Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF laatikkon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eskobaar
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 216
    • Pornainen

    ZF laatikkon vaihto

    Auto on E30 320i -87
    Käykö ZF:n laatikon tilalle suoraan joku getragin laatikko
    siis kiinitykseltään? Mites sitten tarviiko kardaaneja muutella
    tai muuta muutosta tehdä?

    8)
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Eli automaatista manuaaliksi?

    Kyllä sen koneen persieseen sopii manuaali Getrag mainiosti. Mutta myös muita muutoksia pitää tehdä.

    Kardaani menee uusiksi, takaosa on tosin sama mutta etuosa on eri. Se on pidempi (manuaalissa) ja sen nivel on ns. "rättinivel", kuminen limppu joka tulee kiinni 3 pultilla laatikkoon (automaatissa 4 pultilla).

    Polkimet menee uusiksi, tai ainakin kytkinpoljin pitää lisätä ja jarrupoljin vaihtaa. Esim. E23:ssa ei olisi päässyt pelkästään polkimien vaihdolla, koska kytkinpoljinta varten puuttui kiinnityssysteemistä "avaus" sen poljinhässäkän yläosasta. Poljin ei olisi mahtunut liikkumaan. Lisäksi puuttui kytkimen pääsylinterin ulostulo.

    Sun pitää hommata myös kytkimen pääsylinteri, työsylinteri ja niiden väliset kytkin letkut/putket.

    Vaihteensiirto mekanismi luonnollisesti kuuluu olla. Manuaalin vauhtipyörä (L-jetronicin ja motronicin vauhtipyörät on erilaisia) pitää vaihtaa, motronicia varten vain ja ainoastaan motronicin vauhtipyörä. Jetroniciin käy molemmat. Luonnollisesti täydellinen kytkinpaketti myös (kytkinlevy, paineasetelma, painelaakeri ja silmälaakeri)

    Mutta siinäpä ne taitaa hilut ollakin kasassa. Jotain sähkötoitä pitää myös tehdä, eli ohittaa startauksen esto rele (auto ei käynnisty jos vaihde ei ole N tai P asennossa) ja pakkivalo johdot yhdistää manuaalilaatikon pakkivalo katkaisimeen.

    t: Timo

    Comment

    • /PETE/
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 430
      • Seutula City / Vantaa

      #3
      Originally posted by tihuovin
      Eli automaatista manuaaliksi?

      Kyllä sen koneen persieseen sopii manuaali Getrag mainiosti. Mutta myös muita muutoksia pitää tehdä.

      t: Timo
      Ja lisäksi silmälaakeri koneen puolelle johon manuaalin akseli tukee. Sit laatikon kannatinpalkki ja kumit on erilaiset.
      Tosta rättinivelestä en menis vannomaan koska just vaihdoin omaan automaattiin (ZF4HP22) sen eikä siinä ollu ku kolme pulttia molemmilla puolilla...
      E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
      EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

      Comment

      • BestMotorWith
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 382
        • Hämeenlinna

        #4
        ZF:än laatikkohan se on manuaalikin 320i:ssä
        Ja kuka on puhunu automaatista mitään.. :?
        If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

        http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Juu niinhän se on... mielestäni tässä tapauksessa oli kyse juuri tuon m20b20 perässä olevan laatikon vaihdosta getracciin... samainen kaveri nimittäin kyseli multa zffän laatikkoa...

          Comment

          • /PETE/
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 430
            • Seutula City / Vantaa

            #6
            Nojoo...

            Anteexi tyhmyyteni :oops:

            Mut ZF:stä ei tuu yleensä muuta mieleen ku automaatti...

            Jos ois vielä noi kysymykset vähän tarkempia...
            E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
            EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

            Comment

            • Eskobaar
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 216
              • Pornainen

              #7
              Kiitos noista automaatin vaihto ohjeista, vaikka en niitä kysynnykkään.
              Toivottavasti joku tarvii.

              Originally posted by /PETE/
              Nojoo...

              Anteexi tyhmyyteni :oops:

              Mut ZF:stä ei tuu yleensä muuta mieleen ku automaatti...

              Jos ois vielä noi kysymykset vähän tarkempia...
              Niiin sen takia kirjoitin malli merkinnän
              320i
              et siitä näkis et kyse ei ole automaatista. Olis kai voinnut viel tähdentää.


              Asiaan. Käsittääkseni muuta ei ole kuin et kardaanin saattaa joutua
              vaihtaan lyhkäsempään siis sen ekan pätkän. Näin tänään infottiin.
              Ainakin toi 260 Getrag on n.3cm pidempi.

              8)

              Comment

              • cricke
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 1977
                • espoo

                #8
                Originally posted by Eskobaar
                Kiitos noista automaatin vaihto ohjeista, vaikka en niitä kysynnykkään.
                Toivottavasti joku tarvii.

                Originally posted by /PETE/
                Nojoo...

                Anteexi tyhmyyteni :oops:

                Mut ZF:stä ei tuu yleensä muuta mieleen ku automaatti...

                Jos ois vielä noi kysymykset vähän tarkempia...
                Niiin sen takia kirjoitin malli merkinnän
                320i
                et siitä näkis et kyse ei ole automaatista. Olis kai voinnut viel tähdentää.


                Asiaan. Käsittääkseni muuta ei ole kuin et kardaanin saattaa joutua
                vaihtaan lyhkäsempään siis sen ekan pätkän. Näin tänään infottiin.
                Ainakin toi 260 Getrag on n.3cm pidempi.

                8)
                ainakaan en ite joutunu muuta vaihtaa ku sen kardaanin etupätkän..tosin m10 koneest miss oli aluks zf:ä ja nyt ketrakki
                E38 740ia -94
                E46 316 -00
                Volvo S60
                EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
                E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Joo, unohtuipa sitten muutama hilu. Eli se laatikon kiinnityspalkki on TODELLAKIN erilainen au-tomaatissa ja manuaalissa. Piti punnertaa se itse, 6mm lattaraudasta. Myös kannatinkumit on erilaiset. Ja tietysti tarvitaan silmälaakeri manuaalin kytkinakselille. Se on joko normaali kuulalaakeri (halpa, n. 4-5 €) tai sitten neulalaakeri -mallinen (kallis, n. 20-25 €).

                  4HP22:n laippa on kyllä yleensä 4 pulttinen (kolmipulttiseen laippaan en ole vielä törmännyt), 3HP:n kolmella. Mutta oppia ikä kaikki.

                  Jos läytää pelkän etupätkän kardaaniin (mutta yleensä eivät myy kuin kokonaisena), homma hoituu sitenkin. Mutta silloin kyllä kannattaa käyttää se tasaspainoituksessa. Jos epätasapainossa, saattaa syödä nivelet alta aikayksikön.

                  t: Timo

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎