Announcement

Collapse
No announcement yet.

turbo, en usko näytä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    turbo, en usko näytä...

    elikkäs...
    Onko kokemuksia e30 316 1,8i (-86) turbotuksesta, kun pienen tutkiskelun tuloksena jarrut ja alusta ovat miltein samanlaisia kuin 320.
    eli onko teho rajat samat kuin siinä, jos ei niin pitääkö vaihtaa muuta kuin jäähdytetyt jarrut eteen.

    onko mitään pakokaasu määräyksiä, tai muita huomioitavaa...
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5157
    • Kuopio

    #2
    kannattaisi varmaan heittää hieman etsintää kehiin...
    tai sitten ircistä esim. #btcf kanavalta josta varmaanki aina löytyy joku tietäjä

    näistä turbotus hommista on kirjoitettu todella monta kertaa jo foorumille...
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Hohhoijjaa... vastataas ny vaikka saisit luvan söörtsillä löytää jotakin... Tehoja saat kasvattaa alustalla olleet tehot + 20%, normaaleista pakokaasutesteistä pitää päästä läpi ton ikäsellä autolla...

      Jos vaihdat alustan osat vastaamaan 320 alustaa johon muutettava mm. nuo etulevyt & satulat. vakaajat taitaapi uupua/olla erivahvuiset tuossa 316. kun alusta vastaa 320 saat tehoja penkittää 125+20% = 150hp...

      katsastuskonttorille mars kysymään jos aiot turbotella...

      Comment

      • Tykki
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 197
        • Ii

        #4
        Originally posted by Henski
        Hohhoijjaa... vastataas ny vaikka saisit luvan söörtsillä löytää jotakin... Tehoja saat kasvattaa alustalla olleet tehot + 20%, normaaleista pakokaasutesteistä pitää päästä läpi ton ikäsellä autolla...

        Jos vaihdat alustan osat vastaamaan 320 alustaa johon muutettava mm. nuo etulevyt & satulat. vakaajat taitaapi uupua/olla erivahvuiset tuossa 316. kun alusta vastaa 320 saat tehoja penkittää 125+20% = 150hp...

        katsastuskonttorille mars kysymään jos aiot turbotella...
        ei saa. vasta mallisarjan tehokkaimpaan tuo +20%
        sitä ennen löytyy esim. tuossa sun vertauksessa 125hp +20%=150hv, eli alusta on vastattava 325-mallia.
        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
        -Andy McCoy

        Comment

        • Karzah
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 303
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by Tykki
          Originally posted by Henski
          Hohhoijjaa... vastataas ny vaikka saisit luvan söörtsillä löytää jotakin... Tehoja saat kasvattaa alustalla olleet tehot + 20%, normaaleista pakokaasutesteistä pitää päästä läpi ton ikäsellä autolla...

          Jos vaihdat alustan osat vastaamaan 320 alustaa johon muutettava mm. nuo etulevyt & satulat. vakaajat taitaapi uupua/olla erivahvuiset tuossa 316. kun alusta vastaa 320 saat tehoja penkittää 125+20% = 150hp...

          katsastuskonttorille mars kysymään jos aiot turbotella...
          ei saa. vasta mallisarjan tehokkaimpaan tuo +20%
          sitä ennen löytyy esim. tuossa sun vertauksessa 125hp +20%=150hv, eli alusta on vastattava 325-mallia.

          Hmm... miks ei 323i (150hv), tuota mieltä AKE oli asiasta minun kohdalla.
          Noh, sehän on sitten jokaisen oma asia, mutta mun mielestä olis ihan
          jEEs, jos se auto pysähtyisi tarvittaessa 8) :juo
          Ex. Toyota Carina2 1.6 -86
          Ex. Audi 80 1.8s -87
          Ex. Ford Escort 1.6i -88
          Ex. Bmw E30 320i -88
          Ex. Mazda 323 GT-X -90/91
          Ex. Kawasaki 600 zzr(figter) -92/93
          Ex. volkswagen jetta 1.6 -90
          Ex. Opel Calibra 2.0 16v -92
          BMW E30 320i/323i Turbo

          Älkää Syökö KeltaistaLunta... :(=)

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            elikkäs ei oo varmaa kuinka ne tehot menee.
            täytyy mennä kysymään konttorilla.

            onko kukaan kuullu jostain turbo hässäköistä joilla saatas auto vastaamaan 320, oon joskus kuullu mut en tiedä onko totta...

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              tässä akelta mailin vastaus

              Terve.

              20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
              mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
              autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
              316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
              vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
              on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
              jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
              kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
              eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
              asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
              katsastusasemalla.

              Tuomas Peltokangas
              Tarkastusinsinööri
              Ajoneuvohallintokeskus

              Comment

              • Tykki
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 197
                • Ii

                #8
                Originally posted by Karzah
                Originally posted by Tykki
                Originally posted by Henski
                Hohhoijjaa... vastataas ny vaikka saisit luvan söörtsillä löytää jotakin... Tehoja saat kasvattaa alustalla olleet tehot + 20%, normaaleista pakokaasutesteistä pitää päästä läpi ton ikäsellä autolla...

                Jos vaihdat alustan osat vastaamaan 320 alustaa johon muutettava mm. nuo etulevyt & satulat. vakaajat taitaapi uupua/olla erivahvuiset tuossa 316. kun alusta vastaa 320 saat tehoja penkittää 125+20% = 150hp...

                katsastuskonttorille mars kysymään jos aiot turbotella...
                ei saa. vasta mallisarjan tehokkaimpaan tuo +20%
                sitä ennen löytyy esim. tuossa sun vertauksessa 125hp +20%=150hv, eli alusta on vastattava 325-mallia.
                pitää paikkansa. tuo 323 malli käy. sori olin unohtanut sen olemassaolon. :oops:


                Hmm... miks ei 323i (150hv), tuota mieltä AKE oli asiasta minun kohdalla.
                Noh, sehän on sitten jokaisen oma asia, mutta mun mielestä olis ihan
                jEEs, jos se auto pysähtyisi tarvittaessa 8) :juo
                "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                -Andy McCoy

                Comment

                • eeki
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 1966
                  • HKI

                  #9
                  Eikös 323:ssa ole samat jarrut ja muutkin kilkkeet kuin 325:ssä? Ainakaan isoja eroja ei pitäisi olla, eli 323-malliin verratessa ei "voita" mitään.
                  Ducati 998 -02 //

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by eeki
                    Eikös 323:ssa ole samat jarrut ja muutkin kilkkeet kuin 325:ssä? Ainakaan isoja eroja ei pitäisi olla, eli 323-malliin verratessa ei "voita" mitään.
                    Etukallistuksen vakaaja taitaa olla ainut
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by eeki
                      Eikös 323:ssa ole samat jarrut ja muutkin kilkkeet kuin 325:ssä? Ainakaan isoja eroja ei pitäisi olla, eli 323-malliin verratessa ei "voita" mitään.
                      Juurikin näin, miksi verrata 149ään hevosvoimaan kun voidaan käyttää tuo 325i:n 170hevosvoimaa+20% = 204hevosvoimaa...

                      Comment

                      • eeki
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1966
                        • HKI

                        #12
                        Jepulis, wittujoo oli oikeassa, 323:ssa on ennen 5/85 18.5mm vakaaja, 325:ssä sitten taas 20mm. Siitä ei hirveästi prosentteja napsahda lisää.

                        Hyvä että selvisi nyt tuo 20% sääntö lopullisesti.. Vähän ihmetyttää vaan miten moni katsastuskonttori ei tiedä tuota, vaan antavat käytännössä väärin perustein leiman noille esim 320 alustalla varustetuille turbohärveleille joissa on nyt vaikka se 140hv. Sehän taas tarkoittaa että ääritapauksessa noilta saatetaan vaatia uusi muutoskatsastus.. Noh, ei kovin todennäköistä että kukaan jaksaa alkaa kiukuttelemaan moisesta. :wink:
                        Ducati 998 -02 //

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎