Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optimaalinen ihanne seos M20b23 turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • perusbemari
    Newbiemmer
    • Dec 2007
    • 11

    #31
    Ettei tulisi epäselvyyksiä, olen koko ajan olettanut että bensan ruiskutus tapahtuu suoraan sylinteriin joka imukanavassa saman etäisyyden päästä. Erilaisilla purkkavirityksillä (epämääräisesti sijoitetut lisärikastinsuuttimet) asia voi olla hyvinkin toisenlainen.
    BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
    Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #32
      Originally posted by Cell View Post
      Mahdollista, mutta suurin osa aftermarket bokseista käyttää kuitenkin varsin onnistuneesti MAPia. Teoriassa mahdollista mutta maailmalla on ajossa tuhansia autoja joissa ei mitään ongelmaa tuon kanssa. Todella rajalliseen joukkoon osuu tuo ongelma.

      Ja kun tarkemmin ajattelee, miten imusarja sekoaa jos sen sisäistä painetta muutetaan?
      Kaipa sen MAP:inkin avulla saa toimimaan, mutta edelleen väitän, että ilmamassa- tai ilmamäärämittarilla saadaan paljon parempi säätö aikaan. Eihän se MAP paineesta sekoakaan vaan paineen ja lämpötilan muutoksista esim. ahtimen alkaessa ahtamaan/hukkaportin auetessa jne.

      Lisäksi MAP-perustainen säätö pitää ohjelmoida tarkkaan ja esim. pakopuolen tai välijäähyn putkiston muutokset vaativat ECUn uudelleenohjelmoinnin kun taas virtausmittarit mukautuvat uuteen tilanteeseen itsestään.

      Comment

      • BeniE30
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 452
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by anttti View Post
        Eli kyseessä on silloin mitä ilmeisimmin ollut ilmaMASSAmittari, eikä läppämallinen määrämittari.
        Itse topicciin, taitaa olla Benilla muuten L-jet, vai kuinka? Siinä taitaa olla melkoisen vaikeaa IMM korvaaminen MAPilla, ellei mahdotonta. Correct me, jos asia on toisin...Paras tietysti olisi kokonaan uusi moottorinohjaus.
        Motronic on ruiskuna
        Last edited by BeniE30; 04-12-2007, 23:40.

        Comment

        • perusbemari
          Newbiemmer
          • Dec 2007
          • 11

          #34
          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          Kaipa sen MAP:inkin avulla saa toimimaan, mutta edelleen väitän, että ilmamassa- tai ilmamäärämittarilla saadaan paljon parempi säätö aikaan. Eihän se MAP paineesta sekoakaan vaan paineen ja lämpötilan muutoksista esim. ahtimen alkaessa ahtamaan/hukkaportin auetessa jne.

          Lisäksi MAP-perustainen säätö pitää ohjelmoida tarkkaan ja esim. pakopuolen tai välijäähyn putkiston muutokset vaativat ECUn uudelleenohjelmoinnin kun taas virtausmittarit mukautuvat uuteen tilanteeseen itsestään.
          Oikeisiin paikkoihin sijoitettuna lämpötila-antureiden arvoja ei tarvitse kompensoida, kun viivettä anturilta sylinteriin ei ole nimeksikään. Yrität saada ECUn "uudelleenohjelmoinnin" kuulostamaan työläältä, vaikka kai se sitä onkin jos yrittää käyttää vakioboksia tai muuta ECUa, jota ei itse voi säätää. Jos tekee jatkuvasti muutoksia, saa varautua muuttamaan ohjelmaa. Virtausmittari on kuitenkin aika kaukana sylinteristä. MAP kertoo tasan tarkasti kuinka paljon ilmaa sylinteriin menee.
          BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
          Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #35
            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
            Kaipa sen MAP:inkin avulla saa toimimaan, mutta edelleen väitän, että ilmamassa- tai ilmamäärämittarilla saadaan paljon parempi säätö aikaan. Eihän se MAP paineesta sekoakaan vaan paineen ja lämpötilan muutoksista esim. ahtimen alkaessa ahtamaan/hukkaportin auetessa jne.

            Lisäksi MAP-perustainen säätö pitää ohjelmoida tarkkaan ja esim. pakopuolen tai välijäähyn putkiston muutokset vaativat ECUn uudelleenohjelmoinnin kun taas virtausmittarit mukautuvat uuteen tilanteeseen itsestään.
            Ömm, imuilman lämpötilan mukaan korjataan jatkuvasti, ei se yhtä nopea ole mutta ilmamassamittaus ei nyt joka tapauksessa ole käytössä kuin pääasiassa sarjatuotantovehkeissä. On se adaptiivisempi ja tarkempi, mutta harvinainen silti muissa kuin tehdaspeleissä. Ilman virtausnopeuden riittämiseksi pienillä kierroksilla mittaamiseen ja kuormilla pitää mittari sijoittaa sopivan kokoiseen putkeen, joka taas alkaa ahdistaa kun ilmamäärää lisätään radikaalisti.

            perusbemari: MAP kertoo paineen, ilmamäärän laskemiseksi tuosta tarvitaan muutakin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • perusbemari
              Newbiemmer
              • Dec 2007
              • 11

              #36
              Originally posted by Cell View Post
              perusbemari: MAP kertoo paineen, ilmamäärän laskemiseksi tuosta tarvitaan muutakin.
              Nojoo, iskutilavuus ja kierrosluku, mutta oletin että ne on peruskauraa kun ovat vakioita tai mitattuja suureita. Sitten tuleekin asiaan mukaan jo ne moottorikohtaiset kartat, jotka on niitä joita tässä ollaan twiikkaamassa.

              Edit: Menee jo hieman avautumisen puolelle, mutta menköön. Monesti meinaa päreet palaa kun kuulee ohjeita virityksiin, joissa jonkin muutoksen jälkeen korjataan haittavaikutukset muutoksilla vakioECUn signaaleihin. Toimii, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Monien muutosten jälkeen tulos on huonompi kuin mitä se kunnon moottorinohjauksella voisi olla. Pahin esimerkki mielestäni on se, että laitetaan iso rikastinsuutin kaasuläpän yhteyteen, jos imusarja ei ole symmetrinen. Kerrankin piti selittää miksi se läpästä kauimmaisena oleva sylinteri kävi joskus laihalla kun oli tuollainen rikastin systeemissä. Paras tehdä kunnolla jos hommaan alkaa, perkele.
              Last edited by perusbemari; 05-12-2007, 00:01.
              BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
              Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

              Comment

              • BeniE30
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 452
                • Helsinki

                #37
                nyt menee jo haasteluks mut mut asiaan.. elikkäs saakos tasasessa ajossa isolla viahteella ja pienellä pintakaasulla käydä laihalla ? Moottorijarrutuksessa menee mittarin mukaan selvästi laihalle(punaselle), kun auton sammuttaa ja antaa hetken olla ja sitten starttaa ja lähtee ajamaan niin menee jonkin aikaa että seosmittari lähtee mukaan(näyttää hetken vihreää aivan mittarin tapissa) vaikka kone on kokoajan ollut täydessä käyntilämmössä, onko tälläinen normaalia että lähtee viiveellä mukaan? muutaman minuutin ajon jälkeen toimii normaalisti.. Eli kerrataas vielä, Moottorijarrulla käy laihalla(punasella), osakaasulla heittelee optimalilla(keltasella), Tosipienellä pintakaasulla pomppii optimaalin(keltaisen) ja laihan(punaisen) rajalla ja täydellä kaasulla menee rikkaanpuolle(vihreälle) myös täysillä kierroksilla ahtaessa.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Jep, eli Volumetrinen hyötysuhde, kierrosluku ja kierrostilavuus. Ilmamassamittari ei tarvitse näistä mitään kertoakseen saman asian, imupuolella ei ole mitään sellaisia elementtejä jotka aiheuttaisivat sen jälkeenjäämisen verrattuna MAP anturiin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #39
                    Autostasi löytyy luultavasti normi kapeakaistalambda mikä ei tiedä just muuta kuin että onko laihalla, rikkaalla vai stokiometrisellä. Tarkasti ei mitään, voi olla vaikka miten paljon suuntaan tai toiseen. Lämmittämätön lambda toimii ainakin viiveellä.

                    Kuulostaa kyllä ihan suht normaalilta.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • BeniE30
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 452
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by Cell View Post
                      Autostasi löytyy luultavasti normi kapeakaistalambda mikä ei tiedä just muuta kuin että onko laihalla, rikkaalla vai stokiometrisellä. Tarkasti ei mitään, voi olla vaikka miten paljon suuntaan tai toiseen. Lämmittämätön lambda toimii ainakin viiveellä.

                      Kuulostaa kyllä ihan suht normaalilta.
                      Juu eli tuotaparempiin säätöihin ei varmaan tuolla mittarilla saa? Tietäiskö kukaan PK-seudulta mitään penkitys/säädätys paikkaa ? ja millasia hintoja haluu penkitys/säädätyksestä?

                      Comment

                      • perusbemari
                        Newbiemmer
                        • Dec 2007
                        • 11

                        #41
                        Originally posted by BeniE30 View Post
                        Juu eli tuotaparempiin säätöihin ei varmaan tuolla mittarilla saa? Tietäiskö kukaan PK-seudulta mitään penkitys/säädätys paikkaa ? ja millasia hintoja haluu penkitys/säädätyksestä?
                        Tuolla mittarilla ei ole toivoakaan saada optimaalisiin säätöihin (teho/polttoainetalous) vaikka olisikin vermeet ohjelmoida ECUsi. Ikävä kyllä en osaa myöskään neuvoa paikkaa joka voisi tämän tehdä.
                        BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
                        Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎