Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 öljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teddie
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 74

    S50B30 öljyt

    Anteeksi jos tätä on kysytty aikaisemmin, yritin searchilla etsiskellä mutta löytyy aika ristiriitaisia juttuja..

    Kysymys on se, että mitä öljyä kannattaa laittaa -93 E36 M3:seen?
    Ohjekirjassa suositellaan VIVA 10W-40, jota tällä hetkellä onkin koneessa. Öljynvaihto on ajankohtainen, joten kannattaako laittaa Castrolin TWS Motorsport 10W-60 vai onko tämä vain S54 (e46 m3) moottorille suositeltu öljy? Autoon on tulossa webasto joten kylmäkäynnistyksiä tulee vähän.
  • M_Power
    Moderator
    • Jul 2003
    • 2766
    • Espoo, HML

    #2
    Kuten jo monesti aiemmin mainittu niin laita sitä Castrol TWS Motorsport 10w60.
    Yleissääntönä siis, että kaikkii Motorsport koneisin tuota.
    Perusteluja löytyy esim. täältä http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=29487
    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
    Team vier Zylinder!

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11716
      • Kouvola

      #3
      entäs tää uus castrol Formula RS 0W-40 täyssynteettinen...?
      testattu kisaolosuhteissa jne

      oli vaa yhdellä foorumilla juttua tosta

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        0w-40

        toi 40 kuumanpään arvona tekee öljystä niin litkua kun öljynlämmöt on yli 100 asteen ja se ei ole hyvä juttu, se lisää riskiä öljykalvon pettämiseen esim. nokan ja säätöpalan välistä. Jokainen ketä on joskus ajanut m3 tai m5 pelillään niin kuin auto on tarkoitettu, tietää miten korkeaksi öljynlämmöt nousee. Samalla kun se on litkumpaa se tulee myös ulos vanhasta autosta.
        Ehdottomasti ainakin kesällä 10w-60 TWS, talvisin menee kyllä se 0w-40, tosin se tulee talvellakin ulos vanhojen tiivisteiden välistä....
        Aprilia RSV4

        Comment

        • ufo777
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 371
          • Pohjanmaa

          #5
          Minä meen ainakin tilaamaan just Formula RS 0W/40 huomenna mun M5:een. Jos tsekkaa castrol:in sivulta niin ne suosittelee sitä mun koneeseen ja myös tuohon sun omaan.
          Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

          Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

          Comment

          • Northstar
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 745
            • Järvenpää

            #6
            Hoh hoijaa, aina kauhea väittely mikä ei johda juuri mihinkään... Ei voi kuin sanoa, että itse käytän S50B30:ssa Castrol TWS Motorsport 10W60:sta. Se siitä, muut saa käyttää ihan vapaasti minkä parhaaksi näkevät. Mutta tuolla ylempänäkin todettu kuumanpään "kestävyys" (ei mene liian liruksi) on M koneissa aika tärkeä juttu... Tietenkin jos sillä aina vain köröttelee mutta mitä sviddua sitten on kannattanut mennä ostamaan Motorsport... Sen vain sanon, että joku 0Wxx tuskin kovin iloisesti koneessa pysyy, kannattaa ainakin tarkkailla aika tiuhaan alussa öljytikkua ja jos pysyy, niin hyvä.
            sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

            Comment

            • teddie
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 74

              #7
              mistäköhän on tullut toi juttu, että pitäisi käyttää e36 m3:sessa 10w-60:stä?

              BMW:hän suosittelee sitä vain S54 M3:siin ja ennen 3/2000 valmistettuihin M5:siin. 3/2000 jälkeen M5 ja Z8:n 5w-30, aika iso muutos..

              epäilyttää tuo TWS 10W-60 käyttäminen, kun moottoria ei ole suunniteltu sille, on kuitenkin sen verran sitkeetä öljyä.

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1702
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by teddie
                epäilyttää tuo TWS 10W-60 käyttäminen, kun moottoria ei ole suunniteltu sille, on kuitenkin sen verran sitkeetä öljyä.
                "sitkeää" :lol: huoh
                Älä laita,leikkaa varmasti kiinni...
                E24 635csi

                Comment

                • teddie
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 74

                  #9
                  Originally posted by Muumi
                  Originally posted by teddie
                  epäilyttää tuo TWS 10W-60 käyttäminen, kun moottoria ei ole suunniteltu sille, on kuitenkin sen verran sitkeetä öljyä.
                  "sitkeää" :lol: huoh
                  Älä laita,leikkaa varmasti kiinni...
                  ok no mikä olisi oikea termi, epäjuoksevampaa

                  pointtina oli siis lähinnä se, että mistä tulee se tieto että toi TWS on paras öljy kun kaikki sitä tuntuu m3:sissa käyttävän? Castrolin sivuilla sanotaan tosiaan, että se olisi vaan uusiin m3 ja m5, vanhempiin suositellaan jotain muuta. ei siitä nyt varmaan mitään haittakaan tietenkään ole kun niin monet sitä käyttävät..

                  Comment

                  • Jaghaath
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1273
                    • Helsinki

                    #10
                    Jos uusiin M-koneisiin laitetaan 10w-60:stä niin minkä logiikan mukaan vanhempaan ja 'väljempään' M-koneeseen sitten pitäisi laittaa jotain 0w-40 lirua? :roll: Ja jos en väärin muista niin kyllä castrolin sivuillakin jossain on suositeltu vanhempiinkin tws:ää.

                    Comment

                    • teddie
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 74

                      #11
                      joo totta, laitan kyllä itsekin seuraavaksi tuota 10w-60. ohjekirjassa suositellaan 15W-50, jota ei taida saada edes täyssynteettisenä.

                      outo juttu on, että uudempiin M5(03/2002 jälkeen) laitetaan taas 5w-30, hyppäys ihan toiseen ääripäähän..

                      Comment

                      • Northstar
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 745
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by teddie
                        pointtina oli siis lähinnä se, että mistä tulee se tieto että toi TWS on paras öljy kun kaikki sitä tuntuu m3:sissa käyttävän?
                        Eipä kait se TSW ainoaa ole mutta kun ohjekirja sanoo tosiaankin (kuten itsekin toteat), että 15W-xx niin silloin koneessa on tarkoituskin käyttää aika "jöötiä" tavaraa... Laittaa jotain 0W- niin se on niin saakutin lirua, että jo sen takia voi olla ongelmia mutta myös jo ylempänä todettu kuumapään kestävyys voi koitua ongelmaksi. (Miten tästä jaksetaan vääntää, luetaan ohjekirjaa ja jos sen jälkeenkin vielä tuntuu siltä, että minä tiedän paremmin kuin valmistaja, niin sitten käyttää sitä mitä ikinä keksikään.. (ei ole tarkoitettu teddielle vaan ihan yleisesti))
                        Moottoreita on suunniteltu eri lailla. Toisissa lirua, toisissa jöötimpää. Riippuu mitenkä se on suunniteltu. Ei ole vain yhtä "oikeaa" mikä kävisi kaikkiin, riippuu välyksistä yms...
                        Elikkä johonkin S50Bxx koneeseen jotain 10W- taikka 15W- ja taas johonkin M54Bxx koneeseen 0W-, kuten valmistaja suosittelee. (Vaikka kyllähän aina joku tallitunari paremmin tietää mikä siellä koneessa parempaa on kuin tehdas...)
                        sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                        Comment

                        • teddie
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 74

                          #13
                          jep, 15w40/50 tosiaan suosittelevat. ajattelin vain että olisiko castrolin -60 sitten liikaa.

                          outo juttu on, että samalla sivulle tuon SAE luokituksen jälkeen lukee, että suositellaan "Wintershall Viva 1" öljyä, jota BMW:llä laittoivatkin münchenissä öljynvaihdossa ja vakuuttivat että on oikeaa kamaa. Öljynvaihdosta kertovassa lapussa moottoritilassa lukee että se on puolisynteettinen 10W-40. Hämää nyt vaan se, että olivatko siellä sitten väärässä eli kannattaa varmaan laittaa tota TWS:ää seuraavaksi. Ja outoa että ensin sanotaan että luokitus 15w40/50 ja sitten suositellaan tota Vivaa jota löytyy vain 5w-40 syn ja 10w40 puolisynteettisenä. Ehkä -93 on samalla merkillä ollut sitten erilaisia öljyjä kuin nyt.

                          Onko siinä mitään perää, että ei kannattaisi laittaa täyssynteettistä öljyä jos autossa on aikaisemmin käytetty puolisynteettistä? Että söisi tiivisteitä tms.

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by teddie
                            Onko siinä mitään perää, että ei kannattaisi laittaa täyssynteettistä öljyä jos autossa on aikaisemmin käytetty puolisynteettistä? Että söisi tiivisteitä tms.
                            Tiivisteitä?!? :shock: No ei varmasti ole mitään perää... :lol: :lol:
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • Northstar
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 745
                              • Järvenpää

                              #15
                              Se viimeinen luku kertoo sen kuinka korkealle se pitää ominaisuutensa muuttumattomana... Periaatteessa isompi luku = parempi. Joskus jossakin TM:ssä näin valistettiin (muistaakseni). Korjatkaa ihmeessä jos erilaista tietoa.

                              Nykyisissä täyssynteettisissä on yleensä mukana myös moottoria peseviä aineita. Jotenka ns. ainoa vaara on se, että moottoriin on jäänyt ajan saatossa töhniä jotka sitten uusi täyssynteettinen irroittaa -> periaatteessa voi syntyä ongelmia (palaa siellä ihan itteksensä ja ehkä tukkii kivasti jonkun kanavan tjms... Olen kuullut, että suosittavat tämmöisessä tapauksessa ensiksi jotain Forte (taikka vastaavaa) käsittelyä.).
                              Elikkä se se syy ainakin minun mielestäni lähinnä on. Ei niinkään, että se kävisi tiivisteiden yms. päälle.
                              sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎