Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-koneen "ryyppy" ei poistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    M50-koneen "ryyppy" ei poistu

    Onko muilla ollut samanlaista mottorinohjauksen "toimimattomuutta"?

    Joskus M50b20-koneinen bemari kulkee niin pirun nihkeästi, joskus kuin salama. Yleensä "ryyppy", tai jokin kylmäkäyntiohjelma, lähtee pois kun kone lämpenee, mutta välissä tuntuu, että se jää päälle ja auton kulku on kuin tervanjuontia ja samalla kulutusviisari on suuremmassa lukemassa.

    Joku tietty loiva ylämäki menee tavallisesti kulutusviisarin ollessa 8:n kohdalla ja vauhti melkein kiihtyy (loivaan yläseen). Välillä taas kulutusviisari huitelee 10-12 litraa ja vauhti sen kun hidastuu!

    Mistä voisi johtua? Moottorilämpötila-anturi? Lambda? Kumpaakaan ei vaihdettu 4 vuoteen.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Jos tuollaista ilmenisi vain silloin, kun lämpötila on vielä "sinisellä alueella", moottorinohjaimen lämpötila-anturi olisi todennäköinen arvaus. Mutta jos lämpimänäkin takkuaa, ehkä sitten lambda-anturia voisi veikata. Lämpötila-anturilla olisi kuitenkin halvempi aloittaa...

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Samantyylistä oiretta täällä, lambdaa on vaihdettu ja vaikka mitä antureita, ainoastaan ei tuota lämpötilan anturia. Olen kyllä mitannut sen useampaan kertaan mutta mielestäni resistanssi vastasi netistä löytämiin lämpötila arvoihin aika hyvin. Kävi mielessä semmonen että kun siinähän kaks anturia, mittaristolle ja motronicille, oliko noissa täysin samanlaiset liittimet, eli onko voinut vaihtua liittimet päittäin? Josko toisessa anturissa olisi erilainen käyrä? Mielestäni lämpötilaviisari nousee hieman hitaasti, mutta empä tiiä varmaks... Termari (88c) ja vesipumppu kuitenkin uusia ja ilmattu oikeasti kunnolla.

      On sitten myös toinen ongelma liittyen kylmäkäynnistykseen. Kun auton käynnistää vaikkapa yön jäljiltä, pomppaa kierrokset lähelle kahta tonnia käynistyksen yhteydessä. Kyllähän niiden pitää pompatakkin vähän kun hörähtää käyntiin mutta mielestäni tuo on liikaa, hävettää oikeen kun huudahtaa käyntiin. Tässä tulisi mieleen juuri väärä moottorin lämpötilan anturointi, jos motronic luulee että onkin paukkupakkaset ja vääntää lisää soossia käynistyksessä? Tosin käynistyksen jälkeen tyhjäkäynti vaikuttaa suht normaalilta, ja käy tasasemmin kuin kuumana. Mutta missävaiheessa lambdan ohjaus tulee mukaan? Ohjaako lambda tyhjäkäyntiä, tuskin? Ja kuinka paljon koneen pitää olla lämminnyt jotta ns. closed loop ohjaus tulee ajossa mukaan?
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Originally posted by Lanttu View Post
        Jos tuollaista ilmenisi vain silloin, kun lämpötila on vielä "sinisellä alueella", moottorinohjaimen lämpötila-anturi olisi todennäköinen arvaus. Mutta jos lämpimänäkin takkuaa, ehkä sitten lambda-anturia voisi veikata. Lämpötila-anturilla olisi kuitenkin halvempi aloittaa...
        Yleensä "ryyppy" lähtee pois kun viisari on sinisellä. Silloin auto oikein nykäisee ja tehoja tuntuu tulevan esiin. Joskus mitään ei tapahdu (auton lämmetessä) ja pitkän ajan lämpinäkin ajo on tervanjuontia. Ehkä 50 km jälkeen auto toimii aina samalla tavalla kohtuu hyvin.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          On sitten myös toinen ongelma liittyen kylmäkäynnistykseen. Kun auton käynnistää vaikkapa yön jäljiltä, pomppaa kierrokset lähelle kahta tonnia käynistyksen yhteydessä. Kyllähän niiden pitää pompatakkin vähän kun hörähtää käyntiin mutta mielestäni tuo on liikaa, hävettää oikeen kun huudahtaa käyntiin.
          Mielestäni ihan normaalia. Mulla hyppää aina 1500-2500 rpm ja siitä tippuu tyhjäkäynnille parissa sekunnissa.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            ettei joku jarru laahaisi satunnaisesti? itsellä oli näin yleensä riitti n. 15km maantietä painamatta jarrua niin kuin taikaiskusta laahaava jarru vapautu
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • K.S.
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 649
              • Espoo

              #7
              Samaa tekee omakin (m50b25) ja tyhjäkäynnin päästöt persiillään. Lamba on vuoden ikäinen boschilainen. Kumpi niistä veden lämpötilaantureista on moottorinohjauksen?

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                ettei joku jarru laahaisi satunnaisesti? itsellä oli näin yleensä riitti n. 15km maantietä painamatta jarrua niin kuin taikaiskusta laahaava jarru vapautu
                Voi olla, mutta itselle en usko. Aina rullaa tosi keveysti vapaalla.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • armageddon
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 443
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by K.S. View Post
                  Samaa tekee omakin (m50b25) ja tyhjäkäynnin päästöt persiillään. Lamba on vuoden ikäinen boschilainen. Kumpi niistä veden lämpötilaantureista on moottorinohjauksen?
                  etummainen, väri muistaakseni sininen... maksaa 15€
                  ei ne tehot vaan se kuski...

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Nostetaas vähän.

                    Nyt kone tuntuu pikkuisen nuhaiselta ja kulutusviisari tuntuu olevan kroonisesti ylempänä kuin aiemmin. Lämpömittarin ollessa sinisellä, ei tunnu enää tulevan nykäystä eli aivan kuin käynnin kylmämoodi jäisi päälle.



                    Ilmeisestuo realoem.com kuva ei näy kauan, mutta onko moottorinohjauksen (M50B20) anturi etummainen?
                    08 TEMPERATURE SENSOR M12X1,5 13621709966 $32.36

                    Takimmainen on :
                    06 ENGINE COOLANT TEMP SENSOR 1-POL 12621710512 $17.52

                    Kuinka alhaalla toi liitin on? Saako vaihdettua ihan parkkiksella yläkautta?
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • visa e36
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 753
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by alspe View Post
                      Nostetaas vähän.

                      Nyt kone tuntuu pikkuisen nuhaiselta ja kulutusviisari tuntuu olevan kroonisesti ylempänä kuin aiemmin. Lämpömittarin ollessa sinisellä, ei tunnu enää tulevan nykäystä eli aivan kuin käynnin kylmämoodi jäisi päälle.



                      Ilmeisestuo realoem.com kuva ei näy kauan, mutta onko moottorinohjauksen (M50B20) anturi etummainen?
                      08 TEMPERATURE SENSOR M12X1,5 13621709966 $32.36

                      Takimmainen on :
                      06 ENGINE COOLANT TEMP SENSOR 1-POL 12621710512 $17.52

                      Kuinka alhaalla toi liitin on? Saako vaihdettua ihan parkkiksella yläkautta?

                      saa vaihdettua yläkautta, tosin on kyllä melko ahdas paikka ainakin vanoksellisessa. Siinä se on heti imusarjan alla.
                      Nykyiset
                      -63 Pontiac Catalina convertible
                      -05 E53 X5 3.0d

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎