Announcement

Collapse
No announcement yet.

turbo pakosarjan teko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masentaja
    Newbiemmer
    • Jun 2004
    • 13

    turbo pakosarjan teko

    yritän rakennella pakosarjaa bemuriin ja neuvoja kaivattaisiin. turbo on jaetulla pakopesällä ja irrallisella hukkaportilla. onko väliä kuinka kaukana hukkaportti on pakosarjasta ja missä vaiheessa hukkaportin putket kannattaa haaroittaa yhdeksi?
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Itse kysymykseen en osaa vastata, mutta eipä noissa konehuoneissa yleensä kauheasti ylimääräistä tilaa ole, eli aika pitkälti noita on tehty "sinne minne mahtuu fiksusti" - periaatteella.

    Kannattaa katsoa mallia www.pure-pf.com / forum / projects, herrat kun repivät melkein järjestään +750hp niin luulisi heillä olevan nuo mainitsemasi asiat harkittuina
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Muumi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1702
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by masentaja View Post
      onko väliä kuinka kaukana hukkaportti on pakosarjasta ?
      Hukkaportille menevillä putkien pituudella ei suurta merkitystä.Saa olla pitkätkin.

      Originally posted by masentaja View Post
      ja missä vaiheessa hukkaportin putket kannattaa haaroittaa yhdeksi?
      Pitää mennä loppuun asti kahtena. Eli kaasut sekoittuvat vasta portissa.
      E24 635csi

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #4
        Originally posted by masentaja View Post
        yritän rakennella pakosarjaa bemuriin ja neuvoja kaivattaisiin. turbo on jaetulla pakopesällä ja irrallisella hukkaportilla. onko väliä kuinka kaukana hukkaportti on pakosarjasta ja missä vaiheessa hukkaportin putket kannattaa haaroittaa yhdeksi?
        Kannattaa muistaa sekin, ettei sitä pakosarjaa mikään pakko ole viedä jaettuna loppuun asti. Voit ihan hyvin tehdä pakosarjan yksiosaisena ja ottaa vain yhden lähdön hukkaportille, yksinkertaistaa kummasti konstruktiota. Kaikki on kiinni siitä, mitä haluat. Mitoitus yksin sanelee sen, paljonko heräämisessä lopulta on eroa.

        Originally posted by Jonsku View Post
        Itse kysymykseen en osaa vastata, mutta eipä noissa konehuoneissa yleensä kauheasti ylimääräistä tilaa ole, eli aika pitkälti noita on tehty "sinne minne mahtuu fiksusti" - periaatteella.
        Jep. Ja ne romut kannattaa ihan oikeasti sijoittaa siten, että pääsee helposti käpistelemään jälkikäteen purkamatta koko konetilaa atomeiksi... noita huollettavuuden kukkasiakin aina välillä näkee.

        Originally posted by Muumi View Post
        Pitää mennä loppuun asti kahtena. Eli kaasut sekoittuvat vasta portissa.
        Tai mikään pakko ei ole, mutta tällöin menettää osan siitä pienestä edusta, minkä jakamisella voi saavuttaa.

        Voihan sen niinkin tehdä, että jakaa pakosarjan mutta ottaa hukkikselle tavaran vain toiselta puolelta. Käytetty esim. isommissa dieseleissä, joissa kapea kierrosalue ja korkeat ahdot. Mutta bensakoneiden jälkiahtamisessa tämä kannattaa yleensä unohtaa.

        Ja muistaa sitten tukea tarpeeksi sitä ahdinta ja hukkaporttia. Jos alkaa hifistelemään putkien pituudella, on seurauksena yleensä melkoinen hässäkkä. Raskaiden ahtimien ja porttien tapauksessa halkeaminen on usein enemmän sääntö kuin poikkeus. Tosin tuollaisen lämpökuorman alaisissa hitsatuissa rakenteissa ne halkeilee muutenkin (jos on haljetakseen), joten tuosta(kaan) ei kannata liikaa ressata.
        Last edited by Erich; 25-06-2008, 14:55.
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • masentaja
          Newbiemmer
          • Jun 2004
          • 13

          #5
          pakosarja olisi tosiaanki tarkoitus tehdä siten että ei tarvitse koko konetilaa purkaa, ja tulpatkin pitäisi saada vaihdettua ilman purkua. tuolla ruotsalaisten sivuilla oli paljon jänniä juttuja ja pakosarjojen kuvatuksia, mutta ei oikeen löytynyt tuosta hukkaportti jutusta mitään, ja miten se turbo kannattaa tukea?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎