Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 moottorin laturi mietintää/Ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1571
    • Wackyland

    M50 moottorin laturi mietintää/Ongelmaa

    Elikkäs tilanne on seuraavanlainen: Autona on e34 vm.91 m50b25. Laturina on Boschin 90A laturi. Autossa on n.1200w musiikki vehkeet,1F konkka,Exiden iso akku (pari vuotta vanha).
    Ongelmana on ollut jo pitkään että volttimittari heiluu pikkuisen jo pelkällä tyhjäkäynnillä ja sitten kun rupeaa esim.musiikkia soittamaan kovemmalla niin rupeaa heilumaan reilustikkin ja äänikin voi ruveta pätkiin. Samoin rupeaa auton kaikki valot räppimään myös .

    Ongelmaa yritin ratkaista laittamalla ton konkan,laittamalla paksummat virtapiuhat vahvistimille ja uusimalla liitokset/maadoitukset mutta ei oikeastaan auttanut yhtään .

    Nyt olen tullut siihen tulokseen että laturissa täytyy olla jotain vikaa. Mites sen voikaan testata mitä voltteja laturi antaa akulle? Toi voltti mittari ei ole suoraa akussa... Ja jos laturi on sökö,niin kannattaako tota alkaa korjaamaan vai kannattaako suosiolla laittaa isompi?
    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C
  • arzi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 453
    • Vantaa

    #2
    Voi olla ,että laturin hiilet lopussa / loppumassa. Huomattavasti halvempi vaihtaa nuo hiilet kuin koko laturi. Uus laturi alkaen 150 euroa Motonetistä, hiilet mallista riippuen 20-50 euroa.

    Comment

    • jeemu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1844
      • 67700

      #3
      Mittaa yleis mittarilla mitä se lataa, ennen ku teet mitään. Tai tuu käymään tos kaupalla niin mitataan siinä. Jos lataus huono, niin myyn uuen säätimen. Maksaa tosiaan sen parikymppiä.
      B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Tuossa on tehokkain mörkö mitä tuohon "vakiona" saa:

        140A.
        E34 / M50 mallissa on ollut 80,90,105,115 ja 140A latureita.

        Bosch mallisista tehokkaimmat henkilöautolaturit ovat 170A.

        Jenkkilatureista löytyy sitten jopa 250A tuplatasasuuntaaja versioita jos joku tarvitsee kunnolla sähköä.
        Last edited by WSE1; 08-06-2008, 23:08.

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Itsellä oli E36:sen kanssa samaa ongelmaa..Kontista irtoaa reilut 2,0kW jatkuvaa, kolme konkkaa, uusi isohko akku ( en nyt muista amppeeri lukemia ), taatusti riittävät kaapeloinnit jne..Orkkis 90A laturilla tuli todella pahamieli..Valot vilkkui ja välkkyi, myös kierrokset pomppi miten sattuu musiikin tahtiin. Lataus sekä laturi oli kunnossa, ei vain riittänyt enää.
          Paikallisesta varaosaliikkeestä tilasin tehdasuuden 140A Bosch:n laturin ja ongelmat kaikkosi..Ainoa mikä tahtoo välillä vaivata on luistava remmi..Ei riitä kiristimessä voimat pitämään remmiä riittävän kireellä, joten joutuu siihen lisäkiristyksen suunnitella.

          Uusi laturi kustansi hiukan alta 600e reilu vuosi sitten ja kokoerohan noilla kahdella on melkoinen..ei tarvinnu kahdesti miettiä kannattiko investointi.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • sienimak
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 325
            • Lappeenranta

            #6
            Eipä näiden normi latureiden pitäiskään antaa nimellisvirtaa vielä auton tyhjäkäynnillä. Yleensä ne on mitoitettu sellai et ne enimmäis virran jossain suuremmilla pyörimisnopeuksilla.

            Auton laturi on vähän vaikea toteuttaa kun pyörimisnopeusalue on todella laaja.

            Jos latausjännite on nyt ilman mitään suurempia kuormia, kuten musiikki juttuja, valot ja puhallin päällä se 13,8 - 14,2V niin on se säädin ok. Hiilet kun loppuu niin sit loppuu lataus. Säätimen uusinta... nii no voihan se vähän muuttaa jännitetasoa mutta ei kuitenkan laturin fyysisiä ominaisuuksia.

            Isompi laturi antaa varmaan vähän enemmän virtaa auton tyhjäkäynnillä. Suurempi magnetointi ankkurilla ja suurempi levypakka käämityksellä. Mutta tuskin 140A löytyy tuosta isostakaan tyhjäkäynnillä.

            Virtapihdeillä on helppo mitata kierrosten vaikutusta latausvirtaan, sikäli kun kuormaa saadaan aikaiseksi.
            K12S

            Comment

            • Haggis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1571
              • Wackyland

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Tuossa on tehokkain mörkö mitä tuohon "vakiona" saa:

              140A.
              E34 / M50 mallissa on ollut 80,90,105,115 ja 140A latureita.
              Ajattelinkin että kannattaako tuosta pienestä laturista uusia sisuskaluja,jos hankkisi kohtuuhintaan isomman käytettynä ja vaihtais siihen sisuskalut. Että ei lopu virta varmana kesken :think

              Onko Bmw:n M50 moottoreissa kokonaan omanlainen laturi systeemi vai käykö jostain muustakin Bmw:n moottorista laturi??
              Käyttis:Kia Optima TF

              Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                140A kunnostettu 245€ jos 90A kunnostuskelpoinen vaihdossa. Ilman vaihtolaturia 330€.
                Käytetyn metsästämisellä ja täysremontilla voinee vielä jonkin verran säästää...
                Kyllähän tuo kiinnitys melko tavanomaista bosch linjaa on. miksei muustakin voisi soveltaa, hihnapyörän linjaukset välilevyillä varmaankin joutuu tekemään, ehkä kiinnikkeidenkin jos mitat paljon heittävät, ja holkin liikkumavara ei riitä. Ehkä E32 kuutosista voi sopia kohtuu vaivalla. Niin ja E36 M52 moottorisissa on täsmälleen samat laturit kuin E34 M50.

                Jos hihna luistaa kannattaa kokeilla toisen valmistajan hihnaa, ja uusia kiristin. Myös hihnapyörien puhtaus ja kuluneisuus on hyvä tarkistaa.
                Last edited by WSE1; 09-06-2008, 19:22.

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #9
                  Niin itsellähän ihan ajossa oli nuo ongelmat..Alle 2000rpm ei juuri kannattanut edes haaveilla "popituksesta"..

                  Hihna taitaa olla menossa kolmas, orkkis..Vaihdettu siis vaihtamisen ilosta, jos vaikuttaisi, mutta ei niin ei..Samalla tavalla nuo kaikki kitisee lämpöisenä, oli sitten orkkis tai tarvike.
                  Kiristin, ja rullat luonnollisesti kaikki uusia..Ainoa vaihtoehto lienee olisi, jos ei lisäkiristystä tekisi että karhentaisi tuota laturinpyörän pintaa, mutta lyhentänee kohtuu radikaalisti hihnan elinikää..toisaalta, onhan noita nyt varastossa
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by Janzki View Post
                    Niin itsellähän ihan ajossa oli nuo ongelmat..Alle 2000rpm ei juuri kannattanut edes haaveilla "popituksesta"..

                    Hihna taitaa olla menossa kolmas, orkkis..Vaihdettu siis vaihtamisen ilosta, jos vaikuttaisi, mutta ei niin ei..Samalla tavalla nuo kaikki kitisee lämpöisenä, oli sitten orkkis tai tarvike.
                    Kiristin, ja rullat luonnollisesti kaikki uusia..Ainoa vaihtoehto lienee olisi, jos ei lisäkiristystä tekisi että karhentaisi tuota laturinpyörän pintaa, mutta lyhentänee kohtuu radikaalisti hihnan elinikää..toisaalta, onhan noita nyt varastossa
                    Voisihan tuota laturin ratasta vähän isontaa, pikkukierrosten lataustehon kustannuksella tosin...
                    Tai leveämmät/tuplarattaat joka paikkaan - kallista eikä välttämättä sovi edes...
                    kyllähän sen periaatteessa silti pitäisi orkkis systeemeillä toimia kun on sellaiseksi tarkoitettu. Kannattaa vielä tarkistaa laturin hihnan linjaus.

                    Comment

                    • Haggis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1571
                      • Wackyland

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Niin ja E36 M52 moottorisissa on täsmälleen samat laturit kuin E34 M50.
                      Onko E39 M52 mootorissa eroja laturin kiinnityksen ym. suhteen kun tossa E36 M52:ssa?

                      Olis kiikarissa vm.96 E39 M52:sta 140A Boschi 140€ :think
                      Käyttis:Kia Optima TF

                      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        #12
                        Oma pitää pientä ulinaa, mutta vain ja vain jos lataus on päällä. Laakerit vaihdettu, yms. kivaa. En tähän mennessä ole löytänyt vastausta miksi.

                        Comment

                        • Haggis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1571
                          • Wackyland

                          #13
                          Tuli hankittua e36 m50b25:sta 140A Bosch laturi . Hiilet + säädin tuli vaihdettua tähän.

                          Onhan se vähän erillainen kun to 90A malli,mutta oikeastaan ainut ero näemmä on että 90A mallissa on hihnan vieressä pyörivä tuuletus osa laturissa ja 140A ei ole. Muuten näyttäisi olevan plug and lataa
                          Käyttis:Kia Optima TF

                          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #14
                            Miten kiinnitys on

                            Originally posted by Haggis View Post
                            Tuli hankittua e36 m50b25:sta 140A Bosch laturi . Hiilet + säädin tuli vaihdettua tähän.

                            Onhan se vähän erillainen kun to 90A malli,mutta oikeastaan ainut ero näemmä on että 90A mallissa on hihnan vieressä pyörivä tuuletus osa laturissa ja 140A ei ole. Muuten näyttäisi olevan plug and lataa
                            MIten laturin kiinnitys vanhaan laturiin verrattuna oliko pultit pitempiä
                            esim. 125mm ja 150mm...ja käykö E34 140A laturi E39 M52 moottoriin
                            jossa on vakio laturi vaan 80A.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎