Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vai sittenkin korkeapainepumppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toperi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 105

    Vai sittenkin korkeapainepumppu?

    Hei. Oon ennemmin jotain kirjoittanut 530DaT oireista. Kun virrat laittaa päälle niin siirtopumppu päällä sen minuutin ja sitten sammuu. Konehuoneesta EGR venttiilin alta kuuluu suhinaa kun virta on päällä. Kun kone käy niin samasta paikasta kuuluu jaksottainen suhina (kuin pieni höyryveturi suhisisi).
    Auto toisinaan ei lähde käyntiin startatessa ja tehoja satunnaisesti uupuu varsinkin yläkierroksilla.
    Onko kellään ollut moista oireilua?
    Voisiko kyseessä ollakin korkeapainepumpun vika. Vuotoa jossain tms. dieselin hajua ei kuitenkaan tule mistään...
    Epätietoinen tälläistä ihmettelee.

    KÄytettty letkuissa tänään. Vikakoodeja antoi kaksi. HJehkuja pimeänä sekä nokka-akselin asento tunnistin. Tunnistin vaihdettu tänään. Katsotaan miten vaikuttaa...
    Last edited by toperi; 20-02-2008, 19:21.
  • -PSi-
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 6
    • Vaasa

    #2
    Mitäpä olet autollesi jo kerennyt tekemään?

    Ensimmäisenä onko järjestelmässä ilmaa? Meneekö kuplia kirkaassa letkussa kun virrat laittaa päälle? Pitävät metkaa porinaa mennessään jos ylimääräisiä ääniä kuuluu.

    Polttoainesuodatin vaihdettu?

    Molemmat polttoainepumput käynnistyvät (tankissa ja siirtopumppu auton alla) kun virrat laittaa päälle ja käyvät aikansa ja pysähtyvät sitten. Tarkista että molemmat toimivat.
    Repsikan takapenkin alla tankissa oleva, senkin kuulee korvalla. Auto voi toimia vaikka tankissa oleva pumppu olisi sökö eikä pyörisi ollenkaan. Saattaa vain jättää tielle kun 15 litraa tankissa löpöä ja ehkä käynnistettäessä rajoittaa kierroksia kun loppuu soppa kesken alhaisen paineen takia. Ja jonakin aamuna ei sitten käynnisty enää ollenkaan. Itselle kävi näin.

    WDS:sää sen verran lueskelin että polttoainepumpuista ei tule vikakoodia vaan vain alhaisesta siirtopaineesta. Pumppujen releestä vikakoodi tulee kyllä.

    Varmistu ainakin näistä kaikista ensin ennenkuin alat muuta tekenään.
    530D

    Comment

    • uti
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 195

      #3
      Rail-putken

      Kannatta luettaa vikakoodit. Rail-putken paineheitosta pitää tulla vikailmoitus. En ole koskaan kuullut millaista ääntä se putken venttiili pitää, mutta voisko ääni tulla sieltä. Paine jos laskee niin eiköhän se sammu.

      Comment

      • toperi
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 105

        #4
        Originally posted by -PSi- View Post
        Mitäpä olet autollesi jo kerennyt tekemään?

        Ensimmäisenä onko järjestelmässä ilmaa? Meneekö kuplia kirkaassa letkussa kun virrat laittaa päälle? Pitävät metkaa porinaa mennessään jos ylimääräisiä ääniä kuuluu.

        Polttoainesuodatin vaihdettu?

        Molemmat polttoainepumput käynnistyvät (tankissa ja siirtopumppu auton alla) kun virrat laittaa päälle ja käyvät aikansa ja pysähtyvät sitten. Tarkista että molemmat toimivat.
        Repsikan takapenkin alla tankissa oleva, senkin kuulee korvalla. Auto voi toimia vaikka tankissa oleva pumppu olisi sökö eikä pyörisi ollenkaan. Saattaa vain jättää tielle kun 15 litraa tankissa löpöä ja ehkä käynnistettäessä rajoittaa kierroksia kun loppuu soppa kesken alhaisen paineen takia. Ja jonakin aamuna ei sitten käynnisty enää ollenkaan. Itselle kävi näin.

        WDS:sää sen verran lueskelin että polttoainepumpuista ei tule vikakoodia vaan vain alhaisesta siirtopaineesta. Pumppujen releestä vikakoodi tulee kyllä.

        Varmistu ainakin näistä kaikista ensin ennenkuin alat muuta tekenään.

        Ilmaa ei mene eli kuplia ei näy.

        Pa suodatin vaihdetta pari viikkoa sitten.

        Lähinnä se outo suhina mietityttää että mistä sellainen ääni voi tulla. Se ei kuitenkaan ole normaali vaan on tullut noiden oireiden myötä...

        Comment

        • toperi
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 105

          #5
          Originally posted by uti View Post
          Kannatta luettaa vikakoodit. Rail-putken paineheitosta pitää tulla vikailmoitus. En ole koskaan kuullut millaista ääntä se putken venttiili pitää, mutta voisko ääni tulla sieltä. Paine jos laskee niin eiköhän se sammu.

          Joo olen menossa joko huomenna tai keskiviikkona jos huollossa aikoja.

          Tosiaan se ääni ihmetyttää. Vielä hetkiaikaa sitten virran laittamisen jälkeen kuului vain se suhina ikäänkuin korkeapainepumpun likettyviltä. Nyttemmin tosiaan kun auto on käynnissä niin kuuluu se vielä ihmeellisempi supsutus.
          Missä tuollaien rail-putken venttiili on?
          Kun mitään hajua ei kuulu niin tuntuu jotenkin että jossain pieni vuoto josta pelkkä ilma tulisi läpi. Voiko niin olla polttoainepuolella ettei dieselin katkua tulisi?
          Jämerä juttu. Ehkä huollossa käynnin jälkeen olen viisaampi...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9156
            • Oulu

            #6
            Kuvaamasi paikka huomioiden mahdollisesti ääni tulee korkeapainepumpun paineensäätöventtiililtä (nro 20). Moottori sammutettuna se päästää siirtopaineen suoraan paluulinjaan. Auto käynnissä se päästää ylimäärän paluulinjaan DDE:n painepyynnin mukaan. No eiköhän asia selviä, onko vikakoodeja tuohon viitaten. Kolmimäntäisen korkeapainepumpun toiminta voidaan testata skoopilla (tai DIS) rail-paineanturilta. Terve pumppu antaa tasaista piikikästä siniaaltoa muistuttavaa signaalia (painetta). Jos esim. joku männistä jumittaa, käyrä on aaltoilevampi/monihuippuinen.

            Ja WDS:n kertomaa:

            Rail Pressure Control DDE 4.0

            The following components belong to the common rail system and influence the rail pressure control:
            • High pressure pump (HDP)
            • Rail pressure control valve
            • Rail pressure sensor
            • High pressure lines
            • Fuel injectors

            Rail pressure monitoring

            The rail pressure is monitored during engine start and engine operation by way of setpoint/actual value comparison. The rail pressure sensor supplies the actual value to the DDE. The setpoint is calculated by the DDE depending on the operating status. Fault code 1190 ”Rail pressure control” is stored if the DDE determines an impermissible deviation in the rail pressure from the setpoint.
            An impermissible deviation of the rail pressure from the setpoint can be caused by the following:
            • External leaks at components in the common rail system
            • Internal leaks in common rail system, e.g.
              • In the high pressure pump (e.g. worn piston)
              • At the rail pressure control valve (too little or too much volume in the return flow)
              • At the fuel injectors (too much volume in the return flow)
            • External influences such as defective fuel supply, clogged fuel return system, air in fuel system

            As from DDE software version B1 (phase-in as from 07/2000), the DDE warning lamp will be activated if fault 1190 occurs. In addition, fault code 1612 ”DDE warning lamp activated” will be stored. This fault code only indicates that the DDE warning lamp has been activated due to a fault in the rail pressure control system.

            Troubleshooting

            Engine start will not be possible or the engine shuts down if the DDE recognizes an impermissible rail pressure deviation.


            Rail Pressure Control Valve DDE 4.0

            The rail pressure control valve is designed as an electrically operated valve that is mounted on the high pressure pump. The DDE controls the rail pressure control valve with various pulse duty factors for the purpose of setting the setpoint rail pressure calculated by the DDE.

            Function

            Depending on the type of activation, the pressure control valve allows more or less fuel to flow from the high pressure side into the depressurized return line, thus enabling a specific pressure build-up on the high pressure side.

            Troubleshooting

            Fault code 1195 ”Rail pressure control valve” is stored if an electrical fault is detected in the activation of the rail pressure control valve.
            Consequence:
            • Activation takes place at minimum pulse duty factor
            • Volume limitation
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • toperi
              Bimmer Rookie
              • Sep 2007
              • 105

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kuvaamasi paikka huomioiden mahdollisesti ääni tulee korkeapainepumpun paineensäätöventtiililtä (nro 20). Moottori sammutettuna se päästää siirtopaineen suoraan paluulinjaan. Auto käynnissä se päästää ylimäärän paluulinjaan DDE:n painepyynnin mukaan. No eiköhän asia selviä, onko vikakoodeja tuohon viitaten. Kolmimäntäisen korkeapainepumpun toiminta voidaan testata skoopilla (tai DIS) rail-paineanturilta. Terve pumppu antaa tasaista piikikästä siniaaltoa muistuttavaa signaalia (painetta). Jos esim. joku männistä jumittaa, käyrä on aaltoilevampi/monihuippuinen.

              Ja WDS:n kertomaa:

              Rail Pressure Control DDE 4.0

              The following components belong to the common rail system and influence the rail pressure control:
              • High pressure pump (HDP)
              • Rail pressure control valve
              • Rail pressure sensor
              • High pressure lines
              • Fuel injectors
              Rail pressure monitoring

              The rail pressure is monitored during engine start and engine operation by way of setpoint/actual value comparison. The rail pressure sensor supplies the actual value to the DDE. The setpoint is calculated by the DDE depending on the operating status. Fault code 1190 ”Rail pressure control” is stored if the DDE determines an impermissible deviation in the rail pressure from the setpoint.
              An impermissible deviation of the rail pressure from the setpoint can be caused by the following:
              • External leaks at components in the common rail system
              • Internal leaks in common rail system, e.g.
                • In the high pressure pump (e.g. worn piston)
                • At the rail pressure control valve (too little or too much volume in the return flow)
                • At the fuel injectors (too much volume in the return flow)
              • External influences such as defective fuel supply, clogged fuel return system, air in fuel system
              As from DDE software version B1 (phase-in as from 07/2000), the DDE warning lamp will be activated if fault 1190 occurs. In addition, fault code 1612 ”DDE warning lamp activated” will be stored. This fault code only indicates that the DDE warning lamp has been activated due to a fault in the rail pressure control system.

              Troubleshooting

              Engine start will not be possible or the engine shuts down if the DDE recognizes an impermissible rail pressure deviation.


              Rail Pressure Control Valve DDE 4.0

              The rail pressure control valve is designed as an electrically operated valve that is mounted on the high pressure pump. The DDE controls the rail pressure control valve with various pulse duty factors for the purpose of setting the setpoint rail pressure calculated by the DDE.

              Function

              Depending on the type of activation, the pressure control valve allows more or less fuel to flow from the high pressure side into the depressurized return line, thus enabling a specific pressure build-up on the high pressure side.

              Troubleshooting

              Fault code 1195 ”Rail pressure control valve” is stored if an electrical fault is detected in the activation of the rail pressure control valve.
              Consequence:
              • Activation takes place at minimum pulse duty factor
              • Volume limitation

              Hmm. Tuo tekninen englanti on vähän hakusessa...
              Mutta jotain tuon suuntaista voisi kyseessä olla. Se venttiili vois falskata ja päästää painetta mistä johtuu siirtopumpun pitkä käynti sekä satunnainen tehohävikki.
              Toivotaan notta huollossa asia selviää eikä maksaisi kovin montaa miliuunaa.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                #8
                Originally posted by toperi View Post
                Hmm. Tuo tekninen englanti on vähän hakusessa...
                Mutta jotain tuon suuntaista voisi kyseessä olla. Se venttiili vois falskata ja päästää painetta mistä johtuu siirtopumpun pitkä käynti sekä satunnainen tehohävikki.
                Toivotaan notta huollossa asia selviää eikä maksaisi kovin montaa miliuunaa.
                Niin se siirtopumppu aktivoituu virrat 2-asennossa n. 60 sek ajaksi. Se on täysin normaalia. Tuolla tavalla mm. järjestelmä ilmataan esim. suodattimen vaihdon yhteydessä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • toperi
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 105

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Niin se siirtopumppu aktivoituu virrat 2-asennossa n. 60 sek ajaksi. Se on täysin normaalia. Tuolla tavalla mm. järjestelmä ilmataan esim. suodattimen vaihdon yhteydessä.
                  Ok. Tuota en tiennytkään. Pidin epänormaalina kun oli niin kauan päällä.

                  Comment

                  • djs^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1177
                    • Mikkeli

                    #10
                    löytykös tähän koskaan oikeaa vikaa? itsellä tismalleen samay oireet.
                    EX :
                    -E36 316
                    -E36 325
                    -E39 523
                    -E39 530dA M-Sportx2
                    -E60 525dA M-Sport x2
                    -E60 545i Matte white
                    -E53 x5
                    -E91 3xx

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎