Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan vaihto, kannattaako??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1010
    • Vantaa

    Imusarjan vaihto, kannattaako??

    Mulla 328i cäbi vm-95 ja sain kaverilta M50B25 imusarjan ja aattelin josko sen tohon vaihtais kunhan imusarja on modattu tohon M52:een sopivaksi.
    Oon searchilla ettinyt tietoo paljon ton imusarja vaikutuksesta ja kaikilla tietysti tehot nousseet mut ilmeisesti alavääntö katoaa M50 imusarjan myötä tosta 2.8:sta jossa on todella mukava alavääntö.
    Eli kaikki ketkä ovat imusarjan vaihtaneet niin voitteko kertoa oliko alaväännölle perstuntumalla haittaa ja huomaako tehon kasvun? Ja ketkä ovat autoansa penkittäneet imusarjan vaihdon jälkeen niin ois kiva tietää paljon kasvua tulee oikeesti.
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.
  • bulk
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 324
    • Sink Hell

    #2
    Originally posted by jori View Post
    Mulla 328i cäbi vm-95 ja sain kaverilta M50B25 imusarjan ja aattelin josko sen tohon vaihtais kunhan imusarja on modattu tohon M52:een sopivaksi.
    Oon searchilla ettinyt tietoo paljon ton imusarja vaikutuksesta ja kaikilla tietysti tehot nousseet mut ilmeisesti alavääntö katoaa M50 imusarjan myötä tosta 2.8:sta jossa on todella mukava alavääntö.
    Eli kaikki ketkä ovat imusarjan vaihtaneet niin voitteko kertoa oliko alaväännölle perstuntumalla haittaa ja huomaako tehon kasvun? Ja ketkä ovat autoansa penkittäneet imusarjan vaihdon jälkeen niin ois kiva tietää paljon kasvua tulee oikeesti.
    Mua kiinnostaa myös se, että mitä modifikaatioita siihen sarjaan pitää tehdä?
    [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4987
      • 013

      #3
      Itsellä työnalla just 2.5 imusarja. Huohotinjutuille pitää modata vähän imusarjaa ja bensatukille tehdä siirtopalat ja kaasuläpän ja imusarjan väliin laippa. Myös yksi isompi reikä pitää tukkia. Tuossa lyhyesti modit (En vanno unohtu nyt joku)

      Oma auto penkitetty vakiona ja tarkoitus nyt penkittää kuhan tuo sarja joskus ehkä on kiinni. Kylläkin putkikin tullu vaihdettuun mut eipä tuo kai niin hirveästi vaikuta..

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        #4
        Originally posted by jori View Post
        Mulla 328i cäbi vm-95 ja sain kaverilta M50B25 imusarjan ja aattelin josko sen tohon vaihtais kunhan imusarja on modattu tohon M52:een sopivaksi.
        Oon searchilla ettinyt tietoo paljon ton imusarja vaikutuksesta ja kaikilla tietysti tehot nousseet mut ilmeisesti alavääntö katoaa M50 imusarjan myötä tosta 2.8:sta jossa on todella mukava alavääntö.
        Eli kaikki ketkä ovat imusarjan vaihtaneet niin voitteko kertoa oliko alaväännölle perstuntumalla haittaa ja huomaako tehon kasvun? Ja ketkä ovat autoansa penkittäneet imusarjan vaihdon jälkeen niin ois kiva tietää paljon kasvua tulee oikeesti.
        Noh, Samppasika puheli, että vaihtaa alkuperäisen takaisin, sen verran alaväännön puute kuitenkin häiritsee normaali ajoa. Hän teki kiihtyvyysmittauksia eikä tainnut ikinä m50 imusarjalla alittaa alkup. aikoja, tosin kytkinkin vittuili hänellä siihen aikaan. Searchilla löytyy ne tarinat..
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • MarQu
          Moderator
          • Mar 2006
          • 5517
          • Vaasa

          #5
          eli tehtävät muutokset:
          m50b25 imusarjaan pitää tehdä reikä joka on aika iso ja lisätä "telakka" letkuja varten siihen imusarjan alapuolelle, näitä teki aikoinaan esim gonzales mutta ei taida enään tehdä. Samaan pakettiin sai pultit ja sitten imusarjan ja kaasuläpän väliin levy koska molemmista löytyy tiiviste ja ilman levyä vuotaa varmasti. Sitten ne bensalinjan&kiinnityksen siirtopalat.
          Muuta ei oikein tarvinnut tehdä. Mun mielestä kannattaa ostaa jo jonku modaama imusarja pääsee paljon helpommalla mutta sitten ei tosin saa kokemusta.

          Sitten tuloksiin.
          Modilla 220hp ja vääntö putos etenkin alavääntö 45Nm
          Vakio 211hp

          Kuitenkin tuolla modilla jaksaa kauemmin mennä eikä puudu yläkierroksilla. Kiva ohitella kun ei jää jalkoihin. Kaupungissa jos paljon ajelee niin silloin tuo alavääntö saattaa tuntua mutta maantiellä ajaessa tuosta modista on vain hyötyä. Mutta ainahan nämä viritykset vaativat lisää muutoksia toimiakseen paremmin. Penkittäjän mukaan lisää tehoa voisi saada helposti uudella peltisarjalla ja putkistolla. Noh toivottovasti tuo edes vähän auttoi
          T:M;A
          Last edited by MarQu; 02-09-2008, 08:00.
          sigpic

          Comment

          • Hunni
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 621
            • Toijala

            #6
            Mielenkiinnosta kyselisin että minkänäköistä dynokäppyrää tommonen piirtelee 325:n imusarjalla. Etenkin alakierroksilla vääntökäyrä kiinnostaa ihan siitä syystä, että kun omaani heitin Schrickin imusarjan ja tuntuu että väännöt ei kyllä vähentyny ainakaan sillä yhtään. 1300rpm ja 200nm on ainakin tolla imusarjalla.
            BMW 330e Touring -21
            Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94

            Comment

            • MarQu
              Moderator
              • Mar 2006
              • 5517
              • Vaasa

              #7
              Tuolla olis
              sigpic

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4987
                • 013

                #8
                Tämmöinen lievä OT kysymys:

                Kumman imusarjan tukiraudat?
                Järki sanoo että 2.5 mutta missään kun en ole nähnyt mainittavan asiasta.. Vai onko muka samat raudat?

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5517
                  • Vaasa

                  #9
                  Originally posted by Janza182 View Post
                  Tämmöinen lievä OT kysymys:

                  Kumman imusarjan tukiraudat?
                  Järki sanoo että 2.5 mutta missään kun en ole nähnyt mainittavan asiasta.. Vai onko muka samat raudat?
                  Sen mun tilaaman modisarjan mukana tuli semmoset siirto palikat että 2.8 tukiraudat sai kiinnitettyä 2.5 imusarjaan. Näin lähimuisti ainakin meinaa
                  sigpic

                  Comment

                  • bulk
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 324
                    • Sink Hell

                    #10
                    Multa vois löytyy rosteri-peltisarjoja M52B28:iin, yv:llä kyselyitä.
                    [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

                    Comment

                    • jori
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1010
                      • Vantaa

                      #11
                      Juu...menee kyl mietintään tää imusarjanvaihto, toi vakio 2.8 on vaan niin mukava alaväännöltään ja niillä alakierroksilla tulee kuitenkin eniten ajettua et kannattaako niitä ny sit hukata 15-20 hv:n takia...
                      Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                      Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                      Comment

                      • MarQu
                        Moderator
                        • Mar 2006
                        • 5517
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by jori View Post
                        Juu...menee kyl mietintään tää imusarjanvaihto, toi vakio 2.8 on vaan niin mukava alaväännöltään ja niillä alakierroksilla tulee kuitenkin eniten ajettua et kannattaako niitä ny sit hukata 15-20 hv:n takia...
                        Itse asiassa 9hp takia. Mutta kannattaa käydä ajamassa jonku autolla jossa on tuol modi niin näkee vaikutuksen niin kaupungissa kuin maantielläkin.
                        Jos kesällä eksyy vaasaan päin niin tota avoo voi käydä kokeilemas.

                        Omaan on suunnitteilla lisä modausta niin silloin tuo virtaavuus ei enää haittaa matalilla kierroksilla.
                        sigpic

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          miltähän kierroksilta imusarjan vaihdon hyöty alkaa? sanoisin, että 328i:n ja 528i:n vakio välitykset on sen verta pitkät, että voi olla huono modi, ilman tiuhempaa perää? kun taas tuossa Z3:ssa välitykset on tiuhemmat, niin siinä kaipaisi jo paremminkin lisää potkua sinne yläkierroksille...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • rick the rocket
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 191
                            • Mänts

                            #14
                            Iltaa.*Eka postaus tänne ja heti olis kysymys vanhasta ja paljon puhutusta aiheesta. Itselläni on 328 sedan ollut nyt vajaan pari kuukautta (ensimmäinen bmw) ja kovasti olen pitänyt autostani.

                            Mutta siihen kysymykseen, olen päättänyt laittaa tuon m50 imusarjan muuten aivan täysin vakioon autooni. Tuntuu, että lukemalla asiasta en tule hullua hurskaammaksi, sillä mielipiteitä sen kannattavuudesta on suuntaan jos toiseen. Saahan sen aina vaihdettua siihen vakioon, jos ei tykkää.

                            Eli tulisko ruiskun ohjausta / ecun nollausta (vai ovatko suurinpiirtein sama asia, noviisi olen..) tehdä tuon vaihdon jälkeen?
                            Tähän en löydä vastausta mistään. Vai tarvinneeko tehdä mitään säätöjä tuon sarjan vaihdon jälkeen.

                            Kiitokset vastauksista, on muuten mainiot sivut!
                            E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎