Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti ZF4HP22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • capriceman
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 8
    • Helsinki

    Automaatti ZF4HP22

    Moi!

    Löytyykö keneltäkään manuaalia ZF4HP22, kyseessä on sähköohjattu malli jossa on nyt ongelmia turbiinilukon kanssa, ohjaus tulee liian myöhään eli ei toimi ennen kuin nopeus on 120km/h. Sen pitäisi toimia noin 80-90km/h nopeuksilla. Tarvisin apua mitä johtoja lootalta lähtee ohjauspuolelle.

    Kiitoksia jo etukäteen avusta.
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    #2
    ETM:stä löytyy kytkentäkuvat.
    Onko perävälitys vakio? Mitkä on kierrokset kun turbiini lukkiutuu?
    Laatikon nopeusanturin liittimistä pitäisi löytyä 900-1300 Ohm.

    Comment

    • capriceman
      Newbiemmer
      • Jan 2008
      • 8
      • Helsinki

      #3
      Moi!

      Perä on normi, kiekkoja noin 2500-2600 kun lukittuu.
      Lukittuuko se näissä muissakin pykälissä kuin nelosella?

      Comment

      • Haukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 1366
        • Valkeala

        #4
        Ei lukitu turbiini muulloin kuin isoimmalla vaihteella

        Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

        Comment

        • vitonen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 139

          #5
          Moi!

          Löytykö ETM:stä kuvat? Mittasitko ton nopeusanturin resistanssin? Mikähän auto mahtaa olla kyseessä?

          Originally posted by Haukkis View Post
          Ei lukitu turbiini muulloin kuin isoimmalla vaihteella
          vm. 89/9 uudemmissa EH-laatikoissa turbiini lukkiutuu myös 3:lla. Kierroksia on sillon koneessa reilut 4000 r/min.

          Comment

          • capriceman
            Newbiemmer
            • Jan 2008
            • 8
            • Helsinki

            #6
            Moi!

            Auto on 520 vuosimallia 89, ajattelin et sen saisi päälle myös kolmosella, onko se venttiilikoneistossa estetty jotenkin?
            Meinasin suunnitella uuden prossukortin lootalle joten vanhan ohjauksen voisi purkaa. THM lootissa lukon saa jo päälle kakkosella jolloin polttoaine taloudellisuus paranee noin 10-20%, varsinkin kaupungissa.

            Comment

            • vitonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 139

              #7
              Ei sitä ole mitenkään mekaanisesti estetty. Elektroniikka ohjaa magneettiventtiiliä kun kokee tarpeelliseksi.
              Jos olet alan miehiä, voi olla ehkä hyvä idea katsoa oskilloskoopilla nopeusanturin antaman pulssin muodon. Jos sieltä puuttuu pulsseja, niin tietysti lukko menee myöhemmin päälle.. :think

              Jos alat tosissaan kehittään elektroniikkaa tuohon laatikkoon niin minä olisin myös kiinnostunut kehitysideoista!

              Uudemmissa laatikoissa lukko menee päälle myös pienemmillä vaihteilla ja pienessä vauhdissa. Niissä on kuitenkin sellainen hienous, että lukkoa ohjaavalle venttiilille syötetään porrasmaisesti kasvava jännite ja lukkiutuminen tapahtuu pehmeämmin.

              Ainakin mun 4hp22:ssa lukkiutuminen on niin selkeä, että jos se tapahtuisi joka vaihteella pienessäkin vauhdissa, ei ajaminen ehkä olis niin mukavaa jatkuvan nykimisen takia.

              Comment

              • Haukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1366
                • Valkeala

                #8
                Originally posted by vitonen View Post
                Moi!

                Löytykö ETM:stä kuvat? Mittasitko ton nopeusanturin resistanssin? Mikähän auto mahtaa olla kyseessä?



                vm. 89/9 uudemmissa EH-laatikoissa turbiini lukkiutuu myös 3:lla. Kierroksia on sillon koneessa reilut 4000 r/min.
                Eli kun kolmosella kiihdyttää lämä tiskissä niin 4 tonnissa aina heittää lukon päälle?
                Last edited by Haukkis; 30-01-2008, 19:01.

                Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                Comment

                • vitonen
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2003
                  • 139

                  #9
                  Kyllä. Näin se toimii ainakin minun autossa (535 12/90). Lukkiutuneena tuo 4000 kierrosta. Ennen lukkiutumista menee tietysti hiukan yli.
                  Ehkä tuosta on hyötyä saksan baanoilla...:think

                  Comment

                  • capriceman
                    Newbiemmer
                    • Jan 2008
                    • 8
                    • Helsinki

                    #10
                    Moi!

                    Uusissa lukon painetta todella ohjataan PWM:llä, sekään ei oo mikään mahdottomuus kun tota korttia vasta suunnitellaan. Onko turbiini sama kun ohjataan pwm:llä vai onko kitkapinnat eri matskua.
                    Ideana olisi saada lukkoon kakkosella-kolmosella-nelosella ja irtoo kuomituksen mukaan joten myös ajomukavuus säilyy.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by capriceman View Post
                      Moi!

                      Auto on 520 vuosimallia 89, ajattelin et sen saisi päälle myös kolmosella, onko se venttiilikoneistossa estetty jotenkin?
                      Meinasin suunnitella uuden prossukortin lootalle joten vanhan ohjauksen voisi purkaa. THM lootissa lukon saa jo päälle kakkosella jolloin polttoaine taloudellisuus paranee noin 10-20%, varsinkin kaupungissa.
                      terve, olisi kiinnostusta myös moiseen projektiin. soittele jos kerkiät, 050 3662555
                      V.S.

                      Comment

                      • capriceman
                        Newbiemmer
                        • Jan 2008
                        • 8
                        • Helsinki

                        #12
                        Kävin kokeilemassa ZF 5lovista automaattia, aika myöhään meni siinäkin lukko päälle, eli vasta yli 80km/h nopeuden ylittyessä. Se oli elektronisesti ohjattu loota, ihmettelin tota lukkoa et menee noinkin myöhään vasta päälle.

                        4pykäläisen suunnittelu on siinä vaiheessa että kortti alkaa kohta suunniteltu, sitten siihen koodi...

                        Comment

                        • cba
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 3464
                          • Ylivieska

                          #13
                          Onkos tämä projekti kuollut ja kuopattu?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎