Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkoperä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • matolaatikko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 451
    • .

    #16
    Niin mitenkäs muuten, eikö e46:seen ja e39:iin ole lukkoperää ollut saatavilla edes lisävarusteena :?: huonompi homma jos näin on (kai?) ,
    onkohan tuo lukkoperättömyys sitten korvattu noissa jollain paremmalla systeemillä :? :?: Valaiskaa joku mua... :idea:

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Henski: Edelleenkään en tajua miksi lukoton perä tekisi jotain arvaamatonta mitä lukollinen ei? Juuri tätä vartenhan lukko on pääsääntöisesti harvinainen lisävaruste, ei vakiovaruste. Sitä en kiistä etteikö lukollisella saisi parkkipaikalla suditellessa "paremmat kiksit".

      Comment

      • wj
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 3253
        • Järvenpää

        #18
        Lukoton perä tee temput.
        Elikkäs jos talvella heitetään luisuun ei toinen pyörä välttämättä tule messiin. Mutta syystä tai toisesta se saattaa yhtä äkkiä tullakkin mukaan ja sen jälkeen kuuluu legendaarinen laude. Bemarin luisun korjaa peltiseppä. No ei vaan on se vielä hallittavissa mutta vittumainen ominaisuus
        - 2006 Mustang cabriolet
        - Sleekcraft Enforcer 28'

        Comment

        • Guest's Avatar

          #19
          kuten edellisessä todetaan että lukoton voi tehdä arvaamattomia liikkeitä sen suhteen että sutiiko vaiko ei... lukollisella takapäätä voidaan tarvittaessa sudittaa niin että perä menee tasaisesti eikä toinen rengas haraa vastaan joten saadaan se auto sinne minne tarvitaan... miksi esimerkiksi jokamiesluokassa ajettaisiin kemppilukoilla jos hallittavuus ei olisi parempi... tällä paremmalla hallittavuudella en tarkoita maija meikäläisen jokapäivästä kauppakäyntiä kuivalla asfaltilla...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Edelleenkin olen sitä mieltä että erityisesti tältä saitilta saisi "parhaista kommenteista" ihan vastaavan vitsikirjan kuin niksipirkan parhaat ja kuolemattomimmat logikkakukkaset/vinkit/päätelmät. Vai haraa se vastaan... ja jokkiksen kemppilukko ja ohjattavuus...no joo, ehkä se sitten on justiista niin.

            Comment

            • Shuko
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 739
              • Forssa

              #21
              Originally posted by MKN
              Niin mitenkäs muuten, eikö e46:seen ja e39:iin ole lukkoperää ollut saatavilla edes lisävarusteena :?: huonompi homma jos näin on (kai?) ,
              onkohan tuo lukkoperättömyys sitten korvattu noissa jollain paremmalla systeemillä :? :?: Valaiskaa joku mua... :idea:
              Eikös niissä ole joku ASC/DSC systeemi, joka huomaa, jos joku pyörä alkaa "sutiin" eli pyörii nopeemmin kuin muut. Silloin se jarruttaa vain sitä pyörää.

              Joku, jolla on jotain hajua asiasta voi tarkentaa, kun mulla on vaan tommonen vanha pommi.

              Tosin pistä vaikka "bmw dsc" googleen ni vastaus löytyy varmasti.
              G31 520d M-Sport '18
              Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

              Comment

              • Guest's Avatar

                #22
                Originally posted by Hemi
                Edelleenkin olen sitä mieltä että erityisesti tältä saitilta saisi "parhaista kommenteista" ihan vastaavan vitsikirjan kuin niksipirkan parhaat ja kuolemattomimmat logikkakukkaset/vinkit/päätelmät. Vai haraa se vastaan... ja jokkiksen kemppilukko ja ohjattavuus...no joo, ehkä se sitten on justiista niin.
                Olet varmaan joskus ottanut autolla luistoa, tahallaan tai vahingossa. -> autosi on luistossa, toinen rengas lakkaa sutimasta, teet korjausliikkeen, yhtäkkiä se alkaakin taas sutimaan -> taas joudut ohjaan... kun lukkoperällä olisit voinut molempien renkaiden suditellessa mennä tyynen rauhallisesti tuon luisun... ei mitään parhaita esimerkkejä mutta luulisi ymmärtävän...

                Edit: Miksi ralliautoissakin käytetään lukollisia periä ja spooleja jos niistä ei saada mitään hyötyä?

                Comment

                • bmwpower
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 290
                  • mäntsälä

                  #23
                  mulla ainakin molemmat sutii ku iskee kumia katuun,
                  selittäkäähän viisaammat mitä eroa on visko- ja kitkalukolla
                  kiitti jo näin etuteen
                  e34 M5 touring

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Mahdollisimman nopea eteneminen edellyttää maksimaalista tehon välittämistä ajettavaan alustaan. Tämä taas onnistuu parhaiten välittämällä tehoa tiehen/rataan kahdella kolmella tai neljällä renkaalla kuin että teho yritettäisiin välittää vain yhden renkaan voimin. Tästä on kysymys lukollisessa taka-akselistossa. Optimi ohjautuvuus saavutetaan aivan toisin periaattein kuin pelkän lukon olemassaololla. Jos näin olisi, ei tasauspyörästöä olisi koskaan tarvinnut keksiäkkään. Kaarreajossa pyörät pyörivät aina keskenään eri nopeuksilla joka tasataan tasauspyörästöllä. Eli vetotapahtuma kaarteessa on aina optimi joka tarkoittaa optimaalista=nopeinta mahdollista etenemistä. Kun pyörivien pyörien keskinäinen pyörintänopeus lukitaan, luistaa kaarteessa aina jompi kumpi tai molemmista kaartavista pyöristä. Tämä irroittaa pidon ja perä pyrkii kaarteen tangentin suuntaan. Tämähän taas aina hidastaa etenemistä. esim.näissä jokkisautoissa kuitenkin hävitty=sladitettu kaarrekiihtyvyys voitetaan sillä että kaksi pyörää saadaan välittämään tehoa alustaan. Tämä sivuluisu on hallittavissa vain rittävällä tehon ja ajettavan alustan kitkaominaisuuksien suhteella. Suomeksi sanottuna tilanne hallitaan jos ja kun teho riittää sladin ylläpitämiseen ja sen aikaansaamiseen. Varsinaiseen ohjautuvuuteen ei siis lukkoperällä ole tuon taivaallista tekemistä. Niikuin todettua, "kivempi" sillä on leikkiä ja kokea oikean "rallimiehen"/"rattimiehen" fiiliksiä vakioautolla vaikka lukottomat japsiriiserit paukkaa molemmin puolin mennen/tullen ohi.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #25
                      Mahdollisimman nopea eteneminen edellyttää maksimaalista tehon välittämistä ajettavaan alustaan. Tämä taas onnistuu parhaiten välittämällä tehoa tiehen/rataan kahdella kolmella tai neljällä renkaalla kuin että teho yritettäisiin välittää vain yhden renkaan voimin. Tästä on kysymys lukollisessa taka-akselistossa. Optimi ohjautuvuus saavutetaan aivan toisin periaattein kuin pelkän lukon olemassaololla. Jos näin olisi, ei tasauspyörästöä olisi koskaan tarvinnut keksiäkkään. Kaarreajossa pyörät pyörivät aina keskenään eri nopeuksilla joka tasataan tasauspyörästöllä. Eli vetotapahtuma kaarteessa on aina optimi joka tarkoittaa optimaalista=nopeinta mahdollista etenemistä. Kun pyörivien pyörien keskinäinen pyörintänopeus lukitaan, luistaa kaarteessa aina jompi kumpi tai molemmista kaartavista pyöristä. Tämä irroittaa pidon ja perä pyrkii kaarteen tangentin suuntaan. Tämähän taas aina hidastaa etenemistä. esim.näissä jokkisautoissa kuitenkin hävitty=sladitettu kaarrekiihtyvyys voitetaan sillä että kaksi pyörää saadaan välittämään tehoa alustaan. Tämä sivuluisu on hallittavissa vain rittävällä tehon ja ajettavan alustan kitkaominaisuuksien suhteella. Suomeksi sanottuna tilanne hallitaan jos ja kun teho riittää sladin ylläpitämiseen ja sen aikaansaamiseen. Varsinaiseen ohjautuvuuteen ei siis lukkoperällä ole tuon taivaallista tekemistä. Niikuin todettua, "kivempi" sillä on leikkiä ja kokea oikean "rallimiehen"/"rattimiehen" fiiliksiä vakioautolla vaikka lukottomat japsiriiserit paukkaa molemmin puolin mennen/tullen ohi.
                      Totta, mutta palattaneen alkuperäiseen "kinan" aiheeseen
                      Henski: "Lukkoperällä hallittavuus parempaa"....kuolematon väite sanoisin...
                      Mikäli olet joskus autolla suditellut niin luultavasti olet huomannut että jossakin vaiheessa tai kokoajan vain toinen rengas sutii... Mutta kun autossa on lukkoperä sutii molemmat renkaat ja näin hallittavuus on helpompaa ja elämys makoisampi...
                      Eli kuten jo mainittua en tarkoita viesteilläni sitä että lukkoperästä olisi hyötyä jokaiselle matti ja maija meikäläiselle, vaan siitä on hyötyä silloinkun ruvetaan leikittelemään, kuten Hemi itsekin totesit.

                      Ei tarvita kummosta kokemusta mistään vehkeestä että tietää sen että kääntyvyys huononee kun taka-akseli on jäykkä joten jomman kumman renkaan pitää luistaa kaarteessa. Ilmiön voi jokainen paikallistaa vaikka kokeilemalla kiertää mikroautolla rinkiä paikallaan tai keksimällä jonkin vielä läheisemmän esimerkin.

                      Mutta eiköhän tuo lukkoperän paremmuus/huonommuus tullut esille...

                      Henski

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #26
                        Ja varmasti auttaa lukkoperä talvella liikkeelle lähdössä. Sitä ei taida kukaan lähtee kiistämään. Ainakin lukoton auto on huonompi ajaa mielestäni talvella. Sladit lähtee ja niissä mennään paljon arvaamattomammin.
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • BmwPunisher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 7629
                          • Lemu

                          #27
                          Originally posted by mabo
                          no huru mykket maksaa E30 l-perä suurinpiirtein (tarjouksia otetaan vastaan)?
                          siis myytkö ehkä lukkoperää?
                          E70 X5 30d

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Sehän on selvä että lukko tekee paremmin sen mitä varten se useimmiten on normaaliin katuautoon valittu, eli vetopidon kasvattamiseen(liikkeellelähtö). Jos joku on sitä mieltä että lukoton auto on tosiaan huonompi ajaa talvella kuin lukollinen, niin siitä vaan(ja nyt ei siis puhuta siitä "kivanpidosta parkkiksella" vaan pisteestä a pisteeseen b ajamisesta mahdollisimman ennakoitavalla ajokäytöksellä). Kun muistetaan että tämä on yksittäinen mielipide eikä mikään yleinen autotekninen fakta. Sitä voi sitten tykönään tämän mielipiteen vaalija vaan ihmetellä miksi se lukko on niin äärimmäisen harvinainen LISÄVARUSTE taka ja miksei etuvetoisissakin yleisessä liikenteessä käytettävissä autoissa. Edelleenkin...selitys, mielipide ja persereikä löytyy jokaiselta.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #29
                              lukko vai ilman

                              ainakin omassa 540i bemussa kaipaisin lukkoa.. varsinkin sateella rivakammin kiihdytellessä alkaa toinen fillari pyöriä joutavia kohtuu helposti vielä 80km/h nopeudessakin. Luistonesto on taas perseestä jos haluaa ottaa tiukemman lähdön. luiston estolla en saanut kuin muutaman vedon 0-100km/h alle 8s kun taas ilman luistonestoa pääsi helposti alle 7sekunnin..... Silloin taas 2 vaihteella lähtee toinen fillari sutimaan omiaan.
                              Eli lukkoperä on hankintalistan kärjessä.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Sene
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 925
                                • Enschede, The Netherlands

                                #30
                                Kyl viime talvena olis ainakin lukolle ollu tarvetta. Tuli meinaa niissä vitun lumimyrskyissä jäätyä pariin otteeseen kiinni jonnekki hankeen ja sai ties kuin kauan nytkytellä irti. Hiukan leipo kiinni siinä tilanteessa.
                                F11 LCI 535xi


                                Ex.

                                E36 320i sedan
                                E36 LCI 328i coupe
                                E61 LCI 530xi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎