Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 vedet öljyn joukkoon + käynti ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Panu.K
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 824
    • Salo

    M20B25 vedet öljyn joukkoon + käynti ongelma

    Elikkäs kyseessä on e30 325 cabriolet vuosimalli 89. Jäähdytysnestettä kuluu ja öljynkorkki ja öljytikku ovat valkoisessa mönjässä > vedet menee öljyn joukkoon. jäähdytys nesteessä ei ole öljyä. Moottorista on edellinen omistaja vaihtanut ison kasan osia, mukaan lukien kannen koska haljennut.
    Tässä linkkejä edellisen omistajan topikkeihin.




    Auton ostin viime kesänä ja silloin toimi normaalisti. Kertaakaan minulla ollessa ei ole ollut kuumenemis ongelmaa, pikemminkin toisin päin. Lämpömittari jää yleensä 1/4 ja 1/2 viivan väliin.

    Voiko moottori vuotaa vedet öljyn sekaan jostain muualta kuin kannesta tai sen tiivisteestä ? Koska nuo osat on parin vuoden sisällä jo uusittu ja autolla ajettu sen jälkeen alle 10000 km. Jäähdytysnestettä kuluu noin 1litra /100km.

    Puristukset autosta mittasin mittarilla ja mittari näytti neljälle sylinterille 12 ja kahdelle 11.5. Vaikuttaisi ainakin aika tasaisilta. Onko puristuksissa ollut yleensä jotain eroja jos kansi halki tai kansipahvi rikki ?

    Elikäs apuja tarvittaisiin mistä lähdetään etsimään vikaa. Kansi auki ja tarkistetaan se, vai onko jotain muita todennäköisiä paikkoja ?

    #katso post 17 päivitetty 7.4.2008
    #katso post 19 päivitetty 22.4.2008
    Last edited by Panu.K; 23-04-2008, 14:24.
    Kulkuvälineet:
    Etsintä käynnissä
    ex BMW:t
    e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
    ex muun merkkiset:
    Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    #2
    ensimmäisenä tulee mieleen niinkin hullu ajatus että joskus koneessa ollut pelkät vedet sisällä ja jäätyneet ja halkaissut lohkon jostain sopivasta kohti.. :think tai sitten minä olen hullu eivan ei muuta mieleen tule jos kansi ja kansipahvi on varmasti ehjä..
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

    Comment

    • Panu.K
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 824
      • Salo

      #3
      Originally posted by bmwbmw View Post
      ensimmäisenä tulee mieleen niinkin hullu ajatus että joskus koneessa ollut pelkät vedet sisällä ja jäätyneet ja halkaissut lohkon jostain sopivasta kohti.. :think tai sitten minä olen hullu eivan ei muuta mieleen tule jos kansi ja kansipahvi on varmasti ehjä..
      Ei ole 100% varmuutta onko kansipahvi ja kansi ehjiä. Pohdin vain ennekuin alan purkaa konetta onko muuta mahdollista vuoto paikkaa koska tuntuu oudolta ajatella että kansi ja kansipahvi kokoajan hajoaisi. nestettä kului myös viimekesänä jonkin verran. Kaksi kertaa lisäsin loppukesän aikana (noin 3000km), mutta öljyyn ei tullut vaahtoa.

      Äskön käytin konetta tyhjäkäynnillä ja tarkailin tuleeko kuplia jäähdytys nesteen paisuntasäiliöstä korkki auki, niin ainuttakaan kuplaa ei tullut parin minuutin aikana.

      Tuo lohkon halkeaminen kävisi järkeen, koska on cabriolet ja on saattanut joltain jäädä talviseisontaan huonoilla jäähdytys nesteillä.

      Olisiko jollain mahdollisesti kuvaa haljenneesta m20 kannesta ?
      Kulkuvälineet:
      Etsintä käynnissä
      ex BMW:t
      e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
      ex muun merkkiset:
      Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Originally posted by Panu.K View Post

        Olisiko jollain mahdollisesti kuvaa haljenneesta m20 kannesta ?
        Olis pari haljennutta kantta, mut ei niistä oikein hyvin kuvissa erota niitä halkeamia. 5-6sylintereitten väliltä kait ne useimmiten halkeaa. Ehkä parhaiten halkeaman erottaa noissa omissa kansissa nokkapukkien laakeripinnoista.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • -Jarno-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1140
          • Salo

          #5
          Kuvauksesta päätellen saattais olla vesikanava haljennut kannesta ja valuu suoraan ölppäpohjaan nesteet. Mulla on ylimääräinen kansi jos tulee tarvetta, ei olis paha matka hakeakkaan jos tuo on särki. Privaile jos tulloo tarve.

          Comment

          • Jope86
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 97
            • Imatra

            #6
            ootko pitkään ajellu noin että hävinny nesteitä??? mietin vaa et jos menee litra satasella jäähdytysnestettä ni siel öljypohjassa ois aikasta paljon sitä...:think jos vuotaisi pahvista niin melko varmasti tekisi paineen jäähdytys järjestelmään.. ja eikös se ole ihan ominaisuus että talvikelillä kondensoituu sen verran vettä koneeseen että öljykorkki ja tikku on sellasessa valkosessa töhnässä???
            _____________________________________________
            E34 M5
            ex: E36 325 Coupe M-Sport
            ex: E34 535 iA
            ex: E30 318i Touring
            ex: E36 320 Taxi (SeKaSiKiÖ M52B25)
            ex: E34 535
            ex: E34 520 mosselmann turbo
            ex: E30 320 Taxi
            ex: E30 316i

            Comment

            • Panu.K
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 824
              • Salo

              #7
              Auto on nyt ollut ajossa alle 2 viikkoa talviseisonnan jälkeen ja sillä on ajettu noin 700 km. Tuntuu että veden kulutus lisääntynyt koko ajan. Alkuun oli pienempi. Ei ainakaan öljyn määrä ole öljytikun mukaan lisääntynyt, valkoista töhnää vaan on tikussa öljyn päällä. No ei kai auta muu kuin avata kansi ja tutkia näkyykö mitään.
              Kulkuvälineet:
              Etsintä käynnissä
              ex BMW:t
              e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
              ex muun merkkiset:
              Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

              Comment

              • BMWSaloon
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 281

                #8
                Hyvin vahva veikkaus et kans halki...oisko tässä se perinteinen että annettu löylyy sillee et patti on "tosi"kuuma ja sit sammutettu. Noin noista ne kannet yleensä helpoiten saa menemää...Tiiä sitte... kisa kuvioista vähän turhankin tuttu tarina..

                Comment

                • Panu.K
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 824
                  • Salo

                  #9
                  Tänään kokeilin piruuttani kokeilla katsastaa auton mutta päästöistä jäi kiinni. HC oli korkealla. No se on sitten toinen juttu, ensin pitää saada vedet pysymään sisällä, ennen kuin viitsii päästöihin puuttua.

                  No päätin sitten alkaa purkaa autoa ja hyvään vauhtiin pääsinkin. Venakopan kansi oli ihan valkoisen mujun peitossa. Samanten syyläristä löytyi jokin ohut kerros ruskeaa möhnää. Olisiko jotain paikkaus ainetta, mitä edellinen omistaja sinne laittanut ? No huomenna pitää hakea jostain "väärinpäin oleva torx" avain ja yläpään tiiviste sarja jotta saa kannen irti. Jakopään ja muut rojut purin jo valmiiksi pois.

                  Päivitellään huomenna lisää.

                  Minkä kokoinen se väärin päin oleva torx on mikä m20b25 kannessa on? Saako sopivia esim motonetista ?
                  Kulkuvälineet:
                  Etsintä käynnissä
                  ex BMW:t
                  e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                  ex muun merkkiset:
                  Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                  Comment

                  • Panu.K
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 824
                    • Salo

                    #10
                    Nyt on kansi irti. Sopiva torx hylsy on e14. Huohotus putket oli ihan täynnä möhnää ja samaten imusarja. Nyt ruoka breikki ja sen jälkeen tutkimaan lisää kantta. Kansipahvi näytti aiankin pikaisesti katsottuna ihan ehjältä.

                    6. männän päältä löyti pieni prikka ihan solmussa !!! Mitenköhän sinne joutunut.
                    Kulkuvälineet:
                    Etsintä käynnissä
                    ex BMW:t
                    e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                    ex muun merkkiset:
                    Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                    Comment

                    • [Riku]
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 499
                      • Pirkkala

                      #11
                      Oliskohan kasausvaiheessa päässyt sinne tippumaan. Eipä se juuri muuten sinne mene. Onko kannessa/männän päällä pahatkin jäljet kun se on sielä pomppinut? Onko venttiileihin tullut iskua? :think

                      Comment

                      • Panu.K
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 824
                        • Salo

                        #12
                        Venttiilit näyttivät ihan ehjiltä. Kannessa oli 6. sylinterin kohdalla reunassa pientä osumaa prikasta. Voisikohan tämä olla syy veden vuotoon, jos olisi sen verran kovin osunut että nostanut kantta ihan vähän ? Kannen tiiviste näytti ihan ehjältä.

                        Mäntien päällä näkyi aika karkeita hioma jälkiä. Onko tehtaan jäljiltä tuollaiset vai onko joku niitä itse hionut ?

                        Kansi varmaan kannattaa viedä koeponnistettavaksi ja suoristettavaksi. Onko tieto mikä firma noita Salon seudulla tekisi ja mihin hintaan? Kannesta ilmeisesti pitää purkaa nokka pois, mitä muuta pitää ottaa pois ennen kuin vie kannen minnekkään tarkastettavaksi?
                        Kulkuvälineet:
                        Etsintä käynnissä
                        ex BMW:t
                        e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                        ex muun merkkiset:
                        Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                        Comment

                        • -Jarno-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1140
                          • Salo

                          #13
                          Virtasen moottori.

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            #14
                            No eipä taida mikään prikka pystyä nostamaan kantta vaikka siihen osuisikin

                            Comment

                            • Panu.K
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 824
                              • Salo

                              #15
                              Tänään hain kannen Virtasen moottorista koeponnistuksesta takaisin. Ja kansi halki. Noin 2cm matkalta 5 sylinterin päältä vesikanavasta venttiili koppaan. On kyllä melko mahdoton sanoa onko kansi halki vai ei ilman koeponnistusta. Tuossakaan en itse mitään huomannut. Koneistamolla epäili ennen koeponnistusta samaa kohtaa, koska siinä oli vähän tummunut kohta. Sanoin ettei voi varmaksi sanoa ilman koeponnistusta

                              Ei voi sanoa kuin että paskoja kansia BMW:ssä. Kertaakaan ei ole minulla ainakaan kuumentunut tai oireillut muuten kuin kuluttanut nestettä. Eli halkeamisen on ollut pakko tapahtua edellisellä omistajalla tai sitten on haljennut ihan itesekseen. Tuota en ole edes pahemmin repinyt kun ei tuollainen 170 hv auto mitään kiksejä anna moottoripyörän jälkeen.

                              Alkaa vituttaa tälläinen. Kannen remonttiin menevät rahat alkaa opiskelija budjetissa tuntumaan. Melkeen samalla rahalla tuonne tiputtaisi m50 koneen, mutta vaatisi jonkin verran aikaa ja kun ei ole toista autoa niin ei oikeen onnistu.

                              No ei siinä sitten kai muuta kuin toista kantta metsästämään.
                              Kulkuvälineet:
                              Etsintä käynnissä
                              ex BMW:t
                              e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                              ex muun merkkiset:
                              Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎