Muutamia kysymyksiä M20B25-moottorin sähköosien kunnon tutkinnasta:
"Haynesin ohjeella" viittaan Alfamerista hankittuun suomenkieliseen "korjauskirjaan"
1. Kaasuläpän asentotunnistin
Mikrokytkimen mittaus. Kun läppä on kiinni, on vastusarvo lähes 0, eli ok (mitattuna kahdesta eri navasta). Kun läppää avaa, noin 0,3mm kohdalla naksahtaa ja vastus ääretön eli ok (Haynesin ohje 0,2-0,6mm kaasun alarajoittimesta).
Kaasuläpän asentotunnistimessa on kuitenkin kolme eri napaa. Kuuluisiko siitä saada mitattua muitakin arvoja? Kaikki kombinaatiot on kokeiltu, eikä muita arvoja saa. Mietin lähinnä sitä, että kuuluuko siinä olla suoraan läpän avautumiskulman mukaan muuttuva vastusarvokin?
2. Ilmamäärämittari
Kahdesta navasta mitataan lämpötilatunnistimen arvot. Ne on kunnossa (ohje 2,8 kilo-ohmia 20c, mittaustulos 3 kilo-ohmia 15c).
Toisista kahdesta navasta mitataan vastus, jonka kuuluisi käsittääkseni kasvaa lineaarisesti. Näin tapahtuukin noin puoleen väliin kaasua. Alkaa 2,8 kO, sitten 3,0 kO jne aina 3,6 kO asti (noin puolikaasulla), jonka jälkeen vastus alkaakin laskemaan 3,5kO, 3,4kO, 3,6 kO jne jääden lopulta 3,8 kO tuntumaan. Eli ei ihan lineaarinen.
Voiko tuo vaikuttaa vain kylmänä ajettavuuteen? Hieman epäilen, koska lämpimänä pelaa kuin enkeli.
3. Tyhjäkäyntimoottori / lisäilmaluisti
Haynesin kirjassa sanoo, että kun on lämmin kone ja kaikki kuluttajat pois, niin tyhjäkäyntimoottorin johdon irti nappaamalla pitäisi kierrosten nousta 2000rpm tuntumaan. Näin ei minulla tapahdu, ei oikeastaan tapahdu mitään.
Tyhjäkäyntimoottori kyllä surisee koko ajan kun virrat on päällä (Haynesin ohje tämän suhteen epäselvä, koska sanoo, että jos surisee, niin ok, mutta ei puhuta koneen lämpötilasta mitään).
Jos laitteen ottaa käteen ja laittaa virrat päälle, menee luukut kiinni, oli kone sitten kylmä tai kuuma.
Tässäkö syypää siihen, että kylmänä stumppaa liian helposti / nykii pienillä kierroksilla / on tehoton (mutta lämpimänä pelaa kuin enkeli)?
"Haynesin ohjeella" viittaan Alfamerista hankittuun suomenkieliseen "korjauskirjaan"
1. Kaasuläpän asentotunnistin
Mikrokytkimen mittaus. Kun läppä on kiinni, on vastusarvo lähes 0, eli ok (mitattuna kahdesta eri navasta). Kun läppää avaa, noin 0,3mm kohdalla naksahtaa ja vastus ääretön eli ok (Haynesin ohje 0,2-0,6mm kaasun alarajoittimesta).
Kaasuläpän asentotunnistimessa on kuitenkin kolme eri napaa. Kuuluisiko siitä saada mitattua muitakin arvoja? Kaikki kombinaatiot on kokeiltu, eikä muita arvoja saa. Mietin lähinnä sitä, että kuuluuko siinä olla suoraan läpän avautumiskulman mukaan muuttuva vastusarvokin?
2. Ilmamäärämittari
Kahdesta navasta mitataan lämpötilatunnistimen arvot. Ne on kunnossa (ohje 2,8 kilo-ohmia 20c, mittaustulos 3 kilo-ohmia 15c).
Toisista kahdesta navasta mitataan vastus, jonka kuuluisi käsittääkseni kasvaa lineaarisesti. Näin tapahtuukin noin puoleen väliin kaasua. Alkaa 2,8 kO, sitten 3,0 kO jne aina 3,6 kO asti (noin puolikaasulla), jonka jälkeen vastus alkaakin laskemaan 3,5kO, 3,4kO, 3,6 kO jne jääden lopulta 3,8 kO tuntumaan. Eli ei ihan lineaarinen.
Voiko tuo vaikuttaa vain kylmänä ajettavuuteen? Hieman epäilen, koska lämpimänä pelaa kuin enkeli.
3. Tyhjäkäyntimoottori / lisäilmaluisti
Haynesin kirjassa sanoo, että kun on lämmin kone ja kaikki kuluttajat pois, niin tyhjäkäyntimoottorin johdon irti nappaamalla pitäisi kierrosten nousta 2000rpm tuntumaan. Näin ei minulla tapahdu, ei oikeastaan tapahdu mitään.
Tyhjäkäyntimoottori kyllä surisee koko ajan kun virrat on päällä (Haynesin ohje tämän suhteen epäselvä, koska sanoo, että jos surisee, niin ok, mutta ei puhuta koneen lämpötilasta mitään).
Jos laitteen ottaa käteen ja laittaa virrat päälle, menee luukut kiinni, oli kone sitten kylmä tai kuuma.
Tässäkö syypää siihen, että kylmänä stumppaa liian helposti / nykii pienillä kierroksilla / on tehoton (mutta lämpimänä pelaa kuin enkeli)?
Comment