Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10B18 venttiilien välykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djd1mm
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 123
    • Salo

    M10B18 venttiilien välykset

    Niin, eli etsintöjen jälkeen en ole täältä foorumilta löytänyt selvää vastausta kysymykseeni. M10B18 Venttiilien välykset. Niin ajattelin että jos tietäväiset pistäisivät tähän threadiin vaikka jotain infoa, ei noita ihan mutulla viitti säätää vaikka melkein kyllä

    Nokassa on sellaset vajaan millin urat että, olis korkea aika vaihtaa varmaan nokka ja nostajat..
    Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni
  • djd1mm
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 123
    • Salo

    #2
    Venttiilien välykset löyty, ja muutakin

    Noniin, nytpä tuli kaiveltua omaa kirjastoa josta löytyi alfa-mer:in KORJAUSOPAS BMW 3- JA 5-SARJAT 1981-1991

    Moottori osion alussa on taulukko joka sisältää mm. seuraavat tiedot

    Venttiilivälykset (imu ja pako):
    M10-moottorit: Kylmänä 0.20mm Kuumana 0.25mm
    M20-moottorit: Kylmänä 0.25mm Kuumana 0.30mm
    M30-moottorit: Kylmänä 0.30mm Kuumana 0.35mm

    Sytytysjärjestys:
    M10 ja M40-moottorit 1-3-4-2
    M20 ja M30-moottorit 1-5-3-6-2-4
    Sylinteri no. 1 Etummainen (jakopään puoleinen)
    Kampiakselin pyörintäsuunta Myötäpäivään moottorin etupäästä katsottuna
    Sylintereiden puristuspaine 10-11 bar

    Taitavat jopa enimmäkseen pitää paikkansa, tosin korjatkaa jos olen väärässä. Kansikuvan autossa on jopa samat vanteet kuin omassani Nooh, toivottavasti tästä on apua muillekkin.
    Last edited by djd1mm; 18-04-2008, 16:36.
    Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #3
      Nokka-akseli kannattaa kyllä vaihtaa. Yleensä kulunut nokka katkaise keinuvipuja.

      Comment

      • Eepo
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 5388
        • Tampere

        #4
        ei sitten kannata lämpimänä säädellä niitä venoja, takuu varmasti menee vituilleen!!

        edit: jos tarviit jelppii niin voi kävästä neuvomassa, kuhan eka selviin!
        -Harley Davidson Sportster - 89-
        -Harley Davidson softail -89-
        -Suzuki PV50 -86-

        Comment

        • djd1mm
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 123
          • Salo

          #5
          Juu, kohta saapuu pakki tuplapukkia niin rupeen säätään. Heh, eikun säädin ne nyt 0.20mm ja ihan kylmänä tietty.. Noh mitä se aurinko vähän lämmitti

          En vielä ole päässy testaan kun rupesin irrottelemaan noita edellisen omistajan pistämiä pensseli-miranooleja tuosta kannen kopasta Pitää ihan kokeilla vanhan tiivisteen kera, jos kuulostaa liian pahalta niin pitänee hivutella siihen 0.20 ja 0.15 välimaastoon. Ikävää kun ei ole tarkkuus-työkaluja :(

          Meinasin vetää ihan kirkkaalla mustalla ja reilusti lakkaa päälle, eiköhän se tuossa kestä kun ei tuo miranolikaan ollu pahemmin irronnu
          Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            #6
            Originally posted by djd1mm View Post
            Pitää ihan kokeilla vanhan tiivisteen kera, jos kuulostaa liian pahalta niin pitänee hivutella siihen 0.20 ja 0.15 välimaastoon. Ikävää kun ei ole tarkkuus-työkaluja)
            Ei eikä ei! meinaatko et bmw inssit eivät tiedä mihin arvoon uudet nokat ja nostajat säädetään (ei herneitä)
            tee vaan niikuin ohje kertoo ja thats it! katsot vielä et kannen voitelu pelaa niikuin kuuluu ettei synny näitä orkosia nokkaan ja keinuihin!

            btw meinasitko kokeilla vanhalla kannentiivisteellä vai venakopan vai molemmilla?

            edit: ja jos et ole ostanut uutta nokkaa ja keinuja niin taitaa olla turha yrittää saada hiljaiseksi jos nokassa selvät orkoset!
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • djd1mm
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 123
              • Salo

              #7
              Olettaisin että tuossa on muutama nokka kulahtanu ~0.025 - 0.05, kyllä ne senverta syvilä näytti ne urat Voiteluhan tuossa kyllä pelaa, tosin on tuolla niin paljon jo ajettu että ei ihme että on vähän päässy kulahtamaan.

              Rahatilanne on se ettei riitä pennoset, kun tuohon järjen mukaan pitäis uusia nostajat ja nokka, joka kannen irroituksen ja koneistuksen yhteydessä uusien pulttien kera maksaakin jo hieman.

              Ihan venakopan tiiviste, kyllä se uus löytyy mutta meinasin vaan jos hakkaa entistä kovemmin niin varmaan kannattaa säätää takaisin siihen ~0.15 missä olivatkin. Ei tuo kuitenkaan mikään kisakone ole että jos 0.15mm säädöillä on viimeiset 100tkm ajettu niin eiköhän nää muutama kymppikin ennen totaali remonttia / mietintää mene sitten

              Ties vaikka vaihtais männät yms, hilut ja tekis siitä 4-pyttyisen 2L turbon tai muuta ovelaa sitten kun kerkiää. Pitäis vaan osata päättää että ottaako projektiksi ruosteenraiskaaman E28 520i:n vai tuon e30 316 M10B18 :think: Se e28 kun ei piru lähteny tuossa puoli vuotta sitten käymään.. Olis tavallaan "syytä" tehdä täys remppa tai heittää 535:n kone tilalle
              Last edited by djd1mm; 20-04-2008, 05:59.
              Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

              Comment

              • djd1mm
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 123
                • Salo

                #8
                Ihan hyvä tuli näin ensi kuulemalta, nyt siis säädetty 0.20mm koska eihän se nokan kuluneisuus välttämättä muuta tee kuin kiehnää äänekkäästi nostajaa vasten ja tietysti nostaa vähemmän. Kyllä siellä jokunen välys oli päässy liian isoksi koska kalkatus on nyt paljon tasaisempaa, ennen oli kuin vanha diesel.. no nyt ollaan ehkä 90-luvun lopun dieselissä
                Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                Comment

                • Timbe]
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 522
                  • K-S

                  #9
                  Originally posted by djd1mm View Post
                  Noniin, nytpä tuli kaiveltua omaa kirjastoa josta löytyi alfa-mer:in KORJAUSOPAS BMW 3- JA 5-SARJAT 1981-1991

                  Moottori osion alussa on taulukko joka sisältää mm. seuraavat tiedot

                  Venttiilivälykset (imu ja pako):
                  M10-moottorit: Kylmänä 0.20mm Kuumana 0.25mm
                  siis korjausoppaassa on kerrottu nuo lukemat mutta sit T3 on tossa sanonu http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...32&postcount=3 että tehdas arvot ois 0.15-0.20
                  mulla on just uusittu nokka-akseli sekä keinut ja on säädetty kylmänä 0.20

                  kylmänä kone käy tosi tasaisesti ei kuulu juuri mitään ääntä mut sitten kun lämpenee niin alkaa taas nakuttaa pitäskö ne sit säätää suoraan tohon 0.15 kun kerran on uudenkarheat sisuskalut?

                  Comment

                  • jakes
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 49
                    • salo

                    #10
                    Originally posted by Timbe] View Post
                    siis korjausoppaassa on kerrottu nuo lukemat mutta sit T3 on tossa sanonu http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...32&postcount=3 että tehdas arvot ois 0.15-0.20
                    mulla on just uusittu nokka-akseli sekä keinut ja on säädetty kylmänä 0.20

                    kylmänä kone käy tosi tasaisesti ei kuulu juuri mitään ääntä mut sitten kun lämpenee niin alkaa taas nakuttaa pitäskö ne sit säätää suoraan tohon 0.15 kun kerran on uudenkarheat sisuskalut?
                    Sama juttu täällä,0,20 välykset ja kannessa kaikki uutta vaan ääntää hieman lämmetessä?mun mielestä sieltä ei pitäis kuuluu mitään ylimääräisiä ääniä!joten onko tuo 0.15 lähempänä totuutta.Säädin vielä 0.20 tiukkaan,eipä tuokaan hirveästi auttanu

                    Comment

                    • Hunni84
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 65
                      • Jämsänkoski

                      #11
                      m10b18 kanssa nakuttaa jonkun verran. Onko kauhian vaarallista ja kuinka pitkään tuommosella nakulla ajelee konetta hajottamatta?

                      Minkä hintaseksi osat muodostuvat tuommoseen kanteen?

                      Mitä pahimmillaan voi käydä jos vaan ajaa ja kone nakuttaa?

                      (Kiitos asiallisesta vastauksesta asioista tietämättömälle)
                      Nykyinen edelleen ???
                      Ex:E36 325i -91

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Hunni84 View Post
                        m10b18 kanssa nakuttaa jonkun verran. Onko kauhian vaarallista ja kuinka pitkään tuommosella nakulla ajelee konetta hajottamatta?

                        Minkä hintaseksi osat muodostuvat tuommoseen kanteen?

                        Mitä pahimmillaan voi käydä jos vaan ajaa ja kone nakuttaa?

                        (Kiitos asiallisesta vastauksesta asioista tietämättömälle)
                        Kun nyt otat ja säädät ne venttiilin välykset. 0,15mm kylmänä. Venakopan tiiviste on Motonetissä 7,90€.

                        Venttiilikoneisto naputtaa. Nakutus on eri asia. Kumpikin johtaa tuhoon kun riittävän kauan sorvaa menemään. Miksi lykätä tarpeelliseksi tiedettyjen korjausten suorittamista?
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          --------------
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • Hunni84
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 65
                            • Jämsänkoski

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kun nyt otat ja säädät ne venttiilin välykset. 0,15mm kylmänä. Venakopan tiiviste on Motonetissä 7,90€.

                            Venttiilikoneisto naputtaa. Nakutus on eri asia. Kumpikin johtaa tuhoon kun riittävän kauan sorvaa menemään. Miksi lykätä tarpeelliseksi tiedettyjen korjausten suorittamista?
                            Tietty paskaksi menee... Mutta paljonko maksaa jos sen laittaa kuntoon ennen sitä. Olettaen että venttiilejä ei tarvi vaihtaa?
                            Koneella ajettuna 315tkm.
                            Nykyinen edelleen ???
                            Ex:E36 325i -91

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Hunni84 View Post
                              Tietty paskaksi menee... Mutta paljonko maksaa jos sen laittaa kuntoon ennen sitä. Olettaen että venttiilejä ei tarvi vaihtaa?
                              Koneella ajettuna 315tkm.
                              Ei maksa kuin työkalujen verran kun teet itte. Tarvittavat työkalut on rakotulkki, 10mm kiintoavain ja joku pieni poranterä tai vastaava jolla käännät säätöepäkeskoa. Searchia käyttämällä löytyy ohjeet tältä foorumilta aivan varmasti, ja FAQ-alueelta E30-osastosta ainakin.

                              EDIT: Tarviihan siihen kampiakselin pyörittämiseen hylsyn ja varren. En nyt piruuksissaankaan muista avainväliä. 24mm?. Anyway homma onnistuu taivasalla ja autoakaan ei tarvii nostaa. Tuo 315tkm ei kerro oikein mitään koska se on M10.. Juuri säätelin välykset autosta jolla oli tehty sisäänajoa 348tkm ja venttiilikoneistossa ei ollut huomautettavaa.

                              Jarno
                              Last edited by petrolhead; 17-05-2012, 08:10.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎