Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venttiiilijouset M20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    Venttiiilijouset M20

    Tässä eletään vaiheessa jossa pitäis alkaa kohta kantta kasailee ja nyt on käyty pohdiskelua venttiilijousten voimien riittävyydestä.
    Kyseessähän on m20b25 jouset , nokaksi 282/272 ja kone tulee kiertää max7000rpm.
    Kysymys siis kuuluu että mihin asti alkuperäiset venajouset on kelvolliset?
    Tuota nokkaa järeempien kanssa tuskin on enää menty vakioilla?
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    #2
    Tuohon en osaa sanoa mitään, mutta esim. valmistajat ilmoittavat yleensä jos tarvii vaihtaa jouset.
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3352
      • haapavesi

      #3
      venejousista

      tos m20:n kansissa on suurempi ongelma noi keinut kuin jouset muutta suosittelen vaihtamaan jouset jos ajaminen on rajotin hakuista ja haluaa pelata varman päälle!

      ite mitä olen kasaillut ja mittailut jousi paineita niin noissakin on aika paljon heittoja jotkut ovat jo varsinkin vanhemmissa väsyneitä! itellä oli samantyylinen nokka m20b20:n kannessa jossa oli vakio jouset joka toimivat kyllä moiteitta vaikka sikaa tuli annettuakin aika railakaasti ja koneen rajoittimen (jakaja) olin rimmannu sinne 7000 kierroksen korkeuteen! alakertana oli 11:1 puristeine 2.7! jouset kylläkin olivat uudet.

      onko kannelle tehty mitään kun tolleisen nokan meinaat laitaa?
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • Racink
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 840
        • Jkl

        #4
        Originally posted by zJark View Post
        Tässä eletään vaiheessa jossa pitäis alkaa kohta kantta kasailee ja nyt on käyty pohdiskelua venttiilijousten voimien riittävyydestä.
        Kyseessähän on m20b25 jouset , nokaksi 282/272 ja kone tulee kiertää max7000rpm.
        Kysymys siis kuuluu että mihin asti alkuperäiset venajouset on kelvolliset?
        Tuota nokkaa järeempien kanssa tuskin on enää menty vakioilla?
        En tiedä mille kierroksille/nokalle minkäkin jäykkyyksinen jousi riittää mutta itselleni laitoin m20 moottoriin juuri tuolle 282/272(hiottu kopio kylläkin) vakio b25 ulkojouset ja kuplan viriviri jousisarjasta sisäjouset vanhojen olemattomien b25:sen sisäjousten tilalle. Puntaroin vakioiden ja näiden jäykkyydet ja taisi ~15kg:llä nousta jousipaine 11mm noston kohdilla, venttiili kiinni ollessaan ero oli muistaakseni ~5kg. Aika hatara on muistikuva noista tarkoista kilomääristä mutta saattaa ne vielä jossain olla ylhäällä jos niistä jollekkin käyttöä on. Hienosti ainakin auto pelasi näillä jousilla...
        Last edited by Racink; 06-02-2008, 11:13.

        Comment

        • zJark
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 740
          • Ylöjärvi

          #5
          Originally posted by 2bar..ahhh View Post
          tos m20:n kansissa on suurempi ongelma noi keinut kuin jouset muutta suosittelen vaihtamaan jouset jos ajaminen on rajotin hakuista ja haluaa pelata varman päälle!

          ite mitä olen kasaillut ja mittailut jousi paineita niin noissakin on aika paljon heittoja jotkut ovat jo varsinkin vanhemmissa väsyneitä! itellä oli samantyylinen nokka m20b20:n kannessa jossa oli vakio jouset joka toimivat kyllä moiteitta vaikka sikaa tuli annettuakin aika railakaasti ja koneen rajoittimen (jakaja) olin rimmannu sinne 7000 kierroksen korkeuteen! alakertana oli 11:1 puristeine 2.7! jouset kylläkin olivat uudet.

          onko kannelle tehty mitään kun tolleisen nokan meinaat laitaa?
          Kansi on tehty läpeensä. Kanavat, venttiilit, seetit.
          Ajatus oli itellä että olis laittanu vain uudet vakiojouset.
          Eikä tässä mitää 100% ratapeliä olla tekemässä. Eli ihan normaali kesäruisailupeli tulee oleen.
          MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
          +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3352
            • haapavesi

            #6
            kuka teki kannen ja onko virtaus mitattu?

            kiinnostaa ku itte olen nyt jonkin aikaa noita kansia värkänny ja meinaan värkkäilä enempikin!

            (nyt on teon alla m60b40:n kannet)
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • zJark
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 740
              • Ylöjärvi

              #7
              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
              kuka teki kannen ja onko virtaus mitattu?

              kiinnostaa ku itte olen nyt jonkin aikaa noita kansia värkänny ja meinaan värkkäilä enempikin!

              (nyt on teon alla m60b40:n kannet)
              JR-Tehokansi teki kannen. Lupas mitata virtaukset. En oo viä nääs kerenny hakeen sitä. Perjantaina pitäis saada noudettua niin näkee mitä siitä tuli.
              Ainakin kyseinen heppu onnistu hyvin m52 24v kannessa.
              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

              Comment

              • Cee.Koo
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 354
                • Twilight zone

                #8
                Originally posted by zJark View Post
                Tässä eletään vaiheessa jossa pitäis alkaa kohta kantta kasailee ja nyt on käyty pohdiskelua venttiilijousten voimien riittävyydestä.
                Kyseessähän on m20b25 jouset , nokaksi 282/272 ja kone tulee kiertää max7000rpm.
                Kysymys siis kuuluu että mihin asti alkuperäiset venajouset on kelvolliset?
                Tuota nokkaa järeempien kanssa tuskin on enää menty vakioilla?
                Mulla on sama kokoonpano, ja käytössä vanhat vakiojouset. Jouset mittasin aikoinaan ettei ole pahoja pituuseroja, joka viittaisi väsymiseen. Ei oo ollu mitään ongelmia vaikka joskus tullu huudatettuu 7000 tuntumaan. Tosin ihan turhaan koska ei toi nokka toimi enään niin ylhäällä..
                With jap crap, life sucks and then you die

                Comment

                • zJark
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 740
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Nyt tuli sitten tällekkin pohdiskelulle piste.
                  Gynther pistää tuleen samassa paketissa nokan kanssa sille tarkoitetut jouset niin eipähän jää siitä roikkuu.
                  Mutta on tää vaan ihanan halpaa... Monesti jo miettiny että oliskohan sittenkin päässy helpommalla ja helvemmalla ku olis vaan ostanu sen vaparin, lastun ja porinäputken ja nauttinu niiden tuomista ~40 lisä hp:sta.
                  Onko sama käyny kenties muilla mielessä?
                  Last edited by zJark; 07-02-2008, 16:18.
                  MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                  +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    #10
                    Originally posted by zJark View Post
                    Onko sama käyny kenties muilla mielessä?
                    On.
                    ~1000e =25hv/35nm

                    Mutta turha sitä itkeä, mukavaa puuhaa ja tekemällä oppii
                    Ahtaminen hyötysuhteeltaan tietysti huomattavasti halvempaa, muttamutta...
                    Last edited by Racink; 07-02-2008, 15:22.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Se on mistä suunnasta sitä lähtee hakemaan, 1000e pakoputkeen ja hyöty nolla vai kenties se 1000e ihan johonkin muualle ihan toisenlaisin tuloksin... Siis kärjistetysti. Turbossa se lopputulos vaan on huonompi usein siitä syystä että ollaan vielä enemmän tässä "backyard engineering" -tyyppisessä touhussa mukana, lopputulos kun on paljon muutakin kuin max hp lukema. Tai niinkuin täällä näyttää olevan tällä hetkellä valloillaan käsitys että mitä nopeammin sitä parempi

                      Toki sama vapareissa, mutta tehtaan toimivan konstruktion pilaaminen ei ole yhtä helppoa

                      Noissa jousihommissa on muuten syytä muistaa, että enemmän ei aina ole enemmän. Sen pikkujousen ideana ei ole siellä olla lisäjousena kun ulommalla ei saataisi yhtä paljon jousipainetta. Se ettei kone räjähdä vaikka pikkujousta jäykistää, ei tarkoita sitä ettäkö se toimisi yhtä hyvin. Yleisesti ottaen, jouset semmoiselta joka ne on tuohon käyttöön suunnitellut, kokeilemalla "suunnitellut" voi vetää vessanpöntöstä alas suoraan. Toisinsanoen, iso firma tai sitten pieni firma jonka suunnitteluperiaatteet on tiedossa. Pätee muuallekin...

                      [edit: ja ennen kuin alkaa sota, niin huomautan että täältä löytyy myös hienosti ja ajatuksella tehtyjä turbovehkeitä jotka ovat toimivia ja nykyaikaisia.]
                      Last edited by Cell; 07-02-2008, 21:10.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Racink
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 840
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Noissa jousihommissa on muuten syytä muistaa, että enemmän ei aina ole enemmän. Sen pikkujousen ideana ei ole siellä olla lisäjousena kun ulommalla ei saataisi yhtä paljon jousipainetta. Se ettei kone räjähdä vaikka pikkujousta jäykistää, ei tarkoita sitä ettäkö se toimisi yhtä hyvin. ...
                        Ei tietenkään, omassa projektissa oli vaihtoehtona laittaa vakiojouset tai vaihtoehtoisesti nämä hivenen "jäykemmät" samalla rahalla. En nähnyt juuri mitään syytä miksi olisin laittanu vakio(sisä)jouset?

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by Racink View Post
                          Ei tietenkään, omassa projektissa oli vaihtoehtona laittaa vakiojouset tai vaihtoehtoisesti nämä hivenen "jäykemmät" samalla rahalla. En nähnyt juuri mitään syytä miksi olisin laittanu vakio(sisä)jouset?
                          Asiaan perehtymättä, mahdoton sanoa vaikutuksista. Tuplajouset sieltä löytyy kuitenkin resonanssien takia, ja jos siitä yhteensovitetusta vakiopaketista muuttaa vain toista osapuolta tutkimatta asiaa, voi esimerkiksi saada venttiilin pomppimaan hienosti tietyillä kierrosalueilla. Seetipinnan kestävyys huononee, teho laskee ja oikein sopivalle kierrosluvulle osuessaan voi vielä ruveta lyömään keinua vastapalloon. Tai sitten ei, arpapeliä ilman tietoa.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Asiaan perehtymättä, mahdoton sanoa vaikutuksista. Tuplajouset sieltä löytyy kuitenkin resonanssien takia, ja jos siitä yhteensovitetusta vakiopaketista muuttaa vain toista osapuolta tutkimatta asiaa, voi esimerkiksi saada venttiilin pomppimaan hienosti tietyillä kierrosalueilla. Seetipinnan kestävyys huononee, teho laskee ja oikein sopivalle kierrosluvulle osuessaan voi vielä ruveta lyömään keinua vastapalloon. Tai sitten ei, arpapeliä ilman tietoa.
                            Itse olin/olen siinä uskossa että "hennohkoilla(yleensä paljon ajetuilla=väsyneillä)" vakiojousilla korkeilla kierroksilla venttiili lyö keinua vastapalloon ja siitä osittain johtunee nämä tyypilliset keinujen katkeamiset?

                            Ja en millään usko että sisäjousen jäykistäminen ainakaan lisää resonointia(ehkä sitten toiveajattelua)..
                            Last edited by Racink; 07-02-2008, 21:43.

                            Comment

                            • zJark
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 740
                              • Ylöjärvi

                              #15
                              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                              onko virtaus mitattu?
                              Tähän piti nyt vastailla kun sai faktoja eli...
                              Suunnilleen tälläistä tietoa tuli kannesta
                              Eli ~12mm nostolla ~280
                              max nostolla oli päälle 300
                              Last edited by zJark; 07-08-2008, 22:22.
                              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎