovan nikkelipinnoituksen takia. Flexhoonilla noita ainakin on pilattu ja normaalikivillä siihen ei pysty. Lähin paikka jossa noita voi pinnoittaa uudelleen löytyy Hollannista. Varmasti halvemmaksi tulee putkitus, jos välttämättä sen haluaa korjata.
      Aa okei, jostain tuli päähän että oli Alusiliä, no hyvä että joku korjasi.
      Flexhooni, siis semmonen pallohooni vai? Elikkä jos tuossa nikasil pinnoitetussa sylinterissä sitten näkyy hoonijälkiä, voidaan suoraan sanoa että se on "pilalla? Jos sylinteriä on yritetty hoonata tavallisella hoonilla, jääkö siitä jälkiä vai pysyykö pinta mattamaisena?

      EDIT: Mitä nyt googlettelin niin nikasil pinnoitettua sylinteriä voi kyllä hoonata mutta varovasti ja ilmeisesti oikeaoppinen hooni olisi timanttihooni...?
      Last edited by Supa; 21-07-2009, 20:28.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Jaghaath
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1273
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Supa View Post
        Aa okei, jostain tuli päähän että oli Alusiliä, no hyvä että joku korjasi.
        Flexhooni, siis semmonen pallohooni vai? Elikkä jos tuossa nikasil pinnoitetussa sylinterissä sitten näkyy hoonijälkiä, voidaan suoraan sanoa että se on "pilalla? Jos sylinteriä on yritetty hoonata tavallisella hoonilla, jääkö siitä jälkiä vai pysyykö pinta mattamaisena?

        EDIT: Mitä nyt googlettelin niin nikasil pinnoitettua sylinteriä voi kyllä hoonata mutta varovasti ja ilmeisesti oikeaoppinen hooni olisi timanttihooni...?
        Kyllä niitä kuulemma on hoonattu, mutta mikä on ollut lopputulos niin siitä en tiedä. Se pinnoite on kuitenkin niin ohut, että jos siinä on tuntuvat hoonausjäljet niin se on jo pilalla. Ja timanttikiviä ei suomesta kuulemma löydy keneltäkään.

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          #19
          Vanha ketju, mutta samasta asiasta kyse.

          Onko lohko ottanut lämpöä vai mikä syynä että tuommoisia hankausjälkiä tullut?
          Ite järkeilin että tuossa "laikun" kohdalla sylinterin seinämä on kiillottunut/kulunut reiän muotovirheen vuoksi kun lämpö (?) laajentanut seinämää. Vai mikä juttu?

          Parissa reiässä tuommoisia jälkiä, kaikkiin reikiin en oo vielä kattonu kun ei viiti pyöritellä ennen kun putsaa nuo karstat, yms pois. Mukit on päältä paksussa karstassa, etenkin bank2 puolella. Kuvassa 2. reikä.


          Tarviiko tehdä mitään, kun ei tuon isompia laikkuja ole, vai tarviiko korjauttaa ja meneekö hoonauksella (tai sillä pinnoitetahnalla hiomalla) vai meneekö sohvapäydäksi?

          Onko muita paikkoja nykyään suomessa kuin tuo r-koneistus joka hoitaa alusil lohkoja?
          Last edited by bemmeri; 22-09-2016, 18:55.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5266
            • Pirkkala

            #20
            Noita olen nähnyt muutamassa alusil mosassa. Minun käsitys on että tuo ei ole ehkä kumminkaan pilalla. Olikohan niin että tuo jälki oli omassa vesikanavien kohdalla. Käsin en vastaavasta jäljestä pystynyt tuntemaan mitään. Jonkinsortin kulumisesta johtuvaa tuo kuitenkin todennäköisesti on.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #21
              Juu, taisi olla niissä muissakin rei'issä ne laikut juurikin vesikanavan kohdilla. Pitää vielä tarkistaa kun käy tallissa.
              Ei tuntunut sormeen juuri millekään.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #22
                Soittelin tuonne R-koneistukseen ja ei tuo hoonaus/pinnoitus niin kallis olisi että kannattaisi jättää tekemättä. Laitoin vielä sille kuvat ja kysyin mielipidettä. Ei oo vielä vastannu.

                Mitkä kk-laakerit tilaan, kun std-koossa on "punaisia" että "sinisiä"? Vai onko parempia vaihtoehtoja kuin OEM ja kannattaako edes tarviketta miettiä?



                Tarviiko kampuran kaulat kiillottaa, tuossa alla kuva, ilmeisesti aika normaalin näköinen? Pari mäntää irroittelin, niin kk-laakerit näytti kyllä vielä hyvälle. Mutta samaan konkurssiin ne kannattaa ilmeisesti uusia?

                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  #23
                  Jos noi kaulat näyttää tuolle niinkun kuvassa, en tekis mitään. Takasin kasaan vaan. Omassa (m54b30 kammessa) oli ostaessa kynnellä tuntuvia naarmuja, niin vedin pitkän soiron p800 paperia ja öljyttynä hioin ite kaulat sileeksi. Yli 80tkm on sen jälkeen tullut monoa eikä alakerta kilkata mistään.

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #24
                    Ok.

                    Mutta miten nuo laakerit, siniset ilmeisesti vakiokoko? Kuinka paljon pienempi tuo punainen on?

                    Ebayssä näyttää olevan kk ja runkolaakereita ihan kohtuu hintaan. Glygo merkkisiä. Pitää vielä kattoo alkuperäisten tarkka hinta saksasta, mutta realoen mukaan hinta jonkun verran korkeampi.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      #25
                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Ok.

                      Mutta miten nuo laakerit, siniset ilmeisesti vakiokoko? Kuinka paljon pienempi tuo punainen on?

                      Ebayssä näyttää olevan kk ja runkolaakereita ihan kohtuu hintaan. Glygo merkkisiä. Pitää vielä kattoo alkuperäisten tarkka hinta saksasta, mutta realoen mukaan hinta jonkun verran korkeampi.
                      Olikohan niin että alkuperäsetkin valmistaa glyco. Valalle en mene mutta muistelisin jotenkin näin.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #26
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Ok.

                        Mutta miten nuo laakerit, siniset ilmeisesti vakiokoko? Kuinka paljon pienempi tuo punainen on?

                        Ebayssä näyttää olevan kk ja runkolaakereita ihan kohtuu hintaan. Glygo merkkisiä. Pitää vielä kattoo alkuperäisten tarkka hinta saksasta, mutta realoen mukaan hinta jonkun verran korkeampi.
                        M62:sta en mene vannomaan mutta yleensä sininen liuska on ollut 0,01mm paksumpi.
                        Molemmat on vakiokoko, kasatessa käytetään yhtä sinistä ja yhtä punaista, mitataan välys ja tarvittaessa vaihdetaan toinen liuska eri paksuiseen.
                        Vaikka laittaisi sinne ne tarvike glycot, niin kannattaa välykset mitata joka tapauksessa.
                        Last edited by JJT; 24-09-2016, 11:50.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #27
                          Ei nyt sentään S62, oiskin semmoinen. M62 tuo on.

                          Otin kaikki mukit pois ja kaikki kammen kaulat näyttää ihan ok:lle vielä. 200tkm pitäisi olla ajettu myyjän mukaan.






                          Laakerit.

                          Last edited by bemmeri; 24-09-2016, 11:03.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #28
                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Ei nyt sentään S62, oiskin semmoinen. M62 tuo on.
                            Näppäilyvirhe korjattu
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #29
                              Jos nyt väkisin hoonaat sen yhden pytyn, niin kyllä mä kiillottaisin kampuran kaikki kaulat samalla.

                              Noi laikut on vissiin ihan yleisiä, enkä omassa lohkossa niitä sen enempää murehtinut.

                              Muista katsoa kampuran värimerkinnät ennen pesua. Jos vaikka häviävät.
                              Tarvikelaakereissa on se ongelma, ettei saa yleensä kuin yhtä kokoa.
                              Ite tähtään välyksen tappiin ja vähän ylikin omassa koneessa.

                              Nyt kun sulla kannet irti, vaihda samalla 4,6is venajouset sinne, nokkiin kevyt hionta(kopiot 4,6is nokista) ja sitten kunnon ohjelmointi ecuun kaiken päälle.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #30
                                6/8 pytyssä on niitä laikkuja. Eli kaikki reiät hoonauttaa jos meinaa.

                                KK laakerit oli alkuperäiset ja molemmat puolet sinisiä numeron mukaan.
                                En oo vielä kampuraa ottanu irti. Joo, kattelin TISsistä että värimerkinnät noissa pukeissa.

                                Ei tarvii b46 kopioita hioa nokista tai jousia ostaa. Riittää kun siirtää noista hilut b44 kansiin..
                                Last edited by bemmeri; 24-09-2016, 17:07.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎