Announcement

Collapse
No announcement yet.

m10 kärjettömän jakajan asennuksesta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    m10 kärjettömän jakajan asennuksesta...

    Eli ois tarkoitus nollakakkoseen päivittää kärjellinen kärjettömään jakajaan. Nyt vaan kiinnostaisi tietää mitkä johdot menee mihinkin? Tässä kärjettömässäjakajassa on kaksi liitintä.. Mihin ne tulisi yhdistäää? Ilmeisesti ohjanboxiin menee toinen ja toinen minne muualle? Puolalle? Olisko kellään kuvaa kyseisestä itsellään kiinni olevana? Auttaisi paljon...
    Sitten ohjainlaitteita on motonetissä kolmea:

    320 79--80 Bosch (6 liitintä 2 rivissä). . . . . . . . . . 10-8104 39.90 ???
    316-320 80--83 Bosch (7 liitintä rivissä). . . . . . . . . 10-8001 19.90 ???
    316-320 83--87 Siemens (2 pyöreää pistoketta). . . . . . . 10-8093 44.00 ???

    Kärjetönjakaja on -85 vuoden. Mikäs siihen annattaisi asentaa? 7 vai 2 liittiminen?
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16421
    • Asikkala

    #2
    Kärjetön jakajahan sulla on bosch ? Meinaan että mulla olis siihen suoraan käyvät sytkäboksi, puola ja piuhasarja, piuhoissa tosin kaikki moottorin johdot e21 315 -83 autosta ja joo, toinen samanlainen sarja 315 -82 autosta.

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2027
      • Riihimäki

      #3
      Ei se jakaja käy nollakakkoseen. Vai oletko jo vaihtanut nokka-akselin? Kärjettömän jakajan pyörimissuunta on eri ja ratas erikätinen kuin kärjellisen.

      Comment

      • turisti
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 447
        • Jyväskylä

        #4
        Käy kun vaihdat sen rattaan ja sit vaihat kärjellisestä jakajasta keskipakoisromppeet kärjettömään. Onnistuu.
        sigpic
        - Vanha Liitto Powered by M10 -

        Comment

        • basso72
          BTCF Member
          • Dec 2004
          • 1837
          • Ylä-Pinsiö

          #5
          Mihin koneeseen jakajaa olet vaihtamassa? Tunattu,viilattu,orggis? Uuden jakajan numero? Vanhan jakajan numero?(jos vanhassa oli ennakot kohdillaan)
          sigpic
          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
          320i -77

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2027
            • Riihimäki

            #6
            Tollasella askartelulla voi toimiakin. En ennen ollut kuullutkaan tuota ratkaisua että keskipakosäätimen pystyy vaihtamaan.

            Itse kysymykseen liittyen, olisi syytä hankkia sellaisen auton sähkökuva mistä jakaja ja boksi on peräisin. Jakajaan varmaan kannattaa liittää samanlainen boksi kun siinä on ollutkin. Puola olis myös syytä olla kärjettömän.

            Comment

            • turisti
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 447
              • Jyväskylä

              #7
              Joo pientä puuhastelua tosiaan vaatii, eli ei ihan mee heittämällä romut keskenään, mutta onnistuu ja toimii.
              sigpic
              - Vanha Liitto Powered by M10 -

              Comment

              • dantte
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1532
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Kärjetön jakajahan sulla on bosch ? Meinaan että mulla olis siihen suoraan käyvät sytkäboksi, puola ja piuhasarja, piuhoissa tosin kaikki moottorin johdot e21 315 -83 autosta ja joo, toinen samanlainen sarja 315 -82 autosta.

                Joo Boschin on ja taitaa olla -85 vuoden... Mä en nyt tiedä kumman 7 vai 2 liittimisen laitan tohon.. Mä vähän veikkaan et se on toi 2 pyöreää pistoetta malli joka tohon sopii. Moni liittiminen sulla se boxi on, jos jaksat tarkistaa?

                Comment

                • dantte
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1532
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by racing02 View Post
                  Ei se jakaja käy nollakakkoseen. Vai oletko jo vaihtanut nokka-akselin? Kärjettömän jakajan pyörimissuunta on eri ja ratas erikätinen kuin kärjellisen.
                  Joo nokka on tulossa myös uusi eli kärjettömän nokka. Tuo rattaan pyörimisuunta on tiedossa.

                  Comment

                  • dantte
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1532
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by turisti View Post
                    Käy kun vaihdat sen rattaan ja sit vaihat kärjellisestä jakajasta keskipakoisromppeet kärjettömään. Onnistuu.
                    Toi oli kyllä mullekin aivan uusi juttu, jos toi toimii tosiaankin..






                    Originally posted by basso72 View Post
                    Mihin koneeseen jakajaa olet vaihtamassa? Tunattu,viilattu,orggis? Uuden jakajan numero? Vanhan jakajan numero?(jos vanhassa oli ennakot kohdillaan)

                    Kone on m10 2,0l -77. Kansi tullaan työstämään kyllä. Viri nokka, jäykemmät jouset, kanavien siistiminen jne...

                    Tämän kärjettömän jakajan (jota olen vaihtamassa tuon kärjellisen tilalle) numero on 0237002102 JGFU 4 -->

                    Vanhan jakajan numeroa en nyt tiedä kun on vielä kiinni, mutta selvitän senkin. Vanha jakaja on kyllä jo muutenkin entinen akseli heiluu ihan liikaa pystytasossa, eikä millään tahdo pysyä säädöissä. Oon aivan totaalisesti kyllästynyt noihin kärjellisiin.

                    Comment

                    • Neppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 721
                      • Laihia

                      #11
                      Mulla ois kans työn alla kärjettömän jakajan asentaminen M10 koneeseen. Oon pähkälly ton johtosarjan kanssa.

                      Ohjaako tuo Motronic uudemman mallista (vm -85) syttyä, vai meneekö ohjainyksikköön vain kierrosluku tieto?

                      Käsissä olevassa johtosarjassa on sytylle ekassa viestissäkin mainittu Siemens:n kaksi liittiminen malli. Toinen pikku liitin menee vissiin jakajan VR-anturille. Isompaan liittimeen tulee maa(ruskea), +12V virtalukolta(musta?), ohjaus puolalle (vihreä) ja sitten on sininen, keltainen (nämä menee Motronicille). Onko nuo vain Motronicille menevä kierrosluku tieto? Vai onko toinen menevä asentotieto ja toinen palaava puolan ohjaus?

                      Oisko jollain heittää linkkiä sähkökuviin? En ole yrityksistä huolimatta onnistunut paikantamaan Netistä semmosta...Jos ei voi laittaa näkyville, niin laittakaa privalla.

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Neppo View Post
                        Mulla ois kans työn alla kärjettömän jakajan asentaminen M10 koneeseen. Oon pähkälly ton johtosarjan kanssa.

                        Ohjaako tuo Motronic uudemman mallista (vm -85) syttyä, vai meneekö ohjainyksikköön vain kierrosluku tieto?

                        Käsissä olevassa johtosarjassa on sytylle ekassa viestissäkin mainittu Siemens:n kaksi liittiminen malli. Toinen pikku liitin menee vissiin jakajan VR-anturille. Isompaan liittimeen tulee maa(ruskea), +12V virtalukolta(musta?), ohjaus puolalle (vihreä) ja sitten on sininen, keltainen (nämä menee Motronicille). Onko nuo vain Motronicille menevä kierrosluku tieto? Vai onko toinen menevä asentotieto ja toinen palaava puolan ohjaus?

                        Oisko jollain heittää linkkiä sähkökuviin? En ole yrityksistä huolimatta onnistunut paikantamaan Netistä semmosta...Jos ei voi laittaa näkyville, niin laittakaa privalla.
                        M10 koneessa ei kuuluisi olla motronica.

                        Ne johdot menevät aikalailla kuten sanoit:

                        Vihreä, puolan + napa, samaan napaan tulee myös se +12v virtalukolta, voit kytkeä sen joko puolaan tai sytkäboksiin, kunhan nuo johdot ovat yhdessä jossain kohtaa.

                        Musta puolan -

                        Ja tässä kohtaa se ratkaisevin juttu: joissain m10 johtosarjoissa nuo musta ja vihreä vaihtavat keskenään väriä sukan sisällä, en tiedä miksi, eli nuo johdot ovat erivärisiä toisesta päästään :think

                        Ruskea on maa ja pelkkä sytkä toimiikin jo noilla.

                        Tuon sinisen merkitystä en tiedä.

                        Keltainen haarautuu ruiskunboksin lisäksi myös mittaristolle, on siis kierrosluvun piuha.

                        Ja se jetronicin boksi ei ohjaa sytkää millään tavoin, vaan päinvastoin, ruisku saa kierros infon vain jakajalta sytkäboksin kautta.
                        Olli.

                        Comment

                        • Neppo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 721
                          • Laihia

                          #13
                          Juu... Ei taida olla Motronicia. Sekoitin vaan tuon ison liittimen takia.

                          Kiitos selvityksestä. Purin tuon nipun auki ja musta olikin tosiaan vihree kuten sanoit.

                          Eiköhän noilla saa sytyn kuntoon!

                          Comment

                          • dantte
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 1532
                            • Helsinki

                            #14
                            Eli nyt on kärjettömän nokka, jakaja ja puola asennettu. Mutta ongelmana on että ei tule kipinää. Auto on siis 02:nen. Löytyy -85vuoden jakaja ja -82 boxi 7liittimellä.
                            Löytyy e21 johtosarja joka tulee boxilta, jonka liittimestä lähtee musta, ruskea, vihreä paksu(jakajalle) ja toinen vihreä. Musta on asennettu puolan - napaan, ruskea koriin eli mahin, paksu vihreä menee jakajan kylkeen (kaksi päinen liitin). ja toinen vihreä menee puolan + napaan. Puolan + napaan tulee myös virtalukolta virta, sekä sähköisen bensapumpun + liitin.
                            Puolan - napaan tulee ilmeisesti myös kierroslukumittarin johto, joka haaratuu jakajan runkoon ja siitä mittaristolle.

                            Kipinää ei tule noilla asennuksilla.

                            Kärjellisellä jakajalla oli käytössä myös vastus, joka haarautuu puolan kautta johonkin releeseen. Pitääkö relettä käyttää myös kärjettömässä järjestelmässä? Vastustahan kärjettömässä ei ole.

                            Mittasin + navan virran liittimsetä joka ohjasuboxiin kiinni. Se näytti 10,5v eli virta tulee boxille, mutta pitäisikö virranjakan kylkeen tulevalle 2 napaseelle liittimelle, jommallekummalle tulla myös virta? Kun mittasin niin ei kumpaankaan ei tule.

                            Apua siis tarvittaisiin ja pienetkin vinkit olisivat tarpeelliset.

                            Comment

                            • dantte
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 1532
                              • Helsinki

                              #15
                              Ideoita? Kellään?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎