Olisi tarkoitus vaihtaa perä murikka autooni, elikkäs miten luonnistuu kotikonstein? Ei huvita huoltoon viedä kerta 6 tuntia saavat aikaa perän vaihtoon kulumaan, mutta takaisin asiaan, onnistuuko tunkkien varassa, mitä kaikkia pitää irroittaa? Ja onnistuuko amatöörin käsissä? Vai vaatiiko ammattilaista?
Perän vaihto?
Collapse
X
-
kartaanin tukilaakeri irti korista, kartaani ja vetarit irti perästä, sen jälkeen perä irti apurungosta tunkin avulla. jos ei ole käytettävissä nosturia tai monttua niin auto kannattaa asetella hyvin pukkien päälle että tohtii mennä alle. jos auto on pelkän tunkin tai useamman varassa, ei kyllä kannata mennä sorkkimaan auton alle.Originally posted by BMW3 View PostOlisi tarkoitus vaihtaa perä murikka autooni, elikkäs miten luonnistuu kotikonstein? Ei huvita huoltoon viedä kerta 6 tuntia saavat aikaa perän vaihtoon kulumaan, mutta takaisin asiaan, onnistuuko tunkkien varassa, mitä kaikkia pitää irroittaa? Ja onnistuuko amatöörin käsissä? Vai vaatiiko ammattilaista?Mb c200cdi '09
330xd '01
318is '89
ex:
-530da '98
-Mb c220d '94
-Mb 190 2.0d '91
-324td `88
-320i `85
-320i `84
-
Tarkotus ois nostaa auto puuklapejen päälle, löytyy 42sia tarpeeksi saadakseen turvallisen alustan, eli osia irti vain, ja kun laittaa uuden perän kiinni niin tekee väärtenpäin nuo ohjeet? Eihän tuo nyt niin vaikeelta kuulostakkaan, tarvitseeko mitään erikoisia työkaluja?e30 m40b16
Comment
-
Ei tarvitse ottaa kardaanin tukilaakeria irti. Semmonen räikkä pienellä hammastuksella ja kääntyvällä päällä on kätevä (semmonen millä pystyy kääntää vaikka millin kerrallaan, ei naksahduksia kuulu) etummaisten perän pulttien irrottamiseen. Ja takimmaisiin sitten lenkkiavain + siihen sopiva putken pätkä vääntövarreksi.
Kannattaa tosiaan pistää tunkki valmiiksi alle kun irrottaa perän apurungosta, painaa kuitenkin jonkun verran
Comment
-
Ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaaOriginally posted by jr66 View Post6 tuntia perän vaihtoon nosturilla ??????
Comment
-
Olen tässä nyt jonkun aikaa foorumia lukenut ja hakua käyttänyt, mutta selkeätä vastausta en ole kysymykseeni saanut. Pää ihan sekaisin eri termeistä 188, 210, isoperä, pikkuperä, kuuspulttinen, kahdeksanpulttinen jne jne. Tosiaan muutaman päivän tässä olen ollut onnellinen bemarin omistaja. Uusi perä täytyisi hakea ja olisi tarvetta tietää mikä perä mulla mahtaa autossa vakiona alla olla? Auto siis e34 525i 12venanen manuaali -88 ei lukkoa(mielestäni). Välitys on vakiona ilmeisesti 3.73. Elikkä mikä perä tuossa nyt on ja millaisista autoista tuohon kannattaisi perää etsiä? Sekä lukolliset että lukottomat käyvät. Kiitoksia jo etukäteen. Näin uutena käyttäjänä tuntuu, että kyllä täällä foorummila hitosti tietoa on, kunhan sen vielä täältä löytäis.
Comment
-
Tein eka kertaa peränvaihdon viikonloppuna. Kohteena oli 2 autoa. Ensimmäiseen meni aikaa 5h ruokataukoineen. Toiseen 2,5h. Kummassakin oli omat vastuksensa.
6h ei mene jänikselläkään tuohon hommaan.
Juu, kardaanin tukilaakeria ei tarvitse irrottaa. Pulttipyssy helpottaa urakkaa, koska sillä lähtee vetarien idiootit kuusiokolopultit irti kivasti.
Comment
-
BMW:llä on kolmentyyppistä perää (aivan uusista ei tietoa);Originally posted by F-li View PostOlen tässä nyt jonkun aikaa foorumia lukenut ja hakua käyttänyt, mutta selkeätä vastausta en ole kysymykseeni saanut. Pää ihan sekaisin eri termeistä 188, 210, isoperä, pikkuperä, kuuspulttinen, kahdeksanpulttinen jne jne. Tosiaan muutaman päivän tässä olen ollut onnellinen bemarin omistaja. Uusi perä täytyisi hakea ja olisi tarvetta tietää mikä perä mulla mahtaa autossa vakiona alla olla? Auto siis e34 525i 12venanen manuaali -88 ei lukkoa(mielestäni). Välitys on vakiona ilmeisesti 3.73. Elikkä mikä perä tuossa nyt on ja millaisista autoista tuohon kannattaisi perää etsiä? Sekä lukolliset että lukottomat käyvät. Kiitoksia jo etukäteen. Näin uutena käyttäjänä tuntuu, että kyllä täällä foorummila hitosti tietoa on, kunhan sen vielä täältä löytäis.
Typ 168 - "pikkuperä", E30 neloskoneiset, E21 jne
Typ 188 - E30 "isoperä" (6-koneiset, iS, M3) = E28 "pikkuperä" (kaikki muut paitsi M30 koneiset, E34 "pikkuperä"
Typ 210 - E28 "isoperä" (535, M5 jne), 8 pultilla laakerikannet kiinni, E34 "isoperä" (V8 koneiset, M5).
Toivottavasti tuo jotain selvensi
ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
Elikkä tuolla logiikalla itsellä on siis tuo typ 188 perä autossa. Tuossa on ilmeisesti sitten nuo kuuden pultin kiinnitykset mistä täällä on puhuttu?Originally posted by Jonsku View PostBMW:llä on kolmentyyppistä perää (aivan uusista ei tietoa);
Typ 168 - "pikkuperä", E30 neloskoneiset, E21 jne
Typ 188 - E30 "isoperä" (6-koneiset, iS, M3) = E28 "pikkuperä" (kaikki muut paitsi M30 koneiset, E34 "pikkuperä"
Typ 210 - E28 "isoperä" (535, M5 jne), 8 pultilla laakerikannet kiinni, E34 "isoperä" (V8 koneiset, M5).
Toivottavasti tuo jotain selvensi
Mites sitten, vaikka kirjoitit että e30 isoperä olisi sama, niin muistaakseni täällä on puhuttu jostain takalevystä tai vastaavasta joka kuitenkin olisi eri e30 ja e34 perien välillä.? Myöskin jossain topikissa muistaakseni sanottiin että e34 520 perä(muistaakseni puhuttiin että olisi sama kuin e30 isoperä) olisi eri kuin esim 518 tai 525, vaikka järjen vastaista tuo mielestäni ainakin on.? Täytyisi nyt vaan tietää mistä autoista perä kävisi kun menen luovuttaja-autoja purkaamoille katsomaan.
Eli tosiaan jos nuo käsittämäni asiat pitävät paikkaansa niin autooni ei mene e30 perät(väärä jokin levy), e34 520i perä, sekä sitten toki nuo type 210 perät. Elikkä voisin katsella autooni periä kaikista paitsi M30 koneisista e28:ista ja e34:ista jossai ei ole veekasi tai m5 tekniikka. Tajusinko ihan väärin?
Comment
-
Elikkä nyt koon lisäksi vaikuttaa e34:ssä taka-akselin tyyppi, jos uskotaan realoemin kuvia, niin autossasi olisi typ 188 perä ja"kehto"akseli, eli 520i perä ei tosiaan sitten käy, mutta 518i kylläkin.Originally posted by F-li View PostElikkä tuolla logiikalla itsellä on siis tuo typ 188 perä autossa. Tuossa on ilmeisesti sitten nuo kuuden pultin kiinnitykset mistä täällä on puhuttu?
Mites sitten, vaikka kirjoitit että e30 isoperä olisi sama, niin muistaakseni täällä on puhuttu jostain takalevystä tai vastaavasta joka kuitenkin olisi eri e30 ja e34 perien välillä.? Myöskin jossain topikissa muistaakseni sanottiin että e34 520 perä(muistaakseni puhuttiin että olisi sama kuin e30 isoperä) olisi eri kuin esim 518 tai 525, vaikka järjen vastaista tuo mielestäni ainakin on.? Täytyisi nyt vaan tietää mistä autoista perä kävisi kun menen luovuttaja-autoja purkaamoille katsomaan.
Eli tosiaan jos nuo käsittämäni asiat pitävät paikkaansa niin autooni ei mene e30 perät(väärä jokin levy), e34 520i perä, sekä sitten toki nuo type 210 perät. Elikkä voisin katsella autooni periä kaikista paitsi M30 koneisista e28:ista ja e34:ista jossai ei ole veekasi tai m5 tekniikka. Tajusinko ihan väärin?
Olli.
Comment
-
Eli jos 520i perä ei käy niin käykö myöskään e30 kutoskoneisten perät? Kun jossain täällä foorumilla luki, että tuo e34 520i perä olisi samanlainen kuin e30 malleissa, jolloin nekään ei varmaan sitten kävisi?Originally posted by Rocla View PostElikkä nyt koon lisäksi vaikuttaa e34:ssä taka-akselin tyyppi, jos uskotaan realoemin kuvia, niin autossasi olisi typ 188 perä ja"kehto"akseli, eli 520i perä ei tosiaan sitten käy, mutta 518i kylläkin.
Comment
-
Juuei, eivät käy, vaikka edellä niin sanotaankin, koon lisäksi vaikuttaa tuo akselin malli, ei riitä että on typ 188.Originally posted by F-li View PostEli jos 520i perä ei käy niin käykö myöskään e30 kutoskoneisten perät? Kun jossain täällä foorumilla luki, että tuo e34 520i perä olisi samanlainen kuin e30 malleissa, jolloin nekään ei varmaan sitten kävisi?
Olli.
Comment
Comment