Tervehdys vaan kaikille.
Tosiaan tästä samanlaisesta ongelmasta jo lueskelinkin täältä ison kasan tietoa ja kaverin kanssa lähdettiinkin jo tekemään tuota ns. "ilmausta".
Kyseessä on siis -95 ja 318i, ongelmana moottorin keittäminen. Ennen tätä on vaihdettu vesipumppu ja termostaatti poistettu, minkä jälkeen päätettiin kokeilla ilmausta.
Ilmaus lähti etenemään ihan hyvin ja todennäkösesti siitä oli apuakin. Kone lähti puhaltamaan hyttiin kuumaa (eli nesteet vissiin lähti kiertämään) mutta kuitenkaan ei kauaa. Kun kuuma ilma lakkasi puhaltamasta hyttiin, koneen lämmöt heitti tappiin taas ja siiinä sitä oltiin.
Sitten huomattiin se pieni osa mikä on siellä moottorin "perällä", lämmittimen luona. Nyt kumpikaan meistä ei tiedä mikä tuo osa on nimeltään mutta se kaiketi ohjaa (tai on/off -kytkin?) lämmitimen toimintaa? Kynällä mitattiin ettei siihen kuitenkaan mennyt virtaa, eli lieneekö koko ongelman ydin sitten siinä. Siitähän kulkee johto releboksiin.
Otettiin sitten piuhalla akun navoista virtasta ja se murkula naksahti joka kerta kun hipaisin navasta siihen virtaa. Sen takia alettiin miettimään että onko se joku on/off -tyylinen läppä joka ei toimi kunnolla ja ei siten päästä sitä nestettä kiertämään ja hyttiin puhaltamaan sitä kuumaa?
Sinne "hyttiin päin" sisään menevä letku oli pirun kuuma mutta se ulospäin tuleva letku ihan kylmä. Eli ihan kuin koko homman juju olis nyt siellä.
Kysymys kuuluukin, että mikä se murkula on nimeltään? Ja onko se murkula tai sen rele kenties rikki? Me ainakin järkeiltiin että se kiertämättömyys johtuisi tuosta osasta ja siitä miten se toimii.
Ikäänkuin tässä ollaan niinkuin oikeilla jäljillä mutta ei päästä kuitenkaan hommassa eteenpäin ennenkuin saadaan tohon osaan lisävalaistusta...
Kiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta avusta ja neuvoista.
Tosiaan tästä samanlaisesta ongelmasta jo lueskelinkin täältä ison kasan tietoa ja kaverin kanssa lähdettiinkin jo tekemään tuota ns. "ilmausta".
Kyseessä on siis -95 ja 318i, ongelmana moottorin keittäminen. Ennen tätä on vaihdettu vesipumppu ja termostaatti poistettu, minkä jälkeen päätettiin kokeilla ilmausta.
Ilmaus lähti etenemään ihan hyvin ja todennäkösesti siitä oli apuakin. Kone lähti puhaltamaan hyttiin kuumaa (eli nesteet vissiin lähti kiertämään) mutta kuitenkaan ei kauaa. Kun kuuma ilma lakkasi puhaltamasta hyttiin, koneen lämmöt heitti tappiin taas ja siiinä sitä oltiin.
Sitten huomattiin se pieni osa mikä on siellä moottorin "perällä", lämmittimen luona. Nyt kumpikaan meistä ei tiedä mikä tuo osa on nimeltään mutta se kaiketi ohjaa (tai on/off -kytkin?) lämmitimen toimintaa? Kynällä mitattiin ettei siihen kuitenkaan mennyt virtaa, eli lieneekö koko ongelman ydin sitten siinä. Siitähän kulkee johto releboksiin.
Otettiin sitten piuhalla akun navoista virtasta ja se murkula naksahti joka kerta kun hipaisin navasta siihen virtaa. Sen takia alettiin miettimään että onko se joku on/off -tyylinen läppä joka ei toimi kunnolla ja ei siten päästä sitä nestettä kiertämään ja hyttiin puhaltamaan sitä kuumaa?
Sinne "hyttiin päin" sisään menevä letku oli pirun kuuma mutta se ulospäin tuleva letku ihan kylmä. Eli ihan kuin koko homman juju olis nyt siellä.
Kysymys kuuluukin, että mikä se murkula on nimeltään? Ja onko se murkula tai sen rele kenties rikki? Me ainakin järkeiltiin että se kiertämättömyys johtuisi tuosta osasta ja siitä miten se toimii.
Ikäänkuin tässä ollaan niinkuin oikeilla jäljillä mutta ei päästä kuitenkaan hommassa eteenpäin ennenkuin saadaan tohon osaan lisävalaistusta...
Kiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta avusta ja neuvoista.
Comment