Announcement

Collapse
No announcement yet.

kaasuläpän asentotunnistimen, ilmamäärämittarin ja tyhjäkäyntimot mittaaminen M20B25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    kaasuläpän asentotunnistimen, ilmamäärämittarin ja tyhjäkäyntimot mittaaminen M20B25

    Muutamia kysymyksiä M20B25-moottorin sähköosien kunnon tutkinnasta:
    "Haynesin ohjeella" viittaan Alfamerista hankittuun suomenkieliseen "korjauskirjaan"

    1. Kaasuläpän asentotunnistin
    Mikrokytkimen mittaus. Kun läppä on kiinni, on vastusarvo lähes 0, eli ok (mitattuna kahdesta eri navasta). Kun läppää avaa, noin 0,3mm kohdalla naksahtaa ja vastus ääretön eli ok (Haynesin ohje 0,2-0,6mm kaasun alarajoittimesta).
    Kaasuläpän asentotunnistimessa on kuitenkin kolme eri napaa. Kuuluisiko siitä saada mitattua muitakin arvoja? Kaikki kombinaatiot on kokeiltu, eikä muita arvoja saa. Mietin lähinnä sitä, että kuuluuko siinä olla suoraan läpän avautumiskulman mukaan muuttuva vastusarvokin?

    2. Ilmamäärämittari
    Kahdesta navasta mitataan lämpötilatunnistimen arvot. Ne on kunnossa (ohje 2,8 kilo-ohmia 20c, mittaustulos 3 kilo-ohmia 15c).
    Toisista kahdesta navasta mitataan vastus, jonka kuuluisi käsittääkseni kasvaa lineaarisesti. Näin tapahtuukin noin puoleen väliin kaasua. Alkaa 2,8 kO, sitten 3,0 kO jne aina 3,6 kO asti (noin puolikaasulla), jonka jälkeen vastus alkaakin laskemaan 3,5kO, 3,4kO, 3,6 kO jne jääden lopulta 3,8 kO tuntumaan. Eli ei ihan lineaarinen.
    Voiko tuo vaikuttaa vain kylmänä ajettavuuteen? Hieman epäilen, koska lämpimänä pelaa kuin enkeli.

    3. Tyhjäkäyntimoottori / lisäilmaluisti
    Haynesin kirjassa sanoo, että kun on lämmin kone ja kaikki kuluttajat pois, niin tyhjäkäyntimoottorin johdon irti nappaamalla pitäisi kierrosten nousta 2000rpm tuntumaan. Näin ei minulla tapahdu, ei oikeastaan tapahdu mitään.
    Tyhjäkäyntimoottori kyllä surisee koko ajan kun virrat on päällä (Haynesin ohje tämän suhteen epäselvä, koska sanoo, että jos surisee, niin ok, mutta ei puhuta koneen lämpötilasta mitään).
    Jos laitteen ottaa käteen ja laittaa virrat päälle, menee luukut kiinni, oli kone sitten kylmä tai kuuma.
    Tässäkö syypää siihen, että kylmänä stumppaa liian helposti / nykii pienillä kierroksilla / on tehoton (mutta lämpimänä pelaa kuin enkeli)?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    #2
    Vastataan tuohon asentoanturiin. Eli ei ole potikka anturi.
    Kytkee yhden navan kun kaasu on kiinni josta aktivoituu samalla tyhjäkäyntimoottori.
    Osakaasulla ei tee mitään ja moottorinohjaus toimii ilmamäärämittarin mukaan.
    Ja kaasun ollessa pohjassa kytkee toisen nastan jolloin mennää täydenkaasun kartalla.

    Pelaako lämpöanturit jos ei kylmänä rikasta?
    Last edited by zJark; 06-08-2008, 22:26.
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

    Comment

    • Aatos
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 149
      • Helsinki

      #3
      Asentotunnistimen täyskaasuasento pitäisi kytkeytyä jossain 2/3-kaasun kohdalla jos oikein muistan. Siinä palikassa on siis oikeasti 2 eri kytkintä kuten zJark selittikin.
      Last edited by Aatos; 06-08-2008, 22:44.
      BRCF #12 - E36 325 -91

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #4
        Asentoanturi naksahtai eilen vain yhden kerran (tyhjäkäyntipiiri), ja muita arvoja ei saa mitattua. Sinänsä jännä, että isommilla kierroksilla auto on pelannut ongelmitta. Pitäisikö sitä nyt sitten kuitenkin varmuudeksi ostaa motonetista 50€ asentoanturi? Toki täytyy ensin koittaa purkaa tuo vanha, josko olisi vain jumissa. Mutta ei vaikuttane noihin käyntiongelmiin kylmänä, kun kerran tyhjäkäyntitunnistin pelaa? Se on sitten eri asia, meneekö se signaali oikein tyhjäkäyntimoottorille.

        Lämpöanturit olen termarikotelosta mitannut molemmat (toinen vissiin lämpömittarille). Molempien arvot loogisia eli vastus laskee lämpötilan noustessa.

        Niin tosiaan: tulpat kun vaihdoin, niin oli ihan mustat.

        EDIT: tuosta ilmamäärämittarin testaamisen oikeellisuudesta haluaisin lisätietoja. Työkaveri väittää, että siitä kuuluu mitata jännite eli paikallaan ollessa virrat päällä.

        EDIT2: mittailtiin lisää sitä asentotunnistinta. Nyt naksahtaa edelleen tyhjäkäyntipiiri, mutta vastus on koko ajan ääretön... Ja taas täyskaasupiiri ei naksahda, mutta toimii... Eli menee vaihtoon, tuntuu toiminta vaihtelevan vähän liikaa.

        Lisää olen tarinoinut tuolla:
        Last edited by osilpi; 07-08-2008, 14:42.
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • TemeL
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 424
          • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

          #5
          asentoanturi

          Osaako kukaan sanoa kaasuläpän johdonliittimestä, että pitäisikö siihen keskimmäiseen pinniin tulla jossain välissä VIRTA 12v ?

          jotain sellaista olen lukenut..

          kaksi reunimmaista johtoa olen mitannut eculle tulevelta liittimeltä, tulevat 2 ja 3 pinniin ecuun (Le-jetronic).

          keskimmäiseltä johdolta ei tule mitään läpi vaikka olen käsittänyt että niin pitäisi olla.


          voisiko joku valaista asiaa...
          ----------------


          M20B20 ahdistusta

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎