Announcement

Collapse
No announcement yet.

puolan ja tulpan välinen kumisuojus M50B25

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuRi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 147
    • Kotka

    puolan ja tulpan välinen kumisuojus M50B25

    Vaihtelin eilen tulpat M50 moottoriin (B25). Kun ruuvasin vanhan tulpan pois, niin se oli aivan öljyinen.Siinä puolan varressa oli sellainen suojakumi joka ulottui tulpan päälle. Kun sovittelin sitä suojakumia tulpan kaulalle niin meni aivan väljästi. Pitäisikö kumi olla tiukempi? Nyt se kumi otti kiinni tulpan hartiaan, mutta pitäisikö olla tiukka myös tulpan kaulaan? Ja toiseksi siinä tulppakanavan yläpäässä oli kuin o-rengas ura. Onkohan siinä ollut joskus o-rengas tiivistämässä kumisuojusta ettei öljy pääse puolaan? Moottorin käynnissä en huomannut mitään ihmeellistä vaikka näytti tulppa uivan öljyssä. Mites se on mahdollista ( kun siellä kumin sisällä aivan siinä puolan kärjen kohdalla oli öljyä)? Saakos noita kumikordareita tiukempina ja mitäköhän maksaisivat?
  • bimber520
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 20
    • Oulunsalo

    #2
    jos sulla tulpat ui öljyssä ni venttiilikopan ja kannenvälinen kumitiivisterenkula valskaa,, eli vaihat kaikki ne uusiin. tuskin siinä puolankumitutissa mitään vikaa oo vaikka väljältä tuntuuki..

    Comment

    • JuRi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 147
      • Kotka

      #3
      Löytyykö tuosta venttilikopan kannesta mitään kuvaa? Katsoisin vaan missäpäin ne tiivistekumirinkulat sijaitsevat. Eiköhän tuo vaihtaminen onnistu tee-se-itse mieheltä. Ei kai tuossa hommassa tarvita mitään erikoistyökaluja?

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        www.realoem.com löytyy kuvat koko koneesta, mut osaat kyllä ilman kuviakin vaihtaa. Muovikuoret koneen päältä pois, sit puolat, ja sit venakoppa irtoaakin kun muutaman pultin avaat. Tiivisteitä on muistaakseni neljä yhteensä, yksi uloimpaan reunaan, ja kolme erillistä tulpanreikiä tiivistämään, yksi tiiviste kahta reikää kohden.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • JuRi
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 147
          • Kotka

          #5
          KIITOS vastauksista

          Comment

          • JuRi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 147
            • Kotka

            #6
            Niin meinasi unohtua kysyä vielä tuosta Motonetin venttiilikopan sarjasta no: 27-5191 ( 29.90e). Onko tuossa setissä kaikki tarvittavat tiivisteet eli ne kumirinkulat ja tietenkin venttiilikopan tiiviste yms. No kuitenkin sellaiset joilla saadaan öljyvuodot kuriin tuolla alueella.

            edit: Milläköhän nimellä ne kumirinkulat ovat. Varaosaliikkeessä puhuivat jostain juurikumista... Hankaluus tässä on kun itse en tiedä mitä siellä venakopassa on taikka pitää vaihtaa ja varaosaliikkeessä myyjäkään ei tunne tarpeeksi hyvin ko. moottorin rakennetta.
            Last edited by JuRi; 10-03-2008, 09:29.

            Comment

            • pmtk
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1560
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by JuRi View Post
              Niin meinasi unohtua kysyä vielä tuosta Motonetin venttiilikopan sarjasta no: 27-5191 ( 29.90e). Onko tuossa setissä kaikki tarvittavat tiivisteet eli ne kumirinkulat ja tietenkin venttiilikopan tiiviste yms. No kuitenkin sellaiset joilla saadaan öljyvuodot kuriin tuolla alueella.

              edit: Milläköhän nimellä ne kumirinkulat ovat. Varaosaliikkeessä puhuivat jostain juurikumista... Hankaluus tässä on kun itse en tiedä mitä siellä venakopassa on taikka pitää vaihtaa ja varaosaliikkeessä myyjäkään ei tunne tarpeeksi hyvin ko. moottorin rakennetta.
              En ole Motonetistä koskaan tilannut, mutta kyllä ne rinkulat pitäisi kuulua venttiilinkopan tiivistepakettiin. Tosin suosittelen, että ostat merkkiliikkeestä. Joskus ostin varaosaliikkeestä ja materiaali oli aika kovaa, eikä pitäny kauaa. Orkkikset oli kumisemmat ja piti paremmin. Nämä mun kokemukset, saa olla eri mieltä
              Last edited by pmtk; 10-03-2008, 09:46.
              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

              Comment

              • JuRi
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 147
                • Kotka

                #8
                Kiitos. Soittelinkin jo läheiseen varaosaliikkeeseen ja sieltä saa samaan hintaan tiivistesarjan kuin Motonetistä. Pitää hakea se sieltä.

                Vähän aikaa sitten vaihdoin bensansuotimen. Kun olin saanut auton tunkattua ylös ja poistettua renkaan, tajusin katseltuani ruosteisia klemmareita, että nuo unohtuivat ostaa uudet. No kun olisi ensin älynnyt katsoa sinne auton alle mitä tarvii, mutta ei. Ja ei muuta kuin fillarilla taas ostoksille.

                Ettei tässä tulevassa hommassa kävisi samalla tavalla, niin siksi pitäisi tietää kaikkia osat mitkä sinne pitää vaihtaa, ettei tulisi taas fillarireissua.

                Comment

                • mutis
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 76
                  • Åbo Kickel

                  #9
                  Joo on ne tulpanreikien tiivisteet siinä Motonetin satsissakin.
                  JuRilla näyttäis ainakin avatarin mukaan olevan aika samannäköinen pirssi kun minullakin, ja samantyyppiset huoltokohteet
                  Vaihdoin viime kesällä venkopan tiivisteen, tiiviste oli kovettunut kauttaaltaan koppuraksi, muistutti niinkuin bakeliittia, lohkeili palasina irti. Tämä kertoo myös karua kieltään siitä millaisessa kunnossa muutkin auton tiivisteet jos ei ole vaihdeltu. Mulla falskaa moottorin kyljestä likipitäen kaikki tiivisteet, kun vain olis tilaisuutta vaihdella.

                  Noo itse huomasin siinä venakopan tiivisteen vaihdon yhteydessä, että niistä puolahässäköistä kannattaa ottaa ne tutit irti ja kuivailla. Venakoppa oli myös sisäpuolelta runsaassa mustassa mäskissä, jota liuottelin bensalla ja raavin puulastalla pois. Siinä oli vielä joku lätkäkin kiinni ruuvilla jonka alta löyty lisää mäskiä.

                  Tuosta bensansuodattimen vaihdosta on kans itsellä kokemusta, sillai että keskenhän se jäi viime syksynä. Ne klemmarit kyllä aukesi (vai olikohan se niin että ne ei auennut ja päätin katkaista letkut). Onneksi en kuitekaan heti katkaissut, vaan yritin ensin irrottaa pannan jolla suodatin on kiinni. Yritykseksi jäi, ruoste on pehmentänyt kiinnitysruuvin muodottomaksi. Ruuvi on vielä sellaisessa kohdassa ettei päässyt poraamaan kantaa pois, vetoakseli tulee just tielle. Yritin sahata pannan poikki, mutta työkalut levesi käsiin, ja sitten tuliki jo lumi maahan ja suodattimen vaihto odottaa yhä lämpimämpiä kelejä.
                  E34 525

                  Comment

                  • Miku_S
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 128
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by bimber520 View Post
                    tuskin siinä puolankumitutissa mitään vikaa oo vaikka väljältä tuntuuki..
                    ei niissä ole vikaa ne on väljät siellä kumin sisällä on jousi mikä painautuu tulppaa vasten kun puola on paikoillaan.. kumin ja tulpan väliin jää "välystä"
                    tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

                    Comment

                    • JuRi
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 147
                      • Kotka

                      #11
                      Tilasikin orkkistiivisteet kuten pmtk suositteli. Viikonlopulla sitten pitäisi vaihtaa venakopan tiiviste. Onkos kellään tietoa mihin momenttiin venakopan mutteri kierretään?

                      Comment

                      • Jihoo
                        Bimmer Rookie
                        • May 2005
                        • 60
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by JuRi View Post
                        Tilasikin orkkistiivisteet kuten pmtk suositteli. Viikonlopulla sitten pitäisi vaihtaa venakopan tiiviste. Onkos kellään tietoa mihin momenttiin venakopan mutteri kierretään?
                        Eilen tuli omaan pirssiin vaihdettua tiivisteet. Taisi olla Bentleyn mukaan 10nm kiristysmomentti ruuveille. Osta myös venttiilikopan ruuvien ympärille tulevat "kumiholkit" (14kpl), oli itsellä aivan kivikovat.

                        Comment

                        • JuRi
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 147
                          • Kotka

                          #13
                          No voi peskules jos nuo kumiholkit pitää vielä vaihtaa. Ei tullut tilattua niitä ja jos tilauksessa menee pari päivää, niin jää homma tekemättä. Lauantaina olin ajatellut vaihtaa tiivisteen. Onkos se osa 9. Ja mitäs nuo maksavat?
                          Click image for larger version

Name:	52.jpg
Views:	1
Size:	45.5 KB
ID:	4814422

                          Comment

                          • Jihoo
                            Bimmer Rookie
                            • May 2005
                            • 60
                            • Jkl

                            #14
                            40€ makso mulla tiivistesarja ja kumit yhteensä..

                            Comment

                            Working...
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎