Announcement

Collapse
No announcement yet.

M 5 öljyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cock
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 752
    • Tsadi

    M 5 öljyistä

    minkälaiset öljyt pitäis lorauttaa 3,8 M 5? 0w 40 vai 5w 40. jostain olen kuullut huhua että Castrol olisi hyvää.kertokaa tietämättömälle... :?
    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
    Audi A6 C7 S-Line ABT
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    No samaa shittiähan ne kaikki on, mut omaan oon kyl laittanut Castrolin 5w40. M5:n öljyistä en tiiä mut kai se 5w40 on ihan jees... noi 0w40:set lentää aika nopee ulos jokapaikasta, jos on vähänkin vanhempi auto.

    Comment

    • reinuk
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 636
      • Helsinki

      #3
      Castrol TWS 10W60. Pysyy humattavasti paremmin sisällä kuin esim. Castrol lightec 10W40.

      Tuo TWS on hieman tyyriimpää kuin muut. (Esim. Motonet 4l kannu 49€. Normi "kauppa" hinta lienee jotain 63€ kannu. Jämsän Tarvikekeskuksesta 39,50€ kannu)
      Hubraum statt spoiler!

      Nyt: 530dA xDrive F11 -15

      Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

      Comment

      • M_Power
        Moderator
        • Jul 2003
        • 2758
        • Espoo, HML

        #4
        En kyllä laittaisi mitään muuta kuin Castrol TWS Motorsport 10W-60 :!:
        Ainakaan, jos autolla on tarkoitus ajella vähänkään enemmän kovempaa ajoa.
        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
        Team vier Zylinder!

        Comment

        • z3
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 273
          • Tre

          #5
          Joskus kopioin koko roskan jostakin.


          "Synteettinen voi antaa korkeilla kierroksilla
          paremman suojan laakereissa ja
          nokissa kuin mineraali 20W50, mutta paljon
          vähäisemmällä vastuksella sylinterin seinämissä.
          On kuitenkin huomattava että esim.
          synteettisissä 5W50öljyissä joudutaan
          käyttämään yhtä paljon sakeuttimia kuin
          20W50 mineeraaliöljyissä, ja ne kärsivät
          samasta viskositeetin alenemisesta laakereissa
          ja nokissa. Sakeuttimet myös hajoavat
          nopeasti yli 100∞C lämpötilassa muodostaen
          karstaa, mistä syystä autovalmistajat
          eivät suosittele turbomoottoreihin
          moniasteisia mineraaliöljyjä eikä laajaasteisia
          synteettisiä (0W40, 5W40, 5W50).

          Nyrkkisääntönä tulisi käyttää kapea-asteistaöljyä,
          kuten 5W30, 10W30. Nämä sopivat kaikkiin
          autoihin ympärivuotiseen käyttöön, myös
          dieseleihin. Pelkästään kesäkäytössä, viritetyissä
          moottoreissa, ja vanhemmisssa suurivälyksisissä
          moottoreissa voidaan käyttää paksumpaa
          10W40 tai 15W40öljyä. 15W50 ja 20W50 soveltuvat
          kuumana käyviin, suurivälyksisiin ilmajäähdytteisiin,
          mutta ovat liian paksuja muihin,
          hukaten turhaan tehoa.

          Purkin kyljessä lukeva esim SAE 10W30 tarkoittaa öljyn
          viskositeettia eli juoksevuutta.
          10W30 on moniasteöljy, jossa 10W tarkoittaa
          juoksevuutta pakkasella (W=Winter), ja 30 tarkoittaa
          juoksevuutta 100∞C lämpötilassa. SAE
          30 tarkoittaa yksiasteöljyä. API SJ/CG tarkoittaa
          laatuluokitusta. SJ on viimeisin, 1996 voimaan
          tullut luokitus bensiinimoottoreille, ja CG
          on puolestaan luokitus dieselmoottoreille. Karkeasti
          voidaan todeta, että bensiinimoottorin
          viimeisin luokitus on aina sopivaa myös kaikkiin
          vanhempiin moottoreihin, mutta dieselien
          kohdalla käytössä on useampia luokkia
          yhtíaikaa.
          Varsinaiset kisamoottoriöljyt ovat yleensä
          yksiasteisia (ei sakeuttimia) pesuaineettomia
          (pesevät lisäaineet lisäävät kitkaa ja nakutusvaaraa)
          öljyjä, minkä takia ne eivät sovellu katukäyttöön.
          Kannatta kuitenkin huomata, että
          esim. SAE 30 täyssynteettinen yksiasteöljy
          täyttää 10W30 juoksevuusvaatimukset,
          koska sillä on luontainen moniasteominaisuus

          pick-nick,forssan pick-nick,harrasteauto,picknick,piknik,romutori,smcf,street machine club forssa,swap,swap meet,swap market,car show,motorcycle,american car,classic car,hot rod,tuning,pro street,performance car


          EDIT 2

          Red Line MOTOR OIL

          5W30 - Helpoin käynnistyvyys ja nopein paineen nousu. Vähentää turboviivettä. Korvaa ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiutoissa. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä.

          10W40 - Moottoreihin joissa öljy käy tyypillisesti kuumana, ja hyötyajoneuvoihin. Paras valinta viritettyihin katumoottoreihin, joilla ajetaan säännöllisesti mutkaradalla. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 20W50 mineraaliöljyillä ja 33% paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä.

          15W50 - Moottoreihin joissa öljy käy säännöllisesti erittäin kuumana. Paras valinta ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Laakereissa viskositeetti on 25% suurempi kuin 20W50 mineraaliöljyillä. Öljyn normaalin käyntilämpötilan ollessa alle 105ºC tulisi käyttää 10W40 öljyä.



          "Entä sitten nämä suositut 5W50 ja 0W40 öljyt, jotka ovat pelkkää polymeerisakeutinta = muovia joka hajoaa jo sadassa asteessa, ja leikkaantuu ohueksi nokissa ja kiertokangen laakereissa! Ei ihme ettei näitä suositella Turbo-moottoreihin. Ford on kieltänyt näiden laaja-asteisten synteettisten käytön Zetec-moottoreissaan, ja suosittelee synteettisiä 5W30 ja 10W30 öljyjä (joissa ei juurikaan tarvita sakeuttimia)." "
          - Parin Bemarin kokemuksella -

          Comment

          • diesel
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 71
            • Suomi

            #6
            BMW => CASTROL

            New bimmer wrote: "Joskus kopioin koko roskan jostakin. "

            Otsikko kertoo kaiken kopioidun tekstin teknisestä tasosta ja voiteluainetietämyksestä...

            Ohessa BMW:n suosittelemat CASTROL -tuotteet moottoriöljyiksi M-sarjan bemuihin

            M5 (E28)
            1987 - 1988
            SLX / TXT

            M5 (E34)
            1989 - 1994
            SLX / TXT

            M5 (E34)
            1994 - 1996
            SLX / TXT

            M5 (E39)
            1998 - 3/2000
            TWS - Motorsport

            M5 (S62)
            2000 -
            SLX / TXT

            Yleisesti M-sarjan koneissa käytetään Castrol TWS Motosport 10W-60 -moottoriöljyä, koska mm. sen suojausominaisuudet ovat parasta, mitä on saatavilla. Kilpamoottoreiden rakentajat tämän tietävät kokemuksestakin.

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3059
              • Suomi

              #7
              Castrol GLX 5 lightec 10w-40, maksaa 16e 4L ja samat laatuluokitukset kun tuolla magnatecilläkin...ei toinna maksaa tuon enempää jostain valmistajan longlife öljyistä kun ei siitä oo mitään hyötyä ellei niillä aja sitten sitä 40-60tkm. jos vaihtaa vuosittain/ 20 000km joka on mielestäni parempi vaihtoehto niin eikun tuota vaan koneeseen ja on muuten mainittu myös M5 suosituksissakin.

              Our purpose is reimagining energy for people and our planet. We want to help the world reach net zero and improve people’s lives. We want to be an energy company with purpose; one that is trusted by society, valued by shareholders and motivating for everyone who works at bp.


              Ite laitoin nuo öljyt omaan cabiin just.
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #8
                Re: BMW => CASTROL

                Originally posted by diesel
                New bimmer wrote: "Joskus kopioin koko roskan jostakin. "

                Otsikko kertoo kaiken kopioidun tekstin teknisestä tasosta ja voiteluainetietämyksestä...
                Yleisesti M-sarjan koneissa käytetään Castrol TWS Motosport 10W-60 -moottoriöljyä, koska mm. sen suojausominaisuudet ovat parasta, mitä on saatavilla. Kilpamoottoreiden rakentajat tämän tietävät kokemuksestakin.
                Kerrotko tarkemmin mitä tuossa tekstissä on väärin.

                On aika reipas yleistys sanoa jonkun öljyn suojaominaisuuksien olevan parasta mitä saatavilla on. Eri olosuhteissa vaaditaan erillaisia ominaisuuksia öljyiltä. On esimerkiksi aivan puhtaasti roskapuhetta väittää saman öljyn toimivan parhaimmalla mahdoollisella tavalla kilpa- ja siviilikäytössä.

                Comment

                • diesel
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 71
                  • Suomi

                  #9
                  ..aika reipas yleistys...?

                  Mitä seuraavat sitten ovat?:

                  [u]"Red Line MOTOR OIL
                  5W30 - [u]Helpoin käynnistyvyys ja nopein paineen nousu. Vähentää turboviivettä. Korvaa ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiutoissa.

                  10W40 - Moottoreihin joissa öljy käy tyypillisesti kuumana, ja hyötyajoneuvoihin. Paras valinta viritettyihin katumoottoreihin, joilla ajetaan säännöllisesti mutkaradalla.

                  15W50 - Moottoreihin joissa öljy käy säännöllisesti erittäin kuumana. Paras valinta ilmajäähdytteisiin moottoreihin.

                  mistä syystä autovalmistajat
                  eivät suosittele turbomoottoreihin

                  moniasteisia mineraaliöljyjä eikä laajaasteisia
                  synteettisiä
                  (0W40, 5W40, 5W50).
                  "
                  ------
                  Huom: Autonvalmistajan NIMENOMAAN SUOSITTELEVAT KÄYTETTÄVÄKSI SYNTEETTISIÄ MONIASTEÖLJYJÄ, KUTEN 0W-30, 0W-40 (Ford 5W-30, BMW M5 (E39) VAIN Castrol TWS Motorsport 10W-60. Yksi poikkeuskin on: Mazda RX7 ja RX8; näihin wankel-moottoreihin valmistaja suosittelee mineraali 10W-40 tuotetta).
                  Lisäksi autonvalmistajat vaativat oikean viskositeetin ohella käytettävälle moottoriöljylle jonkin yleisen luokituksen/luokituksia (API, ACEA jne.) ja joillain merkeillä on myös omia luokituksia (mm. BMW, VW, GM, Ford, Porche) ja nämä merkkikohtaiset luokitukset yleensä ovat yleisiä luokituksia vaativampia.
                  Kannattaa olla tarkkana, mitä öljyä moottoriin laittaa, mikäli haluaa öljyn olevan moottorivalmistajan suositusten mukaista.
                  Öljyjen luokitukset löytyvät öljypurkin takaetiketistä.
                  (En löytänyt Red oilin sivuilta tuotteille mitään yleisiä tai merkkikohtaisia suosituksia, ainoastaan SAE viskositeetin, eli aika rohkeaa suositella tuotetta käytettäväksi "korvaamaan ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiautoissa". Ensiasennusöljythän ovat uusissa autoissa joissa on takuu voimassa. Tietääkseni yksikään automerkki ei korvaa moottorivauriota takuuna, mikäli on käytetty luokitusten vastaista moottoriöljyä tai peräti kokonaan aivan luokittelematonta tuotetta...)

                  Uusimmat API luokitukset ovat muuten API SL/CF.

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2758
                    • Espoo, HML

                    #10
                    Selvennetään vielä hieman mielipidettäni, jonka aikaisemmin esitin.
                    Esim. Red line öljyt ovat ihan hyvät niin kauan kuin säilyttävät ominaisuutensa,
                    mutta niillä en ajaisi lähellekään sitä 6000km jonka nykyisin ajan samoilla öljyillä.
                    TWS Motorsport säilyttää ominaisuutensa moninkertaisesti ajassa mitattuna.
                    Tämän ovat myös monet kilpa-autoilijat sekä tehokkaiden turboautojen (600hp+) tekijät todenneet.

                    Miksi sitten 10w60 TWS Motorsport. Koska öljyn lämpötilan noustessa tuonne yli 120 asteeseen
                    0w ja 5w öljyt menevät niin ohuiksi etteivät tarjoa parasta mahdollista suojaa moottorille.
                    Eli voihan ne sinne laittaa ja toivoa parasta, tai sitten ajaa sen verran kiltimmin.
                    Kaikki paremmat tietämäni viripajat esim. H&H Motorsport Saksassa sanoo,
                    että ainoastaan tuota Castrol TWS Motorsport öljyä M-sarjan moottoreihin.
                    Samalla viripajalla oli keväällä 6 (kuusi) kpl. M-Sarjan 3-litraisia moottoreita, joista oli mennyt alakerta öljyjen takia.

                    Suosittelen myös käyttämään "Search" toimintoa, koska tästäkin asiasta on tapeltu myös aiemmin.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • jeps
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1986
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by M_Power
                      Selvennetään vielä hieman mielipidettäni, jonka aikaisemmin esitin.
                      Esim. Red line öljyt ovat ihan hyvät niin kauan kuin säilyttävät ominaisuutensa,
                      mutta niillä en ajaisi lähellekään sitä 6000km jonka nykyisin ajan samoilla öljyillä.
                      TWS Motorsport säilyttää ominaisuutensa moninkertaisesti ajassa mitattuna.
                      Tämän ovat myös monet kilpa-autoilijat sekä tehokkaiden turboautojen (600hp+) tekijät todenneet.

                      Miksi sitten 10w60 TWS Motorsport. Koska öljyn lämpötilan noustessa tuonne yli 120 asteeseen
                      0w ja 5w öljyt menevät niin ohuiksi etteivät tarjoa parasta mahdollista suojaa moottorille.
                      Eli voihan ne sinne laittaa ja toivoa parasta, tai sitten ajaa sen verran kiltimmin.
                      Kaikki paremmat tietämäni viripajat esim. H&H Motorsport Saksassa sanoo,
                      että ainoastaan tuota Castrol TWS Motorsport öljyä M-sarjan moottoreihin.
                      Samalla viripajalla oli keväällä 6 (kuusi) kpl. M-Sarjan 3-litraisia moottoreita, joista oli mennyt alakerta öljyjen takia.

                      Suosittelen myös käyttämään "Search" toimintoa, koska tästäkin asiasta on tapeltu myös aiemmin.
                      Kannattaako tota tws motorsporttii käyttää myös wanhemmissa m3:ssa? Entä ympäri vuotinen käyttö? :roll: Entä kannattaako tuota öljyä käyttää m52b28 koneessa?
                      Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                      Comment

                      • M_Power
                        Moderator
                        • Jul 2003
                        • 2758
                        • Espoo, HML

                        #12
                        Originally posted by jeps
                        Kannattaako tota tws motorsporttii käyttää myös wanhemmissa m3:ssa? Entä ympäri vuotinen käyttö? :roll: Entä kannattaako tuota öljyä käyttää m52b28 koneessa?
                        Käyttäisin kaikissa M-sarjan moottoreissa. Itselläni on E30 M3. Oma autoni on talvet seisonnassa,
                        mutta periaatteessa en näe estettä taviajolle. Suosittelen kuitenkin esim. lohkolämmitintä /
                        lämmintä tallia ja ajamaan öljyt ennen kovaa ajoa varmasti lämpimiksi talviajossa.

                        M52B28 koneeseen en henkilökohtaisesti enää laittaisi kyseistä öljyä.
                        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                        Team vier Zylinder!

                        Comment

                        • ojahauki
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2003
                          • 80
                          • Imatra

                          #13
                          10w60 TWS Motorsportti tuskin voitelee talvella parhaiten. Kun nyt päätin pitää ton m3:sen pelkästään kesäautona niin vaihdan nuo 0 öljyt varmuuden vuoksi motorsporttiin.
                          Nuo alakerran laukeamiset saattaa johtuu kyllä muustakin kuin öljyistä. Esim.
                          3.0:ssa yks öljypumppu. 3.2:ssa niitä tuli kaks....

                          -edit- tää koski vaan e36 m3:sta m5:seen tietysti aina motorsporttii!
                          M3 e36 3.0 -94

                          Comment

                          • jeps
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1986
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by M_Power
                            Originally posted by jeps
                            Kannattaako tota tws motorsporttii käyttää myös wanhemmissa m3:ssa? Entä ympäri vuotinen käyttö? :roll: Entä kannattaako tuota öljyä käyttää m52b28 koneessa?
                            Käyttäisin kaikissa M-sarjan moottoreissa. Itselläni on E30 M3. Oma autoni on talvet seisonnassa,
                            mutta periaatteessa en näe estettä taviajolle. Suosittelen kuitenkin esim. lohkolämmitintä /
                            lämmintä tallia ja ajamaan öljyt ennen kovaa ajoa varmasti lämpimiksi talviajossa.

                            M52B28 koneeseen en henkilökohtaisesti enää laittaisi kyseistä öljyä.
                            Onkohan mobil rally formula 5w40 hyvää öljyy tollaseen m52 pataan?
                            Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                            Comment

                            • Hanza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1931
                              • Juvan Shell. Requiescat in pace

                              #15
                              Originally posted by jeps
                              Onkohan mobil rally formula 5w40 hyvää öljyy tollaseen m52 pataan?
                              Kyllä se on.
                              Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                              t: luft waffel

                              "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎