Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pinnoitteen poistaminen männästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Pinnoitteen poistaminen männästä

    Mikä on paras tapa poistaa pinnoite männästä? Männästä olisi tarkoitus poistaa pinnoite laesta ja laeasta öljyrenkaaseen saakka. Pinnoitteen paksuus männässä on noin kolme satkua (0,03mm).

    Tähän asti korviini on kantautunut kaksi vaihtoehtoa: sorvaus ja lasikuulapuhallus.

    Sorvaus on varmasti hyvä tapa, mutta erittäin työläs. Suurimmat ongelmat on männän kiinnittäminen ja 100% suoraan saaminen. Näitä kun on se kahdeksan.

    Lasikuulapuhallus irroittaa pinnoitteen helposti jopa pienellä paineella. Tämä ei olisi läheskään yhtä työläs toimenpide kun sorvaus. Lasikuulapuhallusta suositteli ammattilainen, kun taas toinen ammattilainen kielsi tämän ehdottomasti. Tämän toisen mukaan lasikuulat pirstoutuvat, painuvat mäntään ja jäävät siihen. Pirstaleet lähtevät irti vasta männän lämmetessä ja tuhoavat sylinterin.

    Apua siis kaivataan että saadaan mäntiin uusi pinnoite.

    Kokemuksia?
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #2
    Sorvaus kuulostaa hieman rajulta vaihtoehdolta, noin pieneen aineenpoistoon. Kyllähän nuo sorviin suoraan kellotettua saa. Oma kokemus on osoittanut että erilaiset raepuhallukset tuppaavat kasvattamaan halkaisijaa enemmän tai vähemmän, aineen siirtymien takia. Ainakin karkeampien rakeiden ollessa kyseessä. Ja varmaan tuo rakeiden tunkeutuminen materiaaliinkin kannattaa ottaa huomioon.

    Itse lähtisin varmaan sorvissa hiomanauhalla varovasti, mikrometriä apuna käyttäen tuota pinnoitusta poistamaan, mikäli mahdollista.
    www.nenifab.com

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by Mörökölli View Post
      Itse lähtisin varmaan sorvissa hiomanauhalla varovasti, mikrometriä apuna käyttäen tuota pinnoitusta poistamaan, mikäli mahdollista.
      Tästä oli myös keskustelua, että ei saisi hiomanauhalla mennä koskemaan. En muista mikä oli syy tähän väitteeseen. Kuitenkin hiomanauhaa tulisi välttää.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Doni View Post
        Tämän toisen mukaan lasikuulat pirstoutuvat, painuvat mäntään ja jäävät siihen. Pirstaleet lähtevät irti vasta männän lämmetessä ja tuhoavat sylinterin.
        Kovin on pehmoista ainetta näntä jos siihen lasikuulat uppoavat, pyh sanon minä!
        Teippaat männän niiltä osin joita ei tarvitse puhaltaa ja annat palaa! Tarkista vaikka
        mikroskoopilla niin kuulista ei jälkeäkään männän päällä.
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Alumiinioksidilla ovat puhallelleet ainakin jenkkilässä noita. Omakohtaista kokemusta ei ole.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Mörökölli
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 1735
            • Turku

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Alumiinioksidilla ovat puhallelleet ainakin jenkkilässä noita. Omakohtaista kokemusta ei ole.

            Tämä kuulostaa ainakin maalaisjärjellä ajateltuna toimivalta ratkaisulta.
            www.nenifab.com

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Vielä lisää vaihtoehtoja, eli maapähkinäkuoria...tms. kuoria. Käytetään ihan päivittäin herkkien osien puhalluksena.

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                #8
                Sitruunahappoa voisi kokeilla.

                Comment

                • Kine
                  Newbiemmer
                  • Feb 2007
                  • 14
                  • LPR

                  #9
                  Käsittääkseni alumiinia ja sitruunahappoa ei suositella sotkettavaksi keskenään. Itse ainakin kokeilisin ensin jollain muulla kuin männällä. Googlettaminen auttaa. Itse siivun poistamiseen ei tuu kyllä mitään mieleen. Mitähän tämä pinnoite mahtaa olla muuten?

                  Tommonen tuli vastaan: http://www.laspek.com/testi.html josta sitruunahapon kohdalta "Ei alumiinille (tummuu)"
                  Last edited by Kine; 09-05-2008, 20:36.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎