Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imuboksin läpän toiminta (S38)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HILLOPAALLIKKO
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 241
    • Vantaa

    Imuboksin läpän toiminta (S38)

    Mielenkiintoinen boksi ja olisi hienoa tietää kuinka tuon pitäisi toimia maksimitehojen ja vääntöjen saavuttamiseksi.

    Näyttäisi irroitettuna että kanavien välissä oleva läppä on seuraavassa asennossa 000/000 eli ilmaa pääsee kummastakin puolesta kaasuläpille. Pitäisikö tuon vetää itsensä kiinni asentoon auto käynnistettäessä ja avata toinen puoli käyttöön joillain kierroksilla. Itsellä tuo ei ainakaan aukea eis 000-000 asentoon.

    Searchilla löytyi vain arvailua siitä testaako laite itsensä yms.
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 999
    • 29100/310053

    #2
    Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
    Mielenkiintoinen boksi ja olisi hienoa tietää kuinka tuon pitäisi toimia maksimitehojen ja vääntöjen saavuttamiseksi.

    Näyttäisi irroitettuna että kanavien välissä oleva läppä on seuraavassa asennossa 000/000 eli ilmaa pääsee kummastakin puolesta kaasuläpille. Pitäisikö tuon vetää itsensä kiinni asentoon auto käynnistettäessä ja avata toinen puoli käyttöön joillain kierroksilla. Itsellä tuo ei ainakaan aukea eis 000-000 asentoon.

    Searchilla löytyi vain arvailua siitä testaako laite itsensä yms.
    3.8:ssa ei tee mitään self-testiä, se on 100% varmaa. S38B38 tech info-materiaalissa todetaan seuraavaa "The resonance flap principles are unchanged from the previous engine. However, the resonance flap is now
    controlled by the DME3.3 instead of by a separate control unit. There is also an extra switch point added at 2480rpm"

    Ja tämännäköinen pitäisi vääntökäppyrän olla tehtaan mukaan sikäli kun tätä ei nyt joku ole vielä nähnyt:
    Last edited by HC91; 15-05-2008, 12:09.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11687
      • Kouvola

      #3
      Ei sen läpän kuulukkaan mennä kokonaan poikittain vaan se käy välillä kokonaan pystyssä eli sulkee sen välin kokonaan. Puhutaan ns. resonanssi ahtamisesta, jolla pyritään muuttamaan imureitin pituutta tietyillä kierroksilla. Tosiaan toi myös paikkaa notkahduksia etenkin väännössä keskialueella.

      Eikä se tosiaan testaa sitä läppää käynnistettäessä tuossa 3.8:ssa, toisin kuin 3.6:ssa. Läpän toiminnan kyllä voi todeta aika helposti antamalla kaasua kerralla paljolti, niin läpän pitäisi käydä kiinni ja palata taas auki. Jos siellä jotain tapahtuu, niin kyllä se sitte toimii.

      Kun sen boksin ottaa irti, niin imurei'istä kyllä näkyy miten se läppä siellä liikkuu.

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 999
        • 29100/310053

        #4
        Originally posted by Esko View Post
        Läpän toiminnan kyllä voi todeta aika helposti antamalla kaasua kerralla paljolti, niin läpän pitäisi käydä kiinni ja palata taas auki.
        Tässä on nyt vaan pienen debuggaamisen jälkeen herännyt epäilys ettei tämä paikoillaan kierrättäminen vaikuta läpän asentoon vanhemmissa 3.8:eissa. Vaseliinitesti juorusi läpän toimineen ajon aikana, paikoillaan polkaistaessa ei mitään eloa ETK:sta löytyy mm. eräs DME varaosanumero, joka on merkattu "up to 05/1992". Dynossa käyntiä on kaavailtu jo pitkään siellähän tuo selviäisi, myös aiemmin tällä foorumilla ehdotettu "ajolenkki ilman konepeltiä "-vaihtoehto muistui taas eilen mieleen
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2550
          • Kirkkonummi

          #5
          Jos "vaseliinitesti" toimii, niin kyllä sen täytyy toimia paikallaan kierrätettäessäkin. Kone lämpimäksi, ja sitten pari kertaa kaasuvipua pohjaan tai melkein pohjaan - läpän pitäisi liikkua suorastaan iloisesti. Toisin sanoen, ei tarvita mitään punakierroksia joutokäynniltä (mikä olisi muutenkin vahingollista).

          Kun ex-M5:nen oli vielä hengissä (nyyh), niin viimeisin kollektiivinen yhteisymmärrys M5-forumilta oli, että 3.8:ssa ei ole mitään itsetestausta. Mutta alipaineletkuja, liittimiä, kaasupolkimen asento-antureita, kaasuläppäkotelon asento-antureita jne on kovasti. Ja kun itse muistelee, niin kyllähän iso 3.8:nen liikkui ihan "kivasti" alle 4000 kierroksenkin, mutta sen jälkeen lähdettiin tosissaan.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 999
            • 29100/310053

            #6
            Originally posted by Petteri75 View Post
            Jos "vaseliinitesti" toimii, niin kyllä sen täytyy toimia paikallaan kierrätettäessäkin. Kone lämpimäksi, ja sitten pari kertaa kaasuvipua pohjaan tai melkein pohjaan - läpän pitäisi liikkua suorastaan iloisesti. Toisin sanoen, ei tarvita mitään punakierroksia joutokäynniltä (mikä olisi muutenkin vahingollista).
            Vaan kun ei liikkunut... kiekat kävi 4000 huiteilla. Tuli vaan mieleen että kun siitä ohjainboxista on useampia versioita, niin eihän niiden tarvi toimia samalla tavalla ihan joka asiassa - on hyvinkin mahdollista että alkupään versioissa DME ei laita signaalia ohjausreleelle jos nopeustieto on nolla?

            Joka tapauksessa vikakoodit pitäisi lukaista, on myös enemmän kuin mahdollista että DME:n rele (valkoinen?) ei toimi ihan 100% luotettavasti eli sekin pitäisi tarkistaa.

            Ja todettakoon nyt vielä että kun lähdetään kiihdyttämään esim. 3. vaihteella 2000rpm alkaen mitään nikottelua tai on-off tyyppistä kohtaa jossa veto yht'äkkiä muuttuisi, hienosti kiekuu yli 7000 saakka. Viime syksynä oli enemmän "herään vasta 3500" kohdalla käytöstä, sen jälkeen on seuraavat temput tehty:
            -suuttimet huollatettu
            -MAF pesty (oli aika musta), päätyverkot vaihdettu
            -imupuolen kaikki alipaineletkut (myös ne paksut) ja estoventtiili uusittu
            -tulppien ja puolien väliset vastusputket uusittu
            -läppärunkojen asennontunnistin (TPS) uusittu, vanhassa oli liuskan toinen pää rispaantunut
            -venttiilien välykset säädetty
            -läppärunkojen alipaineet synkattu
            Last edited by HC91; 29-05-2008, 10:24.
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • HILLOPAALLIKKO
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 241
              • Vantaa

              #7
              Itsellä toimii nyt kun vaihdoin vain alipaineletkut ja huohotinletkut. Ei vaadi kuin pari nopeaa kaasutusta 2000-3000 niin läppä toimii. Auto on muuttunut tuon myötä portaattomasti kiihtyväksi eikä enää nousta rappusia. Visualisoikaa

              Comment

              • HC91
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 999
                • 29100/310053

                #8
                Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
                Ei vaadi kuin pari nopeaa kaasutusta 2000-3000 niin läppä toimii.
                Myös paikoillaan kierrätettäessä? Kehtaatko katsoa DME:stä varaosanumeron?
                92' ///M5 3.8 individual
                09' 320d xDrive
                16' NIU N1 Sport
                19' NIU U+ Sport

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2550
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by HC91 View Post
                  Myös paikoillaan kierrätettäessä? Kehtaatko katsoa DME:stä varaosanumeron?
                  Paikallaan kierrätettäessä pitää kaasuläpän käydä pohjassa/melkein pohjassa, eli kaasuvivustosta kiinni ja pari nopea liikettä loppuun asti - läpän pitäisi liikkua.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 999
                    • 29100/310053

                    #10
                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Paikallaan kierrätettäessä pitää kaasuläpän käydä pohjassa/melkein pohjassa, eli kaasuvivustosta kiinni ja pari nopea liikettä loppuun asti - läpän pitäisi liikkua.
                    Tuo toimintalogiikka sotii moottorin yleisiä käyttöperiaatteita vastaan, lappua kun ei pitäisi painaa lattiaan pikkukierroksilla & isoilla vaihteilla?
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by HC91 View Post
                      Tuo toimintalogiikka sotii moottorin yleisiä käyttöperiaatteita vastaan, lappua kun ei pitäisi painaa lattiaan pikkukierroksilla & isoilla vaihteilla?
                      Tarkennetaanpa...

                      Oikein: Ei ole suositeltavaa painaa kaasua pohjaan kun ajaa isolla vaihteella pikkukierroksilla

                      Väärin: Ei ole suositeltavaa painaa kaasua pohjaan kun ajaa isolla vaihteella TAI pikkukierroksilla

                      Ei ne nyt noin heikkoja vehkeitä ole. Kestää se vaikka runtua antaisit isollakin vaihteella pienillä kierroksilla, vauhtipyörä sieltä korkeintaan pohjailee ja vanhemmista kytkinlevyn jousitukset, eikä nekään siitä hajoa, kuluvat vaan.

                      Läpän pitää toimia myös paikallaan kaasutellessa, muutenhan paikaltaan lähteminen ripeästi olisi mahdotonta.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11687
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by HC91 View Post
                        Tässä on nyt vaan pienen debuggaamisen jälkeen herännyt epäilys ettei tämä paikoillaan kierrättäminen vaikuta läpän asentoon vanhemmissa 3.8:eissa. Vaseliinitesti juorusi läpän toimineen ajon aikana, paikoillaan polkaistaessa ei mitään eloa ETK:sta löytyy mm. eräs DME varaosanumero, joka on merkattu "up to 05/1992". Dynossa käyntiä on kaavailtu jo pitkään siellähän tuo selviäisi, myös aiemmin tällä foorumilla ehdotettu "ajolenkki ilman konepeltiä "-vaihtoehto muistui taas eilen mieleen
                        Kyllä sen pitäisi toimia samalla tavalla kaikissa 3.8:ssa eli ei tarvi mitään vaseliinitestiä. Enemmänkin olisin huolissaan, jos se läppä ei toimi paikallaan kaasua antaessa. Todennäköisesti jokin letku on irti tai jossain on vuotoa kun kevyellä kaasun annostelulla ei synny vielä tarpeeksi läpän liikuttamiseen tarvittavaa painetta. Faceliftin yhteydessä moottorinohjauksessa ei muuttunut muuta tietääkseni, kuin lisärikastus moottorijarrutuksiin eli kone ei vedä laihalle, jos 250km/h nopeudesta alkaa moottorijarruttelemaan.

                        Itellä on tuossa yksi facelift DME boksi hyllyssä, missä on Boschin tekstin alla numerosarja: 0 261 200 412

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 999
                          • 29100/310053

                          #13
                          Originally posted by Esko View Post
                          todennäköisesti jokin letku on irti tai jossain on vuotoa kun kevyellä kaasun annostelulla ei synny vielä tarpeeksi läpän liikuttamiseen tarvittavaa painetta.
                          hyvinkin looginen selitys, mutta epätodennäköinen syy tässä tapauksessa - letkut ovat uusittu, kiinnitykset tarkastettu pariinkin kertaan viime viikkojen aikana, läppärungot synkattu/säädetty (0.3bar alipaine). Seuraavaksi pitänee viritellä painemittari resonanssiläpän ja läppärungon linjan väliin, sekä jännitemittari sulkuventtiilille.
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2550
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Originally posted by HC91 View Post
                            Tuo toimintalogiikka sotii moottorin yleisiä käyttöperiaatteita vastaan, lappua kun ei pitäisi painaa lattiaan pikkukierroksilla & isoilla vaihteilla?
                            Täysin totta, mutta se kaasuvivun käyttö tehdään mahd. nopeasti kerta-pari, niin että ko. läppä liikkuu todistettavasti. Kyllähän ne kierrokset kasvavat, mutta ei siinä mihinkään 7100 kierrokseen ehdi menemään - ideana on siis käyttää "täyskaasumoodissa".

                            Hitto kun osaisi kuvailla paremmin näin tekstin välityksellä..
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • HC91
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 999
                              • 29100/310053

                              #15
                              Originally posted by Petteri75 View Post
                              Hitto kun osaisi kuvailla paremmin näin tekstin välityksellä..
                              Hoksasin kyllä idean, aika nopsaan saa käsi/jalka käydä ettei neula nouse kohti punaista S-kiaus reagoi vähän toiseen malliin kun käyttörukkasen M54B30

                              Läppärungojen säätöruuveissa olevat O-renkaat näyttävät kyllä aika kälyisiltä, pitää nyt sulkea hienoiset ilmavuodot sitä kautta vielä pois kuviosta.
                              92' ///M5 3.8 individual
                              09' 320d xDrive
                              16' NIU N1 Sport
                              19' NIU U+ Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎