memebuy23buy

Alusil lohkon hoonaus (S62B50)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3722
    • Raisio

    #31
    Jos kiertokangenkaulat kuvan kaltaisia ja ei tunnut kynnellä mitään, kangasoiro ja autosolin kanssa puhhdistuskiillloitus. Aina ei tartte hangata kovaa pintaa himmeämmäksi numeropaperilla

    Missä saa hiottua 44tu nokat 4,6 arvoihin tai lähelle? Olis irrallaan yhdet 44tu nokat...

    Comment

    • mrrk
      BTCF Member
      • Sep 2007
      • 515
      • Satakunta.

      #32
      Originally posted by ritariässä View Post
      Jos kiertokangenkaulat kuvan kaltaisia ja ei tunnut kynnellä mitään, kangasoiro ja autosolin kanssa puhhdistuskiillloitus. Aina ei tartte hangata kovaa pintaa himmeämmäksi numeropaperilla

      Missä saa hiottua 44tu nokat 4,6 arvoihin tai lähelle? Olis irrallaan yhdet 44tu nokat...
      Mauri Virtanen

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #33
        Se plastikauke ei paljon maksa. Koneistajalta voi paketin saada kaupanpäällekin..
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • mrrk
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 515
          • Satakunta.

          #34
          Originally posted by bemmeri View Post
          6/8 pytyssä on niitä laikkuja. Eli kaikki reiät hoonauttaa jos meinaa.

          KK laakerit oli alkuperäiset ja molemmat puolet sinisiä numeron mukaan.
          En oo vielä kampuraa ottanu irti. Joo, kattelin TISsistä että värimerkinnät noissa pukeissa.

          Ei tarvii b46 kopioita hioa nokista tai jousia ostaa. Riittää kun siirtää noista hilut b44 kansiin..
          http://aijaa.com/aOVjt6
          Missä pytyissä ei ollut laikkuja? 1 ja 5?
          Glyco oli ok ainakin omassa.

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2747
            • .fi

            #35
            Originally posted by mrrk View Post
            Glyco oli ok ainakin omassa.
            Sun pitäis laittaa glycot sinne laturiin
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4180

              #36
              Originally posted by mrrk View Post
              Missä pytyissä ei ollut laikkuja? 1 ja 5?.
              Aika hyvin arvasit. Nelosen pytty myös hyvä, eli 4 ja vitonen ilman laikkuja tai muuta sanomista. Ykkösessä ei laikkuja, mutta öljy, tms palanu/juuttunut kiinni sylinterin seinämiin (en tiiä sit jämähtikö kiinni kun löpöllä, brake cleenillä, yms karstoja puhdistin dekin reunasta että sai mukit pois.

              Positiivista että ei oo naarmuja tai muita vakavampia vaurioita, eikä männissä jälkiä, tms.


              Tarviiko stressilevyä hoonauksessa? Onko näitä bmw v8 lohkon levyjä kellään?

              Jostain jos edukkaasti saisi pari n .40-50mm 160x500mm alumiini levyä, niin koneistaisi ne (töissä onnistuisi tekemään, paitsi isoja reikiä ei saa tehtyä).
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by bemmeri View Post
                Tarviiko stressilevyä hoonauksessa? Onko näitä bmw v8 lohkon levyjä kellään?
                Hoonauksissa ei tarvita stressilevyjä. Mutta alusiliä ei myöskään kannata hoonata, menee vain vituiksi koko sylinteri jos niin erehtyy tekemään. Ne valkoiset laikut sylinterinseinämissä on alumiiniä ja alusil-sylinterin viimeinen vaihe hoonauksen jälkeen on poistaa alumiini sylinterin pinnasta. En tiiä tekeekö koneistamot tuota viimeistä vaihetta ja miten tekevät, pelkällä normihoonauksella saa vain koko sylinteristä alumiinin esiin jolloin sylinteri ei ole vielä käyttökelpoinen.

                Pikku laikut alumiiniä sylinterinseinämissä ei varmaan aiheuta mitään ongelmia, suuremmat määrät pyrkii leikkaamaan sylinterin kiinni.
                Last edited by naukkis; 26-09-2016, 22:52.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5336
                  • Pirkkala

                  #38
                  Minä sanoisin että hoonaamiseen liittyy enemmän riskejä kuin hyöyjä. Mäntien pinnoite lienee kulunut osittain pois. Uusia mäntiä tähän ei sentään ollut tulossa?

                  Laita kasaan vaan uusilla laakereilla, ja aja maailman tappiin asti.

                  Katso että männäntenkaat säilyy samoin päin ja samassa asennossa kun kasaat mitä olivat purkaessa.

                  Oma projektihan leikkasi kiinni miltei heti kun sotkin vieraan koneen männät koneeseen. (sopassa oli muutakin mutta se oli varmasti yksi syy)
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3722
                    • Raisio

                    #39
                    Originally posted by mrrk View Post
                    Mauri Virtanen
                    Thanks, soitettu ja saatu hinta-arvio. Puhelimessa ei osattu/muistettu sanoa ovatko heidän hiomat 1:1 4,6i arvoilla vai lähelle sitä.
                    Last edited by ritariässä; 27-09-2016, 09:36.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4180

                      #40
                      Ei ollu uusia mäntiä tulossa. Uudet männän renkaat, jos päädyn uudelleen hieromaan tuon alusilin tuohon pintaan (=hoonaus).


                      Mikä riski tuohon hoonaukseen ja tahnalla hieromiseen liittyy? ¨

                      Sinällään ei kiire ole, niin kerkeää miettiä tekeekö vai ei. Maalaisjärki sanoo, että eihän se huonommaksi voi mennä ja keravan koneistamo sano että satku, max pari suurenee reikä kun alussa karkeemmalla vetää ja sitten hierovat sillä tahnalla. Niin käytännössähän se väljistyy, mikä ei nyt äkkisiltään tunnu kovin pahalta jos puhutaan 0,01-0,02mm ja tulee uudet männän renkaat.

                      Vai onko riski, että itse työssä joku menee vikaan ja sitä kautta tulee sitten ongelmia?

                      Soittelin myös Tammer dieselille Tampereelle, ens viikolla tulee heppu lomalta joka tehny noita alusilejä, niin pitää uudelleen rimpauttaa ja kysyä asiasta.


                      Mittailin T-mitalla noita sylinterejä, ja 7 pytty oli eniten soikea, n. 0,05mm. Lieköhän liikaa? :think Muissakin eroa, mutta ei noin paljoa. Ite järkeilisin että johtuu kun ei kansia paikoillaan. Ero oli siellä kannen puolella (ei oikein saanu kunnolla mitattua sieltä syvempää). Millä ne mittaa koneistamolla nuo pyöreydet?
                      Last edited by bemmeri; 27-09-2016, 10:02.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5336
                        • Pirkkala

                        #41
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Ei ollu uusia mäntiä tulossa. Uudet männän renkaat, jos päädyn uudelleen hieromaan tuon alusilin tuohon pintaan (=hoonaus).


                        Mikä riski tuohon hoonaukseen ja tahnalla hieromiseen liittyy? ¨

                        Sinällään ei kiire ole, niin kerkeää miettiä tekeekö vai ei. Maalaisjärki sanoo, että eihän se huonommaksi voi mennä ja keravan koneistamo sano että satku, max pari suurenee reikä kun alussa karkeemmalla vetää ja sitten hierovat sillä tahnalla. Niin käytännössähän se väljistyy, mikä ei nyt äkkisiltään tunnu kovin pahalta jos puhutaan 0,01-0,02mm ja tulee uudet männän renkaat.

                        Vai onko riski, että itse työssä joku menee vikaan ja sitä kautta tulee sitten ongelmia?

                        Soittelin myös Tammer dieselille Tampereelle, ens viikolla tulee heppu lomalta joka tehny noita alusilejä, niin pitää uudelleen rimpauttaa ja kysyä asiasta.


                        Mittailin T-mitalla noita sylinterejä, ja 7 pytty oli eniten soikea, n. 0,05mm. Lieköhän liikaa? :think Muissakin eroa, mutta ei noin paljoa. Ite järkeilisin että johtuu kun ei kansia paikoillaan. Ero oli siellä kannen puolella (ei oikein saanu kunnolla mitattua sieltä syvempää). Millä ne mittaa koneistamolla nuo pyöreydet?

                        Uudet männät liittyy olennaisesti sisäänajoprosessiin. Tässä ketjussa aiemmin asiasta lisää.

                        Toleranssit on _hieman_tarkempia kuin rautamoottoreissa.(männissä on kokomerkintäkin tuhannesosien tarkkuudella ja koko vaihtelee siis moottoreittain. Tuskin ovat kymmenen kertaa kalliimman koneistuksen huvikseen valinneet bmw:llä)

                        Oma päätelmä että tehtaalla valitsevat muutamasta vaihtoehdosta hoonausprosessin jälkeen sopivimman männän.

                        Männänrenkaat lienevät uusien mitoissa älä turhaan vaihda ei ne kulu.

                        Tammerdieselillä on vasta muutaman vuoden ollut vehkeet näihin hommiin. Sxxx niitä siellä tekee.

                        Pytyt on soikeet jos kannet irti, vieläkun otat runkopukit irti niin se on kymppejä se soikeus.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3722
                          • Raisio

                          #42
                          Jos sylintereissä ei mitään naarmuja ja ns sormella tuntuvaa, hoonaukset täysin turhia.

                          Comment

                          • mrrk
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 515
                            • Satakunta.

                            #43
                            Männänrenkaat ovat yleensä ollut hyviä.
                            Poikkeuksena tietysti jos jotain mennyt rikki tai ajettu vanhoilla öljyllä.
                            Tarvikerenkaissa tullut vastaan että päittäisvälys on isompi mutta toisaalta sehän on hyvä jos meinaa ahtaa.

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5336
                              • Pirkkala

                              #44
                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Jos sylintereissä ei mitään naarmuja ja ns sormella tuntuvaa, hoonaukset täysin turhia.

                              Naarmuja voi kyllä olla ja minunkin pukamissa niitä oli, mutta ekai alusilissä periaatteessa edes voi olla mitään kulumaa koska ei sellainen kone enää toimi. Piikerros jos lähtee niin kyse on öljyttä käyneestä koneesta tai jostain sen sellaisesta. Ja kun kerros lähtee niin leipoo kyllä kiinni samantien.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Ei ollu uusia mäntiä tulossa. Uudet männän renkaat, jos päädyn uudelleen hieromaan tuon alusilin tuohon pintaan (=hoonaus).


                                Mikä riski tuohon hoonaukseen ja tahnalla hieromiseen liittyy? ¨
                                Se silikaattipinta on helkkarin karkea ja alumiinimännästä irtoaa alumiiniä sylinterin pintaan -> kiinnileipominen. Uusissa alusil-männissä on joku kovempi pinnoite sylinterin pinnan viimeistelyyn, rauta tms.

                                Estääkös muuten jokin pinnoittamasta alusil-lohkoa Nikasililla? Mun käsittääkseni Alusil-lohkon voi ihan hyvin pinnoittaa Nikasiliksi eikä se edes maksa sen enempää kuin typerä alusil-hoonaus.
                                Last edited by naukkis; 27-09-2016, 18:21.

                                Comment

                                Working...
                                X