Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 lämmöistä...apua tarvittais

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zuikkeli
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 126
    • Vs

    M40 lämmöistä...apua tarvittais

    elikkä autona on e30 m40b18 koneella oleva touring. eli lämpömittari rikki ja aloin tuossa ihmettelemään kun ei puhalla oikeen lämmintä. no pistin sitten uuden termostaatin ja yllätykseni huomasin ettei siellä ole termostaattia ollutkaan paikalla ollenkaan. no asensin sitten samalla myös lisälämpömittarin et tietäis vähä mitkä lämmöt siellä koneessa oikee on. no siinä sitten ku ilmailin nii lisämittarissa lämmöt nousee siihen karvan verran alle 100 asteeseen. samalla alko jostain syystä toimimaan auton oma mittari jotenkuten ja se nousee siihen puoleen väliin... eli mihin mittariin on tässä uskomista auton silloin tällöin toimivaan mittarii vai lisämittariin (bilteman 10e mittari) . kone ei kuitenkaa keitä.

    Viskon lukitsin väliaikasesti mutta se ei tuonut ongelmaan mitään eroa...tänää taas huomasin että vaikka mittari näyttää 100 astetta niin alavesiletku on kylmä. eli termostaatissa vai vesipumpussa vikaa?

    apua kaivattaisiin....
  • Kape30
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 509
    • Nokia

    #2
    Mulla kans paikallaan tommonen bilteman lisämittari, ja lukema pyörii siinä 85-90 välillä. Anturi alkuperäisen lämpömittarinanturin paikalla kannessa...
    E30 M50b28 -90 Cirrusblau
    E39 520d Touring -00 Sienarot II
    MB Sprinter
    Lynx Rave Re 600 -15
    Suzuki GSX-R1100 -95

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 826
      • Iittala

      #3
      No ensiksi pitää tietenkin olla varma ettei ole kierrossa mitään tukoksia, onko käytetty jotain "sementtiä" paikatakseen syylärivuotoja? Onko järjestelmä huuhdeltu? Onko vesipumppu varmasti ehjä?

      Sitten kun nämä on kunnossa ja alat laittamaan nesteitä koneeseen, muista tehdä se kunnolla, koneeseen voi helpolla jäädä ilmataskuja.
      Itse en ajaisi metriäkään ilman että lämpömittari toimisi, se on kuitenkin suhtkoht halpa koneen henkivakuutus.

      Vikoja mittarin toimimattomuuteen on mittariston huonot juotokset, akut loppu > vuotanu ja tuhonnu mittariston, huono kontakti lämpöanturissa, johto rikki tai anturi rikki. Kyllä nuo bilteman omat mittarit ihan asiansa ajaa, kunhan vain itse anturi toimii josta se lukee tiedon ja on yhteensopiva kyseisen mittarin kanssa. Luonnollisesti jos neste ei kierrä oikein, ei myöskään mittari anna oikeita lämpötila arvoja.

      Oikea lämpötila koneelle on noin ~90.
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • zuikkeli
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 126
        • Vs

        #4
        juu eli kirjotetaan tähän nyt viel et asia on nyt korjattu...elikkä termostaatista johtui luultavasti sekä huolimattomasta ilmauksesta...irroitin termostaatin ja tutkisin kattilassa ja se aukes vain muutaman millin kun vesi jo kiehui...sinänsä ihmeellistä koska termostaatti on viikon vanha...tais olla joku maanantai kappale...hemin ohjeilla ilmailin ja lämmöt ei enää nouse mutta sellaista vielä kysyisin että missä se lämpötilaanturi oikeen sijaitsee...ku en ole nyt aivan sata varma vaikka tuolta realoemista yritin katsella

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎