Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 turbo - kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 274

    M30 turbo - kysymyksiä

    Paljonko M30-moottorilta voi odottaa tehonkestoa uusilla vakio-osilla?
    Missä suuruusluokassa pyörii tuosta 3,5L tekniikkaisesta irroitetut tehot?
    Toki riippuu kaikesta, mutta mitä voi suurinpiirtein odottaa?

    Turbon öljynkierto näyttäisi toimivan jakohaaralla öljykellolta ja joko lohkoon tai öljypohjaan ylös vapaa paluu.

    Miten BMW:n vakiosytkäkamat riittävät?
    E39 540iA M62TUB44
  • jii.veivo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 564
    • Haapavesi

    #2
    eikös nimimerkki mazalla ollu +500hv vakio alakerralla
    e38 750ial
    Husaberg 650 fs -05
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

    Comment

    • Mystinen
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1206
      • Kehä3

      #3
      Kait ne +500 kestää mutta mitenkä pitkään :think Uskosin että 400hp on melko turvallinen ja kestää ajella useemman tuhannen ellei jopa kymmeniä tuhansia. Tuntuuhan noi vakio syttykamat piisaavan reilumpaankin ahtoon. Öljynpaineen saa kätevästi suodattimen jalasta.

      Vaparien virittäminen on säälittävää
      350hp/480Nm@0,666bar
      xxxhp/670Nm@1,6bar
      - Mystinen.Fi -
      -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        #4
        E34 / E32 peräisin oleva kone 9:1 puristuksilla on paras aihio tuohon, ei tarvitse kuin jytympi kansipahvi ja kunnon kansipultit hommata niin ahtoja kestää +1bar, jolloin puhutaan 400-500hp tehoista.
        Moottorinohjaus on kaikista kriittisin yksittäinen "osa", sillä saa pilattua tai pelastettua paljon
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • Fossi
          Guest
          • Mar 2009
          • 51
          • EP

          #5
          -----
          Last edited by Fossi; 14-01-2011, 05:52. Reason: vähemmän turhaa

          Comment

          • tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 972
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

            #6
            laitetaas tänne kysymys, niin ei tarvitse uutta topicia tehdä.

            eli tallissa makaa e28 kunnostuksessa ja pikku hiljaa tulee kaikkea osaa kerättyä.

            kysymys koskee turbo pakosarjoja, ku olen katsonut että ns. kiina pakosarjoja saa moneenkin rivi 6:seen aika edullisesti ja osa on jopa laadukkaan oloisia ja halpoja, m30 koneeseen en ole suoraan löytänyt, mutta saisiko jostain muusta sarjasta sovellettua laipan vaihdolla???? niin ei tarvitsisi itse alkaa väsäämään alusta asti.
            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s


            EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

            Comment

            • tero_v
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 972
              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

              #7
              itse itselleni vastaten. m50 kannen pakoaukkojen väli 92mm. m20 n.100mm ja m30 n.100mm

              eli periaatteessa ainakin m20 sarjan sais sovitettua m30 kanteen laipan vaihdolla, ehkä? mutta mahtuuko se muuten e28:sin kone tilaan.

              pahasti näyttää ettei tuo sinne kyllä sovi

              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
              650hp/850nm 1.8bar
              1/4m 11.48s/208km/h
              100-150km/h 2.01s
              100-200km/h 6.99s


              EX jatkeet:
              e39 528 M-Sport -99
              e36 318is "M-sport" -92

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4321
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Originally posted by tero_v View Post
                itse itselleni vastaten. m50 kannen pakoaukkojen väli 92mm. m20 n.100mm ja m30 n.100mm

                eli periaatteessa ainakin m20 sarjan sais sovitettua m30 kanteen laipan vaihdolla, ehkä? mutta mahtuuko se muuten e28:sin kone tilaan.

                pahasti näyttää ettei tuo sinne kyllä sovi
                M20 ja M50 = 91mm, M30 = 100mm, joten ei sovi sitten millään. Helpoimmalla ja halvimmalla selviät, kun teet vakiopakosarjoista vaan jatkopalan turbolle. Noi kinuskisarjat voi olla laadukkaan _oloisia_, mutta valitettavasti valmistettu turhan ohuesta materiaalista.

                Comment

                • tero_v
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 972
                  • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                  #9
                  no voi.... mitenhän olen taas mitannut? no ei siinä sitten auta, ku tehdä alusta asti itse.
                  E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                  650hp/850nm 1.8bar
                  1/4m 11.48s/208km/h
                  100-150km/h 2.01s
                  100-200km/h 6.99s


                  EX jatkeet:
                  e39 528 M-Sport -99
                  e36 318is "M-sport" -92

                  Comment

                  • Jigsaw
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 420
                    • Haapajärvi

                    #10
                    Originally posted by tero_v View Post
                    no voi.... mitenhän olen taas mitannut? no ei siinä sitten auta, ku tehdä alusta asti itse.
                    Jos MIG-kapula pysyy kädessä ja rälläkkää osaat laulattaa niin osta Marteliukselta J-putkisarjoja, noillaa sellasen kun haluaa ja voi tulla vielä nättikin riippuen tekijästä.
                    E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                    Comment

                    • Joma
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 1320
                      • Masku

                      #11
                      Mites kun ois kiikarissa tuommonen halpa varaosa e28 millä rullattu 500tonnia ja rapiat.
                      Niin miten onko järkeä lähteä jalostamaan tommosesta m30b28sta turboaihiota? Jos sisuskalut vaihtais, koneistais kannen ja männät ylikokoon ni saisko kunnon moottorinohjauksella ja turbolla sen +500? Näpräämisen ja tekemisen into on kova.... ja kun tän nyt tosiaan halvalla sais.
                      E30 M52b28 M122h Amme
                      E28 x monta
                      E23 728i Ministeri
                      E10 1600-2 Garret

                      VW LT50 Huoltoajoneuvo
                      HD lapio jätskikruiseri

                      Comment

                      • Joma
                        BTCF Member
                        • Feb 2011
                        • 1320
                        • Masku

                        #12
                        kaipa se sitten vaan on tommonen käytävä hakemassa. Katotaan mitä tulee.
                        Last edited by Joma; 02-03-2013, 08:05.
                        E30 M52b28 M122h Amme
                        E28 x monta
                        E23 728i Ministeri
                        E10 1600-2 Garret

                        VW LT50 Huoltoajoneuvo
                        HD lapio jätskikruiseri

                        Comment

                        • -mPm-
                          Newbiemmer
                          • Aug 2011
                          • 1
                          • suomi

                          #13
                          Terve! olen uusi näissä piireissä. laitoin viikko sitten projekti/harraste bemmin itelleni, jonka aijon turbottaa. Kyseessä on 730i -87vm jossa on m30? 12venttiilinen kutos kone ja en löydä mistään että mikä sen puristus-suhde on vakiona, että pitääkö ruveta mäntiä sorvaamaan jos alkaa ahtoja laittamaan 0,8-1,1?
                          Toiseksi, pitääkö näissä olla turbon öljyn paluu linja öljy pinnan ylä vai alapuolella?

                          HOX! ennenku vastaatte mitään niin olen yrittäny ehtiä tietoa muutaman päivän jo, mutta mitään ei oikee valkene. Tietoa on turbotuksesta sen verran että osaan rakentaa ja tiedän auton tekniikan, pysyy tig kädessä ja hallitsen koneistus laitteet jotka löytyy kotoa, joten ei kiitos kommentteja tyyliin "osta auto jossa on turbo valmiina", "teetä ammattilaisella" "jätä tekemättä jos et osaa"

                          Comment

                          • pope
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 687
                            • Harjavalta

                            #14
                            Originally posted by -mPm- View Post
                            Terve! olen uusi näissä piireissä. laitoin viikko sitten projekti/harraste bemmin itelleni, jonka aijon turbottaa. Kyseessä on 730i -87vm jossa on m30? 12venttiilinen kutos kone ja en löydä mistään että mikä sen puristus-suhde on vakiona, että pitääkö ruveta mäntiä sorvaamaan jos alkaa ahtoja laittamaan 0,8-1,1?
                            Toiseksi, pitääkö näissä olla turbon öljyn paluu linja öljy pinnan ylä vai alapuolella?

                            HOX! ennenku vastaatte mitään niin olen yrittäny ehtiä tietoa muutaman päivän jo, mutta mitään ei oikee valkene. Tietoa on turbotuksesta sen verran että osaan rakentaa ja tiedän auton tekniikan, pysyy tig kädessä ja hallitsen koneistus laitteet jotka löytyy kotoa, joten ei kiitos kommentteja tyyliin "osta auto jossa on turbo valmiina", "teetä ammattilaisella" "jätä tekemättä jos et osaa"
                            Puristussuhdetta tärkeämpää taitaa olla että moottorinohjaus on kunnossa. Ei se rikki mene vaikka olisi vähän ahtoa ja korkeammat puristuksetkin kunhan ei pääse nakuttamaan.
                            e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                            Comment

                            • Zetz
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 3233
                              • Joensuu

                              #15
                              kyselläänpäs tässä kun tuntuu aihealue ainakin sopivalta, mulla on tuohon e30 keulalle tulossa m30b32 (m69) kone, ja olisi valmiina siihen kylkeen laittaa holset 3ld puhallin, tekeekö tuolla puhaltimella tuossa koneessa mitään, onko liian pieni/iso, paljon voisi saada voimaa.

                              turbon tyyppikivestä löytyy seuraavaa:
                              Serial nro: 133.910
                              part nro: 53371/4
                              eng nro: 2704E6K690B
                              puh/txt/whatsapp: 0452673541
                              näillä mennään talvella:
                              e39 523ia arctic silver
                              e87 116i Japanrot
                              ja näillä kesällä:
                              e30 328i *Rot m50b28

                              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                              ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎