Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d jäähdytinneste ja ilmaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    530d jäähdytinneste ja ilmaus?

    Mitä jäähdytinnestettä olette käyttäneet tuossa M57D29 koneessa, G48 vai jokin muu?

    Sitten se kimurantinpi kysymys, johon searchilla ei tuntunut löytyvän vastausta. Eli miten tuon kyseisen koneen jäähdytysjärjestelmä ilmataan oikeaoppisesti?
  • toperi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 105

    #2
    Originally posted by Tojopa View Post
    Mitä jäähdytinnestettä olette käyttäneet tuossa M57D29 koneessa, G48 vai jokin muu?

    Sitten se kimurantinpi kysymys, johon searchilla ei tuntunut löytyvän vastausta. Eli miten tuon kyseisen koneen jäähdytysjärjestelmä ilmataan oikeaoppisesti?

    Vesiletkussa päällä muovinen ilmausruuvi koneen vasemmalla puolella joka auki ja kone käyntiin. Näin itse tein, tiedä häntä oliko oikeaoppinen mutta tuntuu tuo toimivan.
    Nesteenä käytin aivan tavallista huoltsikka tavaraa...

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #3
      Mites muut diesel-miehet on koneensa ilmanneet? Ja millä nesteellä järjestelmä on täytetty?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #4
        Avaa ilmausruuvit jäähdytysletkusta (ohjaustehostimen säiliön ja imuletkun välissä) ja Webaston kierrosta (kuskinpuoleisen raitisilmakotelon alla). Täytä paisuntasäiliö. Sulje ilmausruuvit, kun niistä tulvii pelkkää nestettä.

        Lämmityslaite max lämmöille, puhallin pienelle. Ryntäytä moottoria (~2500 RPM) muutamaan kertaan. Avaa Webaston kierron ilmausruuvi ja sulje, kun siitä tulee pelkkää jäähdytysnestettä (voit avittaa samalla antamalla koneelle kierroksia).

        Tarkista paisuntasäiliön nestepinta, kun kone on jäähtynyt.

        Perus Zero HD:ta (etyleeniglykoli) on tullut käytettyä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • JSLA
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 64
          • Oulu

          #5
          Misssä E61:ssä on nuo ilmausruuvit? Vaihdoin EGR termarin, pitääkö ilmaus suorittaa myös tuolloin?
          F11 530 x-Drive -11
          Ex. E61 530 xd -06

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by JSLA View Post
            Misssä E61:ssä on nuo ilmausruuvit? Vaihdoin EGR termarin, pitääkö ilmaus suorittaa myös tuolloin?
            Dieselistä lienee kyse?
            Siinä termarissahan itessään on ilmausruuvi, eiköhän se riitä.
            Tuohan ilmaa hyvin itsensä muutenkin kun siellä on "ylimääräinen" letku
            syylärin kaulalta paisarille...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • JSLA
              Bimmer Rookie
              • Dec 2009
              • 64
              • Oulu

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Dieselistä lienee kyse?
              Siinä termarissahan itessään on ilmausruuvi, eiköhän se riitä.
              Tuohan ilmaa hyvin itsensä muutenkin kun siellä on "ylimääräinen" letku
              syylärin kaulalta paisarille...
              Jep, diesilistä hyvinkin. miten tuo ilmaaminen oikeaoppisesti tulisi tehdä?

              nestettä paisarii, sitten kone käyntiin ja sitten tuota ruuvia avataan vähän ja annetaan olla auki kunnes nestettä tulee ruuvin kautta ulos???

              Miten siinä tapauksessa tuo ilmaaminen jos vaihtaa päätermarin? Niin auto on -06 malli.

              Näyttää että tuo egr termarin vaihto ei auttanut koska edelleen nesteen lämmöt on tuolla 82-83 nurkilla kuumana salavalikosta katsottuna. Joten sitten kait seuraavana päätermari on vaihdettava?
              F11 530 x-Drive -11
              Ex. E61 530 xd -06

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by JSLA View Post
                Jep, diesilistä hyvinkin. miten tuo ilmaaminen oikeaoppisesti tulisi tehdä?
                Oikeaoppisesta en tiedä mutta varma tapa jokaikiseen vesijäähdytteiseen moottoriin, on imaista järjestelmään alipaine ja täyttää sitten.
                Ei tarvi sitten limsapullopatentteja , koneen huudatusta ym konsteja. Letkujen puristelun sijaan voi mennä puristelemaan vaikka emäntää

                Alipainevehkeet näyttäs kustantavan n 60 € ..

                Originally posted by Tojopa View Post
                Mitä jäähdytinnestettä olette käyttäneet tuossa M57D29 koneessa, G48 vai jokin muu?
                Käy hakemassa BMW:n tiskiltä niin ne tietää , paremmin kuin ykskään foorumilainen.
                Last edited by petrolhead; 16-01-2010, 10:50.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • rasanttu
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 530
                  • Tuusula

                  #9
                  Ei ainakaan mitään huoltoasematavaraa summanmutikassa kannata mennä laittamaan.

                  Perseelleen ilmaamalla saat sen koneen keittämään ja tuhoa aikaan. Itse panostaisin kunnon vehkeisiin jättää yhtenä viikonloppuna kännit ottamatta niin on varaa.
                  Freude am Fahren

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Oikeaoppisesta en tiedä mutta varma tapa jokaikiseen vesijäähdytteiseen moottoriin, on imaista järjestelmään alipaine ja täyttää sitten.
                    Ei tarvi sitten limsapullopatentteja , koneen huudatusta ym konsteja. Letkujen puristelun sijaan voi mennä puristelemaan vaikka emäntää

                    Alipainevehkeet näyttäs kustantavan n 60 € ..
                    Nuo Clavun ilmausohjeet toimii loistavasti ainakin oman 530d:n kohdalla. Tuollaista "varmaa" ilmaustapaa tuli kokeiltua M50-koneiseen E36 koriseen bilteman n. 60 euron alipainevehkeillä ja sitten lopullinen ilmaus kera limsapullon, kun homma ei toiminutkaan kuin elokuvissa.

                    Originally posted by petrolhead
                    Käy hakemassa BMW:n tiskiltä niin ne tietää , paremmin kuin ykskään foorumilainen.
                    Niinpä niin, tietäähän ne..

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      #11
                      M57-kone ilmautuu niin hyvin itsestäänkin, että tuo aiemmin mainittu virallinen proseduurikin on melkein hifistelyä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Tojopa View Post
                        Nuo Clavun ilmausohjeet toimii loistavasti ainakin oman 530d:n kohdalla. Tuollaista "varmaa" ilmaustapaa tuli kokeiltua M50-koneiseen E36 koriseen bilteman n. 60 euron alipainevehkeillä ja sitten lopullinen ilmaus kera limsapullon, kun homma ei toiminutkaan kuin elokuvissa.



                        Niinpä niin, tietäähän ne..

                        Niin saattahan ne ehkä juuri ja juuri esim. wetterillä tietää, että mitä jäähdytinnestettä pitää laittaa, mutta sekin pitää melkeen itse vielä varmistaa Sellainen kuva on kyllä itselle tullut tästä kyseisestä merkkikorjaamosta ettei siellä tiedetä bemareista yhtään mitään.

                        Comment

                        • Juho_P
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 313
                          • p-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Letkujen puristelun sijaan voi mennä puristelemaan vaikka emäntää
                          eikö tuo oo aika lääst siisön?
                          pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎