Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 koneiden öljypumpun "välityksien" muuttaminen + M50/S50 öljypohja-asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ter0
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 297
    • Tampere

    M50 koneiden öljypumpun "välityksien" muuttaminen + M50/S50 öljypohja-asiaa

    Onkohan kukaan koskaan koittanu muuttaa öljypumpun välityksiä jotta sais paremmat paineet pienille kierroksille?:think
    Eli pumpun hammasrattaan kokoa muuttamalla ja toivoa että ketjun kiristysvara(onko sitä?) riittää ettei kettinkiä tarvi pätkiä..
    Äkkiäkös tollasen rattaan koneistelee joka tuohon passaa. Siis joku joka sen osaa.

    Ja onkohan tuosta edes hirveesti apua kuitenkaan, että maksaako vaivaa?



    Toinenki öljynkiertoon liittyvä M50/S50 sidonnainen juttu ois mielen päällä joista vois olla ratakäytössä ehkä apuja:
    S50B32 "dual pick-up" öljypumpun hyödyntäminen näissä e34 öljypohjaa käyttävissä swäpeissä. Pohjaa himppasen muokkaamalla saisi pick-upin sekä edestä että takaa.
    http://bmwfans.info/original/E36/Lim...1/ill-11_1579/
    Tuossahan on noi osat nro 7 ja 8 ku imee koneen takaosasta ja sit pumpussa itessään on kiinni toinen pick-uppi.
    edit: niin siis tuo osa 7 on öljyn "paluuputki" eli siirtää öljyä tonne isoon öljytilaan.

    Onkohan kukaan muu moista miettinyt/harrastellut? Jenkkifoorumeillakin (englanninkielisillä) miltei kaikki käyttää helpointa ratkaisua, eli e34 M50 öljypumppua yhdellä pick upilla.
    Harmi ku ruotsinkielen taito on ruostunut sen verran ettei tajua mitä tuola pure-pf:n foorumeilla kirjoottelevat.
    Last edited by Ter0; 08-08-2008, 10:11. Reason: tarkennuksia..
    ______________________________
    BP-2010 burnismestari \o/
    ______________________________
    -Ter0
    [email protected]
    TT-Speed Oy
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 758

    #2
    Originally posted by Ter0 View Post
    Onkohan kukaan koskaan koittanu muuttaa öljypumpun välityksiä jotta sais paremmat paineet pienille kierroksille?:think
    Eli pumpun hammasrattaan kokoa muuttamalla ja toivoa että ketjun kiristysvara(onko sitä?) riittää ettei kettinkiä tarvi pätkiä..
    Ei ole ketjussa mitään kiristysvaraa. Jos meinaa rattaita muuttaa pitää myös ketju jostain keksiä.

    Comment

    • ///saMuli
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 964
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by Ter0 View Post
      Onkohan kukaan koskaan koittanu muuttaa öljypumpun välityksiä jotta sais paremmat paineet pienille kierroksille?:think
      Eli pumpun hammasrattaan kokoa muuttamalla ja toivoa että ketjun kiristysvara(onko sitä?) riittää ettei kettinkiä tarvi pätkiä..
      Äkkiäkös tollasen rattaan koneistelee joka tuohon passaa. Siis joku joka sen osaa.

      Ja onkohan tuosta edes hirveesti apua kuitenkaan, että maksaako vaivaa?



      Toinenki öljynkiertoon liittyvä M50/S50 sidonnainen juttu ois mielen päällä joista vois olla ratakäytössä ehkä apuja:
      S50B32 "dual pick-up" öljypumpun hyödyntäminen näissä e34 öljypohjaa käyttävissä swäpeissä. Pohjaa himppasen muokkaamalla saisi pick-upin sekä edestä että takaa.
      http://bmwfans.info/original/E36/Lim...1/ill-11_1579/
      Tuossahan on noi osat nro 7 ja 8 ku imee koneen takaosasta ja sit pumpussa itessään on kiinni toinen pick-uppi.

      Onkohan kukaan muu moista miettinyt/harrastellut? Jenkkifoorumeillakin (englanninkielisillä) miltei kaikki käyttää helpointa ratkaisua, eli e34 M50 öljypumppua yhdellä pick upilla.
      Harmi ku ruotsinkielen taito on ruostunut sen verran ettei tajua mitä tuola pure-pf:n foorumeilla kirjoottelevat.
      Tuon S50B32 öljypumppu on mielestäni sama kuin S54B32 oleva pumppu. Pumppu ei varsinaisesti ole kahdella imulla joka pumppaa yhteiseen painaputkeen. Vaan toinen imuputki ainoastaan siirtää öljypohjan toiselta puolelta öljyä tälle varsinaiselle imuputkelle. Näin varmistetaan että varsinaisen imuputken kohdalla on aina öljyä kaarteista, kiihdytyksistä ja jarrutuksista huolimatta...

      Mut eikös sulla oo 3.2 M3? Sehän on jo parempi kuin kolmilitrasen pumppu.

      Mulla olisi yksi S54 pumppu ylimääräisenä. Putkineen päivineen. Siitä vois joku tehdä pumppupäivityksen jos kiinnostusta riittää. Vaatii vaan öljypohjan vaihtamisen tai muokkaamisen...

      Tollasen S50 öljypumppu upgrade kitin löysin. Tosin en osaa yhtää sanoo mitä tuossa on parempaa kuin vakiossa?
      Last edited by ///saMuli; 07-08-2008, 19:11.
      https://www.instagram.com/hackberryracing/


      BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv

      EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05

      Comment

      • Ter0
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 297
        • Tampere

        #4
        Originally posted by ///saMuli View Post
        Tuon S50B32 öljypumppu on mielestäni sama kuin S54B32 oleva pumppu. Pumppu ei varsinaisesti ole kahdella imulla joka pumppaa yhteiseen painaputkeen. Vaan toinen imuputki ainoastaan siirtää öljypohjan toiselta puolelta öljyä tälle varsinaiselle imuputkelle. Näin varmistetaan että varsinaisen imuputken kohdalla on aina öljyä kaarteista, kiihdytyksistä ja jarrutuksista huolimatta...

        Mut eikös sulla oo 3.2 M3? Sehän on jo parempi kuin kolmilitrasen pumppu.

        Mulla olisi yksi S54 pumppu ylimääräisenä. Putkineen päivineen. Siitä vois joku tehdä pumppupäivityksen jos kiinnostusta riittää. Vaatii vaan öljypohjan vaihtamisen tai muokkaamisen...

        Tollasen S50 öljypumppu upgrade kitin löysin. Tosin en osaa yhtää sanoo mitä tuossa on parempaa kuin vakiossa?
        http://store.nexternal.com/shared/St...t=products.asp
        Juu niinhän se taitaapi olla sama pumppu.. ETK:n mukaankin.

        Ja kuvattu periaatekin käy järkeen, jopa paremmin kuin se että se imisi kummastakin yhtä aikaa. Silloinhan jos jompikumpi höräsee ilmaa niin paineet tippuu. Mut tolleen ku Samuli sen kuvas niin tuota tilannetta ei pääse syntymään. Kyä saksalainen insinööri on vaan looginen.

        Ja juu, 3.2l on, mutta koneeseen vaihtu e34 M50-öljypohja ja siinä joutuu sitten himppasen modailua harrastamaan.
        ko. dual-pickup systeemi lotraisi öljyä vain sen ainoan öljytilan sisällä.. s50b32 öljypohjassa on sekä edessä että takana jonku sortin öljytila.

        edit: pari kuvaa tuosta s50b32 pumpusta ja öljyjen suunnasta. Kuvista puuttuu toinen imuputki ja paluuputki.. Nehän menee tonne moottorin takaosaan missä se isompi öljytila vakiona on e36:ssa.

        Last edited by Ter0; 08-08-2008, 10:06.
        ______________________________
        BP-2010 burnismestari \o/
        ______________________________
        -Ter0
        [email protected]
        TT-Speed Oy

        Comment

        • Ter0
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 297
          • Tampere

          #5
          Tutkailin tuossa hieman tätäkin asiaa ja jaetaanpa hieman informaatiota:

          S50B32 ja M50 koneen öljypumppujen hammasrattaat on erikokoisia -> M50 koneisen on pienempi. Ketjun sopivuutta en vielä testannut.. muuten pumput tuntuisivat olevan vaihtokelpoisia keskenään.
          ja e34 ja e36 M50-koneiden pumppujen erona näyttäisi olevan pelkkä imuputki, jonka saa vaihdettua.

          Seuraavaksi mietityttää että mahtaakohan S50 ja M50 koneissa olla öljypumppua pyörittävä kampiakselin hammasratas samaa kokoa?

          Kuvassa S50B32 öljypumppu (vasemmalla) vastaan M50-koneisen e36:n öljypumppu, johon oon jo vaihtanu ton e34:n pick-upin.

          Last edited by Ter0; 19-11-2008, 09:33.
          ______________________________
          BP-2010 burnismestari \o/
          ______________________________
          -Ter0
          [email protected]
          TT-Speed Oy

          Comment

          • Ter0
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 297
            • Tampere

            #6
            Fyi

            ..palataanpas tähän välillä.

            Aukasin tossa ton s50b32 pumpun uteliaisuuttani.
            Sieltä paljastu kaks pumppuratasta. Ohkasempi rattaisto siirtää öljyä siis öljypohjan etu ja takaosan välillä, ja toinen (paksumpi) rattaisto tuuppaa sen pääkanavaan.
            Eli kaks erillistä öljypumppua, tosin samalla akselilla. Kätevää.

            ..kuvia:




            Tässä vielä vertailun vuoksi M50 ja S50b32 koneen hammasrattaat vierekkäin ja päällekkäin, ylempänä M50:
            Last edited by Ter0; 27-02-2009, 16:41.
            ______________________________
            BP-2010 burnismestari \o/
            ______________________________
            -Ter0
            [email protected]
            TT-Speed Oy

            Comment

            • saki
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 247

              #7
              Osaakos joku ottaa kantaa onko esim tuon s50 mallisen pumpun laittaminen M50 koneeseen mahdollista(ilmeisesti sopii jollei huomioi imuputkea ja arpoo sopivan ketjun?) ja saako siitä hyötyä lisääntyneen tuoton muodossa? Vai onko suurin hyöty juuri tuossa tuplapumppu systeemissä josta taas omassa rakennelmassa ei saa hyötyä varmaan.

              Omassa -91 mallin koneessa on tosiaan hiukan öljynpaine ongelmia kuumana enkä oikein keksi mitä kaikkea sille pitäisi tehdä ennen ensikesän vetokelejä jottei sitä tarveisi taas ihmetellä.

              Kone on siis laakeroitu n.500km sitten joten sieltä paineiden ei pitäisi kadota. Turbolle öljy on otettu suodatinjalan pääkanavasta(?) mutta rajoitettu rajusti.. muistaakseni n.1,5-2mm reijällä -> ei luulisi hukkaavan sieltä niin kovin paineita/tuottoa.. enempääkään ei uskalla rajoittaa.

              Paineet on kylmänä hyvät +4bar kierroksilla ja tyhjällä n.2bar mutta kun radalla ö lämmöt nousee kohdalleen (+110c) alkaa olla 2bar kierroksillakin työn takana ja tyhjäkäynnillä paine n.0,6bar pahimmillaan. Nostajat naputtaa aika lahjakkaasti tällöin. Alkuun ajoin 5w40 öljyillä.. aivan mahdoton.. nyt on 20w50 öljyt joilla siis edellä mainitut paineet.

              Tarkoitus on nyt katsoa laakerit läpi ettei siellä ole vielä mitään kipuja, vaihtaa uudemman mallinen pumppu(ilmeisesti -94 -> malli vaihtunut) ja siihen varmaan vaihtaa uudet sisusrattaat vielä. Vai pitäisikö siis laittaa S50 tai m54 pumppu? Ihan huvikseen sellaista ei tokikaan viitsi laittaa kun hinta/saatavuus on hiukan eri luokassa mitä noilla tavan pumpuilla.

              Samaten öljynjäähdytin pitää jotenkin kehittää tuohon jotta pidempia kierrosajan metsästyksiä voi kokeilla ja toki matalemmat öljylämmöt auttaa myös paineisiin.

              Konetta on jouduttu nostamaan melko paljon pystyyn mutta öljypohja/imupää on tehty tuon asennon mukaan.. en usko että se aiheuttaa ongelmia.




              Ajatuksia miten paineet saadaan normaaliksi.. ja mikä on normaalia tällaisessa koneessa? Ilmeisesti ainakin tyhjäkäynnillä paineet on tyyppilisesti huonot? mutta johtuuko se kuluneista koneista/pumpuista vai tosiaan ominaisuus mille ei vakio osilla mitään pysty tekemään? Kierroksilla tuo alle 2bar tuntuu ainakin sellaiselta paineelta millä saa mennä turbo kaupoille melko nopeasti vaikka kone sen kestäisikin.
              Last edited by saki; 07-11-2010, 23:36.
              BMW i3 REX

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ettei olis vanha pumppu vaan niin kulunut että tuotto on romahtanut? Entä onko öljyruiskut ehjät? Uusi imupää riittävän suurta ja jouhea ettei tule painehäviötä?

                Muistelisin että paineenrajoitin on noissa reilussa 5bar, joka tietty pitäis siis kierroksilla saavuttaa niin kylmänä kuin lämpimänä.

                edit: miten öljysuodattimen pultin pieni o-rengas, onko uusittu? Tuosta karkaa paineet jos vuotaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jaska T
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 215
                  • Pyhäsalmi

                  #9
                  Originally posted by saki View Post
                  varmaan vaihtaa uudet sisusrattaat vielä. .
                  Minulla muutamakin m50:n öljypumppu tullut nurkkiin ja niistä olen huomannut, että itse pumpun rattaat ovat hyväkuntoiset mutta paineen säätökaran pesä on kulunut todella syville naarmuille.

                  Itsellä tulee näillä näkymin 22 piikkinen pumpun hammasratas alkuperäisen 25 piikkisen tilalle, koska pumppu tulee kauemmaksi lohkosta vahvikelevyn takia.
                  Last edited by Jaska T; 08-11-2010, 22:01.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Noita paineenrajoittimen kulumisia ja auki jumiutumisia oli muistaakseni ainakin maamoottoreissa melko paljon. Ehkä muovimoottoritkin on nyt siinä iässä että alkaa useammastakin falskaamaan.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • V W
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 335
                      • Salo

                      #11
                      Noissa alkupään M50:ssä on ollu noita pumppumurheita,osassa jopa jo takuuaikana.

                      Tossa sakin motissakin taitaa olla toinen menossa
                      Ford 4500 :think Nuffield
                      Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                      Kawasaki ZX-12R
                      Borat

                      Comment

                      • saki
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 247

                        #12
                        Tää oiskin hyvä jos vanhassa pumpussa olisi joku selkeä kuluma.. sitä ei tullut tuossa viime talven pikaremontissa availtua lainkaan. -> Uutta/ehjää vakiopumppua paikoilleen ja murhe olisi poistunut. Voin laittaa infoa jos vanhasta pumpusta tulee jotain selkeää vikaa vastaan..
                        BMW i3 REX

                        Comment

                        • Jaska T
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 215
                          • Pyhäsalmi

                          #13
                          Voitas vielä jatkaa kysymyksellä; mistä edullisimmin uusi m50 öljypumppu?

                          Comment

                          • saki
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 247

                            #14
                            Originally posted by saki View Post
                            Tää oiskin hyvä jos vanhassa pumpussa olisi joku selkeä kuluma.. sitä ei tullut tuossa viime talven pikaremontissa availtua lainkaan. -> Uutta/ehjää vakiopumppua paikoilleen ja murhe olisi poistunut. Voin laittaa infoa jos vanhasta pumpusta tulee jotain selkeää vikaa vastaan..
                            Kaivoinkin tuon pumpun tuossa lämpimikseen samantien pois. -> ei mitään ihmeellistä fataalia kipua minkä olisin huomannut. Pumpun rungossa pientä naarmua siinä kotelossa missä rattaat pyörii.. mut taitaa aina olla.. Noiden sisärattaiden vaihto ei varmaan auttane mitään.

                            Tuota paineventtiiliä ihmettelin.. ei se ihan kauhean jäykkä ollut? mutten huomannut mitään merkittävää kulumaa sielläkään.

                            Ainoa selkeä ehkä asennus virhe oli siinä ettei pumpun ja lohkon välisessä saumassa ollut tiivistettä tai liimaa. Pitäisi ehkä olla ainakin liima?
                            BMW i3 REX

                            Comment

                            • m50 turbo
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 454

                              #15
                              ei mun purkamissa koneissa ole ollut mitään tiivistystä pumpun ja lohkon välissä. omassa turbossa o-rengas tiivistys
                              http://www.teammadmax.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎