Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-ongelma ja VANOS-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vanha äMmä
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 8

    M-ongelma ja VANOS-ongelma

    TERVEHDYS!

    Olen tuore Bemarinomistaja tai itse asiassa automerkkiä tuli yllättäen omistukseeni kaksikin syksyn 2007 aikana. Vanhempi 88-mallinen oli hintaisekseen (900 euroa) yllätys. Varsinkin kun takaluukussa komeilee M-kirjain. Olin kyllä jo pitempään katsellut ko. automerkkiä sillä silmällä, että olis kiva joskus omistaa tollanen, mutta sitten alkoivat tapahtumat vain yhtäkkiä vieriä omalla painollaan. Alan kirjoista en toistaiseksi ole saanut paljoakaan apua. Siispä jos vaikka täältä.. :think



    KYSYMYS 1) Onko tuo M-merkki joku jälkiasennus, vai onko autossa mahdollisesti jotain M-viritelmää? Alusta on jäykkä ja ohjaus (tehostamaton) samoin turhan jäykkä ainakin parkkitilanteissa. Toisaalta maantiellä tälläinen ohjausvälitys (nopea) on nautinnollinen ajamisen kannalta.



    Konehuoneessa ei näy mitään M-eksoottista. Umpiluu tekniikka sopii kyllä hyvin meikäläiselle, joka usein joutuu turvautumaan suomalais-ugrilaisiin metsäremontteihin. Siispä onko joku vanhempi herrasmies asentanut M-merkin keikarointimielessä? Teinivirityksiä ei autossa näy lainkaan.



    Tyttäreni koki alempana näkyvän punaisen 92-mallisen coupensa liian kesyksi (2 litran 6-kone, automaatti) ja hankki alla näkyvän mustan 02-mallisen coupen. Hän kauppasi punaista minulle, koska oli kiintynyt autoon ja halusi sen pysyvän perheessä. Ostinkin sen häneltä ja nyt oli lyhyessä ajassa meillä kokonaista kolme Bemua.



    Punainen 92-coupe vaikuttaa toimivan ok, mutta yllättäen huomasin konehuoneesta käsin moottoria kaasuttaessani ylimääräistä rutinaa jakopään suunnalta. Ääni ei kuulu ajaessa sisätiloihin asti.



    KYSYMYS 2) Onko auton väritys alkuperäinen? Tarkoitan mustaa alareunaa ja jopa harmaata keulapalaa puskurin alla.



    KYSYMYS 3) Onko tämä VANOS-moottori? Kilahtaako kone totaalisesti, jos VANOS pettää? Siis niinkuin tyyliin nokkahihna katkeaa. Vai loppuuko vain meno kunnes VANOS korjataan. Ääni ei ilmene tyhjäkäynnillä, vasta kierroksia nostettaessa. Voisiko olla kyseessä löysä nokkaketju? Minkälaisia kokemuksia on VANOS-laitteen hajoamisesta? Pitääkö ääniä kuullessa jo alkaa hermostua?

    Kiitos!

    - vanha äMmä
    Last edited by vanha äMmä; 24-01-2008, 19:28.
  • Bemu500
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2992
    • INvaLA

    #2
    On 100% varmasti jälkiasennus Ämmä.

    Ja punasen coupen kone on vanos kone ja ääni voisi kuulua juuri vanoksesta :think
    -Official member of BTCF-Sauna team-


    e91 325i -06

    Comment

    • vanha äMmä
      Newbiemmer
      • Jan 2008
      • 8

      #3
      Kiitos pikaisesta vastauksesta!

      Nyt päästiin jo vähän eteenpäin. Miksiköhän ihmiset liimailee M-merkkejä? Vähän sama kuin nainen laittaisi täytettä rintaliiveihin. Totuus tulee kuitenkin julki ennenpitkää. Pitääkö minun nyt alkaa hävetä tuota M-kirjainta? Heh.. koska etunimeni on Matti, niin se tässä autossa tarkoittaakin omistajaa..

      Vanoksesta ilosi kiva saada lisäinfoa, joten toistan edellisen:

      >> Kilahtaako kone totaalisesti, jos VANOS pettää? Siis niinkuin tyyliin nokkahihna katkeaa. Vai loppuuko vain meno kunnes VANOS korjataan. Ääni ei ilmene tyhjäkäynnillä, vasta kierroksia nostettaessa. Voisiko olla kyseessä löysä nokkaketju? Minkälaisia kokemuksia on VANOS-laitteen hajoamisesta? Pitääkö ääniä kuullessa jo alkaa hermostua?

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        #4
        Originally posted by vanha äMmä View Post
        Vanoksesta ilosi kiva saada lisäinfoa, joten toistan edellisen:

        >> Kilahtaako kone totaalisesti, jos VANOS pettää? Siis niinkuin tyyliin nokkahihna katkeaa. Vai loppuuko vain meno kunnes VANOS korjataan. Ääni ei ilmene tyhjäkäynnillä, vasta kierroksia nostettaessa. Voisiko olla kyseessä löysä nokkaketju? Minkälaisia kokemuksia on VANOS-laitteen hajoamisesta? Pitääkö ääniä kuullessa jo alkaa hermostua?
        Hmm... Viisaammat korjatkoon, mutta eikö tuonikäisessä E36:ssa ole juurikin nokkahihna, joka on tyyppivianomaisesti usein kilahtanut kunnolla?
        Myöhemminhän nokkaketjulla korjattiin tuo ongelma...?
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #5
          Originally posted by Laku View Post
          Hmm... Viisaammat korjatkoon, mutta eikö tuonikäisessä E36:ssa ole juurikin nokkahihna, joka on tyyppivianomaisesti usein kilahtanut kunnolla?
          Myöhemminhän nokkaketjulla korjattiin tuo ongelma...?
          Kaikissa kutoskoneisissa e36-korimallin vekottimissa on ketju, neloskoneet on asia erikseen..

          Tuon punaisen coupen helmat on maalattu jälikäteen, ei niiden kuulu olla tuollaiset kiiltävät mustat. Ne ovat alunperin todennäköisesti olleet tuollaiset (masentavan) harmaat kuin puskurien alaosat.
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17529
            • Turku

            #6
            Originally posted by eeki View Post
            Kaikissa kutoskoneisissa e36-korimallin vekottimissa on ketju, neloskoneet on asia erikseen..
            Aivan... niinhän se olikin! Kiitos !
            Muistelin noita lama-aikoina niin harvinaisia E36:a .
            Silloin ei Saksantuontia ollut ja harvalla varaa uuteen autoon.
            Ja jos oli, niin kyseessä oli karvalakki E36 316i .
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Luntti
              2Wheel Driver
              • Jul 2003
              • 5021
              • Yka

              #7
              Moottorin öljyn vaihto voi auttaa vanoksen ääneen.
              Mobilit castroliin auttoi edellisessä autossani.

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4988
                • 013

                #8
                Tuohon M lätkään liittyen:
                Itse kylläkin olen nähnyt moisen lätkän alkuperäisenä erään grafiitinharmaan 316 E30 perässä (auto oli silloin vielä ensimmäisellä omistajalla eli 100% varmaa ettei kukaan ollut jälkikäteen liimannut). Kyseisessä pelissä oli jonkinsortin M-sport alusta joka oli hieman vakiota matalampi. Liekkö maahantuoja sitten liimannut merkin?

                Comment

                • Rossifumi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1030
                  • Hamina

                  #9
                  Käy paikalliselta merkkiliikkeeltä pyytämässä lisävaruste lista niin selviää onko autossasi esim M-tech alusta tms. Pitäisi olla ilmainen jos eivät ole sitä nyt BMW-Suomen suosituksesta maksullistaneet.

                  Eli rekisteriote kourassa kun marssit marmoritiskille niin pitäisi lista irrota.
                  Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                  On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #10
                    eikähön tuon vanoksen tai nokkahihnan hajoaminen aiheuta suurinpiirtein 1000€ remontin. toki joskus pääsee halvemmalla joskus joutuu maksamaan enemmänkin mutta noin karkeesti. eihän vaurioidenmäärää voi etukäteen tietää. näitä koneitahan saa n.200tkm ajettuna tuohon 1000€ mutta vanhan viat niissäkin.
                    kannattaa tarkistaa myös vesipumpun laakeri. näissähän on tuota vesipumpun vikaa ollut 1-2kertaa/auton "elinikä" usein ensimmäisen kerran siellä hieman ennen 200tkm. tosin ääni ei ole raksuttava vaan pikemminkin koliseva mutta helppo tarkistaa jos vaikka pääsis vähemmällä

                    tuosta e30 kun otat varustelistan takapenkin alta niin sieltä pitäis ilmetä onko jotain m-tech osaa esim.alusta tai vaikka ratti
                    tai kilauttaa merkkiliikkeeseen ja kertoo valmistenumeron 7viimeistä merkkiä sillä pitäis irrota
                    Last edited by Tonton; 24-01-2008, 21:25.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Jos se vanos pitää kierroksilla semmoista rohinaa, aivan kuin olisi kiviä koneessa niin ei hätää. Öljyn vaihto ja kovaa ajoa. Kestää vielä n.100-150tkm ennen kuin hajoaa ja senkin kuulee kyllä etukäteen. Melkein aina ne hiukan ääntää +200tkm ajetuissa. Sinne voi korjaus sarjan laittaa, mutta mahtaako se paljoa auttaa ja maksaako vaivaa... Uusi vanos yksikkö n.600€.

                      Comment

                      • vanha äMmä
                        Newbiemmer
                        • Jan 2008
                        • 8

                        #12
                        Kiitos infosta tähän asti! Lisääkin saa mielellään laittaa..

                        VANOS-auto on nyt talviseisonnassa ja keveemmällä sitten otan aiheen taas esille ja täytynee viedä vaikka jollekin Bemu-pajalle arvioitavaksi. Kannattanee ostaa myös shop manual, jos siinä olisi jotain tarkempaa selvitystä. Onko tiedossa noiden Alfamer-kirjojen lisäksi joku hyödyllinen opus?

                        - vanha äMmä

                        Comment

                        • visa e36
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 753
                          • Järvenpää

                          #13
                          Noista vanoksista sen verran, että tuntuvat kyllä vähän joka jannulla rallattavan, mutta empä ole vielä keltään kuullut, että olisi hajonnut. Sitten kun rupeaa venttiilien nostajat naputtelemaan enemmän ja tulee niiden vaihdon aika niin samalla sitä vaikka sitten laittaa sen korjaus-sarjan tai uusii koko paskan.
                          Nykyiset
                          -63 Pontiac Catalina convertible
                          -05 E53 X5 3.0d

                          Comment

                          • vanha äMmä
                            Newbiemmer
                            • Jan 2008
                            • 8

                            #14
                            Löytyi tämmöistä infoa liittyen aiheeseen:

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              #15
                              Onko kyseessä tällainen ääni kun kierroksia antaa?



                              Tuossa tapauksessa kyseessä oli ilmeisesti jakoketjun kiristin joka oli sökönä, ketju pääsee rallattelemaan ja hyppimään siellä miten sattuu.

                              Kannattanee ehdottomasti korjata niin ei turhaan kulu tai rikkoudu siellä mikään enempää.
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎