Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Bensapumpun rele ei vedä !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vto66
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 7

    M20B25 Bensapumpun rele ei vedä !!

    Arg mikä neuvoksi.

    Ei tunnu oikein bensapumpun rele oikein vetelevän. Pumpun releelle tulee jännitteet 86 (punavalk.) ja 30 (punainen). Ainut mikä tuntuu uupuvan on ECUlta tuleva ruskea vihreän maa 85 liittimeen.

    Olisko hyviä vinkkejä minne voisi olla hävinnyt.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Morjens,

    Bensarelettä ohjaa motronic boxi. Se katkoo releen "vetokelan" maita. Kun se pinni on maissa, rele "vetää" => pummpu pyörii => kone saa bensaa.

    Onko kipinä tallessa?

    Se ruskea-vihreä piuha menee motronic boxin pinnille 20. Tarkista että ko. johto on OK. Eli mittaa yleismittarilla että releen pinnistä 85, motronicin pinnille 20 resitanssi on 0 ohmia tai lähellä sitä (alle 1).

    t: Timo

    Comment

    • vto66
      Newbiemmer
      • Aug 2004
      • 7

      #3
      Moro,

      Kiitokset vinkistä.

      Joo, piuha on ehjä boxilta releelle. Kipinät tallessa ja kone käy normaalisti kun "pakko-ohjaa" releen päälle (85:lle maita).

      Ilmeisesti vaihtoehdoksi jää että boxista on jotakin hajalla ??

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Joo, näin olettaisin asiantilan olevan. Todennäköisesti transistori/diodi/mikropiirivika motronicissa.

        Tarkista kuitenkin että myös puolalta motronic boxille tuleva piuha on OK, se nimittäin vaikuttaa ko. virtapiirin toimintaa motronicin sisällä.

        Eli musta piuha puolan - navalta motronicin pinnille 4. Onko se OK?

        t: Timo

        Comment

        • vto66
          Newbiemmer
          • Aug 2004
          • 7

          #5
          Täytyy katsoa se puolan piuha vielä viikonloppuna kunhan ehdin tallille.

          Kiitti vinkistä.

          t.Vesa

          Comment

          • Pluto
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1860
            • Raisio

            #6
            Tää on ihan hakuammuntaa, mutta muistaakseni pumppu ei pyöri muutakuin sitten kun moottorikin pyörii. En ole nyt ihan 100% varma. Eli ehkä motronic ei tiedä että kone pyörii->se moottorin "asentotunnistin" tai mikälie referenssianturi rikki?
            BMW F32 435d

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Mielestäni motronic pyöräyttää pumppua kun laittaa virrat päälle, varmistaa että paineet on riittävät starttaukseen. Muutoin se pyörii vain ja ainoastaan kun moottori käy, eikä silloinkaan kaiken aikaa vaan pätkittäin.

              Motronic boxi ohjaa bensarelettä, joka ohjaa bensa pumppua. Motronic pätkii ko. releen maita, pinniä 85 (ruskea+jonkun muu värinen piuha, esim. ruskea-vihreä). Kun se pinni on maassa => rele "vetää" => pumppu pyörii.

              Jos kampiakselin asentotunnistin on sökö, ei kone saa kipinääkään. Eli jos kipinä on OK, on myös kampiakselin asentotunnistin OK.

              t: Timo

              Comment

              • moskwits
                Newbiemmer
                • May 2004
                • 13
                • Vammala

                #8
                Mulla on toi ihan sama ongelma... Mut kaikki pinni/sähkö kaaviot mitä löydän neuvoo et bensapumpun ohjaus lähtee boxin navasta 3. Ei 85? Mistä tällänen Pinni kaavio löytyy?

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Mielestäni motronic pyöräyttää pumppua kun laittaa virrat päälle, varmistaa että paineet on riittävät starttaukseen.
                  En tiedä onko malliriippuvaista, mutta ainakaan oman autoni motronic (M20B25) ei kyllä pyöräytä pumppua kun virrat laittaa päälle. Tai ainakaan minun korvaani ei kuulu mitään ääntä, toisin kuin esim. L-Jetissä, siinä kuului ihan selvä pumpun ääni kun virrat käänsi päälle.
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #10
                    Originally posted by tihuovin

                    Jos kampiakselin asentotunnistin on sökö, ei kone saa kipinääkään. Eli jos kipinä on OK, on myös kampiakselin asentotunnistin OK.

                    t: Timo
                    Voiko se olla sökö ja antaa huonoa kipinää? Pystyykö tuota anturia mittaamaan, etä onko kunnossa? Ois kiva tietä, kun auto ois muute valmis ,mut ei vaan starttaa :( bensaa tuntuis saavan, kipinä ehkä hiukan heikko

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Voi sen mitata yleismittarilla, tosin sillä saa selville vain sen onko se totaalisen sökö vai ei.

                      Eli mittaat sen anturin resistanssin, se on joko 1 kilo-ohmin tai 10 kilo-ohmin seutuvilla, jompaa kumpaa (muisti pettää jo näin vanhalla). Jos kampiakselin asentotunnistin ja kierroslukuanturi on molemmat kytkinkopassa, mittaa ne molemmat, molempien pitäisi näyttää samaa resistanssia, sillä ne on IDENTTISIÄ (tai ainakin pitäisi olla).

                      Jos molemmat kytkinkopassa, yksi tyypillisin "moka" on kytkeä ne ristiin, kierroslukuanturi asentotunnistimen liittimeen moottorin johtosarjassa ja päinvastoin. Silloin ei VARMASTI tule kipinää.

                      Onko puola OK? Senkin voi tarkistaa helpohkosti.
                      * Eli irroita piuha(t) puolan - navalta
                      * Irroita puolan johto virranjakajan päästä. Kytke puolan johdon päähän vaikka vanha sytytystulppa ja "torppaa" se kiinni auton runkoon.
                      * Kytke puolan - navalle "hyppylanka", piuhan pätkä
                      * Kun se on tehty, kytke virrat päälle
                      * Kytke "hyppylangan" toista päätä auton runkoon ja irti
                      ==> Tuleeko tulpasta kipinä?

                      Jos tulee, puola on OK. Jos ei tule, niin joko puola on sökö tai sitten kytkennässä on häikkää, eli puolan + navalle ei tule +12V jännitettä.

                      Timo

                      Comment

                      • ZoMbiE
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2583
                        • Lohja, Virkkala

                        #12
                        Kiitos vastauksesta, se oli ehjä kylläkin, suuttimien virtajohto oli huonosti kiinni, eli ei saanut bensaa Hiuka väsyneenä kun kasaa konetta
                        Nyt kun sen sais viel käymään tyhjää, muuten pelittää hienosti

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by moskwits
                          Mulla on toi ihan sama ongelma... Mut kaikki pinni/sähkö kaaviot mitä löydän neuvoo et bensapumpun ohjaus lähtee boxin navasta 3. Ei 85? Mistä tällänen Pinni kaavio löytyy?
                          Tuosta löytyy aika monta.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by ZoMbiE
                            Kiitos vastauksesta, se oli ehjä kylläkin, suuttimien virtajohto oli huonosti kiinni, eli ei saanut bensaa Hiuka väsyneenä kun kasaa konetta
                            Nyt kun sen sais viel käymään tyhjää, muuten pelittää hienosti
                            Samaa sattuu yhdelle jos toiselle, myös itselle. Mutta silloin tietää jo etukäteen epäillä jotain tuollaista sattuneen, ja tarkistaa kaikki mihin on siihen mennessä koskenut. Milloin jää ilmavirtamittarin piuha irti, milloin mikäkin alipaineletku löysällä/irti...

                            Tyhjäkäyntiongelmat saattavat johtua alipainevuodo(i)sta. Eli tarkistappa nyt että kaikki letkutr ja klemmarit on kiinni/paikoillaan ja ennenkaikkea EHYITÄ. Omassa koneessa löysällä/irti oleva venakopan ölyntäyttäkorkki vaikuttaa tyhjäkäyntiin radikaalisti, samoin kuin irrallaan/löysällä oleva öljyn mittatikku.

                            Timo

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎